Schijfrem revisieset plaatsen
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
Klasse.trabbit schreef:Rem heeft nog nooit zo goed geremd! Hoop nu een hele tijd een probleemloze rem te houden. Nu verder met de achter/trommelrem
Achter is nog makkelijker.
Naaf uitdraaien bij Piet Gaag, Nootdorp en centreer mechanisme repareren met super set van Ronnie, Nootdorp.
Alles om de hoek bereikbaar.
Enzo
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 777 keren
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
hey Tjerry,
mooi remklau met KK
mooi remklau met KK
Laatst gewijzigd door Eifelyeti op 29 jan 2014, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
Deze op de foto is een complete NOS.
Die er naast heeft KK logo.
Enzo
Die er naast heeft KK logo.
Enzo
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 777 keren
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
geandert...Enzo-tvdzijden schreef:Deze op de foto is een complete NOS.
Die er naast heeft KK logo.
Enzo
- trabbit
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:26
- Locatie: delft
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
Zal binnenkort is informeren. Bedoel je met uitdraaien dat ze de hardstalen ronde plaat in de trommel uitdraaien? Wordt dan een nieuwe in geperst oid?
Probleem dat ik heb met de trommel, is dat als ik nieuwe remblokken plaats het een week remt en daarna steeds minder begint te remmen (kabel op ze strakst). Ik dacht dat er twee oorzaken konden zijn de goedkope remblokken of de trommel te ver uitgesleten. Ik heb nu dure remblokken nog niet erin gezet. Als het verstandig is eerst de boel aan te pakken doe ik dat liever eerst dan plaats ik daarna de nieuwe remblokken.
Probleem dat ik heb met de trommel, is dat als ik nieuwe remblokken plaats het een week remt en daarna steeds minder begint te remmen (kabel op ze strakst). Ik dacht dat er twee oorzaken konden zijn de goedkope remblokken of de trommel te ver uitgesleten. Ik heb nu dure remblokken nog niet erin gezet. Als het verstandig is eerst de boel aan te pakken doe ik dat liever eerst dan plaats ik daarna de nieuwe remblokken.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
Hij wordt uitgedraaid en niet vernieuwd.trabbit schreef:Zal binnenkort is informeren. Bedoel je met uitdraaien dat ze de hardstalen ronde plaat in de trommel uitdraaien? Wordt dan een nieuwe in geperst oid?
Probleem dat ik heb met de trommel, is dat als ik nieuwe remblokken plaats het een week remt en daarna steeds minder begint te remmen (kabel op ze strakst). Ik dacht dat er twee oorzaken konden zijn de goedkope remblokken of de trommel te ver uitgesleten. Ik heb nu dure remblokken nog niet erin gezet. Als het verstandig is eerst de boel aan te pakken doe ik dat liever eerst dan plaats ik daarna de nieuwe remblokken.
Materiaal van de voering is erg belangrijk. Er zullen best goede aftermarkt zijn maar ik blijf trouw aan de rode originele. Die doen het altijd goed.
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
Vaak zit er oxide tussen de alu trommel en de stalen ring.
De trommel word dan onrond en moet worden uitgedraaid.
Vaak is dat een tijdelijke oplossing en moet er uiteindelijk een nieuwe stalen ring in gekrompen worden.
Er zijn mensen hier op het forum die dat kunnen.
De trommel word dan onrond en moet worden uitgedraaid.
Vaak is dat een tijdelijke oplossing en moet er uiteindelijk een nieuwe stalen ring in gekrompen worden.
Er zijn mensen hier op het forum die dat kunnen.
- Lester H
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 02 aug 2007, 21:47
- Locatie: RIJSWIJK ZH
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
ik heb deze week ook mijn remmen gereviseerd. het was een heel gepuzzel. de rubber stofring was een raadsel. begreep eerst niet waarom het stalen ringetje in de cilinder uitstak maar zag later dat de rubber manchet daar mooi om paste. lange tijd was ik bezig met te begrijpen hoe de remklauwhouder in de remklauw moest worden gezet. welke kant naar buiten. de tekeningen zijn erg verwarrend. uiteindelijk begreep ik dat het borgplaatje naar boven moet wijzen. dan vormt de houder één geheel met de remklauw en is ook duidelijk waarvoor de uitsparing tussen de gaten voor de bouten is. bijzonder is dat dan ook blijkt dat de montage zoals getoond op https://kreidlerdatabase.nl/40000/T_Schijfrem.html onjuist is.
ik begrijp trouwens nog steeds niet waarom de rem vrij komt na het indrukken. de rem cilinder trekt zich terug maar kan het remblokje niet meenemen. wordt dit soms door de rubbers om de remklauwhouder teruggeduwd? het werkt wel perfect.
ook vraag ik mij af of het mij wel goed lukt de rem te ontluchten. hoewel hij goed remt voelt het inknijpen van de handle wat "sponzig" aan wat naar mijn ervaring bij een auto niet goed kan zijn.
ik begrijp trouwens nog steeds niet waarom de rem vrij komt na het indrukken. de rem cilinder trekt zich terug maar kan het remblokje niet meenemen. wordt dit soms door de rubbers om de remklauwhouder teruggeduwd? het werkt wel perfect.
ook vraag ik mij af of het mij wel goed lukt de rem te ontluchten. hoewel hij goed remt voelt het inknijpen van de handle wat "sponzig" aan wat naar mijn ervaring bij een auto niet goed kan zijn.
- Bijlagen
-
- deze kant moet naar de cilinder wijzen.
Trouwens, als je de houder andersom monteert dan doet de rem het ook wel. Ik heb er jaren zo mee gereden. - 038-2.jpg (54.15 KiB) 8003 keer bekeken
- deze kant moet naar de cilinder wijzen.
-
- op deze foto zie je dat de remklauwhouder verkeerdom zit.
- Schijfrem_10.jpg (39.66 KiB) 8006 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Lester H op 29 jul 2016, 20:40, 4 keer totaal gewijzigd.
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 635 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
Lester H schreef:ik heb deze week ook mijn remmen gereviseerd. het was een heel gepuzzel. de rubber stofring was een raadsel. begreep eerst niet waarom het stalen ringetje in de cilinder uitstak maar zag later dat de rubber manchet daar mooi om paste. lange tijd was ik bezig met te begrijpen hoe de remklauwhouder in de remklauw moest worden gezet. welke kant naar buiten. de tekeningen zijn erg verwarrend. uiteindelijk begreep ik dat het borgplaatje naar boven moet wijzen. dan vormt de houder één geheel met de remklauw en is ook duidelijk waarvoor de uitsparing tussen de gaten voor de bouten is. bijzonder is dat dan ook blijkt dat de montage zoals getoond op https://kreidlerdatabase.nl/40000/T_Schijfrem.html onjuist is.
ik begrijp trouwens nog steeds niet waarom de rem vrij komt na het indrukken. de rem cilinder trekt zich terug maar kan het remblokje niet meenemen. wordt dit soms door de rubbers om de remklauwhouder teruggeduwd? het werkt wel perfect.
ook vraag ik mij af of het mij wel goed lukt de rem te ontluchten. hoewel hij goed remt voelt het inknijpen van de handle wat "sponzig" aan wat naar mijn ervaring bij een auto niet goed kan zijn.
Heb je wel ATE-vet gebruikt voor de schijfrem Lester ?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
Schuift de binnenplaat soepel over de pennen. Is bij je hendel alles in orde ? De twee gaatjes open en de remcupjes goed in Ate vet.
Lester echt alles staat in dit topic. Ook hoe je de stofhoes moet monteren. Snap het probleem niet.
Enzo
Lester echt alles staat in dit topic. Ook hoe je de stofhoes moet monteren. Snap het probleem niet.
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
Boven in je rempomp zit links een veer achter de plunjer.
Die veer drukt de plunjer terug naar rechts als je de remhendel loslaat en zuigt dan in de remklauw de zuiger weer wat terug , vrij van de blokjes.
En als je geleidepennen en blokjes dan mooi gangbaar zijn komt de schijf vanzelf weer vrij.
Dat is in principe de werking van het vrijkomen
Die veer drukt de plunjer terug naar rechts als je de remhendel loslaat en zuigt dan in de remklauw de zuiger weer wat terug , vrij van de blokjes.
En als je geleidepennen en blokjes dan mooi gangbaar zijn komt de schijf vanzelf weer vrij.
Dat is in principe de werking van het vrijkomen
- Lester H
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 02 aug 2007, 21:47
- Locatie: RIJSWIJK ZH
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
bedankt voor het antwoord.
ik heb ook gezien dat de plunjer een dubbele werking heeft en je kunt ook zien dat deze de zuiger in de cilinder terugtrekt als je de remhandle loslaat. maar het remblokje is niet direct verbonden met de zuiger. ik zou verwachten dat de remblokjes dan tegen de remschijf blijven schuren. wat niet gebeurt. veren ze dan op de een of andere manier terug of zo?
ik heb ook gezien dat de plunjer een dubbele werking heeft en je kunt ook zien dat deze de zuiger in de cilinder terugtrekt als je de remhandle loslaat. maar het remblokje is niet direct verbonden met de zuiger. ik zou verwachten dat de remblokjes dan tegen de remschijf blijven schuren. wat niet gebeurt. veren ze dan op de een of andere manier terug of zo?
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
De blokring in de remcilinder zorgt voor het terugveren van je plunjer. de vierkante doorsnede veranderd bij remmen in een parallellogram welke bij loslaten van de remdruk weer terugveert naar vierkant en je remplunjer weer een stukje terugtrekt. Het veren van je schijf zal er vast iets aan meehelpen.Caspar schreef:Schijf beweegt altijd een beetje zijdelings , drukt dan het remblokje een halve milimeter terug
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
Remblokken slepen altijd ietsjes over een schijf,dat hoort zo.Een schijf veert niet,als hij dat doet is hij niet recht meer.
Er zit een veer achter de remplunjer die zorgt dat de plunjer weer in zijn oude stand terug veert zodra je de rem weer loslaat,
de druk is dan weg en de zuiger trekt zich dan ietsje terug.Je mag je remreservoir dan ook nooit helemaal vol doen ,dan kan de druk niet meer weg en blijven je remmen aanlopen.
Er zit een veer achter de remplunjer die zorgt dat de plunjer weer in zijn oude stand terug veert zodra je de rem weer loslaat,
de druk is dan weg en de zuiger trekt zich dan ietsje terug.Je mag je remreservoir dan ook nooit helemaal vol doen ,dan kan de druk niet meer weg en blijven je remmen aanlopen.
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Lester H
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 02 aug 2007, 21:47
- Locatie: RIJSWIJK ZH
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
kennelijk is nog niet iedereen het eens over de techniek. het ietsje aanlopen van de schijfjes na het remmen kun ik horen als ik het wiel draai. vind het wel geruststellend van Mach4 te vernemen dat dit zo hoort. denk net als Casper dat de schijf nooit helemaal recht is en een slingering van een fractie van een millimeter genoeg is om de schijfjes terug te duwen.
de werking van de plunjer is mij nog niet helemaal duidelijk. eerlijk gezegd heb ik mij daar ook niet zo in verdiept omdat deze bij mijn Kreidler goed werkt. het is ook goed te zien dat de zuiger in de cilinder wordt terug gezogen na het het loslaten van de hendel (tekeningen en foto's van die veer zijn er volop, haddiewaddie http://www.kreidlerparts.com/parts/06.1 ... a--economy). ik zou eigenlijk een schematische tekening van de plunjer in zijn cilinder met de plaats van de gaatjes moeten hebben om de precieze werking te doorgronden.
de werking van de plunjer is mij nog niet helemaal duidelijk. eerlijk gezegd heb ik mij daar ook niet zo in verdiept omdat deze bij mijn Kreidler goed werkt. het is ook goed te zien dat de zuiger in de cilinder wordt terug gezogen na het het loslaten van de hendel (tekeningen en foto's van die veer zijn er volop, haddiewaddie http://www.kreidlerparts.com/parts/06.1 ... a--economy). ik zou eigenlijk een schematische tekening van de plunjer in zijn cilinder met de plaats van de gaatjes moeten hebben om de precieze werking te doorgronden.
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
http://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=& ... 03&cad=rjthaddiewaddie schreef:Veer??? Wijs die maar eens aan op een onderdeeltekening.
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
Juist.
Bij imi remplunjers is deze veer minder sterk. De oorzaak van veel rem ellende.
Beter de oude veer hergebruiken.
Bij imi remplunjers is deze veer minder sterk. De oorzaak van veel rem ellende.
Beter de oude veer hergebruiken.
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 635 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
Origineel Magura remplunjer-set is reeds lang niet meer leverbaar.Caspar schreef:Juist.
Bij imi remplunjers is deze veer minder sterk. De oorzaak van veel rem ellende.
Beter de oude veer hergebruiken.
Bij immi remplunjers is de veer te kort daarom word deze door mij vervangen door de juiste veer.
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Schijfrem revisieset plaatsen
Even voor de duidelijkheid: ik praat over de plunjer in je remklauw. Daar zit geen enkele veer. De enige reden dat de remplunjer iets terugschuift na het remmen is het terug in vorm veren van de afdichtingsring van je remplunjer. In ieder geval in het geval van de remklauw op de kreidler en nagenoeg alle andere systemen. De veer achter je hoofdremplunjer heeft niets te maken met het terugkomen van je remplunjer. Wat wel kan is dat het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder vervuilt is en daardoor de remdruk achter de remplunjer blijft staan. Dan blijft de klauw aanlopen op de schijf.Mach4 schreef:http://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=& ... 03&cad=rjthaddiewaddie schreef:Veer??? Wijs die maar eens aan op een onderdeeltekening.
Het inderdaad wel ook zijn dat de remplunjer door te korte veer niet ver genoeg terug komt en de remdruk blijft hangen zoals je terecht opmerkt.