1:100

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

1:100

#1 Bericht door Henk 3bakvoet » 29 mei 2013, 20:40

Door de loop der jaren is het smeren van een tweetakt nog al veranderd.
Vandaag de dag is 1:100 heel normaal voor de tweetakt scooters, bosmaaiers, buitenboord motoren enz enz.

Waarom smeren wij nog 1:50?

We zijn vroeger begonnen met 1:25 de overgang door de benzine pompen naar 1:50 werd geslikt als zoete koek en je hoorde niemand, en geen brommer werd er slechter van, sterker, ze gingen er op vooruit.

Wat zijn eigenlijk de fabrieks smeer voorschriften van bijvoorbeeld een topracing? worden die ook niet in een scooters gebruikt die 1:100 smeren?.

Gebruikersavatar
cdraaisma
Berichten: 439
Lid geworden op: 18 sep 2009, 21:10
Locatie: harlingen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 1:100

#2 Bericht door cdraaisma » 29 mei 2013, 21:01

Hoi Henk.
Ik moet wel 1:50 smeren Henk want heb nog een bronzen bus in mijn smallend zitten van mijn Super 4.Ik denk dat die het niet fijn vind als ik 1:100 ga smeren.
Gr-Kees.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 1:100

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 mei 2013, 21:05

Cilinder en zuiger hebben er absoluut geen problemen mee.
Het is dat je big-end iets meer smering nodig heeft voor de levensduur.

Enzo

scheute
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 sep 2007, 23:02
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 1:100

#4 Bericht door scheute » 29 mei 2013, 21:14

Waarom schraler smeren? dat komt zeker niks ten goede en zal de levensduur van alle betreffende onderdelen alleen maar verkorten(ook de zuiger en de cilinder)

Gebruikersavatar
Jovink
Berichten: 1029
Lid geworden op: 11 jul 2006, 22:31
Locatie: schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 1:100

#5 Bericht door Jovink » 29 mei 2013, 21:41

doe dat nou niet... hebben we straks nog een gevalletje blok aan brandhout

Zonder gekheid: als je niet erg veel toeren draait met een brommerblokje zal het wel gaan
maar hoe minder je smeert, hoe korter de levensduur, zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
jbussink
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 feb 2005, 19:31
Locatie: naast de buren
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 1:100

#6 Bericht door jbussink » 30 mei 2013, 10:54

je kan de mengolie van tegenwoordig niet meer vergelijken met de olie van 40 jaar terug

Gebruikersavatar
cdraaisma
Berichten: 439
Lid geworden op: 18 sep 2009, 21:10
Locatie: harlingen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 1:100

#7 Bericht door cdraaisma » 30 mei 2013, 15:57

Enzo-tvdzijden schreef:Cilinder en zuiger hebben er absoluut geen problemen mee.
Het is dat je big-end iets meer smering nodig heeft voor de levensduur.

Enzo
Wat denk je dan van het bronzen busje in het small end Enzo??Naaldlager in je small end neemd genoegen met wat minder olie,ik smeer vol synthetic.
Gr-Kees.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 1:100

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 mei 2013, 16:53

cdraaisma schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Cilinder en zuiger hebben er absoluut geen problemen mee.
Het is dat je big-end iets meer smering nodig heeft voor de levensduur.

Enzo
Wat denk je dan van het bronzen busje in het small end Enzo??Naaldlager in je small end neemd genoegen met wat minder olie,ik smeer vol synthetic.
Gr-Kees.
Ik denk dat 80 % van het forum een naaldlager in het small end heeft zitten i.p.v. een bronzen bus. Vergeten was ik dat niet.
Dus big-end en small-end hebben ZAT aan 1:50 (en dus ook de bronzen bus)
Daar doel ik mijn standpunt op.

Enzo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 1:100

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 mei 2013, 18:23

Ik heb toen een mailtje aan het bekende autoblad AMT gestuurt. Zie deze link. Ik heb er ook de Shell al eens over benaderd.

http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... MT027234W/

Bij de Shell sprak ik een ontwikkeling technicus die wist te vertellen dat je met de moderne A-merk top tweetakt olieen rustig nog schraler kon smeren als 1:50. Maar zo was zijn betoog, pas wel op. Met de vernadering van de mengverhouding verander je ook je mengsel en de viscositeit van je brandstof. Dat kan bij een topgetunede 2 takt dus wel verkeerd uitpakken.
En dan dus vastlopen omdat je vetter gaat mengen waardoor dus het mengsel schraler wordt bij gelijkblijvende sproeier.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 1:100

#10 Bericht door Caspar » 30 mei 2013, 18:30

De vroegere Shellina 1:50 heeft mij al meerdere big-end lagers gekost , met alle bijkomende ellende :cry:

Met de juiste mengsmeerolie ben ik er van overtuigd dat het schraler kan dan 1:50

Spatamet smeert trouwens al jááren 1:100 met een matige mengsmeerolie.

joto
Berichten: 272
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: 1:100

#11 Bericht door joto » 30 mei 2013, 20:02

Ik meng 1 op 40. Na 200 kilometer zit mijn uitlaat helemaal vol met smeer/vet/zooi.
Als ik gas geef en er staat iemand achter de uitlaat met een witte broek, je vrouw of een kleinkind, heb je gelijk de poppen aan het dansen.
Ik heb de uitlaat schoongemaakt en ga nu naar 1 op 60 toe.
Zie na de ritten bij onze oosterburen wel of het beter is, en of de brommer blijft lopen.


Groeten.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 1:100

#12 Bericht door Caspar » 30 mei 2013, 20:04

met een standaard 2pk brommer setje durf ik ook al 1:60 te mengen met goede synthetische olie.
Met de 60cc houd ik het voorlopig even op 1:50 ivm de hogere toerentallen en temperaturen.
Wellicht wijst de toekomst uit dat we véél te vet mengen , maar ik ben geen proefkonijn [-X

Sjoerd-rs
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 okt 2010, 17:16
Locatie: Drachten/Opeinde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 1:100

#13 Bericht door Sjoerd-rs » 01 jun 2013, 06:59

In de 80er jaren kwam Yamaha met een 1:100 gesmeerde buitenboard motor, mn pa viel bijna van de stoel, hij heeft toch 1 gekocht (40pk) heeft weet ik niet hoeveel uur volgas gelopen nooit een misse slag er in,

Ik heb zelf nu2x225pk mercury motoren die zelf smeren, deze lopen ook 1:50 maken max 5900 toeren, is niet echt schokkend veel toeren ten opzichte van ons kreidlers.

wat betreft kreidler, weet het niet ik smeer Sjoerd zijn Rion getunde 60cc altijd 1:50 met castrol Rs olie, hij heeft inmiddels 3000 km gereden en loopt super, wel is hij bij de uitlaat waar hij op de cylinder zit erg vies en vet, verder rookt en doet niet echt, ik blijf maar mooi 1:50 smeren.

Gebruikersavatar
RCD
Berichten: 190
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 1:100

#14 Bericht door RCD » 01 jun 2013, 19:17

1:25 1:40 is van vroeger, met de smeerolie van tegenwoordig is 1:50 misschien ook al te vet. Maar met de loodvrije benzine waarmee het gemengd moet worden vandaag de dag is de verhouding 1:50 een goede keus voor de oudere-en moderne-brommers. Yamaha outboard motoren hebben een perfecte verhouding met weinig uitstoot en voorkomen van problemen zoals vetslaan van bougies. Mede dankzij de nog hardere keramische cilinderwand voering welke toegepast zijn is 1:100 ruim voldoende. Verstandig zijn en 1:50 mengen met de gangbare oudere 2 takt. Daar vallen ook bijvoorbeeld de Puch en Peugeot Fox onder.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 1:100

#15 Bericht door Caspar » 02 jun 2013, 19:52

de toleranties van vroeger waren allemaal wat ruimer , en vergeet de slijtage niet.
Deze speling kun je alleen maar opvangen met een ruime oliefilm.

Met een goed gereviseerd blok , frisse NiCaSil wand en goed passende kwaliteits zuiger durf ik 1:60 wel aan.
Misschien kan het wel minder , maar eerst maar eens de kat uit de boom kijken met 1:60

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 1:100

#16 Bericht door Chrismetzwarteletters » 03 jun 2013, 10:40

RCD schreef:Yamaha outboard motoren hebben een perfecte verhouding met weinig uitstoot en voorkomen van problemen zoals vetslaan van bougies.
Er is geen verbrandingsmotor die meer uitstoot dan een tweetakt motor. Dat komt doordat de olie in het mengsel mee verbrand en op die manier komt de olie in het milieu terecht.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 1:100

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 jun 2013, 14:13

Chrismetzwarteletters schreef:
RCD schreef:Yamaha outboard motoren hebben een perfecte verhouding met weinig uitstoot en voorkomen van problemen zoals vetslaan van bougies.
Er is geen verbrandingsmotor die meer uitstoot dan een tweetakt motor. Dat komt doordat de olie in het mengsel mee verbrand en op die manier komt de olie in het milieu terecht.
Chris als de olie 100% verbrand (dat lukt nooit) krijg je net als bij benzine ook gewoon CO2 en water als uitstoot.

Als je slechte verbranding hebt heb je meer uitstoot van olie en roetdeeltjes van de 2-taktolie..

Enzo

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 1:100

#18 Bericht door Chrismetzwarteletters » 03 jun 2013, 16:50

Enzo-tvdzijden schreef:Chris als de olie 100% verbrand (dat lukt nooit) krijg je net als bij benzine ook gewoon CO2 en water als uitstoot.

Als je slechte verbranding hebt heb je meer uitstoot van olie en roetdeeltjes van de 2-taktolie..

Enzo
Yep en daarom stoot een tweetakt motor ook meer emissies uit dan een viertakt.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: 1:100

#19 Bericht door hermanp » 03 jun 2013, 19:04

Technisch is het mogelijk om tweetakten te maken die schoner zijn dan de huidige viertaktmotoren en voldoen aan toekomstige emissie eisen van viertaktmotoren. Er zijn fabrikanten van buitenboordmotoren die met hun tweetakten aan de strengste eisen voldoen. Die motoren zijn al schoner dan vergelijkbare viertaktmotoren van de concurrent.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 1:100

#20 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 jun 2013, 19:09

Chrismetzwarteletters schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Chris als de olie 100% verbrand (dat lukt nooit) krijg je net als bij benzine ook gewoon CO2 en water als uitstoot.

Als je slechte verbranding hebt heb je meer uitstoot van olie en roetdeeltjes van de 2-taktolie..

Enzo
Yep en daarom stoot een tweetakt motor ook meer emissies uit dan een viertakt.
We praten langs elkaar heen Chris. Geeft niks. Jij hebt ook gelijk hoor.
Wat extra info.

jij schreef Dat komt doordat de olie in het mengsel mee verbrand en op die manier komt de olie in het milieu terecht.
Ik bedoel als het mee verbrand krijg je CO2 en water. Is ook uitstoot dat je bij 4-takt hebt.

Maar dat is bij 100% verbranding. En dat heb je meestal niet bij onze brommertjes als ik zie hoe sommigen mengen en afstellen.

Enzo

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: 1:100

#21 Bericht door jamojamo » 03 jun 2013, 19:53

In het Bergische land wachten ze ook tot de rook is opgetrokken #-o
SmogEngelskirchen.jpg
SmogEngelskirchen.jpg (40.92 KiB) 7856 keer bekeken
1:50 rookt minder dan 1:25 dat was dit weekend wel duidelijk. Als er nou een fabrikant opstaat die 1:100 adviseert ga ik om bij een veilige setup.
Eric

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 1:100

#22 Bericht door Caspar » 04 jun 2013, 18:14

Orbital Australia heeft een keramische 2 takt gemaakt die het prima doet.
Is getest in de Ford Fiesta van de Australische post en kwam goed uit de test.
http://www.powerhousemuseum.com/austral ... e_id=10041

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6357
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 52 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: 1:100

#23 Bericht door Gijs » 04 jun 2013, 18:57

das leuk, een ford fiasko met tweetakt!

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 1:100

#24 Bericht door Caspar » 04 jun 2013, 20:52

Ja , de Fiesta bestel uitvoering. en het bleef nog heel ook !
Was zuiniger , sneller , goedkoper in onderhoud , lichter.
Maar net als met Video-2000 ( was ook beter ) is het nooit een succes geworden.

Er zijn er een aantal aan de post daar geleverd om mee te testen, als het dan heel blijft moet het wel goed zijn.
Na de test zijn ze retour Orbital gegaan voor nader onderzoek.
Een neef van mijn vrouw heeft er nog een van de sloop kunnen redden.
Heeft er jaren lang komkommers mee vervoerd naar de Australische veiling , totdat hij doorgeroest was.

Plaats reactie