Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60399
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#26 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 mar 2017, 20:31

Sjors007 schreef:Hi, vandaag dacht ik kom ik spuit even het kroonstuk mooi matzwart. Ik viel even in een paar verbazingen.
Plaatjes zeggen meer dan worden. Ik hoor graag jullie reacties!

Sjors
Je mist daar een opgekrompen ring.

Enzo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60399
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#27 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 mar 2017, 20:33

Sjors007 schreef:Hi,

Het poetsen van het roestige spatbord leverde ook verbazing op. Maar dan positie. Azijn met aluminiumfolie gaat snel en goed.
Sjors
RVS kan je met veel spul poetsen. Ik gebruik er speciale pasta van Autosol voor waar je heel snel hoogglans mee hebt.

Enzo

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#28 Bericht door Sjors007 » 25 mar 2017, 21:05

Enzo-tvdzijden schreef:
Sjors007 schreef:Hi, vandaag dacht ik kom ik spuit even het kroonstuk mooi matzwart. Ik viel even in een paar verbazingen.
Plaatjes zeggen meer dan worden. Ik hoor graag jullie reacties!

Sjors
Je mist daar een opgekrompen ring.

Enzo
Hi Enzo,

Dank voor de uitleg.
Die ring is er niet. Ik krijg net een foto van mijn broer. Dat staat de ring op en daarop de lagerschaal. De ring is conisch om ruimte te geven aan de las.
Bij mijn gereviseerde voorvork is de las afgeslepen net als de lagerschaal.
Ik ben er niet blij mee. De revisie is op basis inruilen van je eigen kroonstuk. Maar dit is wel een rare ruil. Van de week eens even terug met dit ding....

Sjors

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#29 Bericht door Sjors007 » 25 mar 2017, 21:10

Enzo-tvdzijden schreef:
Sjors007 schreef:Hi,

Het poetsen van het roestige spatbord leverde ook verbazing op. Maar dan positie. Azijn met aluminiumfolie gaat snel en goed.
Sjors
RVS kan je met veel spul poetsen. Ik gebruik er speciale pasta van Autosol voor waar je heel snel hoogglans mee hebt.

Enzo
Ik vraag me af of die van mij RVS is want het lijkt wel roest wat op het chroom zit. Ik neem niet aan dat ze RVS verchromen voor de kreidler spatborden. Maar gewoon polijsten. Ik heb denk gewoon een imitatie...

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60399
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#30 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 mar 2017, 21:11

Sjors007 schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:
Sjors007 schreef:Hi, vandaag dacht ik kom ik spuit even het kroonstuk mooi matzwart. Ik viel even in een paar verbazingen.
Plaatjes zeggen meer dan worden. Ik hoor graag jullie reacties!

Sjors
Je mist daar een opgekrompen ring.

Enzo
Hi Enzo,

Dank voor de uitleg.
Die ring is er niet. Ik krijg net een foto van mijn broer. Dat staat de ring op en daarop de lagerschaal. De ring is conisch om ruimte te geven aan de las.
Bij mijn gereviseerde voorvork is de las afgeslepen net als de lagerschaal.
Ik ben er niet blij mee. De revisie is op basis inruilen van je eigen kroonstuk. Maar dit is wel een rare ruil. Van de week eens even terug met dit ding....

Sjors
Waar heb je dat dan laten doen? Nu krijg je meuk van een ander terug. Dat wil ik wel eens weten

Enzo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60399
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#31 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 mar 2017, 21:12

Sjors007 schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:
Sjors007 schreef:Hi,

Het poetsen van het roestige spatbord leverde ook verbazing op. Maar dan positie. Azijn met aluminiumfolie gaat snel en goed.
Sjors
RVS kan je met veel spul poetsen. Ik gebruik er speciale pasta van Autosol voor waar je heel snel hoogglans mee hebt.

Enzo
Ik vraag me af of die van mij RVS is want het lijkt wel roest wat op het chroom zit. Ik neem niet aan dat ze RVS verchromen voor de kreidler spatborden. Maar gewoon polijsten. Ik heb denk gewoon een imitatie...
Snel een RVS monteren. Dat is origineel.
Enzo

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#32 Bericht door Sjors007 » 25 mar 2017, 21:44

Hi Enzo,

Dank voor de uitleg.
Die ring is er niet. Ik krijg net een foto van mijn broer. Dat staat de ring op en daarop de lagerschaal. De ring is conisch om ruimte te geven aan de las.
Bij mijn gereviseerde voorvork is de las afgeslepen net als de lagerschaal.
Ik ben er niet blij mee. De revisie is op basis inruilen van je eigen kroonstuk. Maar dit is wel een rare ruil. Van de week eens even terug met dit ding....

Sjors[/quote]
Waar heb je dat dan laten doen? Nu krijg je meuk van een ander terug. Dat wil ik wel eens weten

Enzo[/quote][/quote]

Hi Enzo,

Ik zamazegge. Het is hier geen onbekende. Ik zal eerst even langs gaan. Theoretisch bestaat de kans dat ie net geen inruiler had een ik mijn eigen kroonstuk terug heb. Maar die kans acht ik klein. En dan nog dan zeg je bij inruilen toch al dat dit geen goede basis is voor en inruil.
Wordt vervolgd.

Sjors

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60399
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#33 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 mar 2017, 21:48

In Leidschendam heb ik vandaag nog een prachtig zwart gedeelte laten liggen. Kostte bijna niks. Was een complete vork maar onder het kroonstuk de poten roestig.



Ik hoor het wel.

Enzo

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2293
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#34 Bericht door Zolenheuvel » 25 mar 2017, 22:55

Enzo-tvdzijden schreef:In Leidschendam heb ik vandaag nog een prachtig zwart gedeelte laten liggen. Kostte bijna niks. Was een complete vork maar onder het kroonstuk de poten roestig.



Ik hoor het wel.

Enzo
Een goed plan. Ik heb de vork gezien. Nieuwe poten inpersen en je hebt een prima vork.

Groet Kees

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#35 Bericht door Sjors007 » 26 mar 2017, 19:35

Accu of niet.

Ben aan het dubben over een accu of niet mij heb zo een smal denfield zadel en wil daaronder een accu herbergen. Had dat vroeger met een stofzuiger accu gedaan. Maar daar moest ik dan wel wat zaagwerk voor doen. Dat zie ik nu niet zo zitten maar dan heb ik wel minder Ah tot mijn beschikking.
Ik heb ergens gelezen dat alleen het remlicht op de accu zit. Als dat zo is hoe regel je dan je spanning voor de rest van de lampen. 2 spanningsregelaars lijkt mij wat veel een niet de juiste oplossing. Of gewoon alles via de accu en alle spoelen naar de accu via de gelijkrichter en spanningsregelaar?
Vroeger had ik altijd lampen die doorbrandde met die hogere toerentallen. Dat heb ik geloof ik toen opgelost met een voorschakelweerstand. Ook geen sjieke oplossing. iK heb een Motoplat ontsteking. Weet niet precies welke versie. Arnold wist mij dit te vertellen ik was het allang kwijt.
Zo een klein 1,2 of 2 Ah kan ik denk wel kwijt zonder het zadel aan te passen. Dan kan ik toch gewoon de lampen gewoon goed aan krijgen en een claxon die niet in toonhoogte varieert op het toerental..

Groet Sjors

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60399
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#36 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 mar 2017, 19:41

Modelbouw accu wordt vaak onder een Nürburg Denfeld geplaatst.
En hier de plaatsing van de Kokusan regelaar. In de loze ruimte van het kontje. :idea:

Maar bij een RS-GS zit er meer op de accu hoor. Ook de tellerverlichting en het achterlicht.
Remlicht zit niet op de accu maar op de laadspoel.



Enzo
Bijlagen
IMG_2595.JPG
IMG_2595.JPG (117.76 KiB) 5223 keer bekeken

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#37 Bericht door Sjors007 » 30 mar 2017, 22:27

Sjors007 schreef:Hi, vandaag dacht ik kom ik spuit even het kroonstuk mooi matzwart. Ik viel even in een paar verbazingen.
Plaatjes zeggen meer dan worden. Ik hoor graag jullie reacties!

Sjors
Vandaag gesproken met de voorvork reviseur uit Waddinxveen. Hij stond ook even te kijken. Volgende week kan ik mijn vork weer ophalen. Hij perst er een ander kroonstuk op.
Groet Sjors

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#38 Bericht door Sjors007 » 30 mar 2017, 22:37

Hi,

Heb even de hendels erop gezet. Wil het cockpitje er ook op zetten. Ben benieuwd of het gaat passen. De hendels zijn namelijk vrij groot. Heb dus geen druppelkoplamp maar een RS achtige.
Wat denken jullie?
Sjors
Bijlagen
tmp_28757-IMG-20170330-WA0014-259x460350020768.jpeg
tmp_28757-IMG-20170330-WA0014-259x460350020768.jpeg (33.6 KiB) 5180 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10330
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#39 Bericht door Andy » 30 mar 2017, 22:45

Cockpit huisje is wel een bijzondere !!!

Andy,

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#40 Bericht door Sjors007 » 03 apr 2017, 23:03

Hallo,

Ik ben met Denis van de kabelbomen aan het mailen.
Ik wil een accu met een cockpit zonder contact slot gebruiken. K zet er wel schakelaar tussen.
Ik heb een Motoplat ontsteking. Dennis vraagt zich af hoeveel vermogen die spoelen leveren. We overwegen om ze aan elkaar te knopen en gelijk te richten en te regelen op 6 volt.
Dennis heeft aan dat hij de Bosch ster ontsteking het mogelijk is om de draden van de verschillende spoelen aan elkaar te verbinden om meer vermogen te krijgen. Hij vraagt zich af of dat ook kan met de Motoplat? Welk vermogen hebben de verschillende spoelen van een Motoplat? Wie kan daar een zinnig antwoord op geven?

Bvd

Sjors

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#41 Bericht door Sjors007 » 03 apr 2017, 23:04

Andy schreef:Cockpit huisje is wel een bijzondere !!!

Andy,
Ik heb er nog 3 van zulke... Alleen maar 1 met inhoud..

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10330
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#42 Bericht door Andy » 04 apr 2017, 00:38

Dat staat toch in de vliegwiel ingestanst ???

Andy,

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60399
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#43 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 apr 2017, 05:43

Sjors007 schreef:Hallo,

Ik ben met Denis van de kabelbomen aan het mailen.
Ik wil een accu met een cockpit zonder contact slot gebruiken. K zet er wel schakelaar tussen.
Ik heb een Motoplat ontsteking. Dennis vraagt zich af hoeveel vermogen die spoelen leveren. We overwegen om ze aan elkaar te knopen en gelijk te richten en te regelen op 6 volt.
Dennis heeft aan dat hij de Bosch ster ontsteking het mogelijk is om de draden van de verschillende spoelen aan elkaar te verbinden om meer vermogen te krijgen. Hij vraagt zich af of dat ook kan met de Motoplat? Welk vermogen hebben de verschillende spoelen van een Motoplat? Wie kan daar een zinnig antwoord op geven?

Bvd

Sjors
Dat is niet zo moeilijk Sjors

http://www.motelek.net/motoplat/6volt61w_kr.jpg

Enzo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60399
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#44 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 apr 2017, 05:50

En voor Dennis, de bobine zit gewoon op een RS buitenbobine beugel van puntenontsteking.

Enzo
Bijlagen
IMG_9295.JPG
IMG_9295.JPG (188 KiB) 5058 keer bekeken

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 537
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#45 Bericht door d.verburg » 04 apr 2017, 09:09

Dat is duidelijk dus! Bij Sjors wordt het iets anders. Er zit geen contactslot op. Alleen een schakelaar om het licht aan of uit te schakelen.
En er moet een accu op komen.
Normaal zit er een aparte spoel voor achterlicht en cockpitverlichting. (Inductie) Wat er nu niet op zit!
Nu heb je niets om je achterlicht en cockpitverlichting te schakelen. Kan over de accu maar dan blijft het altijd branden.

Je kan alles op de 35 watt spoel zetten. Dus achterlicht, koplamp en tellerverlichting. Maar als je koplamp het begeeft. Ben je alles kwijt.
De 21 watt kan dan ook op de spanningsregelaar/gelijkrichter. (Tbv claxon en evt achterlicht?)

Of de 35 en 21 watt bij elkaar knopen waardoor je theoretisch veel vermogen hebt. Maar of dit bij deze motoplat werkt?
Zoja! Dan zetten we hier een "kokusan" spanningsregelaar bij. Dan heb je meteen een laadt functie voor de accu!
Maar ik vind het prettig om accu spanning uit te schakelen als je deze niet gebruikt! En dat dmv een contactslot.

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#46 Bericht door Sjors007 » 04 apr 2017, 10:07

Hoi Dennis,

Volgens mij is dit een goed idee. Samenkomen van alle spoelen en dan via gelijkrichter en spanningsregelaar naar de accu.
Het toevoegen van een schakelaar wel ik juist wel doen. Tussen + accu en dan via zekering naar de schakelaar want daar komt toch normaal de spanning ook binnen. Zo kan er geen licht aan boven en is de accu los wanneer je geen spanning vraagt.
Sjors

lbs
Berichten: 404
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#47 Bericht door lbs » 04 apr 2017, 12:18

De laad- en lichtspoel parallel schakelen gaat alleen goed als deze in fase zijn en dezelfde spanning afgeven.
De plaats van de spoelen op de grondplaat in combinatie met de plaats van de magneten bepaald of deze in fase zijn.
Hiermee bedoel ik dat bv de top van de positieve wissel sinus, precies gelijk valt en daardoor de negatieve ook.
Ik betwijfel of dat bij een Motoplat ook zo is.

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#48 Bericht door Sjors007 » 04 apr 2017, 18:15

Hallo LBS,

Zou je dat kunnen toelichten?
Wat ik er nog van weet en kan vinden is dat je best uit fase spanningen kan gelijkrichten. Je krijgt een aantal halve omgekeerde sinussen naast elkaar. Als er dan dan nog een fase tussenkomt dan heb je een minder grote rimpel. Zie ook wikipedia,https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter of zoek op mee fasen gelijkrichting. Ook Uitgangsspanning van een meerfasige draaistroomgelijkrichter
Groet Sjors

lbs
Berichten: 404
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#49 Bericht door lbs » 04 apr 2017, 19:25

Wat ik uit het verhaal opmaak is,de spoelen direct aan elkaar te verbinden en daarna gelijkrichten. Dit gaat niet goed als de sinussen niet gelijklopen.
Ander verhaal is, elke spoel zijn eigen gelijkrichter en daarna samenvoegen, wat dat betreft heb je dus gelijk.

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Sjors gaat zijn Kreidler opbouwen

#50 Bericht door Sjors007 » 05 apr 2017, 19:29

Vandaag even met een collega gesproken over die in een uit fase van de spoelen. Bleek dat ie een simulatie programma p zijn pc had. En fase verschil levert in het beste geval een mooie sinus van veel minder dan 6 volt. Meestal iets van de helft en in andere gevallen gewoon puin. Er is nog nauwelijks een sinus te herkennen. Dus geen goed idee dat aan elkaar knopen van spoelen die niet in fase zijn.
Is er met zekerheid iets te zeggen over het wel of niet in fase bij de Motoplat? Anders stap ik van het idee met een accu af. Dat word niets.

Sjors

Plaats reactie