Advies gevraagd. Welke is de beste??
- Henry8
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
- Locatie: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Advies gevraagd. Welke is de beste??
Hallo Kreidler techneuten.
Mijn naam is Henk Veenendaal 67 jaar.
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een (in mijn ogen) interessante vraag.
Onder mijn 72 buffeltank wil ik een 4 bakje monteren. Ik heb 2 indirecte motoren en nu wil ik graag weten wat de beste keus zou zijn.
Ik plaats een serie foto's om jullie te laten zien waaruit ik een keuze moet maken.
De eerste motor is aan mij verkocht als een oud maar goed blokje.
De tweede motor is aan mij verkocht als zijnde nagekeken en goed.
Heren, laat uw licht schijnen en adviseer mij.
Mijn naam is Henk Veenendaal 67 jaar.
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een (in mijn ogen) interessante vraag.
Onder mijn 72 buffeltank wil ik een 4 bakje monteren. Ik heb 2 indirecte motoren en nu wil ik graag weten wat de beste keus zou zijn.
Ik plaats een serie foto's om jullie te laten zien waaruit ik een keuze moet maken.
De eerste motor is aan mij verkocht als een oud maar goed blokje.
De tweede motor is aan mij verkocht als zijnde nagekeken en goed.
Heren, laat uw licht schijnen en adviseer mij.
- Bijlagen
-
- Blok 2.4
- 20161215_1044482.jpg (164.84 KiB) 5137 keer bekeken
-
- Blok 2.3
- 20161215_1043292.jpg (101.34 KiB) 5137 keer bekeken
-
- Blok 2.2
- 20161215_1043182.jpg (135.28 KiB) 5137 keer bekeken
-
- Blok 2.1
- 20161215_1043012.jpg (149.29 KiB) 5137 keer bekeken
-
- Blokje 1.4
- 20161215_1037401.jpg (129.13 KiB) 5137 keer bekeken
-
- Blokje 1.3
- 20161215_1036101.jpg (149.6 KiB) 5137 keer bekeken
-
- Blokje 1.2
- 20161215_1035421.jpg (126.33 KiB) 5137 keer bekeken
-
- Blokje 1.1
- 20161215_1035221.jpg (138 KiB) 5137 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Henry8 op 16 dec 2016, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Altijd moeilijk om hier iets over te zeggen.Maar de meeste blokjes worden verkocht als "gereviseerd".
Op de foto's is te zien dat de olieaftapschroef en de arreteerschroef (achterzijde blok)ontbreken.Dit zou mij geen goed gevoel geven.
Het oude blok is compleet.Zwak punt van deze blokjes is de bronzen bus voor de pistonpen (uitgesleten)
Gewoon het oude (goede) blok er onder hangen en gaan rijden.
Vergeet niet om te controleren of er wel olie in het blok zit !!!!!!!!!!!!
Veel succes.
Op de foto's is te zien dat de olieaftapschroef en de arreteerschroef (achterzijde blok)ontbreken.Dit zou mij geen goed gevoel geven.
Het oude blok is compleet.Zwak punt van deze blokjes is de bronzen bus voor de pistonpen (uitgesleten)
Gewoon het oude (goede) blok er onder hangen en gaan rijden.
Vergeet niet om te controleren of er wel olie in het blok zit !!!!!!!!!!!!
Veel succes.
- kreidler844
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
de eerste is een blok wat er onder hoort, de tweede is van een Super-4.
Ik zou de eerste nemen, cilinder wel even na laten meten.
Ik zou de eerste nemen, cilinder wel even na laten meten.
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Het blok beginnende met motornummer 1******
Is een bromfiets blokje met trappers.
Het blok dat begint met een 8*****
Is een motorfiets blokje met kickstarter en heeft een iets ander schakel mechanisme.
Dit blok heeft een iets betere smering van de Bo17 krukas lagering.
Blok met 8******* heeft een bronzen bus als small-end lagering in de drijfstang.
Let even op dat dit goed passend en in orde is.
Blok met een 1***** zou al een naaldlager moeten hebben.
Verder heb ik geen glazen bol.
Als je tijd hebt zou Ik beide blokken open maken om de ingewanden te beoordelen.
Anders is het uitproberen welke het beste werkt.
Is een bromfiets blokje met trappers.
Het blok dat begint met een 8*****
Is een motorfiets blokje met kickstarter en heeft een iets ander schakel mechanisme.
Dit blok heeft een iets betere smering van de Bo17 krukas lagering.
Blok met 8******* heeft een bronzen bus als small-end lagering in de drijfstang.
Let even op dat dit goed passend en in orde is.
Blok met een 1***** zou al een naaldlager moeten hebben.
Verder heb ik geen glazen bol.
Als je tijd hebt zou Ik beide blokken open maken om de ingewanden te beoordelen.
Anders is het uitproberen welke het beste werkt.
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10802
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 187 keren
- Ontvangen waarderingen: 568 keren
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Wat zijn je verwachtingen van een 4 indirect t.o.v. van wat je nu hebt?
Vertel.
Vertel.
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Bij het gereviseerde blok 20161215_1036101.jpg puilt de carterpakking er tussenuit ?
Bij het blok met cilinder ontbreekt een ontsteking grondplaat schroef , lijkt afgebroken.
Bij het blok met cilinder ontbreekt een ontsteking grondplaat schroef , lijkt afgebroken.
- kreidler844
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Dat lijkt zo Ed, de middelste is niet getapt in dit geval.Ed.P schreef:Bij het gereviseerde blok 20161215_1036101.jpg puilt de carterpakking er tussenuit ?
Bij het blok met cilinder ontbreekt een ontsteking grondplaat schroef , lijkt afgebroken.
- Henry8
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
- Locatie: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Hallo LBS.lbs schreef:Altijd moeilijk om hier iets over te zeggen.Maar de meeste blokjes worden verkocht als "gereviseerd".
Op de foto's is te zien dat de olieaftapschroef en de arreteerschroef (achterzijde blok)ontbreken.Dit zou mij geen goed gevoel geven.
Het oude blok is compleet.Zwak punt van deze blokjes is de bronzen bus voor de pistonpen (uitgesleten)
Gewoon het oude (goede) blok er onder hangen en gaan rijden.
Vergeet niet om te controleren of er wel olie in het blok zit !!!!!!!!!!!!
Veel succes.
Die schroeven zijn los bijgeleverd, dan weet je zeker dat er geen olie in zit.
Bedankt voor je reactie.
Groet, Henk.
- Henry8
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
- Locatie: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Hallo naamgenoot.Henk 3bakvoet schreef:Wat zijn je verwachtingen van een 4 indirect t.o.v. van wat je nu hebt?
Vertel.
Toen ik de buffel kocht was hij behoorlijk afgeragd en zat er niet veel snelheid in.
Andere wielen en buddyseat, nieuwe remmen en alle kabels vernieuwd.
Het blok heb ik laten reviseren in Hilversum en gevraagd of er met de cilinder die er op zat en waar al aan gevijld was, nog iets te beginnen viel.
Na de revisie het blok eronder en gaan als de brandweer.
Na een maand heb ik een andere cilinder gekregen die ergens in een schuur lag en die ook na laten kijken in Hilversum.
Ik heb in de tijd dat ik mee lees op dit forum de indruk gekregen dat de man uit Hilversum (H.B.) niet bij iedereen goed ligt.
Maar ik ben tevreden over zijn werkzaamheden en de tweede cilinder loopt nog harder.
Nu het antwoord op jouw vraag.
Mijn verwachtingen zijn niet zo hoog.
Ik heb nu een 3 bak die geweldig loopt. Veel toeren, veel kracht bovenin en veel snelheid.
Het is allemaal veel.
Nu lijkt mij een kickstart blok ook wel leuk en ik denk dat een 4 bak wat minder toeren maakt.
Uiteindelijk wil ik een lagere topsnelheid en iets meer kracht onderin.
Ik heb al verschillende uitlaten en bochten geprobeerd maar dat haalt niet veel uit.
Dus, nu is mijn hoop gevestigd op een kickstart 4 bakje maar ik twijfel omdat het een behoorlijk oud blokje is en ik niet weet of het schakelmechanisme
nog te koop is. Zaterdag in Houten maar eens rondneuzen.
Groet, Henk.
- Henry8
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
- Locatie: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Hallo Wietse.kreidler844 schreef:de eerste is een blok wat er onder hoort, de tweede is van een Super-4.
Ik zou de eerste nemen, cilinder wel even na laten meten.
Bedankt voor je advies.
Kan jij mij misschien vertellen waarvoor die twee boutjes zijn bij de uitlaat??
Ik heb dat nog niet eerder gezien en dacht dat ze de bocht vast moeten houden.
Maar hoe dan? Het is een tuit uitlaat.
Groet, Henk.
- Bijlagen
-
- Bouten??
- 20161215_1048072.jpg (159.1 KiB) 4740 keer bekeken
-
- Vreemde bouten.
- 20161215_1045212.jpg (162.89 KiB) 4740 keer bekeken
- Henry8
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
- Locatie: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Hallo, ik heb wel een lange bocht geprobeerd en een lange niet originele uitlaat.mvl schreef:Heb je ook een (extreem) lange bocht geprobeerd en je demper 10cm naar achteren gezet met behulp van een stripje?
Ik dacht dat hij iets beter oppakte in de lage toeren, maar hij liep bijna even hard en sloeg steeds af als ik stopte.
Dat is hij vreemd genoeg ook daarna blijven doen.
Groet, Henk.
-
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Afslaan als je stopt kan een verkeerde stand van je vlotter betekenen.
Ik denk dat de bocht toch niet lang genoeg was. Moet zeker wel 30cm de demper in afhankelijk van je setup
Ik denk dat de bocht toch niet lang genoeg was. Moet zeker wel 30cm de demper in afhankelijk van je setup
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Die draadeindjes bij je uitlaat tuit dienen om de uitlaatbocht op de gare tuit te houden.
Zal een zelf gefabriceerde klem of bocht geweest zijn die er op heeft gezeten.
Ik heb het vermoeden dat jou cilinders vrij hoogtoerig zijn getuned.
Dat is fijn voor veel toeren en een hoge topsnelheid , maar gaat meestal ten koste van de rijdbaarheid onderin.
Een vierbak zal daar wel ietsje verbetering in aanbrengen omdat de stappen kleiner zijn.
Maar het eind toerental is ongeveer het zelfde.
Zal een zelf gefabriceerde klem of bocht geweest zijn die er op heeft gezeten.
Ik heb het vermoeden dat jou cilinders vrij hoogtoerig zijn getuned.
Dat is fijn voor veel toeren en een hoge topsnelheid , maar gaat meestal ten koste van de rijdbaarheid onderin.
Een vierbak zal daar wel ietsje verbetering in aanbrengen omdat de stappen kleiner zijn.
Maar het eind toerental is ongeveer het zelfde.
- Henry8
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
- Locatie: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Hallo Helmantel.Helmantel schreef:Wat zijn dat voor gaten onder in de spoelpoorten in het blok (dwz, de "inkepingen" die naar de spoelpoorten leiden)?
Mij is verteld dat die gaatjes een betere smering verzorgen van het big end.
Ik weet het zelf niet maar ik zal het geloven.
Het is een heel oud blok dat volgens zeggen van een ei tank super 4 afkomt.
Groet, Henk.
- Henry8
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
- Locatie: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Hallo Caspar.Caspar schreef:Die draadeindjes bij je uitlaat tuit dienen om de uitlaatbocht op de gare tuit te houden.
Zal een zelf gefabriceerde klem of bocht geweest zijn die er op heeft gezeten.
Ik heb het vermoeden dat jou cilinders vrij hoogtoerig zijn getuned.
Dat is fijn voor veel toeren en een hoge topsnelheid , maar gaat meestal ten koste van de rijdbaarheid onderin.
Een vierbak zal daar wel ietsje verbetering in aanbrengen omdat de stappen kleiner zijn.
Maar het eind toerental is ongeveer het zelfde.
Die draadeindjes zitten op een heel professionele manier bevestigd tussen de koelribben en kunnen bewegen.
Bedankt voor je reactie over het toerental en ik denk dat je gelijk hebt.
Groet, Henk.
- midde
- Berichten: 858
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
- Locatie: almere
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Die gaten onderin de spoelpoorten zorgen voor extra smering van de krukaslagers en niet het bigend volgens mij.
Wat ik wel vreemd vind is:
Het tweede blok op de foto's is gereviseerd toch ?
Waarom heb je die arreteerplug er los bij gekregen? Als je er namelijk niet voldoende verstand van hebben gaat dit fout en zal dit blok niet of niet goed schakelen.
Als die cilinder professioneel gemaakt zou zijn zouden daar geen draadstangen hangen. Dit is gewoon een lapmiddel.
Gr Thijs
Wat ik wel vreemd vind is:
Het tweede blok op de foto's is gereviseerd toch ?
Waarom heb je die arreteerplug er los bij gekregen? Als je er namelijk niet voldoende verstand van hebben gaat dit fout en zal dit blok niet of niet goed schakelen.
Als die cilinder professioneel gemaakt zou zijn zouden daar geen draadstangen hangen. Dit is gewoon een lapmiddel.
Gr Thijs
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60285
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
Kijk zo doet Claus het repareren.midde schreef:Die gaten onderin de spoelpoorten zorgen voor extra smering van de krukaslagers en niet het bigend volgens mij.
Wat ik wel vreemd vind is:
Het tweede blok op de foto's is gereviseerd toch ?
Waarom heb je die arreteerplug er los bij gekregen? Als je er namelijk niet voldoende verstand van hebben gaat dit fout en zal dit blok niet of niet goed schakelen.
Als die cilinder professioneel gemaakt zou zijn zouden daar geen draadstangen hangen. Dit is gewoon een lapmiddel.
Gr Thijs
- Bijlagen
-
- IMG_8372.JPG (81.61 KiB) 4487 keer bekeken
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9268
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 924 keren
- Ontvangen waarderingen: 766 keren
Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??
niet Bigend, ma de BO17 LagersHenry8 schreef:Hallo Helmantel.Helmantel schreef:Wat zijn dat voor gaten onder in de spoelpoorten in het blok (dwz, de "inkepingen" die naar de spoelpoorten leiden)?
Mij is verteld dat die gaatjes een betere smering verzorgen van het big end.
....
Groet, Henk.