Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
huubhouben
Berichten: 650
Lid geworden op: 22 jul 2011, 19:20
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#1 Bericht door huubhouben » 27 sep 2018, 11:55

Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar .
durkstift lang en kort en kogeltje vernieuwd zo ook de koppelings as en nieuwe koppelings platen van kreidlerdienst alles afgesteld zoals in de voorschriften staat maar koppeling pakt laat en gaat zwaar ook als ik de koppelingskabel strakker zet blijft dat zo het is lastig voor normaal weg te komen hij slaat dan bijna af .
Gr Huub

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#2 Bericht door LVS » 27 sep 2018, 15:13

het puntje , moet gelijk staan met het streepje ,
op dat moment moet de koppeling gaan aangrijpen .
Bijlagen
puntje koppeling.JPG
puntje koppeling.JPG (22.15 KiB) 5935 keer bekeken

Gebruikersavatar
huubhouben
Berichten: 650
Lid geworden op: 22 jul 2011, 19:20
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#3 Bericht door huubhouben » 27 sep 2018, 20:37

LVS schreef:het puntje , moet gelijk staan met het streepje ,
op dat moment moet de koppeling gaan aangrijpen .
Bij mijn koppelingsas zit geen puntje

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#4 Bericht door Henk 3bakvoet » 27 sep 2018, 20:38

Huub,

Blok laten reviseren? de reviseur zo een ultra kort nieuw imi heveltje laten aanbrengen?

Gebruik maar een originele hevel, die zijn namelijk langer, ze glimmen alleen niet. :wink:

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#5 Bericht door b.bonk » 27 sep 2018, 20:51

Henk 3bakvoet schreef:Huub,

Blok laten reviseren? de reviseur zo een ultra kort nieuw imi heveltje laten aanbrengen?

Gebruik maar een originele hevel, die zijn namelijk langer, ze glimmen alleen niet. :wink:
Meen dat huub de revicie zelf gedaan heeft

Gebruikersavatar
huubhouben
Berichten: 650
Lid geworden op: 22 jul 2011, 19:20
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#6 Bericht door huubhouben » 27 sep 2018, 21:05

[quote="Henk 3bakvoet"]Huub,

Blok laten reviseren? de reviseur zo een ultra kort nieuw imi heveltje laten aanbrengen?

Gebruik maar een originele hevel, die zijn namelijk langer, ze glimmen alleen niet. :wink:[/

Ha Henk ik heb het blok zelf gereviseerd en de hevel is van kreidlerparts 15.51.11 ik ga ervan uit dat dit orgineel is :D

Gebruikersavatar
huubhouben
Berichten: 650
Lid geworden op: 22 jul 2011, 19:20
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#7 Bericht door huubhouben » 27 sep 2018, 21:07

:thumbleft
b.bonk schreef:
Henk 3bakvoet schreef:Huub,

Blok laten reviseren? de reviseur zo een ultra kort nieuw imi heveltje laten aanbrengen?

Gebruik maar een originele hevel, die zijn namelijk langer, ze glimmen alleen niet. :wink:
Meen dat huub de revicie zelf gedaan heeft

Ha Bertus dat klopt :thumbleft

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#8 Bericht door Henk 3bakvoet » 27 sep 2018, 21:17

de hevel is van kreidlerparts 15.51.11 ik ga ervan uit dat dit orgineel is :D
Dat is de as, ik bedoel de hevel/hefboom hoe langer, hoe lichter die gaat.

Gebruikersavatar
huubhouben
Berichten: 650
Lid geworden op: 22 jul 2011, 19:20
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#9 Bericht door huubhouben » 27 sep 2018, 21:24

Henk 3bakvoet schreef:
de hevel is van kreidlerparts 15.51.11 ik ga ervan uit dat dit orgineel is :D
Dat is de as, ik bedoel de hevel/hefboom hoe langer, hoe lichter die gaat.
Oke dat wist ik niet de hevel is nog de oude die heb ik niet vervangen maar bedankt voor de tip

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 sep 2018, 22:45

Die van de 6-bak monteren. Stuk langer

Enzo

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#11 Bericht door LVS » 27 sep 2018, 22:55

als je de kabel ,los haalt van de hevel .
en je beweegt de hevel, dan zal er ongeveer 5 mm speling inzitten .
kan je de hevel 10 .. of 15 mm bewegen , dan zitten er te weinig vulringen op de drukstift .
en dan gaat de koppeling zwaar .

##

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#12 Bericht door Henk 3bakvoet » 27 sep 2018, 23:14

de hevel is van kreidlerparts 15.51.11 ik ga ervan uit dat dit orgineel is :D
Natuurlijk is dat niet origineel.
De maatvoering diameter in een al enigszins uitgelubberde carterdeel doet deze as 15.51.11 knaaien c.q. schuintrekken bij het inknijpen van de koppeling.
Je koppeling gaat dan loeizwaar!

Verbussen dus, als zelf knutselaar reviseur doen we dit niet, vele reviseur`s trouwens ook niet.
Bijna alle blokken, zeg maar alle, hebben dit probleem.
Knijp je koppeling maar in en kijk naar je as, je trekt hem gegarandeerd schuin weg.

Verbussen die handel, dit moet standaard gebeuren bij iedere revisie, als we het hebben over reviseren natuurlijk.
Je knijpt hem dan met een pink in.

Gebruikersavatar
huubhouben
Berichten: 650
Lid geworden op: 22 jul 2011, 19:20
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#13 Bericht door huubhouben » 28 sep 2018, 06:34

Oke mannen ik heb een langere hevel besteld en ga met de tips aan de slag Maar het laat pakken van de koppeling wat kan ik hier aan doen daar heb ik de meeste moeite mee met mijn grand prix heb ik ook de koppeling zelf gedaan en dat gaat wel goed daarom snap ik niet waarom dit met de rs nie t gaat zoals het moet .
Gr Huub

Gebruikersavatar
huubhouben
Berichten: 650
Lid geworden op: 22 jul 2011, 19:20
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#14 Bericht door huubhouben » 28 sep 2018, 06:38

Henk 3bakvoet schreef:
de hevel is van kreidlerparts 15.51.11 ik ga ervan uit dat dit orgineel is :D
Natuurlijk is dat niet origineel.
De maatvoering diameter in een al enigszins uitgelubberde carterdeel doet deze as 15.51.11 knaaien c.q. schuintrekken bij het inknijpen van de koppeling.
Je koppeling gaat dan loeizwaar!

Verbussen dus, als zelf knutselaar reviseur doen we dit niet, vele reviseur`s trouwens ook niet.
Bijna alle blokken, zeg maar alle, hebben dit probleem.
Knijp je koppeling maar in en kijk naar je as, je trekt hem gegarandeerd schuin weg.

Verbussen die handel, dit moet standaard gebeuren bij iedere revisie, als we het hebben over reviseren natuurlijk.
Je knijpt hem dan met een pink in.

Henk als. Mij het niet lukt voor de koppeling goed te laten werken gaat hij naar een reviseur en laat dit dan maken.
Gr Huub

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#15 Bericht door Flocke » 28 sep 2018, 10:39

huubhouben schreef:
LVS schreef:het puntje , moet gelijk staan met het streepje ,
op dat moment moet de koppeling gaan aangrijpen .
Bij mijn koppelingsas zit geen puntje
Ich denke, das wird das Problem sein. Ich würde versuchen, mehr Ausgleichsscheiben unter den Druckstift zu legen.

Die Fläche der Welle muß in einem bestimmten Winkel stehen, wenn Du gerade die Gegenkraft am Hebel oben spürst bzw. wenn begonnen wird, Kraft auf die Kupplung zu übertragen, also das Spiel aufgebraucht ist.

Um das zu gewährleisten, haben die originalen Wellen diesen Kontrollpunkt. Ich würde diesen Punkt von einer originalen Welle bei der nächsten Motorüberholung auf eine Nachbauwelle ohne Punkt übertragen, um diese Möglichkeit zu haben.

Ich hatte mal Fotos gemacht, wie genau die Fläche im Gehäuse steht, wenn oben bei einer originalen Welle der Punkt und der Strich vom Gehäuse sich decken.

Man kann sich leicht selbst vorstellen, dass die ideale Lage der Fläche zum Druckstift ist, wenn Fläche und Stift senkrecht zueinander stehen, weil dann das komplette Drehmoment in eine Kraft quer zum Motorblock umgewandelt wird, ohne Kraft-Anteile, die in Längsrichtung des Blockes wirken, die zum Trennen der Kupplung nichts nützen, eher stören.
Da der Druckstift aber einen gewissen Weg macht, kann diese ideale Lage (senkrecht) nur zu einem bestimmten Zeitpunkt zustande kommen. Deswegen steht die Fläche am Anfang und am Ende des Weges nicht senkrecht, sondern eher zur Mitte des gesamten Arbeitsweges hin.

Also, ich würde empfehlen, wenn der Motor zusammengebaut ist, in Deinem Fall mehr Scheiben zu unterlegen, da das späte Eingreifen und die hohe Kraft dafür sprechen, dass die Fläche nicht richtig steht.

Wenn alles richtig zusammengebaut ist, dann kann man, wie Henk sagte, die Kupplung mit einem Finger betätigen.
Bei meiner Eiertank geht das so, obwohl der Kupplungshebel oben am Griff ja kleiner ist, als bei den neueren Modellen. Aber ich habe einen TM-Motor verbaut mit der RS-Kupplung, trotzdem geht die federleicht, so ist das normal, wenn alles perfekt ist. :)

Unten am Motor einen größeren Hebel zu montieren ist bei der Serien-Kupplung (5-Lamellen RS) meiner Meinung nach überhaupt nicht notwendig !

Gruß

Carsten
IMG_5929k.jpg
IMG_5929k.jpg (181.84 KiB) 5701 keer bekeken
IMG_5933k.jpg
IMG_5933k.jpg (187.04 KiB) 5701 keer bekeken
IMG_5933kb.jpg
IMG_5933kb.jpg (183.7 KiB) 5701 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#16 Bericht door Caspar » 28 sep 2018, 11:53

Huub , alle mogelijke oorzaken zijn hierboven al genoemd door de deskundigen.
Ik had er laatst zelf nog eentje: De terughaal-veer die aan de hevel zit , die is soms véél te strak. meestal een imi

Gebruikersavatar
huubhouben
Berichten: 650
Lid geworden op: 22 jul 2011, 19:20
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#17 Bericht door huubhouben » 01 okt 2018, 20:58

Flocke schreef:
huubhouben schreef:
LVS schreef:het puntje , moet gelijk staan met het streepje ,
op dat moment moet de koppeling gaan aangrijpen .
Bij mijn koppelingsas zit geen puntje
Ich denke, das wird das Problem sein. Ich würde versuchen, mehr Ausgleichsscheiben unter den Druckstift zu legen.

Die Fläche der Welle muß in einem bestimmten Winkel stehen, wenn Du gerade die Gegenkraft am Hebel oben spürst bzw. wenn begonnen wird, Kraft auf die Kupplung zu übertragen, also das Spiel aufgebraucht ist.

Um das zu gewährleisten, haben die originalen Wellen diesen Kontrollpunkt. Ich würde diesen Punkt von einer originalen Welle bei der nächsten Motorüberholung auf eine Nachbauwelle ohne Punkt übertragen, um diese Möglichkeit zu haben.

Ich hatte mal Fotos gemacht, wie genau die Fläche im Gehäuse steht, wenn oben bei einer originalen Welle der Punkt und der Strich vom Gehäuse sich decken.

Man kann sich leicht selbst vorstellen, dass die ideale Lage der Fläche zum Druckstift ist, wenn Fläche und Stift senkrecht zueinander stehen, weil dann das komplette Drehmoment in eine Kraft quer zum Motorblock umgewandelt wird, ohne Kraft-Anteile, die in Längsrichtung des Blockes wirken, die zum Trennen der Kupplung nichts nützen, eher stören.
Da der Druckstift aber einen gewissen Weg macht, kann diese ideale Lage (senkrecht) nur zu einem bestimmten Zeitpunkt zustande kommen. Deswegen steht die Fläche am Anfang und am Ende des Weges nicht senkrecht, sondern eher zur Mitte des gesamten Arbeitsweges hin.

Also, ich würde empfehlen, wenn der Motor zusammengebaut ist, in Deinem Fall mehr Scheiben zu unterlegen, da das späte Eingreifen und die hohe Kraft dafür sprechen, dass die Fläche nicht richtig steht.

Wenn alles richtig zusammengebaut ist, dann kann man, wie Henk sagte, die Kupplung mit einem Finger betätigen.
Bei meiner Eiertank geht das so, obwohl der Kupplungshebel oben am Griff ja kleiner ist, als bei den neueren Modellen. Aber ich habe einen TM-Motor verbaut mit der RS-Kupplung, trotzdem geht die federleicht, so ist das normal, wenn alles perfekt ist. :)

Unten am Motor einen größeren Hebel zu montieren ist bei der Serien-Kupplung (5-Lamellen RS) meiner Meinung nach überhaupt nicht notwendig !

Gruß
Carsten

Hallo Carsten je hebt gelijk ik heb inderdaad de vlakkekant niet in een bepaalde hoek gezet maar plat op het asje .Is het mogelijk de koppelingsas eruit te halen zonder de carters uitelkaar te halen dat zou me veel werk besparen anders moet ik weer alles opnieuw afstellen.Ik heb de oude koppelingsas nog waar het puntje opstaat dan kan ik dit zo overnemen
Gr Huub
IMG_5929k.jpg
IMG_5933k.jpg
IMG_5933kb.jpg

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 okt 2018, 21:09

Huub ik snap jou vraag niet?

De centerpunt zit precies haaks op de platte kant van de koppelingsas.

Het gaat om hoeveel speling je de drukstift geeft met de geharde vulringen.

En ja hij kan er uit van buiten af. Zal je met een speciale tang het kopje moeten pakken wat niet gemakkelijk gaat. Is prutsen. Soms zitten ze heel vast en een andere keer druk je hem er zo uit.

Ik zou er meteen een drukplaat met lager inzetten. Minder kans op stift en kogel ellende.

Enzo

Gebruikersavatar
huubhouben
Berichten: 650
Lid geworden op: 22 jul 2011, 19:20
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#19 Bericht door huubhouben » 01 okt 2018, 21:37

Enzo-tvdzijden schreef:Huub ik snap jou vraag niet?

De centerpunt zit precies haaks op de platte kant van de koppelingsas.

Het gaat om hoeveel speling je de drukstift geeft met de geharde vulringen.

En ja hij kan er uit van buiten af. Zal je met ee speciale tang het kopje moeten pakken wat niet gemakkelijk gaat.

Ik zou er meteen een drukplaat met lager inzetten. Minder kans op stift en kogel ellende.

Enzo
Hallo Tjerry zoals Carsten al zegt zit de centerpunt niet haaks op de plattekant ik heb het net nageken op de orginele koppelingsas .gr Huub

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#20 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 okt 2018, 21:45

huubhouben schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Huub ik snap jou vraag niet?

De centerpunt zit precies haaks op de platte kant van de koppelingsas.

Het gaat om hoeveel speling je de drukstift geeft met de geharde vulringen.

En ja hij kan er uit van buiten af. Zal je met ee speciale tang het kopje moeten pakken wat niet gemakkelijk gaat.

Ik zou er meteen een drukplaat met lager inzetten. Minder kans op stift en kogel ellende.

Enzo
Hallo Tjerry zoals Carsten al zegt zit de centerpunt niet haaks op de plattekant ik heb het net nageken op de orginele koppelingsas .gr Huub
Daar bedoel ik mee “tegenover”
Bijlagen
AEADE2CA-6F73-413A-9BAD-C2893F6F22E6.jpeg
AEADE2CA-6F73-413A-9BAD-C2893F6F22E6.jpeg (85.64 KiB) 5639 keer bekeken
39843823-076B-44C9-8A0A-981428B36485.jpeg
39843823-076B-44C9-8A0A-981428B36485.jpeg (97.77 KiB) 5639 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#21 Bericht door Flocke » 01 okt 2018, 22:37

Hallo Tjerry,

schau Dir mal bei einer originalen Achse an, wie der Punkt in Bezug zur Fläche gesetzt ist. :-k

Wenn Punkt und Strich gegenüber stehen, dann hat die Fläche die Position wie in dem Bild von mir gezeigt und liegt keinesfalls parallel zur Fzg-Längsachse.

Gruß

Carsten
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
de wilde 13 (13 jan 2024, 17:08)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#22 Bericht door Flocke » 01 okt 2018, 22:50

Hallo Carsten je hebt gelijk ik heb inderdaad de vlakkekant niet in een bepaalde hoek gezet maar plat op het asje .Is het mogelijk de koppelingsas eruit te halen zonder de carters uitelkaar te halen dat zou me veel werk besparen anders moet ik weer alles opnieuw afstellen.Ik heb de oude koppelingsas nog waar het puntje opstaat dan kan ik dit zo overnemen
Gr Huub


Das wird wahrscheinlich nicht einfach sein, die Welle ohne Zerlegen des Blockes herauszubekommen.

Aber Du kannst es doch erstmal so probieren, wie ich sagte.

Wenn Du weißt, dass Du den Hebel oben im rechten Winkel zur Fläche montiert hast, dann weißt Du, wie die Fläche im Moment in Deinem Block steht.
Also wenn Du genau weißt, dass der Hebel oben jetzt noch genau im 90° Winkel zur Fläche montiert ist, dann kannst Du folgendes machen:

Nehme nun die alte Welle, richte sie so aus, dass der Punkt genau nach oben zeigt. Am besten entsprechend einen anderen Hebel draufbauen, der mit dem Punkt fluchtet, so dass dann auch der Hebel senkrecht steht. Messe nun an der Fläche unten aus (zur Tischplatte), wieviel Millimeter Luft sich dann ergeben, an der Stelle, wo der Kupplungsstift anliegt.
Genau so viel Millimeter an Ausgleichsscheiben mußt Du dann auf Deinen Kupplungsdruckstift zusätzlich montieren, wenn aktuell bei senkrecht stehendem Hebel Deine Fläche parallel zur Fzg-Längsachse steht.

Wenn Du aktuell nicht genau weißt, wie die Fläche genau in Deinem Motor steht, Du wirst sicher mehr Plättchen unterlegen müssen, dann mußt Du einfach probieren, wenn Du die Achse nicht noch einmal demontieren willst.

Gruß

Carsten

berryb
Berichten: 163
Lid geworden op: 12 sep 2002, 20:50
Locatie: Nijkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#23 Bericht door berryb » 02 okt 2018, 09:36

Enzo-tvdzijden schreef:Die van de 6-bak monteren. Stuk langer

Enzo

Zoals Thiery aangeeft is een hevel van een zesbak een hele vooruitgang, is een stuk langer en dat knijpt echt aanzienlijk lichter!

Gebruik die op al mijn blokken i.v.m. wat reumatische klachten, echt een aanrader!

https://www.kreidlerparts.com/parts/102 ... ersnelling

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#24 Bericht door Flocke » 02 okt 2018, 12:50

Ich habe hier nochmal ein paar Bilder gemacht, um zu verdeutlichen, was ich meine.

Also, wenn der Punkt genau oben steht, dann kann man unten an der Fläche, genau an der Stelle, wo der Stift drückt, locker einen 3mm dicken Schraubendreher reinstecken.

Das wäre die Differenz zwischen Fläche liegt parallel zur Fzg-Längsachse und zu der Stellung, wie sie eigentlich liegen soll, wenn Strich und Punkt sich decken.

Da die Drehachse der Welle aber mittig liegt und nicht an der gegenüberliegenden Seite, wie in meinem Bild, muß man nur die Hälfte dieser gut 3mm an Scheiben unterlegen (also ca. 1,5 - 2mm), um die Fläche von parallel zur Fzg-Längsachse zu der vorgeschriebenen Position zu bewegen.

Ich hatte mir notiert, wieviel Ausgleichscheiben ich bei meinem 5-Gang-direkt TM-Motor untergelegt hatte:
Es waren genau 2x 1,5mm und 1x 0,5mm und 1x 0,25mm, das sind dann 3,75mm. Und das bei Neuteilen, also Achse und Stifte neu.
Auch hat die neue Achse fast kein Spiel im Gehäuse, da der Motor sehr wenig Kilometer gelaufen war.

Das kannst Du ja mal mit Deinen Ausgleichsscheiben vergleichen.
Wahrscheinlich schaut bei Dir der Druckstift viel weiter aus der Decklamelle heraus als in meinem Bild.

Gruß

Carsten
IMG_7178b.jpg
IMG_7178b.jpg (189.31 KiB) 5561 keer bekeken
IMG_7179b.jpg
IMG_7179b.jpg (187.56 KiB) 5561 keer bekeken
IMG_7180k.jpg
IMG_7180k.jpg (194.28 KiB) 5561 keer bekeken
Bildschirmfoto 2018-10-02 um 13.09.28.jpg
Bildschirmfoto 2018-10-02 um 13.09.28.jpg (179.46 KiB) 5556 keer bekeken

Gebruikersavatar
huubhouben
Berichten: 650
Lid geworden op: 22 jul 2011, 19:20
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: Koppeling 5gang direct pakt laat en gaat zwaar

#25 Bericht door huubhouben » 02 okt 2018, 19:31

Mannen bedankt voor de duidelijke uitleg ik heb de orginele koppelings as nog die is maar een klein beetje ingesleten tenopzichte van de foto van Carsten zou het goed zijn die te monteren,
Gr Huub
Bijlagen
22.jpg
22.jpg (50.57 KiB) 5507 keer bekeken
21.jpg
21.jpg (49.09 KiB) 5507 keer bekeken

Plaats reactie