Mark's 91cc racemonster
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Het slotje voor de zuigerveer zit op zn plek
Eerst de oude weggehaald met een freesje:
Nieuwe pinnetje op de juiste plaats erin:
Hier nog twee foto's:
Eerst de oude weggehaald met een freesje:
Nieuwe pinnetje op de juiste plaats erin:
Hier nog twee foto's:
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Ik hoop voor je dat bij het weggefreesde slotpennetje er niet te veel gassen achter de zuigerveer langs kunnen.
Hierdoor zal de zuiger op die plek dan wegsmelten.
Hierdoor zal de zuiger op die plek dan wegsmelten.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Verrek, daar had ik niet eens over nagedachtLieuw schreef:Ik hoop voor je dat bij het weggefreesde slotpennetje er niet te veel gassen achter de zuigerveer langs kunnen.
Hierdoor zal de zuiger op die plek dan wegsmelten.
Nou hopen dat het goed gaat dan
Maar die hete gassen komen wel zowiesso tegen de zuiger met ontbranding, welliswaar boven de zuigerveer; maar zou het veel uitmaken?
---------------------------------------------------------
Ik heb vandaag trouwens nog het spijltje vd uitlaatpoort weggeslepen en de uilaatpoort wat ronder gemaakt.
Na het weg halen, eerst normaal afgebraamt en met zuiger+zuigerveren getest of deze niet ging happen.
Ging niet happen gelukkig
Toen het knobbeltje die de zuigerveer extra geleid (indien nodig) een beetje een vloeiend verloop gegeven:
Poortmap vd breedte van alle poorten:
De poort was eerst dus zo:
Laatst gewijzigd door Markde2e op 15 apr 2012, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Ik hoop dat je de juiste keuze heb gemaakt om de orginele krukas terug in je blok te plaatsen , zelf had ik er toch even een andere drijfstang met axiaal schijven erin gezet , Leuk idee om een W uitlaat poort te maken ,maar let op de bus is niet ondersteunt door aluminium en kan daar makkelijk scheuren of afbreken door trillingen enzo .
Veel succes ,
Johan
Veel succes ,
Johan
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25 feb 2010, 20:32
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Ik hoop dat het goed gaat, maar ik zit nu wat te rekenen met de 47mm op je tekening en de 54mm boring en dan kom ik uit dat je op ong. 76% procent van de boring zit in uitlaatpoortbreedte. Misschien maak ik een foutje maar, het lijkt me wat enthousiast?!
Berekening:
Op poortmap: Breedte poort 47mm
Omtrek cilinder: pi*54
Deel uitlaat = 47/(pi*54) = 0,277....
0,277... * 360 = Aantal grades dat uitlaatpoort beslaat van de 360 graden in cilinder. = 99,74... graden
99,74.../2 om met een rechthoekige driehoek te kunnen rekenen. = 49,87... graden. = hoek alpha. (Helft van de totaalhoek dat de uitlaatpoort beslaat.)
Sin(hoek alpha) * (54/2) = 20.63.... (Helft breedte uitlaatpoort.)
ans*2 = 41,2638... (Hele breedte uitlaatpoort)
41,2638/54 = 0.7641...
0.7641.. * 100 = 76%
(Sorry, in eerste post ben ik wat stapjes vergeten over te typen, zo klopt het geloof ik.)
Berekening:
Op poortmap: Breedte poort 47mm
Omtrek cilinder: pi*54
Deel uitlaat = 47/(pi*54) = 0,277....
0,277... * 360 = Aantal grades dat uitlaatpoort beslaat van de 360 graden in cilinder. = 99,74... graden
99,74.../2 om met een rechthoekige driehoek te kunnen rekenen. = 49,87... graden. = hoek alpha. (Helft van de totaalhoek dat de uitlaatpoort beslaat.)
Sin(hoek alpha) * (54/2) = 20.63.... (Helft breedte uitlaatpoort.)
ans*2 = 41,2638... (Hele breedte uitlaatpoort)
41,2638/54 = 0.7641...
0.7641.. * 100 = 76%
(Sorry, in eerste post ben ik wat stapjes vergeten over te typen, zo klopt het geloof ik.)
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Mwah, zou het?lazy rider schreef:Ik hoop dat je de juiste keuze heb gemaakt om de orginele krukas terug in je blok te plaatsen , zelf had ik er toch even een andere drijfstang met axiaal schijven erin gezet , Leuk idee om een W uitlaat poort te maken ,maar let op de bus is niet ondersteunt door aluminium en kan daar makkelijk scheuren of afbreken door trillingen enzo .
Veel succes ,
Johan
Ik bedoel die twee nokjes lopen van smal naar breed richting de rand van de poort, dus denk (hoop natuurlijk) dat dat wel mee valt.
76% klopt inderdaadmarkRD schreef:Ik hoop dat het goed gaat, maar ik zit nu wat te rekenen met de 47mm op je tekening en de 54mm boring en dan kom ik uit dat je op ong. 76% procent van de boring zit in uitlaatpoortbreedte. Misschien maak ik een foutje maar, het lijkt me wat enthousiast?!
Berekening:
Op poortmap: Breedte poort 47mm
Omtrek cilinder: pi*54
Deel uitlaat = 47/(pi*54) = 0,277....
0,277... * 360 = Aantal grades dat uitlaatpoort beslaat van de 360 graden in cilinder. = 99,74... graden
99,74.../2 om met een rechthoekige driehoek te kunnen rekenen. = 49,87... graden. = hoek alpha. (Helft van de totaalhoek dat de uitlaatpoort beslaat.)
Sin(hoek alpha) * (54/2) = 20.63.... (Helft breedte uitlaatpoort.)
ans*2 = 41,2638... (Hele breedte uitlaatpoort)
41,2638/54 = 0.7641...
0.7641.. * 100 = 76%
(Sorry, in eerste post ben ik wat stapjes vergeten over te typen, zo klopt het geloof ik.)
Vandaar eerst die test om te kijken of de zuigerveer uberhaupt de neiging heeft om te happen.
En voor een stukje extra veiligheid heb ik die nokjes laten zitten en vloeiend af laten lopen zodat de zuigerveer omhoog geleid wordt vóór de rand van de poort als deze de neiging zou hebben te happen
danahi schreef:Ik denk eerder dat warmte in die twee losse stukjes een probleem gaat geven.
Tja, eerst was het één spijl zonder warmte afvoer.
Nu twee kleine stukjes die wel verbonden zijn met een gedeelte om de warmte af te voeren, dus ik dacht dat het wel ging zo
Maargoed weet het natuurlijk niet zeker
Laatst gewijzigd door Markde2e op 15 apr 2012, 22:20, 4 keer totaal gewijzigd.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Mark's 91cc racemonster
Had je liever een niet wat vlakkere bovenkant van je uitlaatpoort kunnen kiezen, zo krijg je nooit een harde klap je uitlaat in. Maar het ziet er echt super goed uit, lopen zal die hoe dan ook zeker doen, ik ben erg benieuwd naar zijn eerste plofjes!
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Dit bleef heel, met boring 40mm.
De zijkanten van de uitlaatpoort zijn niet goed (foto 2), lopen veel te taps naar buiten.
De zijkanten van de uitlaatpoort zijn niet goed (foto 2), lopen veel te taps naar buiten.
- Bijlagen
-
- Hemeyla 1969.jpg (73.69 KiB) 8935 keer bekeken
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Toch besloten dat ik die nokjes waarschijnlijk nog een stuk korter maak.danahi schreef:Ik ook niet...
Nee kan niet, want dan gaat de zuigerveer zowiesso happen op de rand vd poort, ivm de gigantische breedte vd poortnozems schreef:Had je liever een niet wat vlakkere bovenkant van je uitlaatpoort kunnen kiezen, zo krijg je nooit een harde klap je uitlaat in. Maar het ziet er echt super goed uit, lopen zal die hoe dan ook zeker doen, ik ben erg benieuwd naar zijn eerste plofjes!
Snap die aangepaste foto niet helemaal.TonK schreef:Dit bleef heel, met boring 40mm.
De zijkanten van de uitlaatpoort zijn niet goed (foto 2), lopen veel te taps naar buiten.
Dat gaat toch gelijk happen zo?
En wat bedoel je precies met dat de zijkanten van de uitlaat poort te taps naar buiten lopen?
Als je hetzelfde als 'nozems' bedoelt dan heb ik dus dezelfde reden, dat dit gewoon niet anders kan in mijn geval.
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Als dat zou happen was ik er niet mee op het podium gekomen tijdens de race in Asten 1969.
Ik bedoel dat de zijkanten van de poort en daarmee ook het kanaal vernauwen, het uitlaatgas wil graag "recht" de cilinder uit.
Ik bedoel dat de zijkanten van de poort en daarmee ook het kanaal vernauwen, het uitlaatgas wil graag "recht" de cilinder uit.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
o zo, toch wat ik in eerste instantie dacht uit je bericht op te makenTonK schreef:Als dat zou happen was ik er niet mee op het podium gekomen tijdens de race in Asten 1969.
Ik bedoel dat de zijkanten van de poort en daarmee ook het kanaal vernauwen, het uitlaatgas wil graag "recht" de cilinder uit.
Klinkt inderdaad erg logisch.
Ik kan de uitlaatschacht nog wel een stuk rechter frezen inderdaad.
Bedankt voor de tip!
Ps. Zou je wat meer uitleg willen geven over die vorm van jou uitlaatpoort, want vind het echt bijzonder dat jij zo extreem breed bent gegaan zonder happen vd zuigerveer!
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Ik denk gewoon dat de cilinder die je daar op de foto heb uit nood geboren is ,ik had in het verleden ook zo iets maar dan van een hard chroomnikkelstaal bus en dat ging ook niet goed,dagen bezig ge weest met frezen slijpen zo hard was het,er in gezet rijden pang klets boom spijl in 2e van de uitlaatpoort,maar hij zat er nog half op dus lekker laten zitten,weer slijpen om wat rond te krijgen en dat ging nog goed ook,wand de zuigerveer viel net op tijd op het afgebroken spijl stuk anders was de uitlaatpoort toch te breed geweest voor de zuigerveer ,even zo maar in de tijd terug.
gr louis
gr louis
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Nou maar weer een kleine update dan:
Met wat knippen/boren/vijlen en schuren heb ik uit 2mm pakking spul een voetpakking geknutseld:
Heb ook gelijk de 6.5mm aluminium voetplaat vastgeschroefd met de twee M3 schroefjes en met silicone pakking ertussen.
Stond op de tube dat het van -62°C tot +315°C kon verdragen, dus zal wel goed zijn
Met wat knippen/boren/vijlen en schuren heb ik uit 2mm pakking spul een voetpakking geknutseld:
Heb ook gelijk de 6.5mm aluminium voetplaat vastgeschroefd met de twee M3 schroefjes en met silicone pakking ertussen.
Stond op de tube dat het van -62°C tot +315°C kon verdragen, dus zal wel goed zijn
Laatst gewijzigd door Markde2e op 21 apr 2012, 23:47, 2 keer totaal gewijzigd.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Voetpakking erop:
Ook nog de uitlaatpoort aangepast.
Ik heb de nokjes ingekort en de schacht aan de zijkanten een stuk rechter gevijld:
Ook nog de uitlaatpoort aangepast.
Ik heb de nokjes ingekort en de schacht aan de zijkanten een stuk rechter gevijld:
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Toen heb ik een gradenschijf gemaakt met adapter om op de kruktap vast te klemmen:
Nu is dus de bedoeling om de timingen goed te zetten en aan de hand hiervan de zuigertiming aanpassen door een hap in de zuiger te maken.
Daarna de cilinderkop aanpassen en een verbrandingskamer maken..
Nu is dus de bedoeling om de timingen goed te zetten en aan de hand hiervan de zuigertiming aanpassen door een hap in de zuiger te maken.
Daarna de cilinderkop aanpassen en een verbrandingskamer maken..
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Het is een mooi gebeuren geworden mooie foto s ,kijk daar kan je wat mee,goed op geknapt,maar even MARK een vraag,is dat BDP is dat ook ende zuiger,ik zie dat je nog heel veel over heb.[ik kan het verkeerd hebben]
GR LOUIS
GR LOUIS
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
jmp1
Hallo Louis, zuiger staat niet in BDP op de foto
Vandaag heb ik 1.5mm van de bovenkant vd zuiger gedraait en een nieuwe radius eraan gemaakt!
Poorten gingen namelijk net niet helemaal open en ik wou de cilinder niet nog verder ophogen..
Ik heb de zuiger eerst 1.5mm gevlakt.
Toen de radius in 3 schuine snedes opgedeeld.
Hallo Louis, zuiger staat niet in BDP op de foto
Vandaag heb ik 1.5mm van de bovenkant vd zuiger gedraait en een nieuwe radius eraan gemaakt!
Poorten gingen namelijk net niet helemaal open en ik wou de cilinder niet nog verder ophogen..
Ik heb de zuiger eerst 1.5mm gevlakt.
Toen de radius in 3 schuine snedes opgedeeld.
Laatst gewijzigd door Markde2e op 23 apr 2012, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Daar sluit ik me helemaal bij aan, die gozer heeft gouwe handjes.Robbe G. schreef:het is gewoon zalig om te volgen wat jij allemaal fabriceert
Robbe
Mark, we volgen het met veel plezier en hopen op een goed resultaat natuurlijk.