Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#326 Bericht door KJ » 02 aug 2016, 10:21

Ik neem de volgende stap met Triboron Brandstofversterker.
Na onderhoud aan het KreidlerServicebussie begonnen met het toevoegen van de brandstofversterker.
Dat dit effect heeft is direct duidelijk, met dezelfde rijstijl gaf na de de eerste bijmenging de kilometerteller ruim 100km meer aan.
De motoroliewissel was nog niet nodig en, is om objectief het effect te kunnen meten van de Brandstoftoevoeging, uitgesteld.
Na de tweede tank met toevoeging leeggereden te hebben, zullen we een oliewissel doen en ook de Motorolietoevoeging van Triboron gaan bijmengen.

Heb de Brandstofversterker ook maar ff aan de euro95 van de familie-C1 toegevoegd.
Ben vooral benieuwd naar de resultaten van de C1 gezien de sportieve rijstijl van mijn vrouw :wink:
Zodra die tank leeg is volgt een update, dat is ws pas aan het einde vd week (vakantie)

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#327 Bericht door jamojamo » 02 aug 2016, 12:25

KJ schreef:Ik neem de volgende stap met Triboron Brandstofversterker.
Na onderhoud aan het KreidlerServicebussie begonnen met het toevoegen van de brandstofversterker.
Dat dit effect heeft is direct duidelijk, met dezelfde rijstijl gaf na de de eerste bijmenging de kilometerteller ruim 100km meer aan.
De motoroliewissel was nog niet nodig en, is om objectief het effect te kunnen meten van de Brandstoftoevoeging, uitgesteld.
Na de tweede tank met toevoeging leeggereden te hebben, zullen we een oliewissel doen en ook de Motorolietoevoeging van Triboron gaan bijmengen.

Heb de Brandstofversterker ook maar ff aan de euro95 van de familie-C1 toegevoegd.
Ben vooral benieuwd naar de resultaten van de C1 gezien de sportieve rijstijl van mijn vrouw :wink:
Zodra die tank leeg is volgt een update, dat is ws pas aan het einde vd week (vakantie)
Goedkope tuning KJ. ALs het soepeler loopt denk je ook aan minder slijtage :clap
Goed bezig, en houd ons op de hoogte. Ook voor tweetakten bovenop de mengsmering geschikt?
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#328 Bericht door KJ » 02 aug 2016, 13:23

jamojamo schreef:
KJ schreef:Ik neem de volgende stap met Triboron Brandstofversterker.
Na onderhoud aan het KreidlerServicebussie begonnen met het toevoegen van de brandstofversterker.
Dat dit effect heeft is direct duidelijk, met dezelfde rijstijl gaf na de de eerste bijmenging de kilometerteller ruim 100km meer aan.
De motoroliewissel was nog niet nodig en, is om objectief het effect te kunnen meten van de Brandstoftoevoeging, uitgesteld.
Na de tweede tank met toevoeging leeggereden te hebben, zullen we een oliewissel doen en ook de Motorolietoevoeging van Triboron gaan bijmengen.

Heb de Brandstofversterker ook maar ff aan de euro95 van de familie-C1 toegevoegd.
Ben vooral benieuwd naar de resultaten van de C1 gezien de sportieve rijstijl van mijn vrouw :wink:
Zodra die tank leeg is volgt een update, dat is ws pas aan het einde vd week (vakantie)
Goedkope tuning KJ. ALs het soepeler loopt denk je ook aan minder slijtage :clap
Goed bezig, en houd ons op de hoogte. Ook voor tweetakten bovenop de mengsmering geschikt?
Gr.,
Eric

Vroeger in de experimentele fase van PTF daarmee als toevoeging in de motorolie gereden (in de Norton) met een merkbaar en aantoonbaar resultaat. Die ouwe motor (bj 1960) draaide daarmee echt soepeler en werd beduidend zuiniger!
Destijds werd er een gratis vat met 220Liter PTF in de werkplaats gezet onder voorwaarde dat er (breed) gerapporteerd werd. :mrgreen:

Met 208.000Km kan je van de 2.0HDi wel stellen dat hij "net" ingelopen is dus we gaan het zien.
Ben gewoon ff nieuwsgierig nav de positieve effecten op het verbruik en de souplesse van de motor zoals die mij verteld werden en probeer wat met de proef-flesjes die me in de handen werden gedrukt.. :wink:

Zou de Triboron brandstoftoevoeging niet bovenop (of in plaats van-) de "High tech" gaan gebruiken Eric.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#329 Bericht door nozems » 02 aug 2016, 14:06

Mijn vader gebruikt de motorolie versterker al in zijn Triumph speedtriple R, en ik geloof ook in zijn Toyota Celica liftback (uit 77) en hij voegt aan beide ook de brandstofversterker toe en kon het wel bemerken bij de Toyota, loopt beter stationair en start nog sneller en iets zuiniger...maar niet wereldschokkend. Zelf ben ik benieuwd hoe de koolvorming zich ontwikkelt in mijn motor, als dat erger wordt ga ik waarschijnlijk toch weer roken.....maar nu ik een nieuwe zuiger heb geplaatst (oude was gescheurd) rookt de motor niet meer bij koude en of warme start, het is me nog niet opgevallen in ieder geval...dus wellicht is de verbranding nu beter!

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#330 Bericht door Mach4 » 02 aug 2016, 18:55

Hier nog een interessant stukje over toevoegingen met PTFE , http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... eVz1TwK7Ww

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#331 Bericht door rs-r » 02 aug 2016, 20:49

nozems schreef:Mijn vader gebruikt de motorolie versterker al in zijn Triumph speedtriple R, en ik geloof ook in zijn Toyota Celica liftback (uit 77) en hij voegt aan beide ook de brandstofversterker toe en kon het wel bemerken bij de Toyota, loopt beter stationair en start nog sneller en iets zuiniger...maar niet wereldschokkend. Zelf ben ik benieuwd hoe de koolvorming zich ontwikkelt in mijn motor, als dat erger wordt ga ik waarschijnlijk toch weer roken.....maar nu ik een nieuwe zuiger heb geplaatst (oude was gescheurd) rookt de motor niet meer bij koude en of warme start, het is me nog niet opgevallen in ieder geval...dus wellicht is de verbranding nu beter!

Zolang je bougie mooi zichzelf rein brandt en je uitlaatkanaal niet dicht slaat van de kool moet je jezelf geen zorgen maken.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#332 Bericht door Caspar » 03 aug 2016, 19:51

Kool op kop en zuiger kan detonatie in de hand werken.
Dus toch effe opletten.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#333 Bericht door nozems » 04 aug 2016, 00:39

Zo scherp staat de mijne niet getund Casper...maar het zou kunnen, door de hogere compressie. Wat ik wel eens had meegemaakt bij mn 60je dat er zoveel kool tussen de zuiger en kop (squisch spleet) zat dat de zuiger de kop raakte en de drijfstang uiteindelijk naar de vaantjes was... Dus toch opletten inderdaad!

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#334 Bericht door Caspar » 04 aug 2016, 15:22

Kool kan ook gaan gloeien en voortijdige ontsteking (detonatie -) veroorzaken.

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#335 Bericht door rs-r » 04 aug 2016, 19:57

Honda EXP 2 had een gecontroleerde detonatie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_EXP-2


Bij m'n TM ontkool ik de delen bij het vervangen van de zuigerveren elke 10.000km..

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#336 Bericht door hermanngas » 11 aug 2016, 16:18

De zuiger en de kop na 1100 km Triboron 1:100
Rechts op de zuiger heb ik even geveeg(d)t met een doekje.
Bijlagen
Triboron geen Kool (1).JPG
Triboron geen Kool (1).JPG (65.35 KiB) 8897 keer bekeken
Triboron geen Kool (2).JPG
Triboron geen Kool (2).JPG (52.32 KiB) 8897 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 468
Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
Locatie: Kennemerland
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#337 Bericht door Jekihero » 11 aug 2016, 16:22

Dat ziet er goed uit! Hoe zag het er uit toen je begon met Triboron?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#338 Bericht door nozems » 11 aug 2016, 20:13

Ziet er mooi en droog uit, beetje hetzelfde beeld als bij mij, dus wel redelijk wat koolaanslag in de kop.

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#339 Bericht door hermanngas » 11 aug 2016, 22:16

Jekihero schreef:Dat ziet er goed uit! Hoe zag het er uit toen je begon met Triboron?
Heb ik helaas geen foto van :-(

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#340 Bericht door nozems » 04 sep 2016, 11:02

Jongens de ervaring leert mij jullie iets te moeten mededelen. Ik ben reeds gestopt met het gebruikt van Triboron, en niet alleen vanwege de in mijn ogen harde kool. De motor begon ineens een verdacht en onheilspellend geluid te maken, wat voor mij een reden was niet meer door te rijden voordat er meer schade zou kunnen optreden, en dat was de juiste beslissing! Ik had kunststof lager kooien gebruikt voor de krukaslagers (Celeron). Maar bij demontage was te zien dat een lagerkooi compleet aan gruzelementen lag, dit had dus een genadeloze vastloper kunnen opleveren....wat ook erg opviel was dat de krukaslagers en de krukaswangen erg droog waren, er zat nauwelijks 'vettigheid' bij het bigend en zuiger en cilinder zat weer wel meer vettigheid. Je snapt dat ik wel schrok hiervan, het is natuurlijk niet te zeggen of dit door de Triboron komt en al dan niet door de mengverhouding ervan (1op100)!! zuiger en cilinder en zuigerveren vertoonde geen noemenswaardige slijtage, er is ook te lezen dat het zich uitstekend hecht aan metalen oppervlakken, wellicht dat dat dus letterlijk opgaat? (maar de krukwangen waren ook erg droog??)

Het is moeilijk hier zonder meer een conclusie aan te verbinden, maar ik ben bij deze dus wel gestopt met het gebruik van Triboron.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#341 Bericht door Mach4 » 04 sep 2016, 12:18

Hoe zag het lagerloopvlak er uit?Dat de lagerkooi kapot is gegaan kan toeval zijn,een loopvlak dat beschadigd is zou kunnen duiden
op slechte smering.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#342 Bericht door nozems » 04 sep 2016, 13:17

De lagerschaal in het carter vertoonde geen gekke dingen, wel het lagercupje, daar was duidelijk te zien dat het mis gegaan was, evenals de kooi natuurlijk.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#343 Bericht door nozems » 04 sep 2016, 13:22

Maar als zo'n kooi breekt kunnen losse stukjes ook schade veroorzaken...maar ik vond het wel een droge boel daar...olie en of smeermiddel moet ook koelen en als dat er te weinig is.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#344 Bericht door Mach4 » 04 sep 2016, 13:49

Dan maar weer terug naar de oude vertrouwde 2takt olie,weet je zeker dat er voldoende smering is.
Al die wondermiddelen,ik geloof er niet in,ik hou het wel bij de bewezen goede 2takt olie.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#345 Bericht door Eifelyeti » 04 sep 2016, 19:09

hey Pascal,

kijk ens wat ik geschrijven heb hier op Pagina 4 ;)

viewtopic.php?f=8&t=44032&start=75

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#346 Bericht door nozems » 04 sep 2016, 20:47

Roman dat weet ik, en ik zei in de trant van de tijd zal het leren, en een les was het! Gelukkig alleen het lager stuk, dus beperkte schade. Het is niet veel werk het te maken:)

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#347 Bericht door Henk 3bakvoet » 05 sep 2016, 09:10

en een les was het
Tot nu toe ben jij de enige die motorschade ophangt aan het gebruik van Triboron.
Ik ken geen andere gevallen, jij wel?
Ik volg je berichtgeving, chronologie's achter elkaar is de slotsom "en een les was het,"
Je moet niet aankomen met zelf bedachte 2tact smeer horror, en zeker niet bij bigbore blokken Pascal.

Want één ding staat vast bij een bigbore blok, een periodiek bezoek aan de reviseur is meer regel als uitzondering, ongeacht welk smeermiddel dan ook.

Ik heb ooit eens gelezen op dit forum dat een Kreidler zijn bigend aan gruzelementen had gereden na een bij uitzondering eenmalige tankbeurt 1:50 zo uit de benzinepomp, HORROR pascal, mijn god, alle top smeermiddelen voor door de benzine passeerde de revue.
Het werd zelf zo gek dat de combinatie merk benzine (BP, Shell, Avia enz enz) en je gebruikte smeermiddel bepalend was voor de levensduur van je blok.
Nou dan ben je wel even goed de weg kwijt in mijn optiek.
Jou persoonlijke ervaring is een geval op zich, daar mag en kun je niet het gebruik van Triboron aan ophangen.
Het kan ook te gek Pascal, we worden echt te oud voor een partij onzin.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#348 Bericht door nozems » 05 sep 2016, 10:49

Henk dan lees je het verkeerd, overeind blijft wel de vraag hoe het zich verhoud met de kunststof kooien, die vraag is blijkbaar niet te beantwoorden en daarbij de constatering dat het er droog uitzag, het hoe of wat weet en kan ik ook niet beantwoorden en daarnee valt dus niet te zeggen dat Triboron ineens slecht is. Wat ik links en rechts wel gelezen heb is de constatering van een harde koolafzetting welke zich ook moeilijk laat verwijderen..

En ik maak me geen illusie, als je in wat voor vorm ook getund rijdt heb je altijd meer (preventief) onderhoud.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#349 Bericht door nozems » 05 sep 2016, 10:55

Dus een les in de zin er is iets niet goed gegaan en daarom weer terug bij de vertrouwde normale mengolie. En dit is natuurlijk ook koren op de molen van de sceptici, maar dat houd je toch, maar dingen verzwijgen doe ik niet en vooral de getunde jongens kunnen beter goed opletten. Thats all

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#350 Bericht door huib » 03 okt 2016, 22:22

toch een beetje jammer dit....

Plaats reactie