probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8982
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#1 Bericht door Caspar » 20 jan 2018, 15:02

Ik begin nu toch aan mijzelf te twijfelen:
Heb op aanraden van een mede forumlid een imi Bosch-Iskra 12V-35W ontsteking op mijn gele RM geplaatst.
Mede omdat het ori schoepenrad van de geforceerde koeling op het zware vliegwiel past.
Met de stroboscooplamp afgesteld op 1,2mm vbdp.
Starte in 1 trap , veel licht en een mooie loop , kleine curve zichtbaar bij toenemen van het toerental. So far so good :D

Echter bij hogere toerentallen sputtert de motor en ploft ook in de uitlaat , alsof het tijdstip niet klopt.
Timing nog eens gecontroleerd : in orde , maar bij hogere toerentallen ( ik schat ergens tussen de 8000 en 9000tpm) gaat de stroboscooplamp uit , er is dan geen vonk.
Bij dalend toerental flitst de lamp weer en is een plof in de uitlaat waarneembaar. Het lijkt op een defecte cdi of toerenbegrenzer........

Geen nood: ik had nóg een zelfde ontsteking liggen van een andere leverancier. Deze gemonteerd en afgesteld : zelfde resultaat :shock:
Zwarte draadje richting draadboom losgekoppeld , bougie , bougiedop en bougiekabel vervangen : geen verschil
Contact opgenomen met mede forumlid , en beide leveranciers : probleem was niet bekend.
Wél heb ik begrepen , en ook al ondervonden , dat de meegeleverde bougiedop niet echt degelijk is. Voor nu effe een NGK dop er op gezet.

Zijn er mensen die dit euvel herkennen bij dit type ontsteking :?:

Bij geforceerde koeling is de keuze in ontsteking niet reuze. Bij een Kokusan zit je met een lelijk zwart fanblad , bij Bosch begint het gedoe met de condensator weer.
Bijlagen
20171231_162556 (Small).jpg
20171231_162556 (Small).jpg (145.79 KiB) 3525 keer bekeken
20171202_161849 (Small).jpg
20171202_161849 (Small).jpg (164.05 KiB) 3525 keer bekeken

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2578
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#2 Bericht door jamojamo » 20 jan 2018, 18:24

Ik heb geen ervaring met dit soort ontsteking maar verbaas me dat je je laat weerhouden door een schoepenrad dat zwart is (kokusan). Blaasje Alu-zinc spray erover en het is net alu..
Succes,
Eric

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8982
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#3 Bericht door Caspar » 20 jan 2018, 19:44

Dat is plan-B.
Maar dan zit ik tevens gebonden aan een lichter vliegwiel....

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2578
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#4 Bericht door jamojamo » 20 jan 2018, 21:53

Ik heb door te spelen met een Tomos ontsteking zonder pickup gemerkt dat het raar kan lopen. Als je kunt bij jouw type zou ik zeker de speling spoel/rotor zo klein mogelijk houden aangezien de puls komt uit verandering van polariteit.
Heb je een verstelbaar spoeltje kun je dit eens proberen.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47642
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 jan 2018, 21:57

jamojamo schreef:Ik heb door te spelen met een Tomos ontsteking zonder pickup gemerkt dat het raar kan lopen. Als je kunt bij jouw type zou ik zeker de speling spoel/rotor zo klein mogelijk houden aangezien de puls komt uit verandering van polariteit.
Heb je een verstelbaar spoeltje kun je dit eens proberen.
Gr.,
Eric
Plug and pray :cry:

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 633
Lid geworden op: 30 apr 2008, 23:18
Locatie: Nootdorp

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#6 Bericht door Ronnie » 20 jan 2018, 22:24

Ik heb is een Iskra ontsteking van een Tomos
Op de kreidler gehad bijna nul curve maar deed het
prima.
Of een Iskra een imi bosch is,geen idee???

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8982
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#7 Bericht door Caspar » 21 jan 2018, 08:37

[quote="jamojamo"]Ik heb door te spelen met een Tomos ontsteking zonder pickup gemerkt dat het raar kan lopen. Als je kunt bij jouw type zou ik zeker de speling spoel/rotor zo klein mogelijk houden aangezien de puls komt uit verandering van polariteit.
Heb je een verstelbaar spoeltje kun je dit eens proberen.
Gr.,
Eric[/quote

Ik heb vantevoren wel met een 0,40mm voelermaatje gecontroleerd of de minimale speling aanwezig is.
Dat was in orde. Maar het kan evengoed 0,50mm zijn. Ik zal hem eens wat krapper zetten.

mvl
Berichten: 1155
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#8 Bericht door mvl » 21 jan 2018, 08:40

Herman Blokhuis krimpt een ring om de Kokusan voor extra gewicht. Weliswaar rijdwindkoeling. Met zoveel handige mensen op het forum zou er toch een oplossing mogelijk moeten zijn voor meer vliegwielwerking bij een Kokusan?
Laatst gewijzigd door mvl op 21 jan 2018, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 954
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#9 Bericht door erik de l » 21 jan 2018, 08:51

Ha Caspar probeer eens een ander merk bougie...

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3354
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#10 Bericht door Andre » 21 jan 2018, 09:17

Ik heb er nu een stuk of die gemonteerd voor diverse clubleden.
Tot nu toe 1 storing gehad dat was de imi bougykap die erbij zit.
Beste deze gelijk wisselen.
Verder heerlijke ontsteking ook bij veel toeren.
1 fietsje is al 5000 km gemonteerd.

charles lebled
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2013, 10:39
Locatie: cahors(France)
Contacteer:

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#11 Bericht door charles lebled » 21 jan 2018, 09:54

Hallo
Ik had hetzelfde probleem met deze ontsteking gekocht 1 maand geleden bij JMPB. Ik had nog een identieke ontsteking op een andere kreidler, dus ik heb de andere rotor gemonteerd en de ontsteking werkte perfect. stuurde deze ontsteking terug naar JMPB voor verificatie en ik stuurde het snel terug met een andere rotor en het werkt perfect.
charles

Vertaling: google

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8982
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#12 Bericht door Caspar » 21 jan 2018, 14:20

Andre schreef:Ik heb er nu een stuk of die gemonteerd voor diverse clubleden.
Tot nu toe 1 storing gehad dat was de imi bougykap die erbij zit.
Beste deze gelijk wisselen.
Verder heerlijke ontsteking ook bij veel toeren.
1 fietsje is al 5000 km gemonteerd.

Bougiedop is idd niet zo best. Dacht ook dat het verholpen was na montage van de NGK dop. Maar even later begon het weer.
Vind het dé oplossing voor geforceerde koeling. Ben er blij mee. Maar dan moet hij het wél doen.

Lees in een andere reactie dat de rotor wel eens de dader zou kunnen zijn.
Ben benieuwd wat het euvel is. Wordt vervolgd.

Mvg.Caspar

Gebruikersavatar
alex
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:58
Locatie: Groningen

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#13 Bericht door alex » 21 jan 2018, 21:31

Deze ontstekingen zijn niet geschikt voor hogere toerentallen 8000 plus. Kijk ook maar eens op www.motelek.net. Ze vonken 2x per omwenteling.

charles lebled
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2013, 10:39
Locatie: cahors(France)
Contacteer:

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#14 Bericht door charles lebled » 22 jan 2018, 09:15

neemt 9500 ronden op mijn super 5 en op mijn TM

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2523
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Contacteer:

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#15 Bericht door LVS » 22 jan 2018, 10:18

ik heb wel eens diverse bobine`s getest op een kokusan ontsteking .

met bobine kokusan langfang - kokusan blanco en ducatie bobine .. een mooi doorlopende pk lijn

2 x blauwe bobine [ italie ] na 8000 toeren vermogen weg .
1 x rode bobine [ italie ] na 9000 toeren vermogen weg .

maar dat betekend niet dat ze allemaal zo gemaakt zijn.
-----------------------------------------------------

foto hieronder het model wat ik getest heb ,
in rood en blauw ,
Bijlagen
scbob.JPG
scbob.JPG (11.88 KiB) 3110 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8982
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#16 Bericht door Caspar » 22 jan 2018, 10:51

hier staat idd iets waar ik niet vrolijk van word : http://www.motelek.net/zundanlagen/iskra.html
bij 7000 - 8000tpm geen vermogen meer.
Vreemde is dat ze bij Charles en Andre wél functioneren ....

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2578
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#17 Bericht door jamojamo » 22 jan 2018, 11:04

Je schrijft dat er geen vonk is (stroboscoop valt uit), dat wijst toch op een storing? Vermogen dat wegvalt duidt meer op een verkeerde curve. Misschien is er net als bij andere ontstekingen een ontwerpfout in de elektronica geslopen. Ik heb hier 3 of 4 Tomos cdi'tjes voor pickuploze ontstekingen liggen ori en imi. Ook heb ik meerdere stators en vliegwielen geprobeerd met min of meer hetzelfde resultaat. Ik denk dat ze bij Tomos niet voor niks zijn overgestapt naar ontstekingen met pick-up. Omdat er meerderen zijn net als bij jouw ontsteking die wel succes hadden blijf ik het proberen. Ik heb nog een setje van Andy tegoed en wil die nog proberen.
Misschien is het handig als mensen die succesvol toeren draaien met zo'n ontsteking vermelden welke bougie en dop ze gebruiken. Met of zonder weerstand etc.
Gr.,
Eric

charles lebled
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2013, 10:39
Locatie: cahors(France)
Contacteer:

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#18 Bericht door charles lebled » 22 jan 2018, 16:58

test today with rain and windAfbeelding

charles lebled
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2013, 10:39
Locatie: cahors(France)
Contacteer:

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#19 Bericht door charles lebled » 22 jan 2018, 17:01

Afbeelding

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2578
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#20 Bericht door jamojamo » 22 jan 2018, 18:00

charles lebled schreef:Afbeelding
Des bonnes resultats Charles :clap

Welke bougie & bougiedop Charles?

Bedankt,
Eric

charles lebled
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2013, 10:39
Locatie: cahors(France)
Contacteer:

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#21 Bericht door charles lebled » 22 jan 2018, 19:23

CHAMPION L78C ou NGK B8HS and bougiedop NGK ou BERU 1K.

charles lebled
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2013, 10:39
Locatie: cahors(France)
Contacteer:

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#22 Bericht door charles lebled » 22 jan 2018, 19:34

Afbeeldingmy eiertank with engine 5 gears,bing 18,

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#23 Bericht door michael67 » 22 jan 2018, 20:49

Rij met een mhkz op m,n gt past het schoepenrad ook op.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5667
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#24 Bericht door Eifelyeti » 22 jan 2018, 21:59

het sijn alt so veel goede oplossingen voor Kokusanvliegwiel/BoschLüfterrad gemaakt met prima adapter hier op het Forum,

ma warom dan een Iskra??? Goedkooper???

In D was geen Tomos, darom ook Iskra niet so bekennend....

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8982
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: probleempje 12V imi Bosch-Iskra ontsteking ?

#25 Bericht door Caspar » 23 jan 2018, 09:36

Waarom ?
- Goedkoper dan een Kokusan
- Zwaarder vliegwiel.
- Ventilatorblad past zonder adapter
- Veel licht zonder spanningsregelaar.
- Kleine curve
- ook 12V.

En ook gewoon uit nieuwsgierigheid naar het product .
Oud monteurs spreekwoord: “ Als er nooit iets fout gaat , dan doe je te weinig.”

Plaats reactie