modificatie afdichting schakelas
- gijsvanzanten
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
modificatie afdichting schakelas
Ik vraag mij af hoe het zit met de borging van de schakelas als er een nieuwe afdichting is geplaatst zoals op de foto.
Ik mis n.l. de stalen ring en de segerring die normaal gesproken de schakelas op zijn plaats houd.
Wie weet hoe het zit.
Gijs v Z
Ik mis n.l. de stalen ring en de segerring die normaal gesproken de schakelas op zijn plaats houd.
Wie weet hoe het zit.
Gijs v Z
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
Dan komen er op de kickstarter-as één of meerdere shims / ringetjes die de schakelas naar buiten drukken , de segerring is daardoor overbodig.
Zou ook de keerring beschadigen als hij er nog wél zou zitten.
Wel de nodige axiale speling in de gaten houden , het moet niet onder spanning zitten.
m.i. is dit een modificatie die Kreidler zelf had moeten doorvoeren.
De originele afdichting met de O-ring is niet duurzaam dicht , vooral niet bij een trapperblok waar nog meer gewicht / druk op de trapas komt.
Bij de 3-bak zat nog wel een keerring op deze plek , bij de indirecte blokken is Kreidler daar helaas mee gestopt.
Zou ook de keerring beschadigen als hij er nog wél zou zitten.
Wel de nodige axiale speling in de gaten houden , het moet niet onder spanning zitten.
m.i. is dit een modificatie die Kreidler zelf had moeten doorvoeren.
De originele afdichting met de O-ring is niet duurzaam dicht , vooral niet bij een trapperblok waar nog meer gewicht / druk op de trapas komt.
Bij de 3-bak zat nog wel een keerring op deze plek , bij de indirecte blokken is Kreidler daar helaas mee gestopt.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
Hallo Gijs,
so als het Caspar heft geschrijven...
je heft so tussen 0,4 en 0,6mm shims noodig... ik laat hem wat wandelen, so loopt de O-Ring niet so snel in de bus in...
en maak het alt jaaren so...en echt geen probleemen ermee
bij mijne is de Simmering 21x32x7 ik maak de schijf en de Seegering erop voor de look
ma als je het met seegering wilt hebben, dan kan je jet bij John Bos koopen...da is die schakelnaaf iets langer voor de Seegering en o-schijf...
ET Nummers sijn van nummers van het Foto
of als huls voor zelfs te lassen en nee, ik heb bij JB geen Koorting
so als het Caspar heft geschrijven...
je heft so tussen 0,4 en 0,6mm shims noodig... ik laat hem wat wandelen, so loopt de O-Ring niet so snel in de bus in...
en maak het alt jaaren so...en echt geen probleemen ermee
bij mijne is de Simmering 21x32x7 ik maak de schijf en de Seegering erop voor de look
ma als je het met seegering wilt hebben, dan kan je jet bij John Bos koopen...da is die schakelnaaf iets langer voor de Seegering en o-schijf...
ET Nummers sijn van nummers van het Foto
of als huls voor zelfs te lassen en nee, ik heb bij JB geen Koorting
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
Kan toch nergens anders heen.gijsvanzanten schreef: ↑22 jan 2019, 15:13 Ik vraag mij af hoe het zit met de borging van de schakelas als er een nieuwe afdichting is geplaatst zoals op de foto.
Ik mis n.l. de stalen ring en de segerring die normaal gesproken de schakelas op zijn plaats houd.
Wie weet hoe het zit.
Gijs v ZIMG_2890 (Small).JPG
Enzo
- gijsvanzanten
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
Caspar, Dan komen er op de kickstarter as meerdere shims, maar waar komen die dan? Bedoel je in het blok?Caspar schreef: ↑22 jan 2019, 15:41 Dan komen er op de kickstarter-as één of meerdere shims / ringetjes die de schakelas naar buiten drukken , de segerring is daardoor overbodig.
Zou ook de keerring beschadigen als hij er nog wél zou zitten.
Wel de nodige axiale speling in de gaten houden , het moet niet onder spanning zitten.
m.i. is dit een modificatie die Kreidler zelf had moeten doorvoeren.
De originele afdichting met de O-ring is niet duurzaam dicht , vooral niet bij een trapperblok waar nog meer gewicht / druk op de trapas komt.
Bij de 3-bak zat nog wel een keerring op deze plek , bij de indirecte blokken is Kreidler daar helaas mee gestopt.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: modificatie afdichting schakelas
Caspar, Dan komen er op de kickstarter as meerdere shims, maar waar komen die dan? Bedoel je in het blok?
------------------------------------------------------------
je hebt het kick tandwiel - borgclip - dan [ extra ] wat vul shims- schakelnaaf .
soms kan er wel 1 tot 1,2 mm tussen aan shims .
wel een paar tienden speling overhouden
##
------------------------------------------------------------
je hebt het kick tandwiel - borgclip - dan [ extra ] wat vul shims- schakelnaaf .
soms kan er wel 1 tot 1,2 mm tussen aan shims .
wel een paar tienden speling overhouden
##
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
hier goed te ziengijsvanzanten schreef: ↑22 jan 2019, 22:20
Caspar, Dan komen er op de kickstarter as meerdere shims, maar waar komen die dan? Bedoel je in het blok?
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 635 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
- Bijlagen
-
- 375cf4cd-cc97-43e3-b43c-f705fc6684a6.jpg (46.88 KiB) 6247 keer bekeken
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
ja, ma 2-3 keer wisselen en die is dan los in de carter...
voor mij geen oplossing...ma bij indirekte....
voor mij geen oplossing...ma bij indirekte....
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
Dat lijkt mij sterk.
Is ook een veel nettere oplossing als die lompe bronzen bus.
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
Beter dan zo'n bus. En roman, ik weet niet hoe u een keerring vervangt, maar als het zaakje na 3x wisselen zou ik het anders aanpakken... En tegen de tijd dat ik 3 keerringen heb versleten zijn we ook een dikke 15-20 jaar verder.
Ik heb een pom bus over het carter tegen inslijten van de ketting. Anders past die ook niet meer...
Ik heb een pom bus over het carter tegen inslijten van de ketting. Anders past die ook niet meer...
- Bijlagen
-
- Webp.net-resizeimage.jpg (55.34 KiB) 6222 keer bekeken
-
- Webp.net-resizeimage (1).jpg (82.46 KiB) 6222 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
Ik wordt hier nog steeds blij van. Werk van zeer goede kennis/ hobbymaat Arnold.
Eén van eerste die hier mee aan de slag ging.
Enzo
Eén van eerste die hier mee aan de slag ging.
Enzo
- Bijlagen
-
- 60372D2D-F22A-42B1-BF35-7A02A6F47C34.jpeg (221.62 KiB) 6218 keer bekeken
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 635 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
ik zie daar de bronzen bus Tjerry.Enzo-tvdzijden schreef: ↑23 jan 2019, 17:06 Ik wordt hier nog steeds blij van. Werk van zeer goede kennis/ hobbymaat Arnold.
Eén van eerste die hier mee aan de slag ging.
Enzo
De keerring infreezen (en weer verbergen met een shim) stamt als ik het goed heb begrepen al uit de SOBW tijd.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
Ja dan kan dat so sijn naar 15-20 jaar....
ik heb alle 2-3 jaar so en bus noodig, en da is de bus noog 6mm langer dan ori..... dan is het een probleem denk ik
een ik heb so een ding van Kiesler erop voor de Ketting
...
- gijsvanzanten
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
Bedankt voor de reacties.
Ik heb destijds mijn carter laten aanpassen door CNC Parts. Ik heb er toen zelf een Teflon bescherming over gemaakt zoals van Kiesler.
Wat mij wel opviel is dat hij wat minder lekker schakelde. Dus toen dacht ik, het zal wel te maken hebben met de borging van de ring-segerring.
Maar nu ik al de reacties lees, denk ik dat de Teflon bescherming er te strak tussen zit. En ik niet kom aan die 0,4 tot 0,6 speling.
En dat hij daarom wat moeilijker schakeld.
Gijs v Z
Ik heb destijds mijn carter laten aanpassen door CNC Parts. Ik heb er toen zelf een Teflon bescherming over gemaakt zoals van Kiesler.
Wat mij wel opviel is dat hij wat minder lekker schakelde. Dus toen dacht ik, het zal wel te maken hebben met de borging van de ring-segerring.
Maar nu ik al de reacties lees, denk ik dat de Teflon bescherming er te strak tussen zit. En ik niet kom aan die 0,4 tot 0,6 speling.
En dat hij daarom wat moeilijker schakeld.
Gijs v Z
- 69erflorett
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 21:44
- Locatie: Venlo
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
die wat mooi in het carter valt vind ik wel de mooiste oplossing, alleen blijft er niet veel vlees over.
Gezien de meeste blokjes toch wel wat gebruikssporen hebben zul je het eerst wat moeten oplassen.
Zelf heb ik er een dubbele O-ring opzitten en toch alweer enkele jaren afdoende.
Die teflon beschermende bus, hoe bevestig je deze?
Gezien de meeste blokjes toch wel wat gebruikssporen hebben zul je het eerst wat moeten oplassen.
Zelf heb ik er een dubbele O-ring opzitten en toch alweer enkele jaren afdoende.
Die teflon beschermende bus, hoe bevestig je deze?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
Is origineel Kreidler. Schuif je er over en valt in de verstevings ribben. Op de Formule Kreidler.
viewtopic.php?t=24491&start=0&postdays= ... highlight=
Enzo
- Bijlagen
-
- F8AC9772-3849-40C6-9FDC-003A8BF33542.jpeg (61.67 KiB) 6017 keer bekeken
- 69erflorett
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 21:44
- Locatie: Venlo
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
Nylonbus om de schakelnaaf, werkt zelfs goed met 16/33 tandwielen.
- Bijlagen
-
- 16tands voor met nylonbus, en 33 achter. Gaat perfect
- 599E0FF3-FC2A-4471-BADB-924AC78540D4.jpeg (170.39 KiB) 6009 keer bekeken
- 69erflorett
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 21:44
- Locatie: Venlo
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: modificatie afdichting schakelas
Wel als er 86cc opzit. Maar het gaat erom dat zo’n nylonbus echt werkt. Sommige mensen raken al in paniek als er een 14tands tandwiel opzit, maar met zo’n bus erop loop je geen risico op het inlopen van de schakelnaaf, wat natuurlijk doodzonde zou zijn. Ik ben eigenlijk verbaasd dat Kreidler dit niet zelf verzonnen had, er is weinig ruimte voor een te slappe ketting, zelfs met 13/36 moet je oppassen.