verschil luchtfilter

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bullet
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 apr 2013, 16:38
Locatie: eindhoven
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

verschil luchtfilter

#1 Bericht door Bullet » 05 jul 2016, 17:44

Goede middag,kan iemand mij vertellen of er veel verschil zit in een power-filter zo'n goedkope en een Twin-Air filter, mijn probleempje is nl dat wanneer ik mijn ori filter of zo'n power-filter plaats de motor inhoud en zonder filter direct vlamt kan dat misschien met de weerstand te maken hebben of is hier iets anders aan de hand.
het gaat om een 5.3 pk geforceerd met een ori bing 20 en 78 sproeier.

BULLET :rs

Gebruikersavatar
Bullet
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 apr 2013, 16:38
Locatie: eindhoven
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: verschil luchtfilter

#2 Bericht door Bullet » 05 jul 2016, 17:46

P.S
met de 78 sproeier gaat het goed maar ik wilde een iets grotere en dan gaat het al mis met 85
BULLET

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: verschil luchtfilter

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 jul 2016, 17:52

Hoe heb je de ontsteking staan?

Enzo

Gebruikersavatar
Bullet
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 apr 2013, 16:38
Locatie: eindhoven
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: verschil luchtfilter

#4 Bericht door Bullet » 05 jul 2016, 18:47

Enzo mijn ontsteking staat op 1.2 mm

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: verschil luchtfilter

#5 Bericht door Caspar » 06 jul 2016, 07:37

Voor een 5, 3pk is sproeier 78 in een 20mm Bing al aan de ruime kant !
Waarom zou je groter willen , hoofdsponsor van de Shell ofzo ??

Een écht origineel lucht filter van Bing moet voldoende zijn.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: verschil luchtfilter

#6 Bericht door Zatopek » 06 jul 2016, 13:21

Met een dergelijke cilinder is een Powerfilter of Twinair helemaal niet nodig en daar loopt ie eerder slechter dan beter op. Die krengen zijn alleen geschikt als er veel lucht word gevraagd op een zwaar getunede set. Zit er wel een zeefje in de zwarte koker en zo ja, zit ie soms verstopt? Zonder zeefje moet er natuurlijk een wat grotere sproeier in, ca, +5 tot +10.

Anyway, wat Caspar ook al schreef, een 78 is al aan de ruime kant met een 5,3 PK, moet eerder een 72 of 75 in, met een origineel zeefje in de zwarte kokert.

Kijk dus je uitlaat ook na op verstoppingen en controleer je luchtfilter. Suc6!

Gebruikersavatar
Bullet
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 apr 2013, 16:38
Locatie: eindhoven
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: verschil luchtfilter

#7 Bericht door Bullet » 06 jul 2016, 16:29

hallo ja er zit een ori filter en filter huis op helemaal schoon ik heb met remmen reiniger en pers lucht de filter schoon gemaakt.
hij loopt met deze set ook goed +/- 80 maar in de hoogste versnelling wil hij nog een beetje inzakken bij de minste weerstand zoals een lichte verhoging of een beetje tegenwind en daarom wilde ik er een iets grotere sproeier inzetten, dat op zich is geen probleem maar dan moet er wel de filter af anders smoort hij.
de 5.3 cilinder heeft 2 extra poorten en in de zuiger ook 2 gaatjes.
misschien moet ik de ontsteking wel iets later zetten staat nu op 1.2 motor is een indirecte 5 bak.

BULLET :rs :rs

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: verschil luchtfilter

#8 Bericht door Caspar » 06 jul 2016, 19:03

Dan is het ook geen 5, 3pk cilinder....

De kleur van je bougie bepaald de maat van je sproeier.
Powerfilter snel vergeten !

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: verschil luchtfilter

#9 Bericht door Zatopek » 06 jul 2016, 19:19

Hoeveel bedraagt je squish, m.a.w. hoe hoog komt de zuiger in de cilinder? Hoeveel speling bedraagt nu de ruimte tussen de zuiger en de cilinderwand? Ook dat zijn 2 zeer belangrijke elementen m.b.t. plezierig en sterk rijden onderin :wink:

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: verschil luchtfilter

#10 Bericht door lazy rider » 06 jul 2016, 22:31

Ontsteking staat goed op 1.2 m/m ......
Je mist dus wat kracht bovenin .........je kan een tandje kleiner voortandwiel plaatsen zodat hij wat beter is zijn toeren blijft en beter vast houd in zijn 5 de ... (dit hoeft niet ten kosten te gaan van de snelheid omdat hij beter doorloopt in zijn 5 )
Om wat meer koppel te krijgen zou je de uitlaat iets naar achteren kunnen schuiven , dus wat langer maken .
Iets dunnere koppakking / voetpakking verhoogt de compressie ook iets kan ook een voordeel zijn .


Johan

Gebruikersavatar
Bullet
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 apr 2013, 16:38
Locatie: eindhoven
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: verschil luchtfilter

#11 Bericht door Bullet » 07 jul 2016, 15:08

Oke bedankt voor de antwoorden ik kan aan de slag.

BULLET :rs

Plaats reactie