Sleeve in kreidler cilinder

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Sleeve in kreidler cilinder

#1 Bericht door midde » 30 nov 2016, 18:57

Zijn er al personen geweest die bijvoorbeeld een cr85 sleeve in een SB cilinder hebben gemaakt ? Zijn er nog tips waar rekening mee gehouden moet worden ? Los monteren of een lichte krimppassing ? Uiteraard een paspen toepassen zodat de sleeve niet kan gaan draaien.

Gr Thijs
Bijlagen
cr85sleeve.jpg
cr85sleeve.jpg (53.52 KiB) 9359 keer bekeken

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#2 Bericht door kreidler844 » 30 nov 2016, 22:37

Dat is veel gemaakt maar thermisch niet ideaal.
De GS80 had het origineel.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#3 Bericht door LVS » 30 nov 2016, 22:56

je zal ook een lange slag krukas er in moeten zetten .
en ook de cilinder van boven moeten verlengen ..[ oplassen ]

##

johnsmit
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 mar 2008, 11:52
Locatie: De Bollenstreek ( ZH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Sleeve in kreidler cilinder

#4 Bericht door johnsmit » 03 dec 2016, 23:04

In 1970 had de Kreidler Van Veen renstal al spoedig door dat Sleeves in een cylinder thermische problemen veroorzaakten.
Ook zelfs bij een watergekoelde cylinder.

Als de wiedeweerga maakte men een andere soort cylinder.
Dit door van een RS breittwand cylinder eerst grotendeels de koelribben eraf te zagen.
Daarna ging men de bewust gehavende cylinder lekker stevig tunen, om het geheel daarna in een apart vervaardigde koelmantel in te lassen.
Lijm, vloeibaar ijzer en/of andere lapmiddelen zorgden n.l. voor een slechte temperatuursoverdracht.

Nico Polanen ( Kreidler GP coureur, periode eind jaren '60 t/m begin '70 ) uit het bollendorp Rijnsburg is n.l. destijds enkele keren stevig op z'n plaat gegaan.
Dit veroorzaakt door vastlopers ( mede ) met sleeves in de cylinder, reden : een beroerd slechte warmteoverdracht.

Het verleden is ons al meer dan 46 jaar erin voorgegaan, dus mijninziens niet bij een 50- en 80cc race- en hyper straattol doen.
Ben ik in de ouwe voorbije tijd te lang blijven hangen ?
Excuses ! wist niet dat de moderne tijd andere Sleeve / lijm en kit oplossingen opgeleverd heeft.

Groet,
John Smit
Bijlagen
Wedstrijdbeker 1976 GP 50cc (1).jpg
Wedstrijdbeker 1976 GP 50cc (1).jpg (122.74 KiB) 8371 keer bekeken
Nico Polanen onderuit (1).jpg
Nico Polanen onderuit (1).jpg (143.56 KiB) 8372 keer bekeken
KVV 1ste WC cylinder 1970 (1).jpg
KVV 1ste WC cylinder 1970 (1).jpg (20.63 KiB) 8372 keer bekeken
ALU cilinder met losse bus.jpg
ALU cilinder met losse bus.jpg (68.66 KiB) 8819 keer bekeken
Laatst gewijzigd door johnsmit op 06 dec 2016, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#5 Bericht door Caspar » 04 dec 2016, 15:42

Die problemen heb ik ook over gelezen. Was geen onverdeeld succes voor Van Veen.
Anderzijds : Mijn Yamaha paralel twin blijft al 14 jaar heel met verbuste watergekoelde cilinders.
Toegegeven: er worden geen gp races mee gereden. Maar de 71pk uit 250cc worden wel benut ;-)
Hoe de sleeves er in zijn gezet wil de constructeur me niet vertellen helaas.

Helmantel
Berichten: 1020
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 66 keren

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#6 Bericht door Helmantel » 04 dec 2016, 17:57

Is die hier boven getoonde sleeve een originele Honda constructie? Je ziet het bij tweetakt crossers in ieders geval wel vaker, dus het kan wel. Maar een handige hobbyist met een degelijke draaibank is natuurlijk nog geen Honda fabriek.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#7 Bericht door midde » 04 dec 2016, 18:47

Ik ben op de hoogte dat het thermisch niet ideaal is en dat de cilinder opgevuld moet worden. Maar er zou toch een goed rijdende cilinder mee te maken zijn. Echt top vermogen eruit halen is lastig door de beperking van de warmte overdracht van de bus op de cilinder. Dit is idd een afbeelding van een honda bus en deze moet op een juiste manier gemonteerd worden om de warmte overdracht zo goed mogelijk te krijgen.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#8 Bericht door kreidler844 » 04 dec 2016, 19:57

Hoi Thijs, er zijn wel oplossingen voor, wordt wel meer gedaan. Bel me anders maar even.

haddiewaddie
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#9 Bericht door haddiewaddie » 04 dec 2016, 20:41

Forse krimppassing, zeer goede voorbewerking van de montage oppervlakken voor montage.
Stalen of ijzeren bussen worden zat gemonteerd in Alu onderblokken zonder problemen.

http://www.darton-international.com/tech_ctr.html

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#10 Bericht door LVS » 04 dec 2016, 21:58

[quote="johnsmit"]In 1970 had de Kreidler Van Veen renstal al spoedig door dat Sleeves in een cylinder thermische problemen veroorzaakten.
Ook zelfs bij een watergekoelde cylinder.
--------------------------------------------------------------------

die bussen zaten in smalle steek cilinders .
de bus zat bijna in het tapeind ..
en dat is niet goed voor de warmte overdracht .

bij een SB cilinder heb je wel genoeg vlees staan ..

##

johnsmit
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 mar 2008, 11:52
Locatie: De Bollenstreek ( ZH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#11 Bericht door johnsmit » 05 dec 2016, 13:06

LVS ( Claus ) slaat de spijker recht op z'n harde kop.

Ikzelf heb n.l. die bewuste cylinder ( type 1970 ) in mijn Kreidler verzameling.
Gauw FF enkele panden verder naar het Kreidler eigen- privat minimuseum gesneld.
En wat denk Je ?

Ja hoor, LVS heeft BINGO !

De sleeve zit nagenoeg tegen de ( smalle steek ) tapeinden aan, dus met de nieuw verworven kennis ( LVS ) lijkt dit op weinig warmteoverdrachts vlees.
Knap hoor, had hier zelf never nooit opgekomen.
Gelijk maar weer even * in de dbase voor ooit xx later * erbij vermeld.

Groet,
John Smit
Bijlagen
KVV stofzuiger ala Bernouilli stromingsleer.jpg
KVV stofzuiger ala Bernouilli stromingsleer.jpg (136.26 KiB) 8371 keer bekeken
1ste KVV watercooled cil. N. Polanen (5.JPG
1ste KVV watercooled cil. N. Polanen (5.JPG (139.3 KiB) 8371 keer bekeken
1ste KVV watercooled cil. N. Polanen (4).JPG
1ste KVV watercooled cil. N. Polanen (4).JPG (138.22 KiB) 8371 keer bekeken
1ste KVV watercooled cil. N. Polanen (3).JPG
1ste KVV watercooled cil. N. Polanen (3).JPG (147.98 KiB) 8371 keer bekeken
1ste KVV watercooled cil. N. Polanen (2).JPG
1ste KVV watercooled cil. N. Polanen (2).JPG (129.34 KiB) 8371 keer bekeken
1ste KVV watercooled cil. N. Polanen (1).JPG
1ste KVV watercooled cil. N. Polanen (1).JPG (128 KiB) 8371 keer bekeken
WC 1ste KVV racecilnder (1).jpg
WC 1ste KVV racecilnder (1).jpg (167.5 KiB) 8533 keer bekeken
Kreidler opengewerkt (1).jpg
Kreidler opengewerkt (1).jpg (143.78 KiB) 8533 keer bekeken
Laatst gewijzigd door johnsmit op 06 dec 2016, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#12 Bericht door nozems » 05 dec 2016, 15:12

Je hebt het over een sleeve, maar je bedoelt een bus in een cilinder maken. Er zijn er zat die dat gedaan hebben in een SB cilinder, mijn oude 'tamme' 75cc had ook een aluminium bus in de cilinder. Pieter schmidt had die toen getund voor mij, er is toen bewust niet gekozen voor extra uitlaatpoortjes vanwege de ongunstige warmte overdracht. je kan denk ik beter een goede cross cilinder pakken en deze pas maken in een SB mantel en er een waterkoeling van maken, want je wilt naar ik aanneem wel een groot vermogen behalen?

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#13 Bericht door pascal » 05 dec 2016, 15:24

Mooi stukje geschiedenis

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9302
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 944 keren
Ontvangen waarderingen: 776 keren

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#14 Bericht door Eifelyeti » 05 dec 2016, 16:32

Mooi spullen :clap

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#15 Bericht door midde » 05 dec 2016, 18:24

Sleeve, bus net hoe je het noemen wilt. Echt groot vermogen is bij deze constructie niet verstandig denk ik. Watergekoeld is ook niet de bedoeling. Ik had een cilinder in gedachten met veel koppel maar wel met wat pit. De afgebeelde bus (sleeve) is voor een honda cr 85 die doorgaans rond de 20pk hebben en getuned rond de 28pk, dit is dan nog wel met een nicasil cilinder. Door het gebruik van deze bus heb je kans dat het vermogen iets minder word en helemaal als deze wordt toegepast in een luchtgekoelde cilinder. Die 20pk heb ik dus al nooit op gerekend. Ik hen nog een cilinder met grote voet waar het hemd vanaf is en wilde deze daar voor gebruiken.
@Wietse. Ik neem aan dat jij de 29ste ook naar Hoogeveen gaat dan kunnen we het daar wel over hebben.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Sleeve in kreidler cilinder

#16 Bericht door nozems » 05 dec 2016, 19:05

Het voordeel van een bus is dat je wel een hoop kanten op kan kwa poorten en tuning. Makkelijker/sneller te maken. De Jager hun eerste serie bogbore's waren volgens mij ook met (gietijzer)bus, en die presteerden niet bepaald kinderachtig. Succes!

Plaats reactie