Parmakit 50cc
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 10 apr 2013, 00:13
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Parmakit 50cc
Alvorens ik begin sorry had mijn vraag al in de verkeerde rubriek geplaatst.
Ik ben Harold en heb twee kreidlers.
De eerste is een eitje uit 62 en al 38 jaar in mijn bezit en rijdt zo'n 60 km/h.
De tweede is een RMC van 80 4 bak direct en heb ik ongeveer een jaar en rijdt 45km/h.
Deze laatste wil ok ook graag 60/65 km/h laten lopen en heb hiervoor de parma 50cc set gekocht.
Na de hele ochtend en middag sleutelen en advies van deze site van alles geprobeerd maar nog geen resultaat.
Tandwielen 13/36
Uitlaat 32 mm
Parmakit 50cc (nieuw)
Geprobeerd
14 mm carburateur met sproeier 76 80 82
16 mm met 76 80 en 82 sproeier.
In beide gevallen tot de tweede versnelling goed eind van drie geen vermogen/kracht vier valt ie alleen maar terug.
17 mm imitatie met de daarin geleverde sproeier (staat geen nummer op) hierop pakt ie aan maar blijft in neutraal vol gas stationair pruttelen.
Iemand enig idee???
Ik ben Harold en heb twee kreidlers.
De eerste is een eitje uit 62 en al 38 jaar in mijn bezit en rijdt zo'n 60 km/h.
De tweede is een RMC van 80 4 bak direct en heb ik ongeveer een jaar en rijdt 45km/h.
Deze laatste wil ok ook graag 60/65 km/h laten lopen en heb hiervoor de parma 50cc set gekocht.
Na de hele ochtend en middag sleutelen en advies van deze site van alles geprobeerd maar nog geen resultaat.
Tandwielen 13/36
Uitlaat 32 mm
Parmakit 50cc (nieuw)
Geprobeerd
14 mm carburateur met sproeier 76 80 82
16 mm met 76 80 en 82 sproeier.
In beide gevallen tot de tweede versnelling goed eind van drie geen vermogen/kracht vier valt ie alleen maar terug.
17 mm imitatie met de daarin geleverde sproeier (staat geen nummer op) hierop pakt ie aan maar blijft in neutraal vol gas stationair pruttelen.
Iemand enig idee???
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Parmakit 50cc
een parma cilinder heeft bijna altijd een hoge uitlaatpoort .
dus niet geschikt om daar 60- 65 km te gaan rijden .
het is beter een brommer cilinder aanpassen naar 4 pk .
##
dus niet geschikt om daar 60- 65 km te gaan rijden .
het is beter een brommer cilinder aanpassen naar 4 pk .
##
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Parmakit 50cc
Je kan het 100x zeggenLVS schreef:een parma cilinder heeft bijna altijd een hoge uitlaatpoort .
dus niet geschikt om daar 60- 65 km te gaan rijden .
het is beter een brommer cilinder aanpassen naar 4 pk .
##
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: Parmakit 50cc
je carburateur- en sproeier keuze zou goed moeten zijn , maar : Parmakit (en ook Athena-)cilinder heeft race timingen.
Als de uitlaatpoort zo hoog is , verlies je een hoop in het onderste toerengebied en is er bijna niet mee te rijden.
Met een 28mm uitlaat geef je hem wat meer tegendruk , dat helpt.
Het is mogelijk om de cilinder wat aan te passen , maar het blijft een compromis.
Helaas voor jou heeft LVS wel een punt......
Laat een bromfietscilinder tunen , of zoek een 4,2 pk Mahle cilinder.
KT cilinders zijn m.i. beter dan de Athena en Parmakit
Als de uitlaatpoort zo hoog is , verlies je een hoop in het onderste toerengebied en is er bijna niet mee te rijden.
Met een 28mm uitlaat geef je hem wat meer tegendruk , dat helpt.
Het is mogelijk om de cilinder wat aan te passen , maar het blijft een compromis.
Helaas voor jou heeft LVS wel een punt......
Laat een bromfietscilinder tunen , of zoek een 4,2 pk Mahle cilinder.
KT cilinders zijn m.i. beter dan de Athena en Parmakit
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Parmakit 50cc
Zoals je leest lopen ze niet goed 60-65. Lost idd jou probleem ( het bezitten van zo'n imi cilinder ) niet op.HaPla schreef:Oke . Maar dat lost mijn probleem niet op. Of ie dan harder gaat is zorg twee.
Als ie maar goed loopt.
Ga je zo'n cilinder corrigeren bij een tuner gaat hij veel harder dan 60-65
Dus conclusie op zoek naar betere basis.
Enzo
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 10 apr 2013, 00:13
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Parmakit 50cc
even los van het fijt dat ik 60 65 wil gaan rijden zou de parmakit met de 17mm toch redelijk goed moeten lopen. Tenminste zag ergens op het forum dat dit gedaan is en rond de 80 liep.
Dus ik vraag me nu af of het een ontstekings probleem is. Hij zou anders toch met al wat ik geprobeerd heb een keer redelijk goed hebben moeten lopen.
Heb de originele cilinder ook nog die licht getuned is.
Ga v/d week eerst de ontsteking controleren.
Dus ik vraag me nu af of het een ontstekings probleem is. Hij zou anders toch met al wat ik geprobeerd heb een keer redelijk goed hebben moeten lopen.
Heb de originele cilinder ook nog die licht getuned is.
Ga v/d week eerst de ontsteking controleren.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Parmakit 50cc
Wat zat er eerst op de RMC dan? En liep dat wel goed?HaPla schreef:even los van het fijt dat ik 60 65 wil gaan rijden zou de parmakit met de 17mm toch redelijk goed moeten lopen. Tenminste zag ergens op het forum dat dit gedaan is en rond de 80 liep.
Dus ik vraag me nu af of het een ontstekings probleem is. Hij zou anders toch met al wat ik geprobeerd heb een keer redelijk goed hebben moeten lopen.
Heb de originele cilinder ook nog die licht getuned is.
Ga v/d week eerst de ontsteking controleren.
Dan is je ontsteking toch ook goed.
Enzo
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 10 apr 2013, 00:13
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Parmakit 50cc
Dat is juist het vreemde. Met originele cilinder en 10 mm carburateur liep hij 45 km/h.
Dit was wel handig omdat ik naar de rdw moest voor kenteken keuring.
Daarna is de cilinder licht getuned en een 13 mm carburateur gemonteerd liep netjes maar nog steeds niet harder dan 45 km/h.
En dat doet ie nog steeds. Welke cilinder of carburateur ik ook monteer bij 45 km/h houdt het op in wat voor versnelling ook.
Dus schiet mij maar lek.
Heb in mijn jeugd kreidlers met geforceerde koeling omgebouwd naar drukvulling met aangepast spruitstuk en zundapp carburateur met daarin verstelbare sproeier. Reed je met 13 mm carburateur en originele cilinder 75/80 km/h.
Hebben met kreidler op gas gereden met zo'n blauwe camping gas bus op je bagagerek.
Zelfs het poppen fohntje van m'n zus aangesloten op de ontsteking en als turbo gebruikt in zamenhang met weer de zundapp carburateur met verstelbare sproeier , moest dan wel de sproeier bijstellen tijdens het rijden. Maar het werkte.
En nu.....?? Wat ik ook doe 45 km/h
Dit was wel handig omdat ik naar de rdw moest voor kenteken keuring.
Daarna is de cilinder licht getuned en een 13 mm carburateur gemonteerd liep netjes maar nog steeds niet harder dan 45 km/h.
En dat doet ie nog steeds. Welke cilinder of carburateur ik ook monteer bij 45 km/h houdt het op in wat voor versnelling ook.
Dus schiet mij maar lek.
Heb in mijn jeugd kreidlers met geforceerde koeling omgebouwd naar drukvulling met aangepast spruitstuk en zundapp carburateur met daarin verstelbare sproeier. Reed je met 13 mm carburateur en originele cilinder 75/80 km/h.
Hebben met kreidler op gas gereden met zo'n blauwe camping gas bus op je bagagerek.
Zelfs het poppen fohntje van m'n zus aangesloten op de ontsteking en als turbo gebruikt in zamenhang met weer de zundapp carburateur met verstelbare sproeier , moest dan wel de sproeier bijstellen tijdens het rijden. Maar het werkte.
En nu.....?? Wat ik ook doe 45 km/h
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Parmakit 50cc
Daarna is de cilinder licht getuned .
maar nog steeds niet harder dan 45 km/h.
Dus schiet mij maar lek'.
En nu.....?? Wat ik ook doe 45 km/h
-----------------------------------------------------
een kreidler brommer cilinder loopt niet zomaar een stuk harder .
de poorten moeten allemaal bewerkt worden voor meer pk`s .
cilinder lengte aanpassen.
en daar heb je speciaal gereedschap voor nodig .
##
maar nog steeds niet harder dan 45 km/h.
Dus schiet mij maar lek'.
En nu.....?? Wat ik ook doe 45 km/h
-----------------------------------------------------
een kreidler brommer cilinder loopt niet zomaar een stuk harder .
de poorten moeten allemaal bewerkt worden voor meer pk`s .
cilinder lengte aanpassen.
en daar heb je speciaal gereedschap voor nodig .
##
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Parmakit 50cc
HaPla schreef:Dat is juist het vreemde. Met originele cilinder en 10 mm carburateur liep hij 45 km/h.
Dit was wel handig omdat ik naar de rdw moest voor kenteken keuring.
Daarna is de cilinder licht getuned en een 13 mm carburateur gemonteerd liep netjes maar nog steeds niet harder dan 45 km/h.
En dat doet ie nog steeds. Welke cilinder of carburateur ik ook monteer bij 45 km/h houdt het op in wat voor versnelling ook.
Dus schiet mij maar lek.
Heb in mijn jeugd kreidlers met geforceerde koeling omgebouwd naar drukvulling met aangepast spruitstuk en zundapp carburateur met daarin verstelbare sproeier. Reed je met 13 mm carburateur en originele cilinder 75/80 km/h.
Hebben met kreidler op gas gereden met zo'n blauwe camping gas bus op je bagagerek.
Zelfs het poppen fohntje van m'n zus aangesloten op de ontsteking en als turbo gebruikt in zamenhang met weer de zundapp carburateur met verstelbare sproeier , moest dan wel de sproeier bijstellen tijdens het rijden. Maar het werkte.
En nu.....?? Wat ik ook doe 45 km/h
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 22 jul 2015, 20:45
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Parmakit 50cc
13mm carburateur?,je bedoeld waarschijnlijk bing 12mm...13mm bestaat niet namelijk(niet voor kreidler althans),zundapp had wel zo'n carburateur.Je kreidler op gas??,da's de eerste dan waar ik ooit van gedroomd heb .Doe mij ook maar zo'n turbo
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: Parmakit 50cc
Knap als je dat aan de gang krijgt
Ik heb als 13 jarige wel eens geëxperimenteerd met een Mobylette op aanstekergas.
Via een slangetje in de carburateur ingespoten.
Luchtfilterhuis heeft het door backfire niet overleefd , geen succes...
Ik heb als 13 jarige wel eens geëxperimenteerd met een Mobylette op aanstekergas.
Via een slangetje in de carburateur ingespoten.
Luchtfilterhuis heeft het door backfire niet overleefd , geen succes...
- polite
- Berichten: 940
- Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
- Locatie: Westerkwartier
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Parmakit 50cc
Noh?? Cilinderpoorten zijn bij mij ook niet aangepast. Maar rij met met mijn 15-13-91, toch dik 60 KM/H. Mijn cilinder is trouwens wel afgedraaid. En inmiddels voorzien van een hoge drukkop voor wat extra pit onderin.LVS schreef: Daarna is de cilinder licht getuned .
maar nog steeds niet harder dan 45 km/h.
Dus schiet mij maar lek'.
En nu.....?? Wat ik ook doe 45 km/h
-----------------------------------------------------
een kreidler brommer cilinder loopt niet zomaar een stuk harder .
de poorten moeten allemaal bewerkt worden voor meer pk`s .
cilinder lengte aanpassen.
en daar heb je speciaal gereedschap voor nodig .
##
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Parmakit 50cc
15-13-91...het is wel een 2,9 pk versie . dus heeft niks te maken met een nl brommercilinder .
- Bijlagen
-
- 151391.JPG (28.57 KiB) 11656 keer bekeken
- polite
- Berichten: 940
- Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
- Locatie: Westerkwartier
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Parmakit 50cc
@LVS, denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen. Heb een 15-13-91. En geen 15-53-91.LVS schreef:15-13-91...het is wel een 2,9 pk versie . dus heeft niks te maken met een nl brommercilinder .
Groet,
Polite.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Parmakit 50cc
------------------------------------polite schreef:@LVS, denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen. Heb een 15-13-91. En geen 15-53-91.LVS schreef:15-13-91...het is wel een 2,9 pk versie . dus heeft niks te maken met een nl brommercilinder .
Groet,
Polite.
ik heb een betere bril nodig
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Parmakit 50cc
getunde 2pk 15.73.81 met 1/12/237HaPla schreef:Dus om een lang verhaal kort te maken.
Wat is de beste keuze om m'n RMC 60/65 km/h te laten lopen?
Cilinder?
Carburateur ?
Uitlaat?
of 2,9 pk 15.73.85 met 14mm ( eventueel iets aangepast)
28mm tweedelig Jarmacol
Kop 15.13.03 (Duits) ipv 15.13.07 (Nederlands)
Enzo
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 10 apr 2013, 00:13
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Parmakit 50cc
Vanmiddag even weer aan het experimenteren geweest met de parmakit. Uitlaatbocht 32/28 met mijn oude uitlaat gemonteerd. Bleef het zelfde resultaat.
Carburateur 14 mm met 82 sproeier gemonteerd loopt onbelast goed alleen kakt weer in als je gaat rijden. Toen laten lopen zonder luchtfilter. Schiet in toeren omhoog ploft en terugslag bij volgas.
Rijden zonder luchtfilter pakt netjes op geen ploffen en terugslag meer en trekt netjes door zelfs in 4 tot 65 kmh. Alleen dan wel met dat hinderlijke whoooo geluid als je het gas opendraait.
Ander luchtfilter geprobeerd ( die van het eitje) weer het oude resultaat 45 en geen cm harder.
Wat blijkt nu. Daar waar je het luchtfilter op het frame drukt ovalepijp zit geen opening achter???
Bij alle kreidlers die ik ooit heb gehad was dit open en stond in verbinding met de twee gaten onder de buddyseat.
Is dit een speciale uitvoering??? Of in het verleden iets misgegaan??
Carburateur 14 mm met 82 sproeier gemonteerd loopt onbelast goed alleen kakt weer in als je gaat rijden. Toen laten lopen zonder luchtfilter. Schiet in toeren omhoog ploft en terugslag bij volgas.
Rijden zonder luchtfilter pakt netjes op geen ploffen en terugslag meer en trekt netjes door zelfs in 4 tot 65 kmh. Alleen dan wel met dat hinderlijke whoooo geluid als je het gas opendraait.
Ander luchtfilter geprobeerd ( die van het eitje) weer het oude resultaat 45 en geen cm harder.
Wat blijkt nu. Daar waar je het luchtfilter op het frame drukt ovalepijp zit geen opening achter???
Bij alle kreidlers die ik ooit heb gehad was dit open en stond in verbinding met de twee gaten onder de buddyseat.
Is dit een speciale uitvoering??? Of in het verleden iets misgegaan??
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 22 jul 2015, 20:45
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Parmakit 50cc
Dat hoort altijd open te zijn ,dicht gelast?.Heb je al de squishwaarde gecontroleerd (timing cilinder).
Gr,Peter
Gr,Peter
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 10 apr 2013, 00:13
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Parmakit 50cc
Squish niet gecontroleerd. Wel geprobeerd gat in het ovaaltje te boren schiet de boor in een keer door blijkt het een los plaatje te zijn van ongeveer 2.5 bij 4 cm met daaraan een stangetje gelast. Bij nadere inspectie blijkt er bij de voorste blok bevestiging ook een extra gaatje in het frame te zitten.
Ik vermoed nu dat het plaatje als schuif heeft gediend waarbij het stangetje voor bij je cilinder naar buiten kwam als je hem dan indrukt sluit je de lucht toevoer af en ongeacht welke setup je ook hebt hij wil niet harder dan 45kmh.
Geniaal....!!! Maar wie heeft dit bedacht en uitgevoerd???
Heb er nu al spijt van dat ik het gemold heb.
Ik vermoed nu dat het plaatje als schuif heeft gediend waarbij het stangetje voor bij je cilinder naar buiten kwam als je hem dan indrukt sluit je de lucht toevoer af en ongeacht welke setup je ook hebt hij wil niet harder dan 45kmh.
Geniaal....!!! Maar wie heeft dit bedacht en uitgevoerd???
Heb er nu al spijt van dat ik het gemold heb.