Motocross: Kreidler Formule Kreidler - Veel informatie en artikelen

Kreidler 50 cc motorsport:
Brommerrace, Cuprace, Motocross, Sprint, Wereldsnelheidsrecord, Wegrace
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48205
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 72 times

Re: Formule Kreidler voor motocross en grasbaan (1977, 1978)

#51 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 nov 2010, 17:58

Zijn dit ook nog Formule Kreidler winnaars :?: . Bron: Van Veen archief.
Bijlagen
erepodium.jpg
Erepodium
erepodium.jpg (174.89 KiB) 4707 keer bekeken

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7904
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Nederlands Kampioen Roel Dolfing

#52 Bericht door caveman » 10 nov 2010, 19:32

Nederlands Kampioen Roel Dolfing
Bijlagen
NL Kampioen.jpg
NL Kampioen.jpg (91.01 KiB) 4712 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48205
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 72 times

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#53 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 nov 2010, 17:49

vervolg KNMV
Bijlagen
img225 (Medium).jpg
img225 (Medium).jpg (77.78 KiB) 11953 keer bekeken
img226 (Medium).jpg
img226 (Medium).jpg (71.41 KiB) 11953 keer bekeken
img227 (Medium).jpg
img227 (Medium).jpg (95.51 KiB) 11953 keer bekeken
img228 (Medium).jpg
img228 (Medium).jpg (68.1 KiB) 11952 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 26 dec 2012, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48205
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 72 times

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#54 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 nov 2010, 17:50

De Motorclubs die waren aangesloten.
Bijlagen
img229 (Medium).jpg
img229 (Medium).jpg (60.53 KiB) 14128 keer bekeken
img230 (Medium).jpg
img230 (Medium).jpg (36.6 KiB) 14128 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48205
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 72 times

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#55 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 nov 2010, 17:55

Brief van de Importeur Van veen over de opzet van de klasse.
Bijlagen
img231 (Medium).jpg
img231 (Medium).jpg (79.87 KiB) 11953 keer bekeken
img232 (Medium).jpg
img232 (Medium).jpg (88.9 KiB) 11953 keer bekeken
img233 (Medium).jpg
img233 (Medium).jpg (88.09 KiB) 11953 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 26 dec 2012, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48205
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 72 times

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#56 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 nov 2010, 17:56

:arrow:
Bijlagen
img234 (Medium).jpg
img234 (Medium).jpg (85.52 KiB) 14117 keer bekeken
img235 (Medium).jpg
img235 (Medium).jpg (47.15 KiB) 14117 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48205
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 72 times

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#57 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 nov 2010, 18:51

dijk schreef:mooie informatie weer tjerry :clap
Zeker nu de Formule "HOT" is.

Enzo

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8136
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 86 times
Contacteer:

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#58 Bericht door Maarten » 30 nov 2010, 18:04

Uit de Van Veen map:

Motocross: Kreidler Formule Kreidler
Bijlagen
formule-kreidler-1.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-1.jpg (116.43 KiB) 11935 keer bekeken
formule-kreidler-2.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-2.jpg (131.91 KiB) 11935 keer bekeken
formule-kreidler-3.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-3.jpg (71.42 KiB) 11935 keer bekeken
formule-kreidler-4.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-4.jpg (40.91 KiB) 11935 keer bekeken
formule-kreidler-5.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-5.jpg (150.97 KiB) 11935 keer bekeken
formule-kreidler-6.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-6.jpg (149.68 KiB) 11935 keer bekeken
formule-kreidler-7.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-7.jpg (94.46 KiB) 11936 keer bekeken

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7904
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#59 Bericht door caveman » 30 nov 2010, 22:42

het verhaal zit iets anders in elkaar denk ik.
er waren een aantal rijders die formules hebben gehad / gekocht van van Veen.
die lieten er lokale jeugd op rijden die zich voor die tijd konden inschrijven
als er een wedstrijd was in het dorp. het zullen wel die machines zijn geweest
die als inruil dienden voor het andere frame.

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7904
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#60 Bericht door caveman » 30 nov 2010, 22:46

Afbeelding

zie je ook dat er verschillende frames zijn gebruikt ....

zie type plaatjes.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4360
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#61 Bericht door KJ » 01 dec 2010, 08:12

Door Roland zijn idd verschillende types frames gebruikt.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8136
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 86 times
Contacteer:

Formule Kreidler

#62 Bericht door Maarten » 08 feb 2019, 21:29

Formule Kreidler


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Formule Kreidler

De tijd dat je met een zelf bij elkaar geraapt 50 ceceetje op de grasbaan of in de cross aardig meekon is al weer lang verleden. Mannen als een Aalt Toersen, Jan de Vries, Wolsink en Sigmans zijn zo hun motorsportcarriére begonnen en reden zich toen al in de kijker. Het was de tijd dat een fabrieks 50cc racer al helemaal 11 of 12 pk op de been bracht. Nu, tien jaar later is dat al 21 pk voor de watergekoelde wegracer, terwijl een Kreidlercrosser met lucht gekoelde motor wel tot 13 pk komt. Maar daar moet dan ook iets van 4500 tot 5000 gulden voor worden neergeteld. En welke jeugdcrosser kan dat? Maar er zijn vaders die het wel kunnen en het doen ook, zeker voor de juniorenklasse. Die jongens met die omgebouwde brommers kunnen zich dan de vellen rijden, maar ze hebben geen schijn van kans meer en worden dikwijls dusdanig ontmoedigd, dat ze verloren gaan voor deze sport. In de wegracesport heeft men al van alles bedacht om de ongelijke kansen als gevolg van ongelijkheid van de motoren te beperken en met name de Formule 750 is daarvan een fraai voorbeeld. Maar voor de 50 cc baan- en cross-sport, waarin zo intensief gevijld wordt, lag in een dergelijke formule geen oplossing. En zouden fabrieken al bereid gevonden worden om voor één of andere 50 cc formule een kleine serie speciale motortjes te bouwen, dan zouden die toch ook gauw bijzonder duur gaan worden.

WAAROM KREIDLER?

Anderhalf jaar geleden klonk in 'huize Van Veen' de vraag: 'wat kunnen we doen om de sport weer een bredere basis te geven?' Al gauw was men het er over eens, dat die basis gezocht moest worden in de leeftijdsgroep van 12 tot en met 15 jaar. Animo is er genoeg, dat bewijzen al die circuitjes die de jongens zelf maken op braakliggende stukken land. Maar het wedstrijdwerk, voor jeugdcrossers, zoals dat naar wij menen zo'n jaar of vijf geleden van de grond kwam en waarbij clevere knaapjes door heftig meetrappen zelfs met een Berini-eitje kans hadden tegen versnellings-brommetrjes, dat grandioze spektakel viel ten offer aan de commercie. Pluspunt was dat de KNMV 50 cc startmogelijkheid openstelde vanaf 14 jaar en de NMB zelfs vanaf 12 jaar, maar ook daar dient men, om te kunnen winnen, het beste uit het beste en daarmee tevens het duurste materiaal mee te brengen. Al spoedig kristalliseerde zich dan ook de vraag rond het punt wat nu nog net wel en met wat niet binnen het (financiële) bereik geacht zou kunnen worden van jeugdcrossers, bij voorkeur uitgaande van het geleidelijk of ineens ombouwen van een bromfiets, met gebruikmaking van normaal van dat merk in de handel zijnde onderdelen. In de praktijk komt dan terecht bij onderdelen van lichte motor-fietsen van zo'n zelfde merk en dit alles overwegende stond weldra voor de 'formule crosser' de welbekende RS 50 cc motorfiets model, zijnde wat het eigen merk betreft het snelste wat er op 50 cc gebied bij elke dealer in onderdelen of compleet te betrekken was. En andere merken? Ook daar zijn ongetwijfeld soortgelijke formules te bedenken en te verwezenlijken. Maar gezien de enorme problemen die de heren keurmeesters op te lossen zouden krijgen om voor al die merken uit te maken wat nu wel en niet standaard en over de toonbank te krijgen is, terwijl men bovendien had gesignaleerd dat toch al zo'n 80 procent van het 50 cc sport gebeuren zich afspeelt op machines van het merk Kreidler, kwam men tot de conclusie de snelste en eenvoudigste manier om tot zo'n nieuwe formule te komen het uitsluitend gebruik van één merk te zijn. Bovendien zou op die ma-nier de klasse in alle opzichten en vooral ook keurtechnisch het best begeleid en gesponsord kunnen worden. Argumenten van dusdanige sterkte, dat ook de landelijke sportbonden direct vrede konden hebben met deze unieke situatie van een één-merk-klasse. Een klasse die, naar de mening van de initiatoren tegemoet komt aan de volgende behoeften in willekeurige volgorde: opvangmogelijkheden voor jeugdigen vanaf 12 jaar op verantwoorden manier voorbereiden van jeugdigen op verkeersdeelname op 16 jarige leeftijd (bromfiets) laten agressief verkeersgedrag kanaliseren op afgesloten circuits, logische opbouw van eventuele motorsportcarrière het fungeren als 'kweekvijver' voor jong talent.



'Formule Kreidler', ofwel 'Formule 7 pk' is de naam voor een nieuwe opzet om de 50 cc motorsport een nieuwe impuls te geven. Een soort proefklasse voor jeugdcrossers van 12 tot 16 jaar om op volkomen gelijk materiaal hun krachten te meten. Men zal zich direct afvragen waarom een sport gestimuleerd moet worden, die nota bene nergens ter wereld zo bloeit als juist in Nederland, niet alleen veelvuldig als onderdeel van de wedstrijdprogramma's en via aparte 50 cc clubs, maar ook met overal rond steden en dorpen in het wild crossende jongelui. 'Ja', zegt de geestelijke vader en animator van de nieuwe 7 pk klasse, de heer P. G. Beszelsen,' want langzamerhand is de sprong van het eigenbouwtje op het buurtcircuit naar een voldoend wedstrijdvaardige motor voor officiële 50 cc wedstrijden, financieel veel te groot geworden, zodat veel jeugdig talent nodeloos moet afhaken. Kijk maar eens hoe weinig er de laatste jaren in de 50 cc top nog aan nieuwe namen is bijgekomen. Ontstellend weinig.' Als adjunctdirecteur en project manager van Van Veen Import, de firma die als Kreidler importeur meer dan wie ook de 50 cc sport omhoog heeft geholpen, heeft de heer Beszelsen deze ontwikkeling met bezorgdheid gadegeslagen. En hij staat daarin niet alleen. Ook de landelijke motorbonden KNMV en NMB signaleerden dit verschijnsel. Vandaar dat deze bonden onmiddellijk inhaakten op dit 'Formule 7 pk plan' en het zullen honoreren met officiële Nederlandse kampioenschappen, zowel in de cross als op de grasbaan, daarbij vlot heenstappend over het punt, dat dit om redenen van technische vergelijkbaarheid zou moeten neer-komen op exclusief gebruik van verreweg het meest in de 50 cc sport gebezigde merk en derhalve wordt gepresenteerd als 'Formule-Kreidler'.



VOORBEELD

Meer om als voorbeeld te dienen dan met de bedoeling er grote series van kunnen verkopen, heeft men bij Van Veen Import te Amsterdam een prototype ge-maakt van de formule-crosser en in zijn technisch hoogst bereikbare vorm volgens het reglement. Het is, uiteraard, een van verlichting ontdane en verder zo veel mogelijk 'uitgeklede' RS, voorzien van kunststof crosspatborden, Koni-crossveerelementen, op crossbanden 21'X 2.25 en 17 X 2,75', cross-stuur met Magura handles en een leunstandaardje in plaats van middenbok. Het geheel weegt 65 kg droog en op grond van adviezen van testrijders als Jan de Vries en André Gebben werd gekozen voor een achter-kettingwiel met 60 tanden en 13 tanden op de wisselbak Persoonlijk leek ons de stuuruitslag wat klein om mee te crossen, zoals een ruim 12 liter inhoud biedende tank anderzijds wat groot is, maar de formule laat de rijder vrij om meer stuuruitslag te maken, desnoods door corresponderende deuken in de tank aan te brengen. Het geluidsniveau ligt op 83 dBa Op het RAI motorweekend zal de 'Formule Kreidler' te zien zijn, zowel in de hierboven van de RS motorfiets afgeleide vorm, als in de vorm waarmee men in de praktijk het meest te maken denkt te krijgen, met snellere spullen opgebouwd op de basis van een brommer met drie of vier voetgeschakelde versnellingen. Wie enigszins op de hoogte is met de prijzen van de overeenkomstige bromfietsen en lichte motor-rijwielen zal het met ons eens zijn, dat een prijs van f 1977. — voor de complete door Van Veen ge-maakte 'Formule Kreidler' machine, eerder een aardig grapje in verband met het jaartal is, dan een serieuze poging om er rijk van te worden. Symbolisch noemt de importeur deze prijs en men is dan ook bepaald niet voornemens er grote series van op te zetten. Maar voor wie niet sleutelen wil of kan is er dan in ieder geval toch geen reden om aan de kant te blijven staan.

STARTBEWIJS

De 'Formule Kreidler' staat open voor jongens zowel als meisjes van 12 tot en met 15 jaar die in het bezit zijn van:
a. een gezondheidsverklaring,
b. een startbewijs van KNMV of of NMB dat speciaal voor deze klasse wordt afgegeven.
c. een lidmaatschap van een motorclub
d. een Kreidler die voldoet aan de in het technisch reglement neer gelegde eisen.

Momenteel wordt met de motorsportbonden nog van gedachten gewisseld over de mogelijkheden om een competitie over een aantal wedstrijden te organiseren met als bekroning het kampioenschap van Nederland, zowel voor de crossafdeling als voor de Formule-Kreidlerrijders op de grasbaan.
Het spreekt vanzelf, dat met name een op 50 cc gebied gespecialiseerde organisatie als 'De Dwerg' ook bijzonder geïnteresseerd is in deze nieuwe opzet. Reeds in 1977 zullen tenminste 20 Formule Kreidler wedstrijden worden verreden. Een kampioen krijgt niet alleen een trofee van de firma Van Veen, maar zal zich bovendien het jaar daarop in de sponsoring van deze firma mogen verheugen, o.a. met betrekking tot machine, tegemoetkoming in reiskosten en ook taktische en technische begeleiding, ook al zou die formule-kampioen in dat volgende jaar naar de juniorenklasse overgaan.

Begin maar zijn informatiebulletins verkrijgbaar die antwoord geven op de volgende vragen:

1. Wat moet ik doen om een startbewijs te krijgen
2. Bij welke motorclub kan ik mij aanmelden
3. De technische voorschriften voor de formule
4. Waar de dichtstbijzijnde van de ruim 700 Kreidler dealers zijn.

Wij menen evenwel als redactie van 'Motorsport', dat dit initiatief dermate veel belangstelling zal ondervinden dat wij reeds nu het technisch reglement zoals wij dat van de firma. Van Veen ontvingen, in extenso publiceren.
Voor het informatiebulletin kan men zich wenden tot:

- Van Veen Import BV, Haarlemmerweg 518, Amsterdam tel 020 - 845555
- K.N.M.V., Zijpendaalseweg 1, Arnhem, Postbus 650 tel 085 - 450841
- N.M.B., Vughterweg 43 a, 's-Hertogenbosch tel 073 -146878

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8136
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 86 times
Contacteer:

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler - Veel informatie en artikelen

#63 Bericht door Maarten » 18 feb 2019, 09:04

Afbeelding

Plaats reactie