Triboron in plaats van tweetaktolie?

Hierin wordt nieuws gepost, dat zichtbaar is op de frontpage van kreidler.nl

Triboron in plaats van tweetaktolie?

Peiling eindigde op 27 aug 2016, 17:29

- Nooit van gehoord.
4
6%
- Heb er van gehoord, maar ik blijf rijden met tweetaktolie.
15
24%
- Ik ben geïnteresseerd en ik wacht meer ervaringen af.
23
37%
- Ik ga binnenkort ook met Triboron rijden.
7
11%
- Ik smeer met Triboron en ik heb er positieve ervaringen mee.
13
21%
- Ik smeer met Triboron en ik zie er het voordeel niet van.
0
Geen stemmen
- Ik smeer met Triboron en ik heb er negatieve ervaringen mee.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 62

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4137
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Contacteer:

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#26 Bericht door kreidler844 » 11 sep 2016, 18:59

Bio Ethanol heeft geen invloed op de Celeron kooi.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8977
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#27 Bericht door Caspar » 11 sep 2016, 19:50

Hebben de FAG lagers een Celeron kooi , of is dat andere kunststof ?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4137
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Contacteer:

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#28 Bericht door kreidler844 » 11 sep 2016, 20:07

Polyamide..

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 583
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#29 Bericht door de specialist » 11 sep 2016, 20:28

in het blok van Pascal zaten SLF krukaslagers waar hij
celeron kooien in wilde hebben die hij uit Duitsland had laten komen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8977
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#30 Bericht door Caspar » 11 sep 2016, 21:40

Begrepen.
Is er al zicht op de daadwerkelijke oorzaak van de schade ?
Is Triboron nu daadwerkelijk de aanleiding geweest ?

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 583
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#31 Bericht door de specialist » 11 sep 2016, 23:19

Hallo Caspar.
Ik ben er nog niet achter, wat nu de eigenlijke oorzaak is.
Het is gewoon lastig om daar een kant en klaar antwoord voor te vinden.
Er spelen vele factoren mee.
Waarom is de celeron kooi aan de ontstekingskant donkerder geworden,
dan de andere kant die licht van kleur is.
Waarom zit de kooi vol met scheurtjes, en afgebrokkelde stukjes.
Ik had ook al eens gevraagd of er wat bekent was wat triboron
doet met kunstof of in dit geval celeron kooien.
Maar heb daar nooit antwoord op gekregen, omdat ik wist wat er in het blok van Pascal zat.
Of triboron de oorzaak is van het probleem bij Pascal,durf ik zo niet te stellen,
want als het een slecht product zou zijn dan houdt de motor het geen 3500 km uit.

Het viel mij alleen op bij het demonteren van het triboron blok dat het er anders uit zag, dan een blok
wat met gewone mengsmering heeft gereden.
Laatst gewijzigd door de specialist op 12 sep 2016, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8977
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#32 Bericht door Caspar » 12 sep 2016, 07:19

Bedankt voor de toelichting.

Het kleurverschil van de Celeron kooien zou ook zijn oorzaak kunnen vinden in een asymmetrische carterspoeling.

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 583
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#33 Bericht door de specialist » 12 sep 2016, 07:38

Om dit te vermijden zorg ik ervoor
dat de ruimte tussen krukwang en Carter links en
rechts zoveel mogelijk gelijk is.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4338
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#34 Bericht door KJ » 12 sep 2016, 10:37

[quote="Caspar"]Bedankt voor de toelichting.

Het kleurverschil van de Celeron kooien zou ook zijn oorzaak kunnen vinden in een asymmetrische carterspoeling.[/quote]


Over de Celeron kooitjes het volgende;

HAWE – Hardweefsel

Handelsnamen: Celeron, Ferrozel, Novotext, Tufnol, …

Materiaal
Hardweefsel is een thermoharder, opgebouwd uit katoenweefsel geïmpregneerd met phenolformaldehydehars en wordt (normaal) in een bruine kleur geleverd. Voor toepassingen van lagers mag uitsluitend staf- en busmateriaal gebruikt worden in verband met de wikkelingen. Tandwielen daarentegen mogen uitsluitend uit plaatmateriaal worden gemaakt.

Weerbestendigheid en vocht
De geringe vochtopname zorgt ervoor dat de maatvastheid van de produkten groot is. Door de invloed van UV-stralen wordt het materiaal donkerder van kleur en nemen de mechanische waarden iets af.

Thermische eigenschappen
Hardweefsel wordt daar toegepast waar andere
materialen qua temperatuur minder bruikbaar
worden (130°C).

Elektrische eigenschappen
De elektrische eigenschappen zijn goed. Hardweefsel wordt dan ook toegepast voor hoogspanning, isolatieflenzen, wikkelkernen en spoelen.
Levensmiddelen en chemicaliën

Hardweefsel is niet goed bestand tegen chemicaliën.

Kenmerkende eigenschappen en toepassingen
Zeer hoge mechanische sterkte, goed maat- en drukvast. Hoog temperatuurbereik, stijf en zeer hard. Uitstekend geschikt voor katrolschijven, kabelschijven, glij- en slijtstrippen en tandwielen.

Bron: http://wsvkunststoffen.nl/hawe-hardweefsel/


Voor een straatmachine (ook met hogere vermogens) zie ik de toegevoegde waarde van Celeron kooien totaal niet aangezien er goede lagers met messing & kunstof kooien te verkrijgen zijn.
Persoonlijk prefereer ik de B017 lagers met 10 kogels van een gerenomeerd merk SKF, FAG, SLF omdat ik vind dat het een iets rustiger draaiende motor oplevert.
Als alternatief heeft de NSK met 11 kogels zich reeds lang bewezen waar er technisch gezien wel nadelen te noemen zijn, zoals hogere omloopsnelheid van de kleinere kogels.

In de racerij werden (en soms worden) de krukaslagers (& dus ook de kooien) niet voor niets na elke race preventief vervangen. "Better safe than sorry"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8977
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#35 Bericht door Caspar » 12 sep 2016, 20:00

Daar raak je de snaar KJ , Ik lees: " Hardweefsel ( Celeron dus-)is niet goed bestand tegen chemicaliën".
En wat zit er in de moderne brandstoffen en synthetische mengsmeeroliën ? : Chemicaliën !
Kooien geschikt voor een racer waar ze iedere 12 draai uren vervangen worden , misschien minder geschikt voor straatgebruik ?
Zelfde verhaal voor de voorganger: Pertinax.

Ik houd het lekker ouderwets bij messing kooien , als jullie het goed vinden ;-)

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8219
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#36 Bericht door Andy » 12 sep 2016, 20:37

Mijn FAG lagers met kunstof kooi kwamen na 6jaar nog als nieuw uit het blok.

Alex d. J. adviseerde mij. Zijn goede lagers maar niet te krap inbouwen.

Andy,

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5667
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#37 Bericht door Eifelyeti » 13 sep 2016, 11:27

Hallo,

mijn FAG Krukaslagers sijn nu ook bij mijn roode RS defekt.... naar 6 jaaren...

ik find de FAG´s ook prima.... met meer dan 9000 km bij mijn snelle setup....heb nu weer FAG`s bestell bij de Kreidlerman ....


en ik rijd zeker geen Triboron met 1:100....

ma sijn de SLF lagers nu goed of niet? beter of slechter dan de FAG´s ???
ik heb de SLF`s hier ook liggen.....

gebruikte Messingkooi te gebruiken is voor mij geen option

haddiewaddie
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#38 Bericht door haddiewaddie » 13 sep 2016, 19:53

Vroeger ook met celeron kooien gereden en deze bleven op gewone mengsmering jaren goed.
Het kan een productiefout in het hardweefsel zijn geweest.
Wat let men om eens een celeronkooi in een potje 1:100 triboron te laten weken voor een maand of 2 en daarnaast 1 in gewone mengsmering? Het evt verschil moet dan zichtbaar worden..,

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5667
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#39 Bericht door Eifelyeti » 15 sep 2016, 13:52

de SLF Lagers met 10 kogels hebben de kooi uit Polyamid 66... en niet uit celeroon....

de SLF Lagers met 11 kogels hebben de Kooi uit Messing

hier te lezen bij SLF Homepage: https://www.slf-katalog.de/katalog/de/s ... kugellager

Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 211
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#40 Bericht door JIMMYS » 29 nov 2016, 12:57

For further information how much does it cost and 1 liter is for about how many km?
Is there a site where I can find it?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47634
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#41 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 nov 2016, 13:01


Gebruikersavatar
Henry8
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
Locatie: Amersfoort

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#42 Bericht door Henry8 » 16 dec 2016, 11:24

Hallo Heren.

Ik heb afgelopen zomer ongeveer 1200 km gereden met de Kreidler en 500 km met de Sparta.
In beide brommers Triboron 1 op 100. Geen problemen gehad en toch veel hoge toeren gereden.
De cilinders heb ik er niet afgehaald want ik ben niet zo technisch. Als het vastloopt dan is het fout.
Ik blijf het gebruiken tot ik de brommers moet duwen.

Groet, Henk.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2576
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#43 Bericht door jamojamo » 16 dec 2016, 12:11

[quote="Henry8"]Hallo Heren.
Ik heb afgelopen zomer ongeveer 1200 km gereden met de Kreidler en 500 km met de Sparta.
In beide brommers Triboron 1 op 100. Geen problemen gehad en toch veel hoge toeren gereden.
De cilinders heb ik er niet afgehaald want ik ben niet zo technisch. Als het vastloopt dan is het fout.
Ik blijf het gebruiken tot ik de brommers moet duwen.
Groet, Henk.[/quote]


Zo denk ik er ook over. Als ie rare geluiden begint te maken stop ik eerder.
Eric

Plaats reactie