Mark's 91cc racemonster
- Leopold Hogenhuis
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
- Locatie: Bilzen B
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer:
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Leuk om te lezen dat mensen dit topic wel interessant vinden.
Voor mijzelf ook handig om een aantal foto's te maken + uitleg, dan kan ik daar altijd op terug kijken en weet ik precies hoe ik iets ook weer es gedaan had
@Maarten: een goed resultaat hoop ik ook op.
En dat iig alles heel blijft, zou mooi meegenomen zijn
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb vandaag eerst even de inlaat timing aangepast, timingen zijn nu:
175°-123°-150°
Als het goed loopt en ik zie geen sporen van die 'nokjes' die ik heb laten zitten bij de uitlaatpoort, haal ik deze weg en zet ik de uitlaatpoort op ca 180°.
Hier een foto van de zuiger waar ik een hap uitgekotterd heb:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Luc heeft een mooi verbrandingskamertje voor mij berekend.
Die vandaag ook nog gemaakt:
Voor mijzelf ook handig om een aantal foto's te maken + uitleg, dan kan ik daar altijd op terug kijken en weet ik precies hoe ik iets ook weer es gedaan had
@Maarten: een goed resultaat hoop ik ook op.
En dat iig alles heel blijft, zou mooi meegenomen zijn
2x de helft en nog een beetje minderTonK schreef:Je durft wel ! Hoe dik is de zuigerbodem nu in het midden ?
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb vandaag eerst even de inlaat timing aangepast, timingen zijn nu:
175°-123°-150°
Als het goed loopt en ik zie geen sporen van die 'nokjes' die ik heb laten zitten bij de uitlaatpoort, haal ik deze weg en zet ik de uitlaatpoort op ca 180°.
Hier een foto van de zuiger waar ik een hap uitgekotterd heb:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Luc heeft een mooi verbrandingskamertje voor mij berekend.
Die vandaag ook nog gemaakt:
Laatst gewijzigd door Markde2e op 28 apr 2012, 23:36, 4 keer totaal gewijzigd.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
-_-
Verbrandingskamer draaien, met radius freesje. Toen de squishrand aangebracht.
En gelijk een lap met wat belgom er overheen gehaald.
Verbrandingskamer draaien, met radius freesje. Toen de squishrand aangebracht.
En gelijk een lap met wat belgom er overheen gehaald.
Laatst gewijzigd door Markde2e op 28 apr 2012, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Nog meer...
Gelijk op maat ingestoken, zo ligt het netjes in lijn: Andere kant kleine kamer voor bougie erin gedraaid en gelijk een afschuining aan de schroefdraad..
Gelijk op maat ingestoken, zo ligt het netjes in lijn: Andere kant kleine kamer voor bougie erin gedraaid en gelijk een afschuining aan de schroefdraad..
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Bedankt voor jullie reacties
Heb nog flink door gehobbyt en de cilinderkop ook afgemaakt.
komt ie dan he! :
Het begon met een vieze kreidler kop, met een verroeste draadbus erin...
Eerst de kop een beetje gestraald en toen met een frees de vlakken voor de M8 ringen na gefreesd, (allemaal op dezelfde hoogte is wel handig).
Toen een adapter gemaakt voor op de opspan schijf van mn chineese draaibank
De conische rechter prop komt in een gedeelte van de opspan schijf waar ook de hoofdspilas op gecentreerd wordt.
Deze moest dus diep genoeg liggen zodat de hoofdspil er niet tegenop kwam met erop zetten, maar weer niet té diep; omdat je anders geen schuin spanvlak meer overhoudt. Zo dus..
Heb nog flink door gehobbyt en de cilinderkop ook afgemaakt.
komt ie dan he! :
Het begon met een vieze kreidler kop, met een verroeste draadbus erin...
Eerst de kop een beetje gestraald en toen met een frees de vlakken voor de M8 ringen na gefreesd, (allemaal op dezelfde hoogte is wel handig).
Toen een adapter gemaakt voor op de opspan schijf van mn chineese draaibank
De conische rechter prop komt in een gedeelte van de opspan schijf waar ook de hoofdspilas op gecentreerd wordt.
Deze moest dus diep genoeg liggen zodat de hoofdspil er niet tegenop kwam met erop zetten, maar weer niet té diep; omdat je anders geen schuin spanvlak meer overhoudt. Zo dus..
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
...
Toen uit wat stukken automatenstaal de 4 afstands assen gemaakt met allemaal exact dezelfde lengte:
De complete adapter:
Kop erop:
Toen uit wat stukken automatenstaal de 4 afstands assen gemaakt met allemaal exact dezelfde lengte:
De complete adapter:
Kop erop:
Laatst gewijzigd door Markde2e op 30 apr 2012, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Geheel op draaibank:
Even rondjes laten draaien
Jeej het werkt
Eerst even een gat met een frees erin boren om zo ook die vieze draadbus eruit halen:
Uitgedraaid
Even rondjes laten draaien
Jeej het werkt
Eerst even een gat met een frees erin boren om zo ook die vieze draadbus eruit halen:
Uitgedraaid
Laatst gewijzigd door Markde2e op 30 apr 2012, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Kop gespoten met alu spray.
Verbrandingskamer past er ook in
Ja zat ook een scheur in de kop, of dat al zo was weet ik eigenlijk niet; maargoed boeie.
Zefs bronzen M8 ringetjes gemaakt zodat die pasvlakken vd kop niet beschadigen door de stalen ringetjes wanneer ik de kopbouten aandraai..
Oke dat was het weer!
Moet eerst de squish hoogte meten met eenstukje tin, aan de hand hiervan de losse verbrandingskamer nog iets na vlakken bij het aanleg vlak (heb ik een overmaat op gehouden).
Maar dit gaat nog niet, want de cilinder tapeindjes zijn nu ca 10mm te kort, omdat de cilinder veel hoger is.
Tapeindjes aankomende vrijdag/weekend nog even maken en dan kan ik weer verder..
Verbrandingskamer past er ook in
Ja zat ook een scheur in de kop, of dat al zo was weet ik eigenlijk niet; maargoed boeie.
Zefs bronzen M8 ringetjes gemaakt zodat die pasvlakken vd kop niet beschadigen door de stalen ringetjes wanneer ik de kopbouten aandraai..
Oke dat was het weer!
Moet eerst de squish hoogte meten met eenstukje tin, aan de hand hiervan de losse verbrandingskamer nog iets na vlakken bij het aanleg vlak (heb ik een overmaat op gehouden).
Maar dit gaat nog niet, want de cilinder tapeindjes zijn nu ca 10mm te kort, omdat de cilinder veel hoger is.
Tapeindjes aankomende vrijdag/weekend nog even maken en dan kan ik weer verder..
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
6-5-2012
In de uitlaatschacht vd cilinder een stukje uitgekotterd voor 32mm RS bocht.
Besloten om de langere tapeinden van M8 bouten met hardheid 12.9 te maken..
Onder op de foto ligt een origineel tapeindje.
In de uitlaatschacht vd cilinder een stukje uitgekotterd voor 32mm RS bocht.
Besloten om de langere tapeinden van M8 bouten met hardheid 12.9 te maken..
Onder op de foto ligt een origineel tapeindje.
Laatst gewijzigd door Markde2e op 06 mei 2012, 16:29, 2 keer totaal gewijzigd.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Om de draad te snijden op mijn draaibank, heb ik uit automatenstaal een houder gemaakt hiervoor icm een morse conus met een cilindrisch stuk eraan.
Die morse conus had ik toevallig nog liggen..
Het tappen ging opzich wel goed, ik dacht dat het mischien problemen zou geven met deze hardheid, maar viel mee
Die morse conus had ik toevallig nog liggen..
Het tappen ging opzich wel goed, ik dacht dat het mischien problemen zou geven met deze hardheid, maar viel mee
Laatst gewijzigd door Markde2e op 06 mei 2012, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Toen de cilinder + kop etc erop gezet en de squish gemeten.
Deze was precies de waarde met overmaat die zou moeten.
Hierna de overmaat van de losse verbrandingskamer gedraaid, zodat de squish 0.75mm zou worden.
Gemeten en.... :
Jeej
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Toen een stuk van de HPI grondplaat gevijld.
De grondplaat van deze krengen komen altijd tegen een bult van het carter..
Bij mijn andere blok had ik het carter hier voor aangepast, maar deze keer toch maar de HPI.
Toen besloten om een O-ring afdichting bij mn spruitstuk te maken.
Groefje rondom gefreest en een afshuining van deze groef, met een centerboortje..
Ik moest ook 3mm van de spruitstuk voet af frezen, omdat de originele mahle ingegoten tapeindjes iets te kort zijn voor dit spruitstuk.
De grondplaat van deze krengen komen altijd tegen een bult van het carter..
Bij mijn andere blok had ik het carter hier voor aangepast, maar deze keer toch maar de HPI.
Toen besloten om een O-ring afdichting bij mn spruitstuk te maken.
Groefje rondom gefreest en een afshuining van deze groef, met een centerboortje..
Ik moest ook 3mm van de spruitstuk voet af frezen, omdat de originele mahle ingegoten tapeindjes iets te kort zijn voor dit spruitstuk.
Laatst gewijzigd door Markde2e op 06 mei 2012, 16:32, 2 keer totaal gewijzigd.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Het blok is nu eigenlijk zo goed als af
Binnenkort maar eens eronder hangen en uittesten
Laatst gewijzigd door Markde2e op 06 mei 2012, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Mark's 91cc racemonster
Je bent echt een mooi bezig, moet zeggen dat je wel lef heb met je zuiger, door daar zomaar wat van de zuigerbodem af te draaien, zeker een motor die in verhouding een korte slag heeft, heeft veel moeite om z,n warmte daar, in het midden van de zuiger kwijt te raken, daarintegen is ie niet extreem getund, dus het zal vast mee vallen
Ik ben erg benieuwd Mark, strak werk!
Ik ben erg benieuwd Mark, strak werk!
-
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
- Locatie: belgië
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Mark's 91cc racemonster
prachtig weer hoe je het allemaal voor elkaar krijgt!
ga je ook een uitlaat maken?
ik weet niet of het beleefd is om te vragen maar hoeveel ben je nu kwijt voor jouw blokje?
Robbe
ga je ook een uitlaat maken?
ik weet niet of het beleefd is om te vragen maar hoeveel ben je nu kwijt voor jouw blokje?
Robbe
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Dankjullie voor de reacties!
Ik hoop dat alles heel blijft straks..
Ik ben eigenlijk alleen ca 75 euro met verzendkosten en nog wat extra douane kosten kwijt (weet zo even niet precies meer hoeveel) voor die zuiger.
En een nieuwe setje lagers ca 50 euro..
Verder had ik eigenlijk al het materiaal al (HPI etc) en heb verder alles zelf gemaakt.
Dus meer heeft het niet gekost.
Uitlaat blijft voorlopig een dikke bocht RS uitlaat.
Groeten,
Mark
Ik hoop dat alles heel blijft straks..
Mwah zuiger bodem is dik zat en inderdaad de cilinder is ook niet hoogtoerig, dus zal zowiesso minder warm worden..nozems schreef:Je bent echt een mooi bezig, moet zeggen dat je wel lef heb met je zuiger, door daar zomaar wat van de zuigerbodem af te draaien, zeker een motor die in verhouding een korte slag heeft, heeft veel moeite om z,n warmte daar, in het midden van de zuiger kwijt te raken, daarintegen is ie niet extreem getund, dus het zal vast mee vallen
Ik ben erg benieuwd Mark, strak werk!
Danku,Robbe G. schreef:prachtig weer hoe je het allemaal voor elkaar krijgt!
ga je ook een uitlaat maken?
ik weet niet of het beleefd is om te vragen maar hoeveel ben je nu kwijt voor jouw blokje?
Robbe
Ik ben eigenlijk alleen ca 75 euro met verzendkosten en nog wat extra douane kosten kwijt (weet zo even niet precies meer hoeveel) voor die zuiger.
En een nieuwe setje lagers ca 50 euro..
Verder had ik eigenlijk al het materiaal al (HPI etc) en heb verder alles zelf gemaakt.
Dus meer heeft het niet gekost.
Uitlaat blijft voorlopig een dikke bocht RS uitlaat.
Groeten,
Mark
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Mark, even een vraagje....Waarom 12.9 tapeinden? Deze lijken mij veel te taai voor jouw toepassing nml