beginnende kreidler fan

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

beginnende kreidler fan

#1 Bericht door lindse. » 07 apr 2012, 19:25

Hallo,

Ik ben Ivo en 16 jaar oud. Ik ben al een tijdje helemaal fan van zundapps, yamahas en vooral kreidlers. Ik rij nu zelf een half jaar lang al op een leuke tomos, maar zie het toch meer zitten om eien kreidler te rijden natuurlijk!

Ik ben al een tijdje aan het inlezen over kreidlers, en zie mezelf al op een rs, rms of mustang rijden! Alleen heb ik nog wel wat vraagjes. Want ik ben erg benieuwd hoeveel de kosten nou zijn. Stel ii koop er eentje van marktplaats, waar ik bijna gelijk mee zou kunnen rijden. wat betaal je dan ongeveer? en wat zijn de bijkomende kosten? En waar moet ik.nog meer mee rekening houden? Hoeveel vebruikt een kreidler? Is het sleutelen niet al te moeilijk?

Ivo Lindsen

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: beginnende kreidler fan

#2 Bericht door hermanp » 07 apr 2012, 20:48

Qua kosten kan het enorm variëren, ligt er ook aan wat je wilt en hoe gauw je tevreden bent. Ben je tevreden met een rijdende Kreidler, die technisch redelijk is en optisch matig, ben je een stuk goedkoper uit dan een perfecte RS.
Het verbruik ligt rond de 1:25 tot 1:40, afhankelijk van uitvoering en rijstijl.
Ook voor de beginnende sleutelaar zal het onderhoud van een Kreidler, zeker met behulp van een goede werkplaatshandleiding en eventueel dit forum, goed te doen zijn.

lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#3 Bericht door lindse. » 07 apr 2012, 20:56

Oke, klinkt goed.

Ik ga nog veel informatie opzoeken zodat ik misschien in de zomervakantie de tijd kan nemen om er eentje te kopen, en een beetje op te knappen.

Ivo

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: beginnende kreidler fan

#4 Bericht door hermanp » 07 apr 2012, 21:01

Vergis je ook niet in het opknappen van een Kreidler, honderdjes komen eerder dan tientjes... Soms is het beter om een goed rijdende Kreidler te kopen dan eentje met 'een beetje werk'.

lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#5 Bericht door lindse. » 07 apr 2012, 21:18

Oke bedankt voor de tip. Wat is eigenlijk het verschil tussen een rmc en rs?

BBeths
Berichten: 737
Lid geworden op: 23 jun 2010, 18:21
Locatie: Santpoort-noord
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#6 Bericht door BBeths » 07 apr 2012, 21:33

RMC is brommer en RS is motor.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: beginnende kreidler fan

#7 Bericht door Mach4 » 07 apr 2012, 22:11

Belangrijkste is dat hij technisch goed is,optisch kan je altijd later nog verbeteren,
dat een RS een motor is en een RMC een brommer is waar ,maar er zijn vele variatie,s geweest,
RS en heb je in diverse type,s gehad over de bouwjaren,met zowel verschil in uitvoering als vermogen,
het zelfde geld voor de RM,RMC,RMC-S.
Op deze site,s kan je veel info vinden over de verschillende uitvoeringen en type,s
http://www.kreidler-museum.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kreidlerdatabase.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: beginnende kreidler fan

#8 Bericht door hermanp » 07 apr 2012, 22:44

Heb je eigenlijk al een idee welk type je zou willen hebben? De buffeltank, SL, TRS? Of de opvolger, een RM Grand Prix bijvoorbeeld, of een RMC, zeg maar het laatste model, met eventueel sterwielen of liever spaakwielen?
Een redelijk nette Kreidler, met kenteken en rijdbaar, zal al gauw rond de €1000 zitten. Opknapper zonder kenteken misschien al wel vanaf €200, moet je net tegenkomen en zien zitten.
Heb je een voorkeur voor een NL bromfiets, dus lekker authentiek met pedalen, of heb je het liefst een kickstarterblok, 3, 4 of 5 versnellingen?
Bedenk ook dat Kreidlers die te koop aangeboden worden, als zijnde zo goed als nieuw, vaak ook nog het één en ander aan onderdelen of onderhoud nodig hebben. Dus als je gaat kijken, neem iemand mee die er kijk op heeft.

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: beginnende kreidler fan

#9 Bericht door hermanngas » 07 apr 2012, 23:37

Hallo Ivo,
Misschien is het verstandig om dit ook even door te nemen, veel tips voor het kopen van een Kreidler
viewtopic.php?t=6239" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes gewenst met je zoektocht.

HermaNN

lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#10 Bericht door lindse. » 08 apr 2012, 00:06

Bedankt voor de reactie's.

Ik wil het liefst een Kreidler Florett RMC Vanaf 1976, dus met een koplamp en los ervan de tellers, in plaats van in de koplamp. Spaak wielen of sterwielen maakt niet heel veel uit, maar ik ben van mening dat spaak wielen wel net iets mooier zijn! Ik heb even op kreidler-museum.de gekeken, en ik denk dat deze kreidler het mooiste bij mijn beeld past:

Afbeelding

En dan het liefst in het groen of rood natuurlijk.

Ik heb mezelf nog niet helemaal verdiept in verschillende soorten motorblokken, als ik mijn toekomstige kreidler voor me zie dan beschikt deze over 4 of 5 versnellingen, met een kickstarter. Maar daar moet ik mezelf eens in verdiepen. Ik denk dat ik ook niet al te kieskeurig moet zijn met het bepalen van het type, vanwege het aanbod. Het word zoiezo een florett RMC, en geen eitank of iets dergelijks.

Ivo.

Mark2431972
Berichten: 256
Lid geworden op: 28 mar 2011, 15:31
Locatie: Nieuwegein
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: beginnende kreidler fan

#11 Bericht door Mark2431972 » 08 apr 2012, 09:39

Ivo,


Ik heb zelf een Kreidler (naar eigen smaak maar wel met ori delen) net opgeknapt, maar ik kan je inderdaad vertellen dat wanneer je er een koopt zonder kenteken, je best wel diep in de buidel mag tasten.

hieronder ff een opsoming: [-o<

Frame coaten= 240 euries
Banden= 70 euries
Moterblok revisie compleet (zelf gedaan)= 320 euries
Moeren en bouten rvs= 150 euries
Zadel = 80 euries
Spatbord nieuwe beugel set= 60 euries
voorvork revisieset= 40 euries
kleinmateriaal= 300 euries


en vergeet vooral je helm , goed slot (art 4), verzekering, en verzendkosten van je bestelde onderdelen niet.....
Dus vergewis je er zelf van wat het gaat kosten en of dat je nog twee jaar wilt wachten voor je autorijbewijs....

groet Mark

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: beginnende kreidler fan

#12 Bericht door maloud » 08 apr 2012, 09:55

lindse. schreef:Bedankt voor de reactie's.

Ik wil het liefst een Kreidler Florett RMC Vanaf 1976, dus met een koplamp en los ervan de tellers, in plaats van in de koplamp. Spaak wielen of sterwielen maakt niet heel veel uit, maar ik ben van mening dat spaak wielen wel net iets mooier zijn! Ik heb even op kreidler-museum.de gekeken, en ik denk dat deze kreidler het mooiste bij mijn beeld past:

Afbeelding

En dan het liefst in het groen of rood natuurlijk.

Ik heb mezelf nog niet helemaal verdiept in verschillende soorten motorblokken, als ik mijn toekomstige kreidler voor me zie dan beschikt deze over 4 of 5 versnellingen, met een kickstarter. Maar daar moet ik mezelf eens in verdiepen. Ik denk dat ik ook niet al te kieskeurig moet zijn met het bepalen van het type, vanwege het aanbod. Het word zoiezo een florett RMC, en geen eitank of iets dergelijks.

Ivo.
Wat jammer dat je niet eens bent wezen kijken op http://www.kreidlerdatabase.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Naasts allerlei leuke of interessante artikelen kun je daar ook per land zien welke Kreidlers er zijn :)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60395
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: beginnende kreidler fan

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 apr 2012, 11:14

lindse. schreef:Ik heb mezelf nog niet helemaal verdiept in verschillende soorten motorblokken, als ik mijn toekomstige kreidler voor me zie dan beschikt deze over 4 of 5 versnellingen, met een kickstarter. Maar daar moet ik mezelf eens in verdiepen.
Ivo.
Dan zoek je in ieder geval géén Nederlandse Kreidler. Want die hebben alleen trapperblokjes met 4 versnellingen.

Enzo

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: beginnende kreidler fan

#14 Bericht door Mach4 » 08 apr 2012, 13:57

Enzo-tvdzijden schreef:
lindse. schreef:Ik heb mezelf nog niet helemaal verdiept in verschillende soorten motorblokken, als ik mijn toekomstige kreidler voor me zie dan beschikt deze over 4 of 5 versnellingen, met een kickstarter. Maar daar moet ik mezelf eens in verdiepen.
Ivo.
Dan zoek je in ieder geval géén Nederlandse Kreidler. Want die hebben alleen trapperblokjes met 4 versnellingen.

Enzo
Hoeft niet,er zijn zat NL brommers die met een ander kick blok rondrijden en zelfs die omgebouwd zijn naar
kickstartblok

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60395
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: beginnende kreidler fan

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 apr 2012, 14:20

Mach4 schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:
lindse. schreef:Ik heb mezelf nog niet helemaal verdiept in verschillende soorten motorblokken, als ik mijn toekomstige kreidler voor me zie dan beschikt deze over 4 of 5 versnellingen, met een kickstarter. Maar daar moet ik mezelf eens in verdiepen.
Ivo.
Dan zoek je in ieder geval géén Nederlandse Kreidler. Want die hebben alleen trapperblokjes met 4 versnellingen.

Enzo
Hoeft niet,er zijn zat NL brommers die met een ander kick blok rondrijden en zelfs die omgebouwd zijn naar
kickstartblok
Ik zal het er nog even extra bij zetten. Een ORIGINELE Nederlandse Kreidler.
Die jonge Kreidlerfan is zich aan het scholen. Kom dan niet met uitzonderingen. Daar komt hij later zelf wel achter als hij er meer van weet. :wink:
Wie wil er geen 5bak met kickstarter. Ik ook. En daarna een 6-bak. =P~

Enzo

lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#16 Bericht door lindse. » 08 apr 2012, 14:31

Bedankt allemaal voor de extra informatie.

Als ik op marktplaats kijk voor een Kreidler komen er leuke resultaten, en ik selecteer ze dan op prijs en hoe ze er uit zien. Het hoeft niet persé een Nederlandse Kreidler te zijn. En volledig ongerestaureerd origineel maakt ook niet zo heel veel uit. Vanwege mijn mogelijke budget zou ik gewoon een leuke brommer er uit halen. En als ik wil later nog altijd veranderen naar de specificaties die ik wil, 5 of 6 bak misschien wel. Maar dat is ver in de toekomst. Het idee van deze Kreidler is om hem te bereiden, en in mijn eigendom te houden voor zo lang het kan. Dus niet de deur uit als ik een auto zou hebben!

Ivo.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: beginnende kreidler fan

#17 Bericht door Mach4 » 08 apr 2012, 14:38

lindse. schreef:Bedankt allemaal voor de extra informatie.

Als ik op marktplaats kijk voor een Kreidler komen er leuke resultaten, en ik selecteer ze dan op prijs en hoe ze er uit zien. Het hoeft niet persé een Nederlandse Kreidler te zijn. En volledig ongerestaureerd origineel maakt ook niet zo heel veel uit. Vanwege mijn mogelijke budget zou ik gewoon een leuke brommer er uit halen. En als ik wil later nog altijd veranderen naar de specificaties die ik wil, 5 of 6 bak misschien wel. Maar dat is ver in de toekomst. Het idee van deze Kreidler is om hem te bereiden, en in mijn eigendom te houden voor zo lang het kan. Dus niet de deur uit als ik een auto zou hebben!

Ivo.
Goed zo Ivo,en laat je niet omlullen door de orginaliteits freaks hier,gewoon 1ntje kopen die je zelf het mooist
vind,zodra vroeger iemand een Kreidler kocht werd die al gelijk omgebouwd naar eigen smaak,alleen nerds en
ouwe mannen reden op orginele Kreidlers :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60395
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: beginnende kreidler fan

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 apr 2012, 14:59

Hij wordt niet omgelult [-X zeker niet door mij.

Een uitdaging misschien om een kaal frame op te bouwen. :idea:

Enzo

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: beginnende kreidler fan

#19 Bericht door Mach4 » 08 apr 2012, 15:02

Enzo-tvdzijden schreef:Hij wordt niet omgelult [-X zeker niet door mij.

Een uitdaging misschien om een kaal frame op te bouwen. :idea:

Enzo
Dat zeg ik ook niet ,dan had ik wel geschreven ,laat je niet door ENZO OMLULLEN :mrgreen:
Dat je je aangesproken voelt kan ik niet helpen :lol:
Laatst gewijzigd door Mach4 op 09 apr 2012, 01:49, 1 keer totaal gewijzigd.

lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#20 Bericht door lindse. » 08 apr 2012, 20:04

Alle opmerkingen zijn welkom hoor, nu word het gewoon een mooie kreidleren ie weet over een paar jaar een volledig originele!

Ivo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: beginnende kreidler fan

#21 Bericht door kreidler844 » 08 apr 2012, 20:38

In Neder land is in 1977 nog een overgangsmodel verkocht RM Grand Prix 4-speed in de groene kleur van de LF uit die periode.
Grote naaf spaakwiel voor, kleine naaf achter, losse tellers, Direkt 4-bakje en een Bloktank.
Komt niet zo veel voor, was toen het instapmodel naast de 3 bakjes.

Wietse

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: beginnende kreidler fan

#22 Bericht door hermanp » 09 apr 2012, 01:36

Deze Wietse?
Is alleen door de vorige eigenaar een ander achterwiel ingezet en nadat hij de tankdop met zijn helm door de tank sloeg, een andere tank gemonteerd.
Oh ja, de huidige eigenaar zou hem weer aan mij terug mogen geven, hij is namelijk zonder mijn toestemming uit mijn schuur gehaald.
Bijlagen
kuip.JPG
kuip.JPG (89.62 KiB) 8544 keer bekeken

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: beginnende kreidler fan

#23 Bericht door kreidler844 » 09 apr 2012, 10:41

hermanp schreef:Deze Wietse?
Is alleen door de vorige eigenaar een ander achterwiel ingezet en nadat hij de tankdop met zijn helm door de tank sloeg, een andere tank gemonteerd.
Oh ja, de huidige eigenaar zou hem weer aan mij terug mogen geven, hij is namelijk zonder mijn toestemming uit mijn schuur gehaald.
Dat is hem volgens mij Herman, heb je nog een Framenummer, nog niet zo heel lang geleden heb ik zo'n ding gekocht maar dat zal toch niet....... :(

Wietse

lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#24 Bericht door lindse. » 09 apr 2012, 11:52

Ik ben niet zo'n voorstander van zo een race kapje aan de voorkant, maar voor de rest is deze erg mooi ja!

Mark2431972
Berichten: 256
Lid geworden op: 28 mar 2011, 15:31
Locatie: Nieuwegein
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: beginnende kreidler fan

#25 Bericht door Mark2431972 » 09 apr 2012, 12:05

Quote:
Is alleen door de vorige eigenaar een ander achterwiel ingezet en nadat hij de tankdop met zijn helm door de tank sloeg, een andere tank gemonteerd.


Misschien heeft de Kreid aan de "nieuwe eigenaar" gevraagd om hem mee te nemen omdat de echte eigenaar hem mishandeld heeft met zijn helm.....

Greetzz Mark

PS: Het is rot voor je ....maar zet ff alle details hier in deze topic van je Kreidler....

Plaats reactie