Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#151 Bericht door RuudvanWijk » 17 nov 2017, 16:37

hermanngas schreef:
RuudvanWijk schreef:Het was weer een gezellige sleuteldag. Verwarmde werkplaats,
Die verwarming stond zeker niet aan gezien de hoog opstaande kraag van je vest.
Dat is vast en zeker om de kosten van een nieuw kogeltje uit te sparen ;-)
Maar ik wil best geloven dat het een gezellig dagje was.
[-X Hou je een lekker warme nek.

Wie weet wat de reden kan zijn dat het kogeltje van de drukstift koppeling zo kapot gegaan is. Lijkt me "kogelhard" staal.
groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#152 Bericht door Henk 3bakvoet » 18 nov 2017, 14:25

de kogel voor de drukstift van de koppeling. Deze was volledig gebroken
Dat is denk ik de reden geweest van het aan de kant zetten in het verleden van deze Excellente Hollandse GT.
Een ongelofelijke lage km stand op de teller, plus de aanslag van de 1:25 smeering, en het ontbreken van ook maar enig spoortje van slijtage op de cilinderwand.

Een nieuw kogeltje en met een beetje fingerspitzengefühl en een handje keringen plus een pakking set zet je dit blok gewoon weer in elkaar en rijdt Harry de rest van zijn leven een perfecte Hondenkop.

Maaar!!!!!!!!!

Nou moeten we natuurlijk de mythe van het reviseren van een kreidlerblok op dit Kreidlerforum geen geweld aan doen!!.
Foei Ruud! Foei Harry!
Daarom even wat stichtelijke woorden.

Hoe halen jullie het in je hoofd om als amateurs in slechts 45 minuten incl. 30 minuten koffie drinken een blok geheel te demonteren.
Hier staat minimaal twee weken voor.
Jullie halen de mythe en de zweem gelijk aan ruimtevaart technologie volledig onderuit, dit moet anders gebracht worden, en naar een waanzinnig hoogtepunt waarin wij zonder ook nog maar één klap gehoord te hebben van het blok kunnen uitroepen dat Harry een topblok in handen krijgt waar hij nog zeker vijf keer de wereld mee rond kan rijden, uiteraard gelardeerd met de bekende smilies.

Het moet dus even anders gebracht worden deze revisie, Daar uit voorvloeiend komen jullie bij de inspectie van het blok zaken tegen die het absolute einde van deze driebak hadden ingeluid, waarbij om te beginnen het wisselen van de originele krukas naar een chinees exemplaar absoluut noodzakelijk is wegens een geconstateerde kromme drijfstang, onbalans en een inferieur bronzen toplager.
Updates van berichtgeving met slijtage aan hoofdassen, secundaire assen, tandwielstiften en vlijmscherpe schakelvorken gaat deze voor de bühne HORROR revisie compleet maken.
De vergelijking met een fruitboom is meer regel dan uitzondering, plukken! en zo veel mogelijk.
Het uitgangspunt is en blijft toch dat Harry met dit blok nog drie keer de wereld rond wil rijden zonder olie lekkage. Enige visuele hulpmiddelen van foto`s om de nightmare compleet te maken zoals draaibanken met krullend metaal en een drukpersen van een tonnetje of twintig en….! Vergeet de meet klokken niet, hoe meer hoe beter.
Het uiteindelijke doel, links om, of rechtsom is om een kostenplaatje van tussen de 675 en 900 euro te realiseren.
Alles uiteraard afhankelijk van de hebberigheid van het revisie "Graai" cultuurtje.

Gelukkig is het hobby, want als je alle zelf verzonnen uren moest betalen liep je financieel leeg op een blok revisie.
Oja, aan het eind van het gebakken lucht traject hangen jullie er een labeltje aan, met de tekst: BEVAT NOG GEEN OLIE!

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#153 Bericht door RuudvanWijk » 18 nov 2017, 16:42

Henk, henk............. #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#154 Bericht door harry-65 » 19 nov 2017, 17:32

Henk 3bakvoet schreef:
Hoe halen jullie het in je hoofd om als amateurs in slechts 45 minuten incl. 30 minuten koffie drinken een blok geheel te demonteren.
Hier staat minimaal twee weken voor.
Beste Henk,

Het is nog erger, de koffiepauze heeft totaal 40 minuten geduurd. Maar we kunnen stellen dat met het juiste gereedschap (foto) heb je een blok open in 5 minuten! Inmiddels heb ik van je begrepen dat het niet goed is gegaan, sorry hiervoor. :oops: :roll:
Na alles wat Henk heeft geschreven wil ik diegenen die ik met de workshop op het verkeerde been heb gezet mijn verontschuldigingen aanbieden. Het had niet zo gemogen heb ik begrepen. :D
Doordat het te snel is gegaan laat ik het blok de komende twee weken onaangeroerd liggen. Met deze onderbreking kom ik hopelijk weer in de pas. Wel zal ik tussendoor foto’s van de slijtage plaatsen.

Harry. :eitank :-D :wink:
Bijlagen
2017-11-19.1.jpg
2017-11-19.1.jpg (186.94 KiB) 4769 keer bekeken

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#155 Bericht door hermanngas » 19 nov 2017, 18:02

Henk 3bakvoet schreef:Oja, aan het eind van het gebakken lucht traject hangen jullie er een labeltje aan, met de tekst: BEVAT NOG GEEN OLIE!
Heb ik dan mazzel, of pech gehad?
Bijlagen
gevuld.jpg
gevuld.jpg (28.53 KiB) 4762 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#156 Bericht door Henk 3bakvoet » 20 nov 2017, 08:28

Heb ik dan mazzel, of pech gehad?
Het feit dat er expliciet Bell Ray Gearsaver geschreven staat doet mij vermoeden dat deze revisie in de hogere prijsklasse valt.

Het gevoel en de emotie zegt mazzel, de realiteit is echter anders.

Een flaconnetje W80 350cc van € 3.50 (je kent ze wel) geschikt voor Zundapp kreidler en Puch had ook kwalitatief ruim voldoende geweest.

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#157 Bericht door Jan » 20 nov 2017, 14:17

Henk slaat de spijker op zijn kop, alleen wordt dat niet door iedereen gepruimt, want hij zit hiermee aan andermans brood.
Henk vergeet nog 1 ding te vermelden en dat is angst inboezemen, veel angst inboezemen, want ook dat scoort veel euro's!
Garagehouders zijn hier meester in, veel gehoorde kreten zijn: kijk uit voor.... let op dat.....het is veiliger als......wij adviseren met klem...... hoop niet dat u vrouw dit weet.......
Achter elke kreet schuilt een bak euro's richting de roeper, die vaak alleen maar op papier worden afgedaan, klinkt hard, maar is helaas al te vaak waar!!!!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#158 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 nov 2017, 15:15

Toevallig zitten hier leden die het verschil wel degelijk opgemerkt hebben met de plakkende koppeling. Moet er wel bij zeggen dat de echte oorzaak de kwaliteit van de beschikbare platen is.
Met deze olie is het effect merkbaar minder.

Enzo

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#159 Bericht door b.bonk » 20 nov 2017, 15:25

ja het blijft zelf ook een beetje nadenken
dacht zelf ook ff kijken of het allemaal nog goed is.
cilinder er af en speling krukas controleren,
nieuwe pakkingen halen dus denk laat ik het gelijk bekijken.
nou prima nog .
maar de zuiger word wel minder meneer !
vorig jaar nog een nieuwe barikit ingekomen .
en die is zeker te weten goed nog.
dus gewoon 2 nieuwe pakkingen genomen en tot ziens maar weer.
ja daar verdienen ze niet veel aan, maar ben gekke henkie niet.

en wat die olie betreft
klopt enzo
al moet ik er wel bij vermelden het is geen eitank blok.
mvg bertus

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#160 Bericht door Parlotti » 22 nov 2017, 12:03

Jan schreef:Henk slaat de spijker op zijn kop, alleen wordt dat niet door iedereen gepruimt
Jullie hebben een punt. Helaas wordt er soms ook erg krampachtig op kritiek gereageerd. Wat dat betreft maakt het geen moer :wink: uit of het diplomatiek en tactvol wordt gebracht of "op zijn Henks". En dat is echt jammer, want het zou om de inhoud van het commentaar moeten gaan en minder om de vorm. Verbazingwekkend hoe vlug sommige ego's zich gekwetst kunnen voelen. Immers, "zonder wrijving krijg je geen glans"

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#161 Bericht door jvr » 22 nov 2017, 12:29

Harry, laat je niet gek maken, en het wordt een mooie Kreidler GT zo te zien, je hebt gouden handjes !! En met je grote Vriend Ruud erbij komt alles goed. sukses Harry !! gr Jan (jvr)

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#162 Bericht door Jan » 23 nov 2017, 10:44

Sluit me bij jvr aan, het wordt een prachtige Hondekop.
Ik zie grote mogelijkheden voor een NL Kreidler Hondekop toertocht. :D
Ook goed te zien dat Ruud na zijn valpartij weer van de partij is.

wilhelmus
Berichten: 523
Lid geworden op: 27 nov 2014, 12:27
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#163 Bericht door wilhelmus » 23 nov 2017, 19:16

mooi dat jullie zo samen aan deze hobby kunnen werken.
Het wordt een hele mooie. :thumbleft

grt Wim

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#164 Bericht door MichelVH » 23 nov 2017, 21:30

Sleutelen is altijd leuker met 2! Vanavond nog (en elke week eigenlijk wel) weer met Hugo gesleuteld, deze keer een powerfilter op zijn brommer gezet en afgesteld. Fuego pijp komt later, JMPB heeft de traditie volgehouden om elke bestelling iets verkeerd te doen. Nu de 4e keer, een 32mm ipv een 28mm uitlaat gekregen. Bestel er nooit meer ahahah

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#165 Bericht door harry-65 » 24 nov 2017, 21:25

Kreidler liefhebbers,
Als je begint met een object te restaureren zie je het rijwielgedeelte wat stevig onder handen moest worden genomen, dat is allemaal duidelijk en voor iedereen te zien. En het motorblok, wat moet je daarvan verwachten? Ik heb het blok bij aanschaf horen draaien, rijden was niet mogelijk omdat banden waren uitgedroogt, kabels, remmen enz. niet meer functioneerden. Nadat de bromfiets 3 jaar geleden is gedemonteerd heeft het blok op de plank gelegen. Zwaar vervuild en niet teveel aan denken. Op de bewuste plank was het na enkele jaren een vette zooi geworden, het blok lekte onder bij de schakelas, niet verwonderlijk na zoveel jaar. Voor mij was het daarom duidelijk dat ik hiermee iets moest doen, dan is de keuze niet zo moeilijk. Gewoon openen en minimaal de keerringen vervangen, daarnaast ook hetgeen wat inwendig minder is geworden door de jaren. Wat dat exact betreft moet nog worden onderzocht. Uitwendig schoonmaken en de koppelingsdeksel polijsten gaat ook gebeuren. Ruud wilde ook nog eens een blok uit elkaar halen en had hiervoor al een blok aangeschaft. Snel was de keuze gemaakt, kom erbij en we maken er een leuke dag van. Dat was ook zeker het geval, als de boel weer in elkaar gaat is Ruud er zeker weer bij. Inmiddels heb ik nog even een klusje tussendoor bij mijn dochter. Dit betekent dus minimaal 2-3 weken pauze met het Kreidler blok.

En mijzelf gek maken doe ik niet meer hoor, die leeftijd ben ik te boven.
En Jan, wat betreft een Hondekop toertocht….., nog even niet.
Ruud en ik zijn alweer aan het brainstormen voor de 10e editie van de Noord-Hollandse Kreidler eitank toertocht 2018, :eitank :eitank dat is voorlopig wel voldoende.
Wordt binnenkort weer vervolgt.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#166 Bericht door Henk 3bakvoet » 25 nov 2017, 07:43

Ik heb het blok bij aanschaf horen draaien
Als de sound gelijk aan jou Eitank was, heb je een exceptioneel boterzacht draaiend blok.

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#167 Bericht door Jan » 25 nov 2017, 11:12

Harry, ik denk niet dat een Hondekop toertocht eenvoudig te realiseren is, zijn er te weinig van.

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2285
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#168 Bericht door Zolenheuvel » 25 nov 2017, 13:15

Jan schreef:Harry, ik denk niet dat een Hondekop toertocht eenvoudig te realiseren is, zijn er te weinig van.
Ik zie dit optimistisch.
Net als een elfstedentocht komt hij elk jaar dichterbij. :D
...en tzt hoop ik wel mee te rijden.

Groet Kees

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#169 Bericht door De Snavelaar » 02 dec 2017, 10:53

Mooi Harry. Vrolijk doorrommelen in het porrelhok met een snorrend kacheltje en een bakkie (soep) van Ellie. Komt helemaal goed daar. Moeten maar weer eens buurten...

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#170 Bericht door harry-65 » 09 jan 2018, 23:45

Na alle kerstkransjes en oliebollen heb ik weer even tijd gevonden om wat aan de bromfiets te doen. Vandaag heb ik de oliekeerringen verwijderd. De keerring bij de trapas aan de linkerkant betrof een rommelding, wat al eens is vervangen. Op zich niet zo vreemd na 50 jaar. Buiten het feit dat deze dunner was, betrof het een uitvoering welke geen veer had en heeft gehad om de boel goed af te sluiten. Het was daardoor ook niet zo verwonderlijk dat de olie daar ook goed uit lekte. Op de foto, rechts de oude en links de nieuwe. Uiteraard was de lekkage ook bij de schakelas aanwezig, maar voor een Kreidler is dat standaard.
De Snavelaar schreef:Mooi Harry. Vrolijk doorrommelen in het porrelhok met een snorrend kacheltje en een bakkie (soep) van Ellie. Komt helemaal goed daar. Moeten maar weer eens buurten...
Ronald, dat lijkt mij niet verkeert. Wel ben ik de komende weken weer met andere dingen bezig. Men weet mij weer te vinden voor allerlei klusjes. :) Laat het maar weten als je weer richting NH komt.
Bijlagen
2018.01.JPG
2018.01.JPG (160.37 KiB) 4160 keer bekeken

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#171 Bericht door harry-65 » 17 jan 2018, 18:48

Vandaag weer een workshop gehouden met Ruud. Kachel in de garage aan en de motor weer in elkaar zetten was het programma. Geen draaibank, geen dikke krullen kwamen hiervoor aan te pas. Alleen de keerringen zijn vernieuwd, lagers en overige delen (incl. versnelling stiften) waren nog goed, uiteraard gelijk alles goed schoon gemaakt. Het blok was waarschijnlijk al eens uit elkaar geweest. Het was weer een gezellige dag waarbij het woord haast geheel niet van toepassing was. Vandaar dat er nog een vervolg komt om het laatste stukje ook nog even in elkaar te sleutelen. Tussendoor de nodige versnaperingen die een mens op de been houden en de dag nog leuker maken. Volgende week zijn als het goed is ook de delen welke bij de verchromer liggen ook gereed zodat alles daarna hopelijk zonder problemen gemonteerd kan worden, het einde van een langlopend project nadert zijn voltooiing. Bijgaand een plaatje hoe we dat samen doen.
Bijlagen
2018-01-17 (1).jpg
2018-01-17 (1).jpg (188.56 KiB) 4078 keer bekeken
2018-01-17 (2).jpg
2018-01-17 (2).jpg (193.38 KiB) 4078 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#172 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 jan 2018, 18:50

Dat heet een Moordenaar. Heb nergens gelezen dat je die nodig hebt #-o

Enzo

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#173 Bericht door b.bonk » 17 jan 2018, 19:04

Enzo-tvdzijden schreef:Dat heet een Moordenaar. Heb nergens gelezen dat je die nodig hebt #-o

Enzo
leuk om te zien
en een baco is voor mij een versnapering tussendoor :lol:
mvg bertus

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#174 Bericht door Eifelyeti » 17 jan 2018, 20:14

oh jeh #-o

:lol: :lol: :lol:
Bijlagen
oh jeh.jpg
oh jeh.jpg (193.38 KiB) 4060 keer bekeken

piet1945
Berichten: 221
Lid geworden op: 15 sep 2009, 19:00
Locatie: megen
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#175 Bericht door piet1945 » 17 jan 2018, 20:55

Een boer kan beter sleutelen

Plaats reactie