Wel of geen expansie uitlaat ?

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Wel of geen expansie uitlaat ?

#1 Bericht door midde » 12 jul 2015, 14:35

Ik heb een vraag met betrekking tot de uitlaat. Ik weet dat de uitlaat voor misschien wel het grootste gedeelte het karakter van een set up bepaald. Maar als je een standaard rs uitlaat monteert op een stevig getuned cilinder 60 , 70 of mss wel 80cc , kan dit dan na de juiste afstelling wel goed lopen ? Mss moeten de klepjes in de demper verder open gezet worden ivm de warmte ontwikkeling. Ik begrijp wel dat op deze manier niet het vermogen uit de cilinder gehaald word wat er in zit. Stel dat een set te ver is door getuned voor een standaard uitlaat wat zijn dan de maximale toelaatbare timingen en maakt het nog uit of het zuiger gestuurd is of membraan ? Mss kan iemand mij hierin iets wijzer maken.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#2 Bericht door Caspar » 12 jul 2015, 16:50

Vooral met de 2 delige ori RS pijp worden nog wel eens positieve resultaten geboekt bij big-bores.
Eventueel wat experimenteren met de lengte van het uitlaat traject door met de pijp te schuiven.
Echte topvermogens bij hoge toerentallen ga je er niet mee halen , maar vaak wel een goed rijdende toer machine.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#3 Bericht door midde » 12 jul 2015, 17:06

Dat is ook het uitgangspunt Casper. Een fijne toermachine . Maar wat zijn de maximale timing van een cilinder waarbij je nog een originele uitlaat kunt gebruiken. Ik weet dat je voor top vermogens een expansie moet hebben.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#4 Bericht door nozems » 12 jul 2015, 19:05

nee bij een stevig getunde set werkt dat echt averechts... dat het bij mijn bigbore wel kan is omdat de timingen heel erg laag zijn. Mijn ervaring is dat omdat je een set heb die teveel is doorgetund je onderin toch al niks had, en de cilinder vaak pas boven de 10.000rpm een beetje tot leven komt..echt hoge toeren ga je met een standaard pijp moeilijk halen. Het vermogen zal er altijd duidelijk door gedrukt worden, het gaat hem meer in de breedte zitten (dus rijdbaarder) maar voor de meeste zondagsrijders die alleen een rondje om de kerk willen knallen met z'n allen totaal niet interessant en of spannend.

Maar aan de andere kant je kunt het altijd proberen, wie niet waagt wie niet wint... ik weet dat Andy 2 redelijk doorgetunde 70cc sets heeft (doorgetund in de zin van dat de cilinders crosstimingen hebben, dus niet overtund) bij hem werkte de standaard RS uitlaat averechts maar hij heeft hele goede resultaten geboekt met een KS50 blokfluit uitlaat, die is iets langer dan de Kreidler blokfluit, en zijn beide sets lopen daar ook erg fijn mee!

Wat de max is kwa timing die je kunt gebruiken ik heb geen idee...maar of je nu een 60cc of een 80cc heb als je niet hoger dan 180gr uitlaat gaat kun je hele goede resultaten behalen met de standaard uitlaat.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#5 Bericht door nozems » 12 jul 2015, 19:13

boven de 180gr uitlaat zul je altijd onderin gaan inleveren, is dit voor een nieuw project? als je voor een toermachine gaat, niet boven de 180gr uitlaat! is snelheid de wens en mee kunnen knallen met snellere jongens toch de wens? Hoger in timingen en vergeet de standaard uitlaat heel erg snel!

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#6 Bericht door midde » 12 jul 2015, 19:58

Is niet zo zeer voor een nieuw project maar wellicht komt dat er wel. Ik zou dan best wel wat willen dat wat stiller is maar wel redelijk doorrijd.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#7 Bericht door nozems » 12 jul 2015, 20:03

Maar wat versta je onder redelijk doorrijden? 100? 120km/h?

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#8 Bericht door midde » 12 jul 2015, 20:35

120 zou mooi zijn maar gaat wel lastig worden denk ik 100 a 110 zou al best zijn .

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#9 Bericht door nozems » 12 jul 2015, 21:14

Om 120 te rijden (en dan heb ik het niet over heuvel storm mee en met je neus ergens ter hoogte van je riemschijf) heb je een goede 15pk nodig... Ik kan je nu al verklappen dat dat met een standaard uitlaat heel lastig gaat worden, zo niet onmogelijk, ook met 80cc.

100a 110 max heb ik nu als topsnelheid, het vermogen wat ik nu heb? 10a11pk max. Denk dat je dat ook nog wel red met een 60cc icm standaard uitlaat, wel met een smallere powerband. Denk ook dat het met 11pk gewoon aardig over is met een standaard uitlaat. Owja door de bank genomen haal ik tussen de 90 en 100km/h... Valt dat even tegen zeg, zeker als je bedenkt dat je met een standaard rs de 80 meestal wel haalt, en dan heb je maar 6pk onder je kont. Dus focus je niet teveel op topsnelheid, nu kan ik wel met zware vertanding aardig mee hobbelen op de snelweg, bij 8800rpm rijdt ik 100 echte km/h, een 60cc kun je niet zo idioot vertanden als ik nu doe, 13/36 zal het eerder zijn, hij gaat dan wel lekker tekeer als je tegen de 100 rijdt, maar hij houdt het langer vol dan jij, voor jou gevoel ontploft hij dan bijna (bij wijze van spreken)

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#10 Bericht door midde » 12 jul 2015, 21:53

Zou voor jou een ks 80 uitlaat uitkomst kunnen bieden ?

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3749
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#11 Bericht door jamojamo » 12 jul 2015, 23:22

Hee Thijs,
Ik rijd standaard zoals je weet qua timingen met de 42 boring ori W6 of de 44 Boring imi W6 en beiden rijden met een de Jager expansie op een standaard bocht beter dan de blokfluit uitlaat. Gewoon meer kracht over het hele gebied. Jammer van de looks maar gelukkig wel stil want mechanisch gedempt. je weet het pas als je het probeert.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#12 Bericht door kreidler844 » 13 jul 2015, 11:59

Tja.... een standaard RS uitlaat is ook een expansie pijp....
Boven de 50 cc is de inhoud van een RS pijp eigenlijk te klein, demper laat te weinig door en de lengte is niet goed als je getuned wilt rijden.
Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
Ger (31 mar 2021, 15:42)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#13 Bericht door Zatopek » 13 jul 2015, 13:19

Vraag eens aan Claus...................Wat info over de 60cc KT :wink:

"2 blinde spoelers+uitlaatpoorten ... timing 186 uitlaat met baan verlengde 4p uitlaat..losse bocht = 9,5 pk .......= 95 max 100 .

bijna altijd een bing 23 mm [ of een imitatie bing 23 mm ]

met 188 uitlaat+ baan vaste bocht = 10,5 ..... 11 pk = max 110 km .+ vermaakte 50 cc cilinderkop naar losse binnenkop voor 60cc."


Misschien heb je er wat aan. Alles hangt natuurlijk ook af van de staat van je blok, ontsteking, staat carburateur, squish, compressie...
Leuk hè zo'n tweetakt :mrgreen: :roll:

Als je geen problemen wilt en altijd safe wil rijden, info bij Henk3Bakvoet :wink:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#14 Bericht door Caspar » 13 jul 2015, 14:14

Ori KS80 uitlaat is begrensd op 80km/u. Gaat hem niet worden.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#15 Bericht door Zatopek » 13 jul 2015, 15:39

Persoonlijk vind ik een RS-uitlaat en dan het liefst een originele met losse bocht met blokfluitdemper het mooist. Indien een 4p of 6p of whatever voor racey uitlaat echt duidelijk merkbare verbetering in rij-eigenschappen geeft pas dan zou ik er zo'n uitlaat opzetten. Bovenin heb je dan wat meer maar in het middengebied heb je vaak een dip en het geluid is nou ook niet altijd even fraai hoewel een mechanisch gedempte uitlaat prima is. Visueel vind ik een RS-uitlaat ook mooier.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#16 Bericht door nozems » 13 jul 2015, 15:50

Nou Casper, er schijnt een verbeterde KS80 (immi) uitlaat op de markt te zijn in zundappland. Waar goede resultaten mee zijn gehaald, volgens zeggen dan. Wietse hoelang zou de uitlaat bij mij dan moeten zijn? 186gr is al niet bepaald tam meer Jilles, daar gaat een standaard uitlaat zelden op werken.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#17 Bericht door Zatopek » 13 jul 2015, 17:46

nozems schreef:186gr is al niet bepaald tam meer Jilles, daar gaat een standaard uitlaat zelden op werken.
Weet ik Pascal, gaf alleen aan waar Claus een KT60 op tuned met een verlengde 4p losse bocht en op 188 met een verlengde 4p met vaste bocht. Ik heb geen moeite om met een verlengde 4p te rijden wel vaste bocht, graag zelfs (!) MITS hij daar ook daadwerkelijk echt BETER en flink harder mee rijdt zonder al te veel in te boeten qua rij-eigenschappen. Beetje smoren bij 6000 RPM is bekend helaas :( Moet dan maar hè.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#18 Bericht door nozems » 13 jul 2015, 18:07

Hij hoeft niet te smoren bij 6000rpm, met 180gr uitlaat of minder heb je daar geen last van, maar ja dan draai je ook minder toeren, dus ook minder snelheid, helaas maar waar het is altijd een compromis met die dingen. Daarom is iets wat ik heb, of een tamme 60cc icm een standaard uitlaat wel een prettig rijdend ding en nog enigszins betrouwbaar, maar door de bank genomen gaat dat niet veel harder dan 100km/h... Maar al zou je wel de 120km/h halen, onder je kreidlermaatjss is dat wel leuk, maar het is en blijft toch een brommer dan.

Daarom zeg ik maar eens te meer dat als je graag met een standaard uitlaat wilt rijden, focus je niet teveel op snelheid maar geniet meer van het soepele en rustigere karakter, en bijkomend voordeel is dat je geen middelvingers krijgt opgestoken met zo'n herriepijp onder je brommer.
Dus Thijs overdenk het nog maar eens goed, want stel je rijdt straks comfortabel(er) met je 60cc 95 echte km en je pa steekt je met 100 voorbij verlang je denk ik snel terug naar de expansie.

RvRT
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#19 Bericht door RvRT » 13 jul 2015, 19:30

Ik vind dat Nozems een lastig onderwerp heel goed heeft verwoord :thumbleft

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#20 Bericht door midde » 13 jul 2015, 20:13

Daar zit wat in Pascal. Nee zonder gekheid. Ik heb nu een 60 en deze loopt goed vind ik 110 op gps maar ben mss wel van plan om er een andere bij te bouwen , eigenlijk heb ik hem al op het blok en kenteken na maar dat heb ik nog wel aan onderdelen. Het zou dan de bedoeling zijn dat ik ook zonder oordopjes kan rijden en het zou het mooiste zijn als ik idd mijn pa nog steeds voorbij rij.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#21 Bericht door nozems » 13 jul 2015, 20:30

Dat laatste gaat lastig worden, maar dat je zonder oordopjes kunt rijden en zonder vingerwijzingen door een dorp kunt is dan wel zeker. 8/9pk is goed mogelijk met een 60cc icm standaard uitlaat, maar denk erom als jij de timingen boven de 180gr gaat halen loopt ie als een natte krant met een standaard uitlaat, hoewel je wel wat met de bochtlengte kunt spelen zul je beter af zijn met een verlengde 4p uitlaat.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#22 Bericht door midde » 13 jul 2015, 20:56

Een 4p geeft volgens mij net zoveel geluid als een 6p dus ook net zoveel als een sp60 of een ktp 60. Dus dan ben je weer terug bij af. Tenzij deze mechanisch gedempt is.
Ik heb pas wel een filmpje gezien van een 70cc met originele uitlaat en deze reed op de teller 120.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#23 Bericht door nozems » 13 jul 2015, 21:31

Ik heb dat filmpje ook gezien, hij ging er ongelofelijk hard vandoor en zat ook belachelijk snel op de 100, die houdt je zelfs met een sportieve auto amper bij, daar is zeker 15pk aan het werk, met membraan en 70cc, met dus een standaard uitlaat, de meesten halen dat met veel moeite met een opmaat expansie uitlaat... Ik ben nog een beetje sceptisch, zelfde man had ook een 60cc die 140/h plus liep?! Tja ik weet het niet.. Als je zelf over een testbank, veel tijd en engelen geduld beschikt, plus natuurlijk de nodige kennis dan denk ik dat er met heeeel erg veel testen nog wel wat te halen is:)

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#24 Bericht door midde » 13 jul 2015, 21:59

Ik ben er ook nog niet helemaal zeker van of dit filmpje echt laat zien wat er gebeurt. Ik ben nu op vakantie in de eiffel en de snelwegen gaan soms ook voor een behoorlijke afstand licht berg af , als dit in dit filmpje het geval was begrijp ik wel dat deze rs zo presteert. Maar wellicht is het niet zo . Wie weet de wonderen zijn de wereld nog niet uit .

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#25 Bericht door Henk 3bakvoet » 13 jul 2015, 22:01

Tja ik weet het niet.. Als je zelf over een testbank, veel tijd en engelen geduld beschikt, plus natuurlijk de nodige kennis dan denk ik dat er met heeeel erg veel testen nog wel wat te halen is:)
Je vergeet het allerbelangrijkste.

Plaats reactie