1:100
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
1:100
Door de loop der jaren is het smeren van een tweetakt nog al veranderd.
Vandaag de dag is 1:100 heel normaal voor de tweetakt scooters, bosmaaiers, buitenboord motoren enz enz.
Waarom smeren wij nog 1:50?
We zijn vroeger begonnen met 1:25 de overgang door de benzine pompen naar 1:50 werd geslikt als zoete koek en je hoorde niemand, en geen brommer werd er slechter van, sterker, ze gingen er op vooruit.
Wat zijn eigenlijk de fabrieks smeer voorschriften van bijvoorbeeld een topracing? worden die ook niet in een scooters gebruikt die 1:100 smeren?.
Vandaag de dag is 1:100 heel normaal voor de tweetakt scooters, bosmaaiers, buitenboord motoren enz enz.
Waarom smeren wij nog 1:50?
We zijn vroeger begonnen met 1:25 de overgang door de benzine pompen naar 1:50 werd geslikt als zoete koek en je hoorde niemand, en geen brommer werd er slechter van, sterker, ze gingen er op vooruit.
Wat zijn eigenlijk de fabrieks smeer voorschriften van bijvoorbeeld een topracing? worden die ook niet in een scooters gebruikt die 1:100 smeren?.
- cdraaisma
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 18 sep 2009, 21:10
- Locatie: harlingen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: 1:100
Hoi Henk.
Ik moet wel 1:50 smeren Henk want heb nog een bronzen bus in mijn smallend zitten van mijn Super 4.Ik denk dat die het niet fijn vind als ik 1:100 ga smeren.
Gr-Kees.
Ik moet wel 1:50 smeren Henk want heb nog een bronzen bus in mijn smallend zitten van mijn Super 4.Ik denk dat die het niet fijn vind als ik 1:100 ga smeren.
Gr-Kees.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: 1:100
Cilinder en zuiger hebben er absoluut geen problemen mee.
Het is dat je big-end iets meer smering nodig heeft voor de levensduur.
Enzo
Het is dat je big-end iets meer smering nodig heeft voor de levensduur.
Enzo
- Jovink
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: 11 jul 2006, 22:31
- Locatie: schipluiden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: 1:100
doe dat nou niet... hebben we straks nog een gevalletje blok aan brandhout
Zonder gekheid: als je niet erg veel toeren draait met een brommerblokje zal het wel gaan
maar hoe minder je smeert, hoe korter de levensduur, zou ik zeggen.
Zonder gekheid: als je niet erg veel toeren draait met een brommerblokje zal het wel gaan
maar hoe minder je smeert, hoe korter de levensduur, zou ik zeggen.
- cdraaisma
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 18 sep 2009, 21:10
- Locatie: harlingen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: 1:100
Wat denk je dan van het bronzen busje in het small end Enzo??Naaldlager in je small end neemd genoegen met wat minder olie,ik smeer vol synthetic.Enzo-tvdzijden schreef:Cilinder en zuiger hebben er absoluut geen problemen mee.
Het is dat je big-end iets meer smering nodig heeft voor de levensduur.
Enzo
Gr-Kees.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: 1:100
Ik denk dat 80 % van het forum een naaldlager in het small end heeft zitten i.p.v. een bronzen bus. Vergeten was ik dat niet.cdraaisma schreef:Wat denk je dan van het bronzen busje in het small end Enzo??Naaldlager in je small end neemd genoegen met wat minder olie,ik smeer vol synthetic.Enzo-tvdzijden schreef:Cilinder en zuiger hebben er absoluut geen problemen mee.
Het is dat je big-end iets meer smering nodig heeft voor de levensduur.
Enzo
Gr-Kees.
Dus big-end en small-end hebben ZAT aan 1:50 (en dus ook de bronzen bus)
Daar doel ik mijn standpunt op.
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: 1:100
Ik heb toen een mailtje aan het bekende autoblad AMT gestuurt. Zie deze link. Ik heb er ook de Shell al eens over benaderd.
http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... MT027234W/
Bij de Shell sprak ik een ontwikkeling technicus die wist te vertellen dat je met de moderne A-merk top tweetakt olieen rustig nog schraler kon smeren als 1:50. Maar zo was zijn betoog, pas wel op. Met de vernadering van de mengverhouding verander je ook je mengsel en de viscositeit van je brandstof. Dat kan bij een topgetunede 2 takt dus wel verkeerd uitpakken.
En dan dus vastlopen omdat je vetter gaat mengen waardoor dus het mengsel schraler wordt bij gelijkblijvende sproeier.
Enzo
http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... MT027234W/
Bij de Shell sprak ik een ontwikkeling technicus die wist te vertellen dat je met de moderne A-merk top tweetakt olieen rustig nog schraler kon smeren als 1:50. Maar zo was zijn betoog, pas wel op. Met de vernadering van de mengverhouding verander je ook je mengsel en de viscositeit van je brandstof. Dat kan bij een topgetunede 2 takt dus wel verkeerd uitpakken.
En dan dus vastlopen omdat je vetter gaat mengen waardoor dus het mengsel schraler wordt bij gelijkblijvende sproeier.
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: 1:100
De vroegere Shellina 1:50 heeft mij al meerdere big-end lagers gekost , met alle bijkomende ellende
Met de juiste mengsmeerolie ben ik er van overtuigd dat het schraler kan dan 1:50
Spatamet smeert trouwens al jááren 1:100 met een matige mengsmeerolie.
Met de juiste mengsmeerolie ben ik er van overtuigd dat het schraler kan dan 1:50
Spatamet smeert trouwens al jááren 1:100 met een matige mengsmeerolie.
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:21
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: 1:100
Ik meng 1 op 40. Na 200 kilometer zit mijn uitlaat helemaal vol met smeer/vet/zooi.
Als ik gas geef en er staat iemand achter de uitlaat met een witte broek, je vrouw of een kleinkind, heb je gelijk de poppen aan het dansen.
Ik heb de uitlaat schoongemaakt en ga nu naar 1 op 60 toe.
Zie na de ritten bij onze oosterburen wel of het beter is, en of de brommer blijft lopen.
Groeten.
Als ik gas geef en er staat iemand achter de uitlaat met een witte broek, je vrouw of een kleinkind, heb je gelijk de poppen aan het dansen.
Ik heb de uitlaat schoongemaakt en ga nu naar 1 op 60 toe.
Zie na de ritten bij onze oosterburen wel of het beter is, en of de brommer blijft lopen.
Groeten.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: 1:100
met een standaard 2pk brommer setje durf ik ook al 1:60 te mengen met goede synthetische olie.
Met de 60cc houd ik het voorlopig even op 1:50 ivm de hogere toerentallen en temperaturen.
Wellicht wijst de toekomst uit dat we véél te vet mengen , maar ik ben geen proefkonijn
Met de 60cc houd ik het voorlopig even op 1:50 ivm de hogere toerentallen en temperaturen.
Wellicht wijst de toekomst uit dat we véél te vet mengen , maar ik ben geen proefkonijn
-
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 17:16
- Locatie: Drachten/Opeinde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: 1:100
In de 80er jaren kwam Yamaha met een 1:100 gesmeerde buitenboard motor, mn pa viel bijna van de stoel, hij heeft toch 1 gekocht (40pk) heeft weet ik niet hoeveel uur volgas gelopen nooit een misse slag er in,
Ik heb zelf nu2x225pk mercury motoren die zelf smeren, deze lopen ook 1:50 maken max 5900 toeren, is niet echt schokkend veel toeren ten opzichte van ons kreidlers.
wat betreft kreidler, weet het niet ik smeer Sjoerd zijn Rion getunde 60cc altijd 1:50 met castrol Rs olie, hij heeft inmiddels 3000 km gereden en loopt super, wel is hij bij de uitlaat waar hij op de cylinder zit erg vies en vet, verder rookt en doet niet echt, ik blijf maar mooi 1:50 smeren.
Ik heb zelf nu2x225pk mercury motoren die zelf smeren, deze lopen ook 1:50 maken max 5900 toeren, is niet echt schokkend veel toeren ten opzichte van ons kreidlers.
wat betreft kreidler, weet het niet ik smeer Sjoerd zijn Rion getunde 60cc altijd 1:50 met castrol Rs olie, hij heeft inmiddels 3000 km gereden en loopt super, wel is hij bij de uitlaat waar hij op de cylinder zit erg vies en vet, verder rookt en doet niet echt, ik blijf maar mooi 1:50 smeren.
- RCD
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:03
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: 1:100
1:25 1:40 is van vroeger, met de smeerolie van tegenwoordig is 1:50 misschien ook al te vet. Maar met de loodvrije benzine waarmee het gemengd moet worden vandaag de dag is de verhouding 1:50 een goede keus voor de oudere-en moderne-brommers. Yamaha outboard motoren hebben een perfecte verhouding met weinig uitstoot en voorkomen van problemen zoals vetslaan van bougies. Mede dankzij de nog hardere keramische cilinderwand voering welke toegepast zijn is 1:100 ruim voldoende. Verstandig zijn en 1:50 mengen met de gangbare oudere 2 takt. Daar vallen ook bijvoorbeeld de Puch en Peugeot Fox onder.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: 1:100
de toleranties van vroeger waren allemaal wat ruimer , en vergeet de slijtage niet.
Deze speling kun je alleen maar opvangen met een ruime oliefilm.
Met een goed gereviseerd blok , frisse NiCaSil wand en goed passende kwaliteits zuiger durf ik 1:60 wel aan.
Misschien kan het wel minder , maar eerst maar eens de kat uit de boom kijken met 1:60
Deze speling kun je alleen maar opvangen met een ruime oliefilm.
Met een goed gereviseerd blok , frisse NiCaSil wand en goed passende kwaliteits zuiger durf ik 1:60 wel aan.
Misschien kan het wel minder , maar eerst maar eens de kat uit de boom kijken met 1:60
- Chrismetzwarteletters
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
- Locatie: Maasland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: 1:100
Er is geen verbrandingsmotor die meer uitstoot dan een tweetakt motor. Dat komt doordat de olie in het mengsel mee verbrand en op die manier komt de olie in het milieu terecht.RCD schreef:Yamaha outboard motoren hebben een perfecte verhouding met weinig uitstoot en voorkomen van problemen zoals vetslaan van bougies.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: 1:100
Chris als de olie 100% verbrand (dat lukt nooit) krijg je net als bij benzine ook gewoon CO2 en water als uitstoot.Chrismetzwarteletters schreef:Er is geen verbrandingsmotor die meer uitstoot dan een tweetakt motor. Dat komt doordat de olie in het mengsel mee verbrand en op die manier komt de olie in het milieu terecht.RCD schreef:Yamaha outboard motoren hebben een perfecte verhouding met weinig uitstoot en voorkomen van problemen zoals vetslaan van bougies.
Als je slechte verbranding hebt heb je meer uitstoot van olie en roetdeeltjes van de 2-taktolie..
Enzo
- Chrismetzwarteletters
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
- Locatie: Maasland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: 1:100
Yep en daarom stoot een tweetakt motor ook meer emissies uit dan een viertakt.Enzo-tvdzijden schreef:Chris als de olie 100% verbrand (dat lukt nooit) krijg je net als bij benzine ook gewoon CO2 en water als uitstoot.
Als je slechte verbranding hebt heb je meer uitstoot van olie en roetdeeltjes van de 2-taktolie..
Enzo
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: 1:100
Technisch is het mogelijk om tweetakten te maken die schoner zijn dan de huidige viertaktmotoren en voldoen aan toekomstige emissie eisen van viertaktmotoren. Er zijn fabrikanten van buitenboordmotoren die met hun tweetakten aan de strengste eisen voldoen. Die motoren zijn al schoner dan vergelijkbare viertaktmotoren van de concurrent.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: 1:100
We praten langs elkaar heen Chris. Geeft niks. Jij hebt ook gelijk hoor.Chrismetzwarteletters schreef:Yep en daarom stoot een tweetakt motor ook meer emissies uit dan een viertakt.Enzo-tvdzijden schreef:Chris als de olie 100% verbrand (dat lukt nooit) krijg je net als bij benzine ook gewoon CO2 en water als uitstoot.
Als je slechte verbranding hebt heb je meer uitstoot van olie en roetdeeltjes van de 2-taktolie..
Enzo
Wat extra info.
jij schreef Dat komt doordat de olie in het mengsel mee verbrand en op die manier komt de olie in het milieu terecht.
Ik bedoel als het mee verbrand krijg je CO2 en water. Is ook uitstoot dat je bij 4-takt hebt.
Maar dat is bij 100% verbranding. En dat heb je meestal niet bij onze brommertjes als ik zie hoe sommigen mengen en afstellen.
Enzo
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 357 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: 1:100
In het Bergische land wachten ze ook tot de rook is opgetrokken
Eric
1:50 rookt minder dan 1:25 dat was dit weekend wel duidelijk. Als er nou een fabrikant opstaat die 1:100 adviseert ga ik om bij een veilige setup.Eric
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: 1:100
Orbital Australia heeft een keramische 2 takt gemaakt die het prima doet.
Is getest in de Ford Fiesta van de Australische post en kwam goed uit de test.
http://www.powerhousemuseum.com/austral ... e_id=10041
Is getest in de Ford Fiesta van de Australische post en kwam goed uit de test.
http://www.powerhousemuseum.com/austral ... e_id=10041
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: 1:100
Ja , de Fiesta bestel uitvoering. en het bleef nog heel ook !
Was zuiniger , sneller , goedkoper in onderhoud , lichter.
Maar net als met Video-2000 ( was ook beter ) is het nooit een succes geworden.
Er zijn er een aantal aan de post daar geleverd om mee te testen, als het dan heel blijft moet het wel goed zijn.
Na de test zijn ze retour Orbital gegaan voor nader onderzoek.
Een neef van mijn vrouw heeft er nog een van de sloop kunnen redden.
Heeft er jaren lang komkommers mee vervoerd naar de Australische veiling , totdat hij doorgeroest was.
Was zuiniger , sneller , goedkoper in onderhoud , lichter.
Maar net als met Video-2000 ( was ook beter ) is het nooit een succes geworden.
Er zijn er een aantal aan de post daar geleverd om mee te testen, als het dan heel blijft moet het wel goed zijn.
Na de test zijn ze retour Orbital gegaan voor nader onderzoek.
Een neef van mijn vrouw heeft er nog een van de sloop kunnen redden.
Heeft er jaren lang komkommers mee vervoerd naar de Australische veiling , totdat hij doorgeroest was.