Kreidler best wel oke

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Kreidler best wel oke

#1 Bericht door Jan » 09 jun 2016, 22:12

Mannen,
Ik heb in 1998 een Kreidler model buffeltank bjr 1972 voor een verre kennis opgeknapt.
Gewoon een Hollandse brommer met 3 bak voet en geforceerde koeling
De man wist van mijn hobby af en kwam op een gegeven monent bij mij thuis met de vraag of ik een brommer voor hem wist en of ik die voor hem wilde opknappen.
In 1998 was dit nog redelijk snel te bewerkstelligen, al moest dit nog via het advertentie krantje met de naam ViaVia.
Prachtige schuurvondst gedaan en de brommer voor hem in orde gemaakt.
Veel nieuwe onderdelen gemonteerd, dwz contactpunten, bougie, kabels, ketting, tandwielen, binnen en buitenbanden, remsegmenten, wiellagers, motorolie en diverse rubbers.
Niet overgespoten, want het was nog een fraai exemplaar en hij wilde dat hij zo bleef.
De voorbije jaren sprak ik hem wel eens en soms kwam dan ook de Kreidler ter sprake.
Dan vroeg ik: heb je hem nog en rij je er nog wel eens mee?
Natuurlijk heb ik hem nog zei hij dan en hij staat netjes onder een kleedje in mijn garage.
Op de vraag of hij er veel mee reed zei hij, niet veel, maar gemiddeld zo'n 500 km per jaar.
Vanavond belde hij me op met de vraag of ik zijn Kreidler een onderhoudsbeurtje wilde geven.
Natuurlijk wil ik dat was mijn antwoord, kom hem maar brengen en zeg maar wanneer.
Op mijn vraag wat er zoal aan moest gebeuren zei hij, kijk zelf maar wat er nodig is.
Heb je in de afgelopen jaren sinds 1998 onderhoud gepleegd vroeg ik, waarop hij antwoorde nee helemaal niks.
Helemaal niks herhaalde ik, nee helemaal niks zei hij dus ik denk dat er wel schone olie in mag en misschien een nieuwe bougie, kijk zelf maar zei hij.
Hij heeft nooit pech gehad, 1 trapje en lopen en gewoon goed rijden en remmen.
Wat is nu de moraal van dit verhaal, Kreidler is best wel oke.

Helmantel
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

Re: Kreidler best wel oke

#2 Bericht door Helmantel » 09 jun 2016, 22:34

Eigenlijk wil je natuurlijk gewoon zeggen dat je hem zelf indertijd best wel OK opgeknapt heb :mrgreen: (en dat is blijkbaar ook zo :thumbleft )

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Kreidler best wel oke

#3 Bericht door hermanp » 09 jun 2016, 22:43

Misschien wil je ook wel zeggen dat het niet nodig is om iedere 100 kilometer de bougie te bekijken, of ieder jaar de Kreidler compleet te demonteren en weer opbouwen?

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Kreidler best wel oke

#4 Bericht door Jan » 09 jun 2016, 22:58

Herman heeft gelijk, dat is wat ik ermee wil zeggen.
Een brommer is geen High Tech dus vraagt niet om applaus. :D

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Kreidler best wel oke

#5 Bericht door jamojamo » 09 jun 2016, 23:04

Zo is dat! Zelfs als 16-jarige kreeg ik hem niet stuk (zo lang ik er af bleef)

Eric

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Kreidler best wel oke

#6 Bericht door nozems » 10 jun 2016, 08:58

Dus 18jaar zonder onderhoud? Dat is 9000km in totaal(er zijn mensen die meer rijden in een jaar tijd), een peuleschil dus, maar dus ook jaar na jaar geen olie ververst..hij zal spinnen van plezier straks! Natuurlijk is Kreidler oke, en als bromfiets heb je er ook echt bijna geen omkijken naar :)

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Kreidler best wel oke

#7 Bericht door Zatopek » 12 jun 2016, 12:01

Olie verversen? Wat is dat dan? Zijn de meningen ook over verdeeld. Ik doe het eigenlijk nooit maar word wel weer eens tijd denk ik zo. Zeker een jaartje of 5 geleden.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler best wel oke

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 jun 2016, 12:15

Zatopek schreef:Olie verversen? Wat is dat dan? Zijn de meningen ook over verdeeld. Ik doe het eigenlijk nooit maar word wel weer eens tijd denk ik zo. Zeker een jaartje of 5 geleden.
Termijn is 6.000 km maar 5 jaar is natuurlijk veel te lang. Het geeft gewoon extra slijtage als je het lang uitsteld. Maar goed de meesten rijden gewoon weing km's in vergelijking waar hij voor gemaakt is als alledaags brommer.
Bij hobby zullen de ritten langer zijn wat positief gunstig is tov gebruiksbrommer met veel korte ritjes.

Enzo

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Kreidler best wel oke

#9 Bericht door nozems » 12 jun 2016, 14:59

Olie verversen is zeker geen overbodige luxe, zeker bij korte ritjes of uitvoeringen met geforceerde koeling, daar blijft de olie vaak te koud bij en gaat vervuilen en sneller verzuren waardoor het zijn smerende werking verliest en er meer slijtage optreedt. Ook kan er meer condens in de motor achterblijven met roest als gevolg, zeker als zoiets 6maanden per jaar stilstaat..de maanden oktober tm april

Helmantel
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

Re: Kreidler best wel oke

#10 Bericht door Helmantel » 14 jun 2016, 11:35

Het gaat natuurlijk wel om versnellingsbakolie, niet om motorolie. De olie in een versnellingsbak van een auto wordt ook zelden of nooit vervangen. Motorolie (van een viertakt) wordt vervuild door de gassen die voorbij de zuigerveren lekken (vocht, zuur, onverbrande benzine enz.), maar daar is bij een versnellingsbak geen spraken van. Bij een Kreidler heb je natuurlijk wel de natte koppeling, welke slijt en de olietemperatuur (plaatselijk) op doet lopen, wat de olie vervuilt en veroudert.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler best wel oke

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 jun 2016, 12:42

Metaal slijtage, koppeling voering materiaal en vocht zorgt zeker voor veroudering van de bakolie.

Enzo

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Kreidler best wel oke

#12 Bericht door nozems » 14 jun 2016, 13:09

Ook mijn idee Tjerry, daarbij is de temperatuur die de olie bereikt ook nooit constant en ik denk regelmatig nog aan de lage kant.

Plaats reactie