Mark's 91cc racemonster

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1076 Bericht door Markde2e » 14 apr 2012, 19:44

Het slotje voor de zuigerveer zit op zn plek :)

Eerst de oude weggehaald met een freesje:
Oude pinnetje weggehaald
Oude pinnetje weggehaald
1.jpg (93.06 KiB) 6849 keer bekeken
Nieuwe pinnetje op de juiste plaats erin:
Nieuwe pinnetje erin
Nieuwe pinnetje erin
2.jpg (92.96 KiB) 6849 keer bekeken
Hier nog twee foto's:
(weggehaalt pinnetje)
(weggehaalt pinnetje)
3.jpg (93.44 KiB) 6849 keer bekeken
(nieuwe pinnetje)
(nieuwe pinnetje)
4.jpg (73.14 KiB) 6849 keer bekeken

Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 1237
Lid geworden op: 25 nov 2004, 12:01
Locatie: Alkmaar / Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1077 Bericht door JanWillem » 14 apr 2012, 20:42

Ik word altijd weer blij als Mark foto's plaats. :D

Ziet er weer super uit. :clap

Gebruikersavatar
oz
Berichten: 703
Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:43
Locatie: utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1078 Bericht door oz » 14 apr 2012, 21:12

Aan je handenarbeid zal het niet liggen want tot nu toe ziet het er allemaal prachtig uit, nu wachten op de eerste klappen........... :wink:

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 800
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1079 Bericht door Lieuw » 15 apr 2012, 09:12

Ik hoop voor je dat bij het weggefreesde slotpennetje er niet te veel gassen achter de zuigerveer langs kunnen.
Hierdoor zal de zuiger op die plek dan wegsmelten.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1080 Bericht door Markde2e » 15 apr 2012, 18:37

Lieuw schreef:Ik hoop voor je dat bij het weggefreesde slotpennetje er niet te veel gassen achter de zuigerveer langs kunnen.
Hierdoor zal de zuiger op die plek dan wegsmelten.
Verrek, daar had ik niet eens over nagedacht :o
Nou hopen dat het goed gaat dan [-o<

Maar die hete gassen komen wel zowiesso tegen de zuiger met ontbranding, welliswaar boven de zuigerveer; maar zou het veel uitmaken?

---------------------------------------------------------

Ik heb vandaag trouwens nog het spijltje vd uitlaatpoort weggeslepen en de uilaatpoort wat ronder gemaakt.

Na het weg halen, eerst normaal afgebraamt en met zuiger+zuigerveren getest of deze niet ging happen.
Ging niet happen gelukkig :)
1.JPG
1.JPG (94.45 KiB) 7568 keer bekeken
Toen het knobbeltje die de zuigerveer extra geleid (indien nodig) een beetje een vloeiend verloop gegeven:
2.JPG
2.JPG (98.1 KiB) 7568 keer bekeken
3.JPG
3.JPG (97.59 KiB) 7568 keer bekeken
Poortmap vd breedte van alle poorten:
4.jpg
4.jpg (99.39 KiB) 7568 keer bekeken
De poort was eerst dus zo:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Markde2e op 15 apr 2012, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3330
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1081 Bericht door lazy rider » 15 apr 2012, 19:03

Ik hoop dat je de juiste keuze heb gemaakt om de orginele krukas terug in je blok te plaatsen , zelf had ik er toch even een andere drijfstang met axiaal schijven erin gezet , Leuk idee om een W uitlaat poort te maken ,maar let op de bus is niet ondersteunt door aluminium en kan daar makkelijk scheuren of afbreken door trillingen enzo .

Veel succes ,
Johan

markRD
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 feb 2010, 20:32
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1082 Bericht door markRD » 15 apr 2012, 19:25

Ik hoop dat het goed gaat, maar ik zit nu wat te rekenen met de 47mm op je tekening en de 54mm boring en dan kom ik uit dat je op ong. 76% procent van de boring zit in uitlaatpoortbreedte. Misschien maak ik een foutje maar, het lijkt me wat enthousiast?!


Berekening:

Op poortmap: Breedte poort 47mm
Omtrek cilinder: pi*54

Deel uitlaat = 47/(pi*54) = 0,277....

0,277... * 360 = Aantal grades dat uitlaatpoort beslaat van de 360 graden in cilinder. = 99,74... graden

99,74.../2 om met een rechthoekige driehoek te kunnen rekenen. = 49,87... graden. = hoek alpha. (Helft van de totaalhoek dat de uitlaatpoort beslaat.)

Sin(hoek alpha) * (54/2) = 20.63.... (Helft breedte uitlaatpoort.)

ans*2 = 41,2638... (Hele breedte uitlaatpoort)

41,2638/54 = 0.7641...

0.7641.. * 100 = 76%


(Sorry, in eerste post ben ik wat stapjes vergeten over te typen, zo klopt het geloof ik.)

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2914
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1083 Bericht door danahi » 15 apr 2012, 19:39

Ik denk eerder dat warmte in die twee losse stukjes een probleem gaat geven.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1084 Bericht door Markde2e » 15 apr 2012, 19:48

lazy rider schreef:Ik hoop dat je de juiste keuze heb gemaakt om de orginele krukas terug in je blok te plaatsen , zelf had ik er toch even een andere drijfstang met axiaal schijven erin gezet , Leuk idee om een W uitlaat poort te maken ,maar let op de bus is niet ondersteunt door aluminium en kan daar makkelijk scheuren of afbreken door trillingen enzo .

Veel succes ,
Johan
Mwah, zou het?
Ik bedoel die twee nokjes lopen van smal naar breed richting de rand van de poort, dus denk (hoop natuurlijk) dat dat wel mee valt.
markRD schreef:Ik hoop dat het goed gaat, maar ik zit nu wat te rekenen met de 47mm op je tekening en de 54mm boring en dan kom ik uit dat je op ong. 76% procent van de boring zit in uitlaatpoortbreedte. Misschien maak ik een foutje maar, het lijkt me wat enthousiast?!


Berekening:

Op poortmap: Breedte poort 47mm
Omtrek cilinder: pi*54

Deel uitlaat = 47/(pi*54) = 0,277....

0,277... * 360 = Aantal grades dat uitlaatpoort beslaat van de 360 graden in cilinder. = 99,74... graden

99,74.../2 om met een rechthoekige driehoek te kunnen rekenen. = 49,87... graden. = hoek alpha. (Helft van de totaalhoek dat de uitlaatpoort beslaat.)

Sin(hoek alpha) * (54/2) = 20.63.... (Helft breedte uitlaatpoort.)

ans*2 = 41,2638... (Hele breedte uitlaatpoort)

41,2638/54 = 0.7641...

0.7641.. * 100 = 76%


(Sorry, in eerste post ben ik wat stapjes vergeten over te typen, zo klopt het geloof ik.)
76% klopt inderdaad :!:

Vandaar eerst die test om te kijken of de zuigerveer uberhaupt de neiging heeft om te happen.
En voor een stukje extra veiligheid heb ik die nokjes laten zitten en vloeiend af laten lopen zodat de zuigerveer omhoog geleid wordt vóór de rand van de poort als deze de neiging zou hebben te happen :wink:

danahi schreef:Ik denk eerder dat warmte in die twee losse stukjes een probleem gaat geven.

Tja, eerst was het één spijl zonder warmte afvoer.
Nu twee kleine stukjes die wel verbonden zijn met een gedeelte om de warmte af te voeren, dus ik dacht dat het wel ging zo :o
Maargoed weet het natuurlijk niet zeker :!:
Laatst gewijzigd door Markde2e op 15 apr 2012, 22:20, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2914
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1085 Bericht door danahi » 15 apr 2012, 19:53

Ik ook niet...

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9689
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1086 Bericht door nozems » 15 apr 2012, 20:12

Had je liever een niet wat vlakkere bovenkant van je uitlaatpoort kunnen kiezen, zo krijg je nooit een harde klap je uitlaat in. Maar het ziet er echt super goed uit, lopen zal die hoe dan ook zeker doen, ik ben erg benieuwd naar zijn eerste plofjes!

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1087 Bericht door TonK » 15 apr 2012, 20:56

Dit bleef heel, met boring 40mm.

De zijkanten van de uitlaatpoort zijn niet goed (foto 2), lopen veel te taps naar buiten.
Bijlagen
Hemeyla 1969.jpg
Hemeyla 1969.jpg (73.69 KiB) 7486 keer bekeken

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1088 Bericht door Markde2e » 15 apr 2012, 22:35

danahi schreef:Ik ook niet...
Toch besloten dat ik die nokjes waarschijnlijk nog een stuk korter maak.
nozems schreef:Had je liever een niet wat vlakkere bovenkant van je uitlaatpoort kunnen kiezen, zo krijg je nooit een harde klap je uitlaat in. Maar het ziet er echt super goed uit, lopen zal die hoe dan ook zeker doen, ik ben erg benieuwd naar zijn eerste plofjes!
Nee kan niet, want dan gaat de zuigerveer zowiesso happen op de rand vd poort, ivm de gigantische breedte vd poort :wink:

TonK schreef:Dit bleef heel, met boring 40mm.

De zijkanten van de uitlaatpoort zijn niet goed (foto 2), lopen veel te taps naar buiten.
Snap die aangepaste foto niet helemaal.
Dat gaat toch gelijk happen zo?

En wat bedoel je precies met dat de zijkanten van de uitlaat poort te taps naar buiten lopen?
Als je hetzelfde als 'nozems' bedoelt dan heb ik dus dezelfde reden, dat dit gewoon niet anders kan in mijn geval.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1089 Bericht door TonK » 15 apr 2012, 23:21

Als dat zou happen was ik er niet mee op het podium gekomen tijdens de race in Asten 1969.

Ik bedoel dat de zijkanten van de poort en daarmee ook het kanaal vernauwen, het uitlaatgas wil graag "recht" de cilinder uit.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1090 Bericht door Markde2e » 16 apr 2012, 00:19

TonK schreef:Als dat zou happen was ik er niet mee op het podium gekomen tijdens de race in Asten 1969.

Ik bedoel dat de zijkanten van de poort en daarmee ook het kanaal vernauwen, het uitlaatgas wil graag "recht" de cilinder uit.
o zo, toch wat ik in eerste instantie dacht uit je bericht op te maken :P
Klinkt inderdaad erg logisch.
Ik kan de uitlaatschacht nog wel een stuk rechter frezen inderdaad.
Bedankt voor de tip!

Ps. Zou je wat meer uitleg willen geven over die vorm van jou uitlaatpoort, want vind het echt bijzonder dat jij zo extreem breed bent gegaan zonder happen vd zuigerveer! :o

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1091 Bericht door TonK » 16 apr 2012, 00:50

............ klik.

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 948
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1092 Bericht door pax00l » 16 apr 2012, 16:45

Ik denk gewoon dat de cilinder die je daar op de foto heb uit nood geboren is ,ik had in het verleden ook zo iets maar dan van een hard chroomnikkelstaal bus en dat ging ook niet goed,dagen bezig ge weest met frezen slijpen zo hard was het,er in gezet rijden pang klets boom spijl in 2e van de uitlaatpoort,maar hij zat er nog half op dus lekker laten zitten,weer slijpen om wat rond te krijgen en dat ging nog goed ook,wand de zuigerveer viel net op tijd op het afgebroken spijl stuk anders was de uitlaatpoort toch te breed geweest voor de zuigerveer ,even zo maar in de tijd terug.
gr louis

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1093 Bericht door Robbe G. » 18 apr 2012, 14:24

het is gewoon zalig om te volgen wat jij allemaal fabriceert :!: :o

Robbe

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1094 Bericht door Markde2e » 21 apr 2012, 23:43

Nou maar weer een kleine update dan:

Met wat knippen/boren/vijlen en schuren heb ik uit 2mm pakking spul een voetpakking geknutseld:
1.jpg
1.jpg (96.5 KiB) 7107 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (98.61 KiB) 7107 keer bekeken
Heb ook gelijk de 6.5mm aluminium voetplaat vastgeschroefd met de twee M3 schroefjes en met silicone pakking ertussen.
Stond op de tube dat het van -62°C tot +315°C kon verdragen, dus zal wel goed zijn :mrgreen:
3.jpg
3.jpg (97.85 KiB) 7107 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (92.62 KiB) 7107 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Markde2e op 21 apr 2012, 23:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1095 Bericht door Markde2e » 21 apr 2012, 23:44

Voetpakking erop:
5.jpg
5.jpg (97.38 KiB) 7106 keer bekeken
Ook nog de uitlaatpoort aangepast.
Ik heb de nokjes ingekort en de schacht aan de zijkanten een stuk rechter gevijld:
6.jpg
6.jpg (94.65 KiB) 7106 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (95.96 KiB) 7106 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (88.9 KiB) 7106 keer bekeken

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1096 Bericht door Markde2e » 21 apr 2012, 23:46

Toen heb ik een gradenschijf gemaakt met adapter om op de kruktap vast te klemmen:
9.jpg
9.jpg (85.8 KiB) 7105 keer bekeken
10.jpg
10.jpg (82.39 KiB) 7105 keer bekeken
11.jpg
11.jpg (86.33 KiB) 7105 keer bekeken
12.jpg
12.jpg (98.13 KiB) 7105 keer bekeken
Nu is dus de bedoeling om de timingen goed te zetten en aan de hand hiervan de zuigertiming aanpassen door een hap in de zuiger te maken.
Daarna de cilinderkop aanpassen en een verbrandingskamer maken..

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 948
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1097 Bericht door pax00l » 22 apr 2012, 21:07

Het is een mooi gebeuren geworden mooie foto s ,kijk daar kan je wat mee,goed op geknapt,maar even MARK een vraag,is dat BDP is dat ook ende zuiger,ik zie dat je nog heel veel over heb.[ik kan het verkeerd hebben]

GR LOUIS

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1098 Bericht door Markde2e » 23 apr 2012, 21:05

jmp1

Hallo Louis, zuiger staat niet in BDP op de foto :wink:

Vandaag heb ik 1.5mm van de bovenkant vd zuiger gedraait en een nieuwe radius eraan gemaakt!
Poorten gingen namelijk net niet helemaal open en ik wou de cilinder niet nog verder ophogen..

Ik heb de zuiger eerst 1.5mm gevlakt.
Toen de radius in 3 schuine snedes opgedeeld.
vlakken
vlakken
1.JPG (63.41 KiB) 6917 keer bekeken
1e snede
1e snede
2.JPG (69.91 KiB) 6917 keer bekeken
2e snede
2e snede
3.JPG (63.54 KiB) 6917 keer bekeken
3e snede
3e snede
4.JPG (63.58 KiB) 6917 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Markde2e op 23 apr 2012, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1099 Bericht door Markde2e » 23 apr 2012, 21:06

Toen mooi egaal gevijlt/geschuurd:
5.JPG
5.JPG (94.52 KiB) 6914 keer bekeken
Totdat de radius goed was:
6.JPG
6.JPG (78.87 KiB) 6914 keer bekeken
Gelukt! :D
7.JPG
7.JPG (97.67 KiB) 6914 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8964
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 52 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1100 Bericht door Maarten » 23 apr 2012, 21:13

Robbe G. schreef:het is gewoon zalig om te volgen wat jij allemaal fabriceert :!: :o

Robbe
Daar sluit ik me helemaal bij aan, die gozer heeft gouwe handjes.

Mark, we volgen het met veel plezier en hopen op een goed resultaat natuurlijk.

Plaats reactie