Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
- boelo
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:49
- Locatie: stadskanaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
prachtige foto´s van Bert. Hij was destijds inderdaad een kanon en ging later op zijn gebben soms sneller rond dan zwaardere machines.
Zo was er ook in Barger-oosterveld de snelste ronde rijder en werd Bert gewoon derde achter mannen zoals Gerrit Muskee, die 500 cc reden.
K´zag ook Henk Keizer en volgens mij Eddy Jager.
Deze foto´s zijn allemaal uit de beginperiode.
Zo was er ook in Barger-oosterveld de snelste ronde rijder en werd Bert gewoon derde achter mannen zoals Gerrit Muskee, die 500 cc reden.
K´zag ook Henk Keizer en volgens mij Eddy Jager.
Deze foto´s zijn allemaal uit de beginperiode.
-
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
huvo casal 50 cc
de cilinders zijn weer nieuw te koop in portugal .
de cilinders zijn weer nieuw te koop in portugal .
- Bijlagen
-
- casal cilinder.jpg (16.34 KiB) 27288 keer bekeken
-
- Voskamp-Huvo.jpg (67.36 KiB) 27288 keer bekeken
- kreidler844
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 238 keren
- Contacteer:
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
Ik weet dat gietwielen in de cross uit den boze zijn, bij grasbaan zal het geen probleem zijn.peter de puf schreef:mooie foto,s !!! ik zie ook weer een foto met daarop een gebben met gietwielen ! heeft iemand daar nog foto,s of informatie van ????
In ieder geval is het bij springbulten gevaarlijk met gietwielen.
Wietse
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 634 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
LVS schreef:huvo casal 50 cc
de cilinders zijn weer nieuw te koop in portugal .
Wat is het oorspronkelijke introductiejaar van deze (menbraam)cilinder Claus?
Is dit voor 1985 dan zal er wellicht een herziening kunnen/moeten plaatsvinden van een regelement
Eventueel zou er een aparte membraamklasse kunnen worden gevormd ??
Laatst gewijzigd door KJ op 16 okt 2012, 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.
- eric kanonskogel
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 20:55
- Locatie: obdam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
nog een paar crossers.
- Bijlagen
-
- PUCH REPLICA TT.jpg (72.45 KiB) 27071 keer bekeken
-
- mxsintramucifal2011011.jpg (77.39 KiB) 27071 keer bekeken
-
- 68u5wg.jpg (23.39 KiB) 27071 keer bekeken
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
’N BIJZONDERE CONSTRUCTIE: 50 cc FEMSA
Bron: Motor No. 1, 04-01-1974
Scan: Peter G
VOORAL in de noordelijke provincies van ons land wordt de grasbaansport beoefend. In Schettens, in de buurt van Bolsward hebben Lieuwe Feenstra (24 jaar) en Tjalle Reitsma (22 jaar) zich bezig gehouden met de ontwikkeling van een 50 cc-grasbaanmachine: de Femsa. De naam is een samentrekking van de namen Feenstra en Reitsma, en werd bedacht voordat Lieuwe en Tjalle van Femsa, de Spaanse fabrikant van ontstekingen hadden gehoord. Lieuwe en Tjalle begonnen zo'n vijf jaar geleden met het bouwen van 50 cc-grasbaanmachines; dit jaar kwam de 21-jarige HTS-er Harry Genee uit Makkum hun gelederen versterken, als rijder en als constructeur.
De machine op de foto toont een aantal opmerkelijke details. Eén ervan is de „mono-cross" achtervering, die onlangs bekendheid kreeg doordat Yamaha dit systeem op sommige van haar wedstrijdmotoren ging toepassen. Lieuwe Feenstra echter kan aantonen dat hij dit systeem al in 1970 gebruikte. De reden om een dergelijk systeem toe te passen was niet louter en alleen het verkrijgen van een grotere veerweg en een grotere stijfheid van de achtervork: de belangrijkste reden was heel eenvoudig het lagere gewicht van deze constructie ten opzichte van de conventionele achtervork met twee schokdempers. Deze tendens om het gewicht zo laag mogelijk te houden (de grasbaansport kent geen minimumeis voor het gewicht van een motorfiets) ontdekken we in vele details van de machine. U moet namelijk weten dat seniorrijder Tjalle Reitsma zo'n 80 kg weegt, aanzienlijk méér dan de naaste concurrenten, de Gebbens uit Rouveen, en in de kleinste inhoudsklasse speelt het gewicht van de combinatie rijder-machine een bijzonder grote rol. Het gewicht van de machine op de foto bedraagt niet meer dan 58 kg.
De meest in het oog springende bijzonderheid van de Femsa is de voorvork, die een schokbreker van een Daf 33 en elastiek heeft voor vering en demping. Door het elastiek is de vering instelbaar, terwijl de achterloop van het voorwiel op drie standen kan worden ingesteld door de naafas in de vork te verplaatsen. Op deze manier kunnen de rij-eigenschappen worden aangepast aan het circuit: op een drassig circuit richt de machine zich beter op door een grote achterloop, en op een harde baan is de machine beter om te gooien door een kleine achterloop. Het gewicht van de voorvork is 6 kg. De voorvork is in het balhoofd gelagerd door nylon bussen (alweer gewichtsbesparing); Lieuwe verzekerde ons dat de stijfheid van deze opmerkelijke voorvork niets te wensen overlaat; Tjalle Reistma werd dit jaar met 96 punten tweede achter kampioen Gebben (99 punten).
Het frame van de Femsma bestaat uit een aantal driehoeksconstructies. Deze constructie, die we ook terugvinden in de voorvork, geeft het frame een grote stijfheid, daar buiging van het frame in de framebuizen wordt omgezet in trek en druk, niet in buiging. De tank is gemaakt van een plastic T-stuk van een riolering. Loodgieter Tjalle Reitsma zorgde ook voor het elastiek in voor-en achtervering (door nummerbord niet zichtbaar); dit elastiek wordt gebruikt voor de afdichting van een koppeling tussen rioolbuizen!
De Femsma-mannen zijn bezig met de bouw van een nieuw prototype voor het komende seizoen. Ze zijn van plan de Daf-schokbreker van de achtervering te vervangen door een lichter exemplaar. Een lichtere schokdemper die toch voldoet kunnen Lieuwe, Tjalle en Harry niet vinden, zodat ze er zelf een gaan maken. Het is hun bedoeling om te gaan experimenteren met een aluminium luchtschokbreker.
Aan het motorvermogen wordt natuurlijk ook druk gewerkt. Cilinders met drie, vier en vijf spoelkanalen zijn al geprobeerd. Op dit moment voldoet de cilinder met vijf kanalen het best in combinatie met een expansie-uitlaat (de machine op de foto heeft een gedempte uitlaat van Sachs). Hoe groot het vermogen nu is hebben ze nooit gemeten. Harry gaat binnenkort stage lopen bij de welbekende Konig-fabriek in West-Berlijn en verwacht daar veel ervaring op te doen, terwijl Lieuwe's inventiviteit wellicht het probleem van het onbekende motorvermogen zal oplossen. Hij gaat proberen een kleine meetbank te maken door een heftruck-oliepomp (die 80 atmosfeer kan hebben) als rem te gebruiken!
Bron: Motor No. 1, 04-01-1974
Scan: Peter G
VOORAL in de noordelijke provincies van ons land wordt de grasbaansport beoefend. In Schettens, in de buurt van Bolsward hebben Lieuwe Feenstra (24 jaar) en Tjalle Reitsma (22 jaar) zich bezig gehouden met de ontwikkeling van een 50 cc-grasbaanmachine: de Femsa. De naam is een samentrekking van de namen Feenstra en Reitsma, en werd bedacht voordat Lieuwe en Tjalle van Femsa, de Spaanse fabrikant van ontstekingen hadden gehoord. Lieuwe en Tjalle begonnen zo'n vijf jaar geleden met het bouwen van 50 cc-grasbaanmachines; dit jaar kwam de 21-jarige HTS-er Harry Genee uit Makkum hun gelederen versterken, als rijder en als constructeur.
De machine op de foto toont een aantal opmerkelijke details. Eén ervan is de „mono-cross" achtervering, die onlangs bekendheid kreeg doordat Yamaha dit systeem op sommige van haar wedstrijdmotoren ging toepassen. Lieuwe Feenstra echter kan aantonen dat hij dit systeem al in 1970 gebruikte. De reden om een dergelijk systeem toe te passen was niet louter en alleen het verkrijgen van een grotere veerweg en een grotere stijfheid van de achtervork: de belangrijkste reden was heel eenvoudig het lagere gewicht van deze constructie ten opzichte van de conventionele achtervork met twee schokdempers. Deze tendens om het gewicht zo laag mogelijk te houden (de grasbaansport kent geen minimumeis voor het gewicht van een motorfiets) ontdekken we in vele details van de machine. U moet namelijk weten dat seniorrijder Tjalle Reitsma zo'n 80 kg weegt, aanzienlijk méér dan de naaste concurrenten, de Gebbens uit Rouveen, en in de kleinste inhoudsklasse speelt het gewicht van de combinatie rijder-machine een bijzonder grote rol. Het gewicht van de machine op de foto bedraagt niet meer dan 58 kg.
De meest in het oog springende bijzonderheid van de Femsa is de voorvork, die een schokbreker van een Daf 33 en elastiek heeft voor vering en demping. Door het elastiek is de vering instelbaar, terwijl de achterloop van het voorwiel op drie standen kan worden ingesteld door de naafas in de vork te verplaatsen. Op deze manier kunnen de rij-eigenschappen worden aangepast aan het circuit: op een drassig circuit richt de machine zich beter op door een grote achterloop, en op een harde baan is de machine beter om te gooien door een kleine achterloop. Het gewicht van de voorvork is 6 kg. De voorvork is in het balhoofd gelagerd door nylon bussen (alweer gewichtsbesparing); Lieuwe verzekerde ons dat de stijfheid van deze opmerkelijke voorvork niets te wensen overlaat; Tjalle Reistma werd dit jaar met 96 punten tweede achter kampioen Gebben (99 punten).
Het frame van de Femsma bestaat uit een aantal driehoeksconstructies. Deze constructie, die we ook terugvinden in de voorvork, geeft het frame een grote stijfheid, daar buiging van het frame in de framebuizen wordt omgezet in trek en druk, niet in buiging. De tank is gemaakt van een plastic T-stuk van een riolering. Loodgieter Tjalle Reitsma zorgde ook voor het elastiek in voor-en achtervering (door nummerbord niet zichtbaar); dit elastiek wordt gebruikt voor de afdichting van een koppeling tussen rioolbuizen!
De Femsma-mannen zijn bezig met de bouw van een nieuw prototype voor het komende seizoen. Ze zijn van plan de Daf-schokbreker van de achtervering te vervangen door een lichter exemplaar. Een lichtere schokdemper die toch voldoet kunnen Lieuwe, Tjalle en Harry niet vinden, zodat ze er zelf een gaan maken. Het is hun bedoeling om te gaan experimenteren met een aluminium luchtschokbreker.
Aan het motorvermogen wordt natuurlijk ook druk gewerkt. Cilinders met drie, vier en vijf spoelkanalen zijn al geprobeerd. Op dit moment voldoet de cilinder met vijf kanalen het best in combinatie met een expansie-uitlaat (de machine op de foto heeft een gedempte uitlaat van Sachs). Hoe groot het vermogen nu is hebben ze nooit gemeten. Harry gaat binnenkort stage lopen bij de welbekende Konig-fabriek in West-Berlijn en verwacht daar veel ervaring op te doen, terwijl Lieuwe's inventiviteit wellicht het probleem van het onbekende motorvermogen zal oplossen. Hij gaat proberen een kleine meetbank te maken door een heftruck-oliepomp (die 80 atmosfeer kan hebben) als rem te gebruiken!
-
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
- Locatie: Gemert
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
Ja, mooi ding die Femsa. Gewaagd ook wel maar vooral inventief; je moet gebruiken wat je hebt en wat werkt!
Afdichtingen van rioolbuizen als vering. Toen we enkele jaren geleden in 4 weken een andere crosser voor mijn zoon moesten maken, wegens reglements verandering (!) zou het te lang duren om een aluminium tank te maken en werd dankbaar terug gegrepen op een tank naar dit idee. Jawel een stukje rioolbuis afgemaakt met eindstop aan de onderkant en verloop naar (ik geloof) 35mm schroefdop aan de bovenkant. Even naar de overburen en binnen no time hadden we een tank! Geweldig.
Afdichtingen van rioolbuizen als vering. Toen we enkele jaren geleden in 4 weken een andere crosser voor mijn zoon moesten maken, wegens reglements verandering (!) zou het te lang duren om een aluminium tank te maken en werd dankbaar terug gegrepen op een tank naar dit idee. Jawel een stukje rioolbuis afgemaakt met eindstop aan de onderkant en verloop naar (ik geloof) 35mm schroefdop aan de bovenkant. Even naar de overburen en binnen no time hadden we een tank! Geweldig.
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:45
- Locatie: Randstad
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
Boelo had het in het verleden over een HMS Kreidler maar de fotootjes waren wat vaag. Wellicht ben ik in het bezit van zo'n Henk Mensing Special. Mijn project lijkt op een HEGU (zeker de vorm van de achterbrug thv de wielas) alleen is het een twinshock en de voorganger van de HEGU -de HMS- had ook twinshocks. Wie weet het?
grt en alvast bedankt, Ton
ps op de foto zit het achterwiel er gewoon los in en zit omgekeerd, dus daar ben ik van op de hoogte
grt en alvast bedankt, Ton
ps op de foto zit het achterwiel er gewoon los in en zit omgekeerd, dus daar ben ik van op de hoogte
- Bijlagen
-
- HMS 2.jpg (60.47 KiB) 26243 keer bekeken
-
- HMS 1.jpg (59.82 KiB) 26243 keer bekeken
-
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:00
- Locatie: nieuw-buinen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
hee ton,
mischien moet je boeko een keer pb'en hij is de zoon van henk
hier een link naar wat info over de hms
viewtopic.php?f=28&t=24763&start=250
gr anne de laet
mischien moet je boeko een keer pb'en hij is de zoon van henk
hier een link naar wat info over de hms
viewtopic.php?f=28&t=24763&start=250
gr anne de laet
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:45
- Locatie: Randstad
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
Bedankt voor de reactie Anne en op advies van Roy heb ik al een pb-tje naar Boelo gestuurd, maar waarschijnlijk kijkt het niet zo vaak in zijn box. Ik wacht het nog wel even af.
grts
Ton
grts
Ton
-
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:00
- Locatie: nieuw-buinen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
hee ton
oke hopelijk pbt hij u treug
ik ben de zoon van roy dus wist er een betje van
gr anne
oke hopelijk pbt hij u treug
ik ben de zoon van roy dus wist er een betje van
gr anne
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:45
- Locatie: Randstad
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
Ja ik vermoedde aan je achternaam al dat je familie van Roy zou zijn en in dit geval de zoon dus.
Verleden keer was Boelo ook wat later met reageren omdat hij niet zo vaak in zijn inbox keek,
dus zal binnenkort wel goed komen.
thanks
Verleden keer was Boelo ook wat later met reageren omdat hij niet zo vaak in zijn inbox keek,
dus zal binnenkort wel goed komen.
thanks
-
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:00
- Locatie: nieuw-buinen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
veel succes met deze aanwinst
ja hopen dat hij je wat info kan geven
ja hopen dat hij je wat info kan geven
- Chrismetzwarteletters
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
- Locatie: Maasland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
Wellicht dat sommige al mijn project pagina bekeken hebben, maar sinds kort wil ik ook een crosser gaan bouwen. De basis hiervan is een Yamaha DT waarbij het frame is aangepast zodat er een Kreidler motorblok in gehangen kan worden. Nu zie ik op veel crossers een "gespiegeld" spruitstuk, wat gewoon een normaal spruitstuk voor crossers zal zijn. Maar zijn deze spruitstukken alleen voor Gebbens gebruikt of ook voor andere type brommers/crossers? Ik ben namelijk op zoek naar zo'n spruitstuk.
-
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:00
- Locatie: nieuw-buinen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
ja aleen kreidler crossers zoals gebben vhs hegu enz.
deze kun je kopen bij chris homoet en klaas jan
gr anne
deze kun je kopen bij chris homoet en klaas jan
gr anne
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:45
- Locatie: Randstad
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
Nou Anne, ik heb contact gehad met Boelo en ook wat oude foto's gekregen en het lijkt er inderdaad op dat
het een HMS Kreidler is. Hij gaat nog spitten naar meer foto's, dus wacht nog even af. Heb hem aangeboden
om het HMS frame te ruilen voor een ander Kreidler crossframe, zodat hij toch een stukje familiegeschiedenis
weer in bezit kan krijgen en verder op te bouwen. We kijken wel hoe het loopt.
het een HMS Kreidler is. Hij gaat nog spitten naar meer foto's, dus wacht nog even af. Heb hem aangeboden
om het HMS frame te ruilen voor een ander Kreidler crossframe, zodat hij toch een stukje familiegeschiedenis
weer in bezit kan krijgen en verder op te bouwen. We kijken wel hoe het loopt.
-
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:00
- Locatie: nieuw-buinen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
nou ton,
dat is een goed bericht ik denk dat hij zijn frame wel weer wil hebben
gr anne
dat is een goed bericht ik denk dat hij zijn frame wel weer wil hebben
gr anne
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19184
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 493 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
gertjan van doorn nr: 18 en Gerard Bekkers nr: 5.
- Bijlagen
-
- gertjan van doorn..jpg (40.91 KiB) 25750 keer bekeken
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
Mooi Jeroen, Gertjan past nauwelijks op die motor he!?
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19184
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 493 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
Re: Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
Gerard Bekkers nr:1 en dave strijbos nr:3 en johnny verwijst nr: 12
- Bijlagen
-
- dave strijbos.jpg (114.85 KiB) 25744 keer bekeken