krijg HPI niet goed afgesteld

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
ferdiboy95
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jun 2012, 13:47
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

krijg HPI niet goed afgesteld

#1 Bericht door ferdiboy95 » 09 jun 2013, 11:52

hallo

gister ben ik bezig geweest met het afstellen van me HPI

alles goed afgesteld, voorontsteking op 3 mm gezet.

1keer kicken en hij liep toen nog een beetje de stator veranderd en toen liep de perfect in zijn vrij.

goede gas reactie en viel mooi terug.

toen wilde ik een stukje gaan test rijden en toen gebeurde het, hij kwam niet meer op toeren en liep niet

nou is mijn vraag waar zou dit aan kunnen liggen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 jun 2013, 11:54

Hij is dood. Ligt aan HPI.

ferdiboy95
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jun 2012, 13:47
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#3 Bericht door ferdiboy95 » 09 jun 2013, 11:56

welk onderdeel is dan niet meer goed van de hpi

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 jun 2013, 12:02

ferdiboy95 schreef:welk onderdeel is dan niet meer goed van de hpi
Meestal de stator. Lees maar eens op het forum hoeveel leden er al met meerdere kapotte HPI ontstekingen kampen.
Die Belgen maken een wanproduct.

Zou nog wel even controleren of hij niet is losgelopen waardoor de afstelling weg is.


Enzo

Gebruikersavatar
stephan de r.
Winnaar Kreidlerverkiezing januari 2008
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 nov 2004, 14:30
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#5 Bericht door stephan de r. » 09 jun 2013, 12:20

ferdiboy95 schreef: hij kwam niet meer op toeren

Dit is inderdaad een gevalletje Game over :(

Opsturen en onder garantie laten herstellen.....

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3018
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#6 Bericht door emilio » 09 jun 2013, 12:50

Ik ben geen technicus op het gebied van ontstekingen maar mag me helaas de twijfelachtige eer van ervaringsdeskundige aanmeten.. Nadat ik alle leuke evenementen van 2012 en 2013 door HPI problemen heb moeten missen heb ik dan toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en de producent vorige week maar eens een bezoekje gebracht...

De HPI heeft de krachtigste curve van alle ontstekingen die ik ken. Dat is al vaak op de testbank gebleken. Om die curve te kunnen opwekken genereert de HPI 390 Ohm. Ter vergelijking: een PVL wekt 80 Ohm op. Door de 5voudige sterkere opwekking van stroom ontwikkelt de HPI veel meer warmte. Het is daarom altijd aan te raden om zonder ontstekingsdeksel te rijden! HPI heeft voor de binnenrotorontstekingen tevens speciale tussenstukjes/plaatjes die je tussen het blok en de grondplaat moet plaatsen. Hierdoor kan het blok de warmte niet mee aan de grondplaat afgeven waardoor de spoel eenvoudiger haar warmte kwijt kan omdat de rijwind ook achter spoel/grondplaat kan komen. De spoelen van de binnenrotors hebben aan de binnenkant een kleurtje meegekregen. Het is maar een klein stipje. Dit doen ze al gedurende 18 maanden. Hiermee kunnen ze een onderscheid maken tussen de diverse typen spoelen die ze voor die ontsteking gebruiken. De warmte is dus een killing factor voor deze ontstekingen.

De vliegwielontstekingen die ze hebben zijn uitgevoerd met een te zwakke spoel. Deze gaan in 99,9% van de gevallen kapot. Eerst repareerde HPI die zelf maar dat bleek geen afdoende oplossing te zijn. Sinds kort worden de spoeltjes extern vervangen en zou het probleem verholpen moeten zijn.

In jouw geval zou ik de ontsteking even terugbrengen naar jouw verkoper die hem dan naar HPI opstuurt. Zorg dat je dan wel de bobine en cdi bij het pakket insluit. Deze worden dan tevens gecontroleerd... In mijn geval was 1 stator zeker gehemeld en de andere was twijfelachtig. HPI heeft het prima met me opgelost maar heb wel bovenstaande tips meegekregen!

Tot slot moet je ervoor zorgen dat je massa, digitale kmteller- of andere electriciteitkabels niet te dicht bij de uitgaande bougiekabel van de bobine moet plaatsen. Hierdoor krijg je snel storing.......

Succes ermee... ik weet hoe ellendig het is!
Laatst gewijzigd door emilio op 09 jun 2013, 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#7 Bericht door lazy rider » 09 jun 2013, 12:52

Hallo ,

Mogen we ook weten welke HPI er hier gebruikt word ?
Voordat alles de grond in getrapt wordt .

De buiten rotor met 55 W lichtspoel verdient niet de schoonheidsprijs .
De binnen rotor ontsteking is een zeer goed product .

:arrow: Ik had het verhaal van Johan nog niet gelezen , dus netjes opgelost van HPI .

Johan

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3018
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#8 Bericht door emilio » 09 jun 2013, 13:00

En ik heb jouw laatste opmerking ook nu pas gelezen :) ... Dus das de reden voor de aanpassing van deze post.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#9 Bericht door lazy rider » 09 jun 2013, 13:19

ferdiboy95 schreef:hallo

gister ben ik bezig geweest met het afstellen van me HPI

alles goed afgesteld, voorontsteking op 3 mm gezet.

1keer kicken en hij liep toen nog een beetje de stator veranderd en toen liep de perfect in zijn vrij.

goede gas reactie en viel mooi terug.

toen wilde ik een stukje gaan test rijden en toen gebeurde het, hij kwam niet meer op toeren en liep niet

nou is mijn vraag waar zou dit aan kunnen liggen.


Is het een nieuwe ontsteking of een gebruikte , en welk type ?

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#10 Bericht door TonK » 09 jun 2013, 14:46

emilio schreef:Ik ben geen technicus op het gebied van ontstekingen maar mag me helaas de twijfelachtige eer van ervaringsdeskundige aanmeten.. Nadat ik alle leuke evenementen van 2012 en 2013 door HPI problemen heb moeten missen heb ik dan toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en de producent vorige week maar eens een bezoekje gebracht...

De HPI heeft de krachtigste curve van alle ontstekingen die ik ken. Dat is al vaak op de testbank gebleken. Om die curve te kunnen opwekken genereert de HPI 390 Ohm. Ter vergelijking: een PVL wekt 80 Ohm op. Door de 5voudige sterkere opwekking van stroom ontwikkelt de HPI veel meer warmte. Het is daarom altijd aan te raden om zonder ontstekingsdeksel te rijden! HPI heeft voor de binnenrotorontstekingen tevens speciale tussenstukjes/plaatjes die je tussen het blok en de grondplaat moet plaatsen. Hierdoor kan het blok de warmte niet mee aan de grondplaat afgeven waardoor de spoel eenvoudiger haar warmte kwijt kan omdat de rijwind ook achter spoel/grondplaat kan komen. De spoelen van de binnenrotors hebben aan de binnenkant een kleurtje meegekregen. Het is maar een klein stipje. Dit doen ze al gedurende 18 maanden. Hiermee kunnen ze een onderscheid maken tussen de diverse typen spoelen die ze voor die ontsteking gebruiken. De warmte is dus een killing factor voor deze ontstekingen.

De vliegwielontstekingen die ze hebben zijn uitgevoerd met een te zwakke spoel. Deze gaan in 99,9% van de gevallen kapot. Eerst repareerde HPI die zelf maar dat bleek geen afdoende oplossing te zijn. Sinds kort worden de spoeltjes extern vervangen en zou het probleem verholpen moeten zijn.

In jouw geval zou ik de ontsteking even terugbrengen naar jouw verkoper die hem dan naar HPI opstuurt. Zorg dat je dan wel de bobine en cdi bij het pakket insluit. Deze worden dan tevens gecontroleerd... In mijn geval was 1 stator zeker gehemeld en de andere was twijfelachtig. HPI heeft het prima met me opgelost maar heb wel bovenstaande tips meegekregen!

Tot slot moet je ervoor zorgen dat je massa, digitale kmteller- of andere electriciteitkabels niet te dicht bij de uitgaande bougiekabel van de bobine moet plaatsen. Hierdoor krijg je snel storing.......

Succes ermee... ik weet hoe ellendig het is!
Ohm genereren, een nieuw begrip in de elektrotechniek. [-X

Gebruikersavatar
Blin de Vink
Berichten: 257
Lid geworden op: 05 okt 2011, 09:40
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#11 Bericht door Blin de Vink » 09 jun 2013, 14:51

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: niet af gesteld ????? dan ben je al verder dan menigeen de meeste krijgen hem niet aan de praat :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3018
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#12 Bericht door emilio » 09 jun 2013, 15:16

TonK schreef:
emilio schreef:Ik ben geen technicus op het gebied van ontstekingen maar mag me helaas de twijfelachtige eer van ervaringsdeskundige aanmeten..

Ohm genereren, een nieuw begrip in de elektrotechniek. [-X
Tis makkelijk om belerend met het vingertje te wijzen maar de boodschap is nu tenminste aangekomen zodat ook de niet technici er iets aan hebben ongeacht of de terminologie goed of niet goed is toegepast. Ik nodig jou dan ook vriendelijk uit het dan maar in het juiste jargon te vermelden. Niet iedereen heeft een technische achtergrond maar oefent de hobby met niet minder plezier uit. Of is dit kwartje na al die jaren soms nog niet gevallen dan?

Gebruikersavatar
Blin de Vink
Berichten: 257
Lid geworden op: 05 okt 2011, 09:40
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#13 Bericht door Blin de Vink » 09 jun 2013, 15:28

emilio schreef:
TonK schreef:
emilio schreef:Ik ben geen technicus op het gebied van ontstekingen maar mag me helaas de twijfelachtige eer van ervaringsdeskundige aanmeten..

Ohm genereren, een nieuw begrip in de elektrotechniek. [-X
Tis makkelijk om belerend met het vingertje te wijzen maar de boodschap is nu tenminste aangekomen zodat ook de niet technici er iets aan hebben ongeacht of de terminologie goed of niet goed is toegepast. Ik nodig jou dan ook vriendelijk uit het dan maar in het juiste jargon te vermelden. Niet iedereen heeft een technische achtergrond maar oefent de hobby met niet minder plezier uit. Of is dit kwartje na al die jaren soms nog niet gevallen dan?

johan ik als amateur techneut snap wat je zeggen wilt ....

voor tonk leg ik wel ff uit de weerstand van de spoel die de spanning genereert is bij de hpi 360 OHM en bij de PVL 80 ohm.
de hogere weerstand GENEREERT daardoor meer restwarmte die hij slecht kan afgeleiden.. wat hem onbetroubaar maakt .

en dit GENEREER IK uit Johan s verhaal en vind ik zeer Plausibel....

zie je met een beetje creatief meelezen en zonder al te veel iemand onderuit te halen genereer je met een beetje technisch inzicht een betrouwbaar verhaal,,,,,,

mart

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#14 Bericht door danahi » 09 jun 2013, 15:30

ohm genereren is geen enkel probleem hoor Johan, schakel maar eens van parallel naar serie en voila...

jammer dat er nog steeds zo gereageerd moet worden... [-X

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3018
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#15 Bericht door emilio » 09 jun 2013, 15:32

Dank je wel heren :) ...

Gebruikersavatar
Blin de Vink
Berichten: 257
Lid geworden op: 05 okt 2011, 09:40
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#16 Bericht door Blin de Vink » 09 jun 2013, 15:36

mark ik heb een beeld van die prachtige haaien tanden die in een bak water op de kermis weerstand genereert om de motoren van de draaimolen te sturen ..

als dat geen OHM genereren is dan weet ik het niet meer..

maar ik ben maar biefstukbakker.

mart

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 jun 2013, 16:06

Blin de Vink schreef:mark ik heb een beeld van die prachtige haaien tanden die in een bak water op de kermis weerstand genereert om de motoren van de draaimolen te sturen ..

als dat geen OHM genereren is dan weet ik het niet meer..

maar ik ben maar biefstukbakker.

mart
Die borrelde en rokende bak fascineerde me toen al meer dan de andere personen (gillende meiden) in de bakjes om mij heen. :mrgreen:

Enzo

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10322
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#18 Bericht door Andy » 09 jun 2013, 16:16

Heb die bak nooit gezien, kijk teveel naar de meisjes zeker met die lekkere strakke broekjes en ....

Andy,

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#19 Bericht door TonK » 09 jun 2013, 16:28

Het fascineerd mij nog steeds hoeveel ondeskundigheid hier heerst, maar dat mag niet aangegeven worden, dan is men op de lange tenen getrapt.

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3018
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#20 Bericht door emilio » 09 jun 2013, 16:31

Nee Ton het gaat om de manier waarop je communiceert. Je beleerd met je vingertje in plaats dat je voor de mindere "goden" in staat bent om kennis over te dragen. Als je dat al überhaupt wilt. Ik sta altijd open om te leren maar dan wel op basis van een respectvolle omvang. Schijnbaar is dat niet voor iedereen weggelegd...

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#21 Bericht door lazy rider » 09 jun 2013, 16:55

Ik hoop alleen dat de topic starter nog vermeld om welke ontsteking het gaat , en of deze nieuw of gebruikt is .

Anders weten we nog niets .
En dan is al de moeite die we in dit topic steken voor niets .

Johan

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#22 Bericht door TonK » 09 jun 2013, 17:06

Soms wil ik wel eens direkt kennis overdragen, zoals al vaak gebeurt is, het is jammer genoeg geregeld overbodige moeite.

Daarom word het vingertje wel eens opgestoken als ik iets lees wat 'rammelt'.

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#23 Bericht door Parlotti » 09 jun 2013, 17:35

TonK schreef:Soms wil ik wel eens direkt kennis overdragen, zoals al vaak gebeurt is, het is jammer genoeg geregeld overbodige moeite.

Daarom word het vingertje wel eens opgestoken als ik iets lees wat 'rammelt'.
heren, heren

:mrgreen: @ Ton: het moet zijn " het fascineert .." met een t. Want het is tegenwoordige tijd en dan komt er een t na de stam. "Zoals al vaak gebeurd is .." met een d want het is voltooid deelwoord. "Daarom wordt .." moet met dt want er komt -weer- een t na de stam (word).

:mrgreen: @ Emilio: het moet zijn "je beleert" met een t. Om dezelfde reden als hierboven

Kijk: dat is pas belerend [-X T' is overigens maar een grapje hoor, neem even wat afstand: pak lekker een biertje :beer

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#24 Bericht door Parlotti » 09 jun 2013, 17:55

lazy rider schreef:Ik hoop alleen dat de topic starter nog vermeld om welke ontsteking het gaat , en of deze nieuw of gebruikt is .

Anders weten we nog niets .
En dan is al de moeite die we in dit topic steken voor niets .

Johan
Kom op ferdiboy95: we branden van nieuwsgierigheid!
Overigens heb ik vorig jaar op grond van alle klachten over de HPI gekozen voor de nieuwe Spaanse MVT Premium met binnenrotor en 55W. Inmiddels zo'n 1000 km. zonder klachten :thumbleft
Bijlagen
MVT premium2.jpg
MVT premium2.jpg (26.54 KiB) 18123 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10322
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

Re: krijg HPI niet goed afgesteld

#25 Bericht door Andy » 09 jun 2013, 18:12

Als een binnenrotor onsteking knallen geeft, is de stator stuk of de bobine :?:

Andy,

Plaats reactie