Wat uitgebreider voorstellen.

Stel je zelf voor aan het Kreidlerforum. Introduce yourself to the Kreidlerforum.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Harry vd Meer
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 jan 2019, 16:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Wat uitgebreider voorstellen.

#1 Bericht door Harry vd Meer » 03 feb 2019, 17:42

Even wat uitgebreider voorstellen.
Harry va der Meer. Geboren in Loosduinen 1950.
Zoon van een bakker.
Opleiding automonteur, daarna beroeps militair voor een jaar of zeven en opleiding sergeant tankmonteur. Gewoond in Den Haag, Weert, Culemborg, Amersfoort en door heimwee weer terug naar Den Haag. Door mijn tweede huwelijk verhuisd naar Drenthe. Grotendeels gewerkt voor de veiligheidsregio voor het zogenaamde bureau Conflict en crisisbeheersing. Een mooi werkleven gehad. 5 jaar geleden met pensioen gegaan.
Knutselen en zo is mijn grote hobby. Treinbanen, poppenhuizen gemaakt, verzamelen van Ferrari's (ok, schaal 1:43 maar toch) en helaas een kleine herseninfarct in de week van mijn pensionering. Alles doet het weer goed behalve de fijnmotorriek aan de linkerzijde. Voor 90%. Zou geen punt hoeven te zijn ware het niet dat ik linkshandig ben. Onder andere daarom lang gewacht voordat ik een klassieker aanschafte. Ik durfde niet goed.
Iemand van dit forum vroeg mij naar mijn Kreidler jeugd.
En die heb ik nauwelijks. Ik leg het uit.

Ik was een jaar of 15 toen er wat gebeurde. Een stuk of wat hormonen werden in mijn lichaam wakker. Het kind zijn hield op. Je kreeg wat aandacht voor je uiterlijk en kleding en zo. Wij hadden een knecht ( nu een productiemedewerker want knecht kan echt niet meer) met de naam Kees . Ik keek op tegen Kees. Hij was een buitengewoon aardige knul/man, Kees had zijn haar met een krul achterover. Een soort van kuif maar dan met klasse. Kees droeg wat wij toen nozemschoenen noemden. Leren schoenen met een enorme puntneus. Ik wilde op Kees lijken. Ik moest nog wel een stukje groeien maar dat ging vanzelf. Ik besloot een kuif te kammen en puntschoenen en een Kreidler aan te schaffen. Ik kocht nozemschoenen. Toen was de kuif aan de beurt. Thuis hadden wij een pot met Brylcreem. Een flinke lik Brylcreem er in en het haar naar achteren kammen. Vervolgens de hele handel naar voren duwen. Ik vond het niet echt mooi maar het leek op iets van een kuif. 's Morgens kwam mijn vriend Tinus aan de deur. Wij fietsten gezamenlijk naar de LTS. Tinus keek naar mij en maakte een opmerking waar ik niet vrolijk van werd. Hij zei: 'Je moet je haar nog kammen. Het ziet er niet uit'. Ik had nota bene 15 minuten voor de spiegel staan worstelen met een bos hooi op mijn hoofd. Maar goed. Tinus kon het mis hebben. Wij naar school. Maar Tinus had het niet mis Ook op school vond men er wat van. In de pauze de hele zooi door elkaar gegooid zodat die mislukte kuif niet meer zichtbaar was. Maar wat nu? Nu hadden wij in Loosduinen de kapper Bezemer. Toen ik aan de beurt was bij junior legde ik hem mijn probleem uit. Hij knikte ernstig en haalde zijn handen door mijn haar en zei dat mijn haar niet geschikt was om er een kuif van te maken. Maar hij zei dat er een nieuw kapsel onder de jongens in de mode was. Een Frans kapsel. Dat ging zo. Je kreeg een soort van ponny en de rest achterover en vooral veel en langdurig fonen. Volgens junior had bijna alle Haagse bands en de Delftse Teeset dat haar. Ik vond het goed.
In die tijd hadden we nog geen helmplicht. Iedereen zag je kapsel. Dat betekende nogal wat voor mij. Geen Kreidler. Want op een Kreidler rijden met een Frans kapsel was als vloeken in de kerk en dat deed je niet. Na de knipbeurt vond ik dat kapsel eigenlijk best wel mooi. Ik had een vriend en die vriend had een Puch. Eigenlijk wel een gave bromfiets. Die zomer veel en lang tomaten geplukt en na de zomer naar de Kettingstraat in Den Haag. Daar stond een Puch MV50 voor 375 gulden. Best wel duur voor een tweedehands maar ik had geld. Puch gekocht en naar huis. Iedereen vond hem prachtig.
Het bleef echter niet bij het kopen van een Puch. Suède Clarks werden aangeschaft. Inmiddels was ik naar de 4e LTS gegaan. Opleiding automonteur. Daar is die Puch geheel in de juiste staat gebracht. Het zadel omlaag. Het potje met een schroevendraaier doorgeslagen voor het geluid. Het stuur omhoog en de cilinderkop afgevlakt. Ik hoorde er bij.
Gewoon een Loosduiner op een Puch.

En de Kreidler.
Ik ben nu gepensioneerd. Twee jaar geleden was ik bij de firma Wigchers in Schoonloo. Een transport bedrijf en brommer en motormuseum. De eigenaar had honderden (!!!) bromfietsen in twee loodsen staan waaronder alle type Kreidlers die ooit op de markt zijn gebracht. En daar zag ik de Kreidler Florett met eitank. Dat moest het gaan worden. Kuif of geen kuif. Na de rondleiding in die hallen had ik een gesprek met Wigchers en een vriend van hem. Wat bleek! Die vriend wist alles van Kreidlers en de techniek. Na lang zoeken vond ik een Eitank in Roden via marktplaats. Ik ben naar die vriend gegaan en hem hem de advertentie laten zien. Volgens hem zag het er op de foto's goed uit. Hij zei dat ik een proefrit moest maken op die Kreidler en daarna hem moest bellen en de telefoon bij de motor houden en wat gas geven. Echt waar. Dus gedaan. Het geluid laten horen. Hij zei, nog steeds door de telefoon, dat hij kon horen dat de motor prima was en dat zelfs de originele lagers er nog inzaten. Ik kon wat hem betrof deze Kreidler kopen. Mooi dat dit soort liefhebbers bestaan. Ik kreeg vertrouwen door zijn advies. Ik heb die Kreidler gekocht.
Maanden later reed ik op een avond met de Kreidler door een Drents dorpje. Midden op de weg stond een man met een fiets. Hij stak zijn hand naar mij op. Ik stopte. Hij zei mij dat hij het geluid van de Kreidler al van verre hoorde en dat hij de brommer wilde zien. Tijdje met deze man staan praten. Hij vroeg mij of ik met hem naar zijn huis wilde gaan want hij had wat moois. Via de bijkeuken, de keuken kwamen wij in de woonkamer. En midden in de woonkamer!! Je raadt het al. Een compleet gerestaureerde Kreidler als kunstobject op een houten vlonder. Mooi zoiets toch? Gaat bij mijn vrouw niet lukken.
Maar het gevoel naar de Puch was er ook nog. Ik ben toch van Haagse afkomst en de Puch had daar de overhand. Afgelopen zomer, na een lange zoektocht in Breda een Puch MV50 gekocht. Ben nu een blij mens. En als het mooi en vooral droog weer is nodig ik een vriend of buurman uit om een toertochtje in Drenthe te maken. Het zijn allemaal leeftijdgenoten dus gaan ze graag mee. Onderweg wisselen we enkele malen van bromfiets. Echt genieten van een stukje jeugd. Nu de Kreidler onderhouden en hier en daar wat onderdelen vervangen. En als je dan eenmaal in die wereld zit kom je van allerlei mensen tegen. Ik was op zoek naar een blikje lak in de juiste kleur om enkele kleine beschadigingen zoals steenslag bij te werken. Heel wat zaken bezocht tot dat ik werd verwezen naar een verfzaak in Assen. Een oudere man was eigenaar. Hij maakt op bestelling de juiste kleur lak. Ik vroeg hem of hij de kleur ging bepalen via kleuranalyse met een computer. Maar nee, dat deed hij op gevoel en op zicht. Ook hij had ooit in een ver verleden een Eitank Kreidler gehad. Leuke gesprekken levert het bezit van de Kreidler op.
Concours staat zal ik nooit bereiken maar wel heel veel plezier van deze brommer.
Maar eerlijk is eerlijk. As ik op de Kreidler rijd gaan er meer duimen van omstanders omhoog dan dat ik op de Puch rijd.
Ik denk dat ik veel plezier en nut van dit forum zal hebben. De ontvangst was ieder geval erg hartelijk. Neem mij de tikfouten niet kwalijk. Links wil niet altijd wat ik wil.
Groetjes Harry
Bijlagen
IMG_7925.JPG
IMG_7925.JPG (125.41 KiB) 3214 keer bekeken
002.jpg
002.jpg (86.39 KiB) 3214 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#2 Bericht door Maarten » 03 feb 2019, 17:56

Echt een leuk verhaal Harry, op de gezondheidsklachten na natuurlijk. Maar gelukkig heb je de draad weer op kunnen pakken!
Veel plezier met de Kreidler en de Puch!

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#3 Bericht door Flocke » 03 feb 2019, 18:32

Schöne Geschichten, so oder so ähnlich schon oft gehört oder selbst erlebt ... :D

Ich finde es eine gute Sache, dass Du nach so vielen Jahren die Leidenschaft zu den alten Mopeds wiederentdeckt und damit jetzt viel Freude hast. :thumbleft
So geht es ja vielen hier.

Ich hatte meine Kreidler-Sachen aus den 80er Jahren einfach behalten, weil ich sie immer gut fand, nach mehr als 25 Jahren hatte ich dann die Lust und Zeit gefunden, die Mopeds und Teile wieder "auszugraben", und habe jetzt wieder viel Freude daran, es ist auch eine 1965er Eiertank darunter, mit der ich von Frühjahr bis Herbst viel fahre.

Neben dem Interesse an der Technik, dem Schrauben usw. kann man damit doch wunderbar die alten Zeiten aufleben lassen, wie Du auch beschrieben hast. :D

Viel Freude weiterhin mit den Mopeds und alles Gute für die Gesundheit, Gruß

Carsten

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#4 Bericht door Jan » 03 feb 2019, 19:10

Mooie introductie Harry en welkom op het forum.
Je lijkt een lang persoon te zijn, want je knieën steken bijna boven je tank uit en dat lijkt mij niet comfortabel.
Een blokje met 2 korte trappers naar beneden zou met jouw lengte beter zijn, maar dat is een hele ingreep.
Veel plezier met je Kreidler.
Laatst gewijzigd door Jan op 03 feb 2019, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#5 Bericht door Caspar » 03 feb 2019, 19:34

Bedankt voor je verhaal , mooi dat je het wil delen.
Het comfort zal idd toenemen met een trapperblokje,

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#6 Bericht door MichelVH » 03 feb 2019, 20:38

Leuk verhaaltje om te lezen! Zou zo als column in Bromfiets kunnen staan :lol:

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#7 Bericht door rs-r » 03 feb 2019, 20:39

Da's weer eens een leuk verhaal.
Veel succes met je oldtimers Harry!

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4101
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#8 Bericht door hermanngas » 03 feb 2019, 22:45

Ja hallo zeg, als iedereen zulke verhalen gaat schrijven,
kom ik helemaal niet meer achter de computer weg ;-)
Je straalt helemaal op die Eitank, veel plezier gewenst.
En mocht je toch nog aan het sleutelen gaan,
draai dan even je kettingspanner om.
HermaNN

Gebruikersavatar
Harry Huizing
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 mar 2006, 13:03
Locatie: grunn-city
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#9 Bericht door Harry Huizing » 04 feb 2019, 00:46

buddy kan ook opvulling gebruiken

Gebruikersavatar
Toca
Berichten: 142
Lid geworden op: 31 jul 2008, 13:22
Locatie: Waddinxveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#10 Bericht door Toca » 04 feb 2019, 05:50

Morgen Harry,
Erg leuk om je introductie te lezen en wens je nog veel Kreidler plezier !
Groet Toca

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#11 Bericht door nozems » 04 feb 2019, 12:19

Harry van harte welkom op het forum. Leuk om jouw verhaal te lezen, prachtig!

Veel plezier op dit forum en op de Kreidler&Puch:)

Gebruikersavatar
Andre54
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 nov 2018, 15:29
Locatie: Zeewolde
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 24 keren

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#12 Bericht door Andre54 » 04 feb 2019, 17:35

Waarom monteert toch bijna iedereen die kettingspanners verkeerd, ik heb ze zelf vorige week ook maar goed gezet.

Herkenbaar verhaal, wij nostalgische “oudjes”.

Groet,

André
Zeewolde

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#13 Bericht door Nicolaas » 04 feb 2019, 17:56

Hoi Harry
Leuk man, een rode Eitank en wat een gaaf verhaal, je kan jezelf goed verwoorden. Ik ben van 1947, zat ook op de LTS, had een vetkuif en er was toen inderdaad nog geen helmplicht. Ik was alleen niet zo handig als jij met brommers op die leeftijd, maar goed dat waren dan weer vrienden voor. En inderdaad lekker toeren met gelijk gestemden zo'n 10/15 keer per jaar, tijd zat toch. En een Eitank in de huiskamer, ik heb dat zelf ook eens gezien maar gaat mij wat ver, maar ieder zijn lol. En dat je Eitank niet in concourstaat is maakt niks uit man, nieuw blijft hij toch niet, mijn prioriteit is dat hij het altijd doet. Nou Harry, veel toer plezier met je Kreidler en Puch.
Groet Nicolaas.

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#14 Bericht door Nicolaas » 04 feb 2019, 18:02

Harry Huizing schreef: 04 feb 2019, 00:46 buddy kan ook opvulling gebruiken
Dat zijn voornamelijk de veren.
Die moet je opspannen of vervangen.
Best wel ff een klusje.
Als je er geen last van hebt lekker zo laten

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#15 Bericht door Ronvanderstelt » 04 feb 2019, 22:43

Mooi verhaal Harry
Welkom

Harry vd Meer
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 jan 2019, 16:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#16 Bericht door Harry vd Meer » 04 feb 2019, 23:09

Dank jullie voor de berichten. Nu ik wat beter naar de foto kijk valt die doorgezakte buddy inderdaad op. En dat van die kettingspanner ga ik zeker oplossen

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#17 Bericht door Parlotti » 05 feb 2019, 18:20

Harry vd Meer schreef: 03 feb 2019, 17:42 Even wat uitgebreider voorstellen.
daarna beroeps militair voor een jaar of zeven en opleiding sergeant tankmonteur. Gewoond in Den Haag, Weert, Culemborg, Amersfoort en door heimwee weer terug naar Den Haag
Grotendeels gewerkt voor de veiligheidsregio voor het zogenaamde bureau Conflict en crisisbeheersing. Een mooi werkleven gehad. 5 jaar geleden met pensioen gegaan.

Iemand van dit forum vroeg mij naar mijn Kreidler jeugd. Suède Clarks werden aangeschaft
Mooi verhaal Harry. Leuk dat je mijn vraag naar je Kreidler-verleden zo uitgebreid hebt opgepakt. Mij vielen een paar dingen op. Wij hebben diverse overeenkomsten en onze paden moeten elkaar wel ergens gekruist hebben. Maar jij bent een peenbuiker en wat ouder. Ik constateer ook dat je eigenlijk meer een Puch-man was dan een Kreidler-man: meer een vetkuif dan een buikschuiver dus :wink: Geeft niks; mijn oudere broer had ook zo'n Puch met Haags stuur. Maar met een getunede Kreidler-cilinder, dat dan weer wel.
In Weert de KMS gevolgd zeker? En vervolgens tankslet geworden met zo'n baret van de kolenboer; dat vergeven we je ook maar :mrgreen: Tja, en dan die suède Clarks; het waren toch wel bruine mag ik hopen?

Alle gekheid op een stokje; ik heb respect voor je instelling om een beperking te accepteren en vooral uit te gaan van wat je wel kan. Veel plezier met je tweede Kreidler-jeugd in het algemeen en je eitanken in bijzonder.

Groet, Marcel

Harry vd Meer
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 jan 2019, 16:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Wat uitgebreider voorstellen.

#18 Bericht door Harry vd Meer » 06 feb 2019, 20:05

Dank je. Leuke reactie Marcel.
Weert klopt wel maar baret was van de technische dienst. En die Clarks waren inderdaad bruin. Ik had geen lange jas maar wel een spijkerjack.

Plaats reactie