Motocross: Kreidler Formule Kreidler - Veel informatie en artikelen

Kreidler 50 cc motorsport:
Brommerrace, Cuprace, Motocross, Sprint, Wereldsnelheidsrecord, Wegrace
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 180 times
Been thanked: 241 times

Re: Formule Kreidler voor motocross en grasbaan (1977, 1978)

#51 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 nov 2010, 17:58

Zijn dit ook nog Formule Kreidler winnaars :?: . Bron: Van Veen archief.

Antwoord: Van links naar rechts: Gerard vd Brink, Carol Mulder, Wilhelm Palthe
erepodium.jpg
Erepodium. Van links naar rechts: Gerard vd Brink, Carol Mulder, Wilhelm Palthe
erepodium.jpg (174.89 KiB) 5319 keer bekeken

Van links naar rechts: Gerard vd Brink, Carol Mulder, Wilhelm Palthe

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Nederlands Kampioen Roel Dolfing

#52 Bericht door caveman » 10 nov 2010, 19:32

Nederlands Kampioen Roel Dolfing
Bijlagen
NL Kampioen.jpg
NL Kampioen.jpg (91.01 KiB) 5324 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 180 times
Been thanked: 241 times

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#53 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 nov 2010, 17:49

vervolg KNMV
Bijlagen
img225 (Medium).jpg
img225 (Medium).jpg (77.78 KiB) 12565 keer bekeken
img226 (Medium).jpg
img226 (Medium).jpg (71.41 KiB) 12565 keer bekeken
img227 (Medium).jpg
img227 (Medium).jpg (95.51 KiB) 12565 keer bekeken
img228 (Medium).jpg
img228 (Medium).jpg (68.1 KiB) 12564 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 26 dec 2012, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 180 times
Been thanked: 241 times

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#54 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 nov 2010, 17:50

De Motorclubs die waren aangesloten.
Bijlagen
img229 (Medium).jpg
img229 (Medium).jpg (60.53 KiB) 14740 keer bekeken
img230 (Medium).jpg
img230 (Medium).jpg (36.6 KiB) 14740 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 180 times
Been thanked: 241 times

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#55 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 nov 2010, 17:55

Brief van de Importeur Van veen over de opzet van de klasse.
Bijlagen
img231 (Medium).jpg
img231 (Medium).jpg (79.87 KiB) 12565 keer bekeken
img232 (Medium).jpg
img232 (Medium).jpg (88.9 KiB) 12565 keer bekeken
img233 (Medium).jpg
img233 (Medium).jpg (88.09 KiB) 12565 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 26 dec 2012, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 180 times
Been thanked: 241 times

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#56 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 nov 2010, 17:56

:arrow:
Bijlagen
img234 (Medium).jpg
img234 (Medium).jpg (85.52 KiB) 14729 keer bekeken
img235 (Medium).jpg
img235 (Medium).jpg (47.15 KiB) 14729 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 180 times
Been thanked: 241 times

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#57 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 nov 2010, 18:51

dijk schreef:mooie informatie weer tjerry :clap
Zeker nu de Formule "HOT" is.

Enzo

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8807
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 237 times
Been thanked: 226 times
Contacteer:

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#58 Bericht door Maarten » 30 nov 2010, 18:04

Uit de Van Veen map:

Motocross: Kreidler Formule Kreidler

formule-kreidler-1.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-1.jpg (116.43 KiB) 12547 keer bekeken

Van Veen import bv Alleenvertegenwoordiging van Kreidler Werke GmbH-Stuttgart

Datum 10 december 1979
Referentie LdG/PB
Afdeling

Sportvriend,

3 Jaar Formule Kreidler in Nederland.

Plezierige jaren waarin bewezen is: het gaat steeds harder, en de sprongen worden hoger.

Sprongen, waar in de praktijk het standaard materiaal niet altijd tegen bestand is. Maar dat was ook niet het uitgangspunt.

Kennismaking met moto-cross op een betaalbare manier. Dàt is de zin en kracht van de Formule Kreidler.

Daarom is er nu groot nieuws.

De nieuwe Formule Kreidler 1980 geeft antwoord op de hogere eisen die aan het materiaal gesteld worden, en stelt Formule
Kreidler coureurs en ook de nieuwkomers in staat een vliegende start te maken ín de moto-cross sport met nog steeds hetzelfde uitgangspunt: betaalbaar!

Kijk maar eens op de bijgaande afbeelding van de Formule Kreidler 1980.

Motorisch identiek aan de technische formule van 1979, maar met het rijwielgedeelte van een echte professionele crosser.

De prijs geheel compleet f 3295,-- incl. btw.

Dat het hier om een super-promotionele prijs gaat, wordt duidelijk als je weet, dat MC Profi van Kreidler f 4795,--
kost.

Het verschil zit in het vermogen en in enkele details zoals de naven.

Het betekent echter, dat je met een Formule Kreidler 1980 na één of enkele jaren direct de overstap kunt maken naar de senioren 50-cc, zonder dat je opnieuw een machine behoeft aan te schaffen.

Enkele wijzigingen in vermogen en klaar is Kees.

formule-kreidler-2.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-2.jpg (131.91 KiB) 12547 keer bekeken

10 december 1979,

Wil je club-wedstrijden rijden voor je aan het grote werk begint? Geen probleem, Met de nieuwe Formule Kreidler kun je daar geweldig mee uit de voeten.

Voor het nieuwe seizoen staat opnieuw een geweldige serie (25 wedstrijden) Formule Kreidler evenementen op het programma.

Met opnieuw een officieel kampioenschap van Nederland.

Bijzonderheden worden op korte termijn bekend gemaakt,.

Voor de coureurs in de Formule Kreidler klasse, die in 1979 hebben deelgenomen aan de KNMV wedstrijden staan de volgende mogelijkheden open:

1. Zij doen ook in 1980 mee op de oude uitvoering van de Formule Kreidler, waarbij zij voor 1980 de vrijheid hebben voor- en achtervering te veranderen. (zie bijgaand technisch reglement)

2. Aanschaf van een compleet rijwielgedeelte van de nieuwe Formule Kreidler zonder motor, Bestaand blok inbouwen, prijs f 2295,-- incl. btw.

3. Aanschaf van een complete rijklare Formule Kreidler, prijs f 3295,

Als extra Service voor de Formule Kreidler startbewijshouders van 1979, kunnen complete Formule Kreidlers v.a. bouwjaar 1977 of rijwielgedeeltes zonder motor van Formule Kreidlers eveneens v.a, bouwjaar 1977 uitsluitend bij Van Veen worden ingeruild.

Inruilprijzen

Complete Formule Kreidler v.a. bouwjaar 1977 — f 800,-- incl. btw
Rijwielgedeelte Formule Kreidler v.a. bouwjaar 1977 — f 400,-- incl. btw

DEMONSTRATIEDAG

Verder maken wij je nogmaals attent op de demonstratiedag, die in alle motorbladen is aangekondigd.

Op woensdag 12 december a.s. kun je op het circuit van de motorclub Utrecht, Industrieterrein Lage Weide in Utrecht de nieuwe Formule Kreidler 1980 zelf uitproberen.

Tot ziens in Utrecht, of op circuits in 1980

Met sportgroeten,

VAN VEEN IMPORT BV,

P.G. (Beszelsen/adj. direkteur)

formule-kreidler-3.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-3.jpg (71.42 KiB) 12547 keer bekeken
formule-kreidler-4.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-4.jpg (40.91 KiB) 12547 keer bekeken

TECHNISCHE GEGEVENS

Motor: Kreidler 1 cilinder, 2=takt, luchtgekoeld
Vermogen: 9 pk bij 9500 tpm.
Compressieverhouding: 1 : 11
Mengverhouding: 1 : 25
Carburateur: Bing 20 mm
Koppeling: meervoudig natte plaatkoppeling
Versnellingsbak: 5 versnellingen. klauwschakeling
Frame: buizenframe
Demping voor: Ceriani lucht-hydraulische telescoopvork, 210 mm slag
Demping achter: Koni gas-hydraulische schokbrekers met White Power veer 230 mm slag
Banden: Continental achter, Continental voor

formule-kreidler-5.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-5.jpg (150.97 KiB) 12547 keer bekeken

Formule-Kreidler
Cross- en grasbaanmachine 50-cc
Technisch reglement

In het algemeen zijn op Formule-Kreidler cross- en grasbaanmachines de technische voorschriften van toepassing, zoals deze gelden voor de bestaande wedstrijdmachines de klasse 50-cc en zoals deze zijn vastgelegd door de technische commissie van respectievelijk de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging en de Nederlandse Motorsportbond.

Voor de speciale wedstrijdklasse, Formule-Kreidler moto-cross en grasbaan 50-cc, zijn de navolgende aanvullende bepalingen voor wat betreft de technische uitmonstering ven de wedstrijdmachines van kracht:

MOTORISCH GEDEELTE
  1. Het complete motorblok moet zijn opgebouwd uit onderdelen welke voorkomen in de officiële onderdelencatalogi en prijslijsten van de fabrikant Kreidler Werke, ofwel haar vertegenwoordiger in Nederland, Van Veen Import BV, te Amsterdam.

    Gebruik mag worden gemaakt van uitsluitend die onderdelen uit genoemde catalogi, welke werden vervaardigd voor gebruik in de standaard-versies van Kreidler motoren, zoals deze wettelijk zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.
  2. Het uitlaatsysteem bestaande uit uitlaatbocht en dempergedeelte inclusief het binnenwerk, moet zijn van een goedgekeurde soort en van een type, voorkomend in de onderdelencatalogi als genoemd in artikel 1.
    Eveneens toegepast mag worden uitlaat met bocht en dempergedeelte inclusief het binnengwerk, speciaal vervaardigd voor gebruik op de Formule Kreidler machines
  3. Zuiger en cilinder met cilinderkop, alsmede drijfstang en krukas moeten zijn van een type, voorkomend in de catalogi als genoemd in artikel 1 en 2, en zoals deze worden vervaardigd voor gebruik in de standaard versies van Kreidler motoren, welke wettelijk zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.
  4. Toegepast moet worden 1 carburateur van het merk Bing, met een maximale doorlaat van 20 mm.
  5. De toepassing van roterende inlaatsystemen is niet toegestaan,
  6. Het aantal versnellingen van een Formule-Kreidler cross- en grasbaanmachine moet minimaal 3 zijn en mag maximaal 5 zijn.
formule-kreidler-6.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-6.jpg (149.68 KiB) 12547 keer bekeken

Het is niet toegestaan om veranderingen aan te brengen aan zuiger en cilinder met cilinderkop, inlaatsysteem, uitlaatsysteem, carters, drijfstang en krukas, uitlaatbocht, uitlaatdemper en binnenwerk,waardoor deze afwijken van de specificatie zoals geldt voor de wettelijk goedgekeurde motorfietsen van het merk Kreidler, voor gebruik op de openbare weg.

RIJWIELGEDEELTE

1. Gebruik mag warden gemaakt van uitsluitend die onderdelen uit de officiële onderdelencatalogi van Kreidler Werke of haar
vertegenwoordiger in Nederland, Van Veen Import BV, welke worden vervaardigd voor gebruik in de standaard versies van motorfietsen of bromfietsen van het merk Kreidler, of in Kreidler/Van Veen moto-cross machines,
Uitsluitend de keuze van voorvork en achterschokbrekers is vrij.

2. Het rijwielgedeelte moet zijn voorzien van vaste voetsteunen, Voor de voorschriften voor montage van vaste voetsteunen wordt verwezen naar het algemeen technisch reglement voor moto-cross en grasbaan-machines van K.N.M.V. en N.M.B.

3. Het is toegestaan versterkingsstrips te monteren, resp, te lassen : aan de achtervork, of aan het framegedeelte,

4, Het dempingssysteem van de achtervork moet zijn van het conventionele type, dat wil zeggen, door middel van 2 schokbrekers, aan elke zijde van de achtervork 1.

5, De spatborden moeten zijn van een kunststof materiaalsoort, polyester of ABS, Voor de juiste afmetingen van de spatborden wordt verwezen naar het algemeen technisch reglement voor moto-cross en grasbaan-machines van K.N.M.V en N.M.B.

ELEKTRISCH GEDEELTE

1, Een ontstekingssysteem naar vrije keuze mag worden gebruikt.

2. Het aanbrengen van verlichting, zoals koplamp, achterlicht, remlicht, knipperlichten etc. is niet toegestaan.

ALGEMEEN

1. Op de benzinetank van de Formule Kreidler wedstrijdmachines moet in de originele letters de merknaam Kreidler worden aangebracht, of zijn aangebracht.

2, Inschrijvingen voor deelname aan wedstrijden in de klasse Formule-Kreidler kunnen uitsluitend geschieden onder de merknaam Kreidler.
Het toepassen van eigen naam, of samenvoegsels van meerdere namen in bijvoorbeeld inschrijvingen of uitslagen van wedstrijden, is niet toegestaan.

formule-kreidler-7.jpg
Formule Kreidler
formule-kreidler-7.jpg (94.46 KiB) 12548 keer bekeken

3. De eerste drie aankomenden van elke wedstrijd in de Formule-Kreidler klasse dienen er aan mede te werken, dat de machines door een technisch commissaris gecontroleerd worden op de naleving van de technische voorschriften, geldend voor de Formule-Kreidler klasse.
Het oordeel van de technisch commissaris is bindend.

4. Afwijkingen, welke ten opzichte van de technische voorschriften, geldend voor de Formule-Kreidler klasse wedstrijdmachines, worden geconstateerd, hebben diskwalificatie tot gevolg.

5. Onder origineel Kreidler fabrikaat wordt verstaan, onderdelen van bromfietsen en motoren van het merk Kreidler, welke door
Kreidler Werke worden gefabriceerd, ofwel in haar opdracht door derden worden vervaardigd voor montage in haar producten.

Een exemplaar van de technische voorschriften algemeen, voor wedstrijd machines de klasse 50-cc, kan worden aangevraagd bij:

K.N.M.V. — Zijpendaalseweg 1 — Arnhem

N.M.B. — Vughterweg 43a — Den Bosch

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#59 Bericht door caveman » 30 nov 2010, 22:42

het verhaal zit iets anders in elkaar denk ik.
er waren een aantal rijders die formules hebben gehad / gekocht van van Veen.
die lieten er lokale jeugd op rijden die zich voor die tijd konden inschrijven
als er een wedstrijd was in het dorp. het zullen wel die machines zijn geweest
die als inruil dienden voor het andere frame.

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#60 Bericht door caveman » 30 nov 2010, 22:46

Afbeelding

zie je ook dat er verschillende frames zijn gebruikt ....

zie type plaatjes.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4423
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Has thanked: 24 times
Been thanked: 14 times

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler

#61 Bericht door KJ » 01 dec 2010, 08:12

Door Roland zijn idd verschillende types frames gebruikt.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8807
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 237 times
Been thanked: 226 times
Contacteer:

Formule Kreidler

#62 Bericht door Maarten » 08 feb 2019, 21:29

Formule Kreidler


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Formule Kreidler

De tijd dat je met een zelf bij elkaar geraapt 50 ceceetje op de grasbaan of in de cross aardig meekon is al weer lang verleden. Mannen als een Aalt Toersen, Jan de Vries, Wolsink en Sigmans zijn zo hun motorsportcarriére begonnen en reden zich toen al in de kijker. Het was de tijd dat een fabrieks 50cc racer al helemaal 11 of 12 pk op de been bracht. Nu, tien jaar later is dat al 21 pk voor de watergekoelde wegracer, terwijl een Kreidlercrosser met lucht gekoelde motor wel tot 13 pk komt. Maar daar moet dan ook iets van 4500 tot 5000 gulden voor worden neergeteld. En welke jeugdcrosser kan dat? Maar er zijn vaders die het wel kunnen en het doen ook, zeker voor de juniorenklasse. Die jongens met die omgebouwde brommers kunnen zich dan de vellen rijden, maar ze hebben geen schijn van kans meer en worden dikwijls dusdanig ontmoedigd, dat ze verloren gaan voor deze sport. In de wegracesport heeft men al van alles bedacht om de ongelijke kansen als gevolg van ongelijkheid van de motoren te beperken en met name de Formule 750 is daarvan een fraai voorbeeld. Maar voor de 50 cc baan- en cross-sport, waarin zo intensief gevijld wordt, lag in een dergelijke formule geen oplossing. En zouden fabrieken al bereid gevonden worden om voor één of andere 50 cc formule een kleine serie speciale motortjes te bouwen, dan zouden die toch ook gauw bijzonder duur gaan worden.

WAAROM KREIDLER?

Anderhalf jaar geleden klonk in 'huize Van Veen' de vraag: 'wat kunnen we doen om de sport weer een bredere basis te geven?' Al gauw was men het er over eens, dat die basis gezocht moest worden in de leeftijdsgroep van 12 tot en met 15 jaar. Animo is er genoeg, dat bewijzen al die circuitjes die de jongens zelf maken op braakliggende stukken land. Maar het wedstrijdwerk, voor jeugdcrossers, zoals dat naar wij menen zo'n jaar of vijf geleden van de grond kwam en waarbij clevere knaapjes door heftig meetrappen zelfs met een Berini-eitje kans hadden tegen versnellings-brommetrjes, dat grandioze spektakel viel ten offer aan de commercie. Pluspunt was dat de KNMV 50 cc startmogelijkheid openstelde vanaf 14 jaar en de NMB zelfs vanaf 12 jaar, maar ook daar dient men, om te kunnen winnen, het beste uit het beste en daarmee tevens het duurste materiaal mee te brengen. Al spoedig kristalliseerde zich dan ook de vraag rond het punt wat nu nog net wel en met wat niet binnen het (financiële) bereik geacht zou kunnen worden van jeugdcrossers, bij voorkeur uitgaande van het geleidelijk of ineens ombouwen van een bromfiets, met gebruikmaking van normaal van dat merk in de handel zijnde onderdelen. In de praktijk komt dan terecht bij onderdelen van lichte motor-fietsen van zo'n zelfde merk en dit alles overwegende stond weldra voor de 'formule crosser' de welbekende RS 50 cc motorfiets model, zijnde wat het eigen merk betreft het snelste wat er op 50 cc gebied bij elke dealer in onderdelen of compleet te betrekken was. En andere merken? Ook daar zijn ongetwijfeld soortgelijke formules te bedenken en te verwezenlijken. Maar gezien de enorme problemen die de heren keurmeesters op te lossen zouden krijgen om voor al die merken uit te maken wat nu wel en niet standaard en over de toonbank te krijgen is, terwijl men bovendien had gesignaleerd dat toch al zo'n 80 procent van het 50 cc sport gebeuren zich afspeelt op machines van het merk Kreidler, kwam men tot de conclusie de snelste en eenvoudigste manier om tot zo'n nieuwe formule te komen het uitsluitend gebruik van één merk te zijn. Bovendien zou op die ma-nier de klasse in alle opzichten en vooral ook keurtechnisch het best begeleid en gesponsord kunnen worden. Argumenten van dusdanige sterkte, dat ook de landelijke sportbonden direct vrede konden hebben met deze unieke situatie van een één-merk-klasse. Een klasse die, naar de mening van de initiatoren tegemoet komt aan de volgende behoeften in willekeurige volgorde: opvangmogelijkheden voor jeugdigen vanaf 12 jaar op verantwoorden manier voorbereiden van jeugdigen op verkeersdeelname op 16 jarige leeftijd (bromfiets) laten agressief verkeersgedrag kanaliseren op afgesloten circuits, logische opbouw van eventuele motorsportcarrière het fungeren als 'kweekvijver' voor jong talent.



'Formule Kreidler', ofwel 'Formule 7 pk' is de naam voor een nieuwe opzet om de 50 cc motorsport een nieuwe impuls te geven. Een soort proefklasse voor jeugdcrossers van 12 tot 16 jaar om op volkomen gelijk materiaal hun krachten te meten. Men zal zich direct afvragen waarom een sport gestimuleerd moet worden, die nota bene nergens ter wereld zo bloeit als juist in Nederland, niet alleen veelvuldig als onderdeel van de wedstrijdprogramma's en via aparte 50 cc clubs, maar ook met overal rond steden en dorpen in het wild crossende jongelui. 'Ja', zegt de geestelijke vader en animator van de nieuwe 7 pk klasse, de heer P. G. Beszelsen,' want langzamerhand is de sprong van het eigenbouwtje op het buurtcircuit naar een voldoend wedstrijdvaardige motor voor officiële 50 cc wedstrijden, financieel veel te groot geworden, zodat veel jeugdig talent nodeloos moet afhaken. Kijk maar eens hoe weinig er de laatste jaren in de 50 cc top nog aan nieuwe namen is bijgekomen. Ontstellend weinig.' Als adjunctdirecteur en project manager van Van Veen Import, de firma die als Kreidler importeur meer dan wie ook de 50 cc sport omhoog heeft geholpen, heeft de heer Beszelsen deze ontwikkeling met bezorgdheid gadegeslagen. En hij staat daarin niet alleen. Ook de landelijke motorbonden KNMV en NMB signaleerden dit verschijnsel. Vandaar dat deze bonden onmiddellijk inhaakten op dit 'Formule 7 pk plan' en het zullen honoreren met officiële Nederlandse kampioenschappen, zowel in de cross als op de grasbaan, daarbij vlot heenstappend over het punt, dat dit om redenen van technische vergelijkbaarheid zou moeten neer-komen op exclusief gebruik van verreweg het meest in de 50 cc sport gebezigde merk en derhalve wordt gepresenteerd als 'Formule-Kreidler'.



VOORBEELD

Meer om als voorbeeld te dienen dan met de bedoeling er grote series van kunnen verkopen, heeft men bij Van Veen Import te Amsterdam een prototype ge-maakt van de formule-crosser en in zijn technisch hoogst bereikbare vorm volgens het reglement. Het is, uiteraard, een van verlichting ontdane en verder zo veel mogelijk 'uitgeklede' RS, voorzien van kunststof crosspatborden, Koni-crossveerelementen, op crossbanden 21'X 2.25 en 17 X 2,75', cross-stuur met Magura handles en een leunstandaardje in plaats van middenbok. Het geheel weegt 65 kg droog en op grond van adviezen van testrijders als Jan de Vries en André Gebben werd gekozen voor een achter-kettingwiel met 60 tanden en 13 tanden op de wisselbak Persoonlijk leek ons de stuuruitslag wat klein om mee te crossen, zoals een ruim 12 liter inhoud biedende tank anderzijds wat groot is, maar de formule laat de rijder vrij om meer stuuruitslag te maken, desnoods door corresponderende deuken in de tank aan te brengen. Het geluidsniveau ligt op 83 dBa Op het RAI motorweekend zal de 'Formule Kreidler' te zien zijn, zowel in de hierboven van de RS motorfiets afgeleide vorm, als in de vorm waarmee men in de praktijk het meest te maken denkt te krijgen, met snellere spullen opgebouwd op de basis van een brommer met drie of vier voetgeschakelde versnellingen. Wie enigszins op de hoogte is met de prijzen van de overeenkomstige bromfietsen en lichte motor-rijwielen zal het met ons eens zijn, dat een prijs van f 1977. — voor de complete door Van Veen ge-maakte 'Formule Kreidler' machine, eerder een aardig grapje in verband met het jaartal is, dan een serieuze poging om er rijk van te worden. Symbolisch noemt de importeur deze prijs en men is dan ook bepaald niet voornemens er grote series van op te zetten. Maar voor wie niet sleutelen wil of kan is er dan in ieder geval toch geen reden om aan de kant te blijven staan.

STARTBEWIJS

De 'Formule Kreidler' staat open voor jongens zowel als meisjes van 12 tot en met 15 jaar die in het bezit zijn van:
a. een gezondheidsverklaring,
b. een startbewijs van KNMV of of NMB dat speciaal voor deze klasse wordt afgegeven.
c. een lidmaatschap van een motorclub
d. een Kreidler die voldoet aan de in het technisch reglement neer gelegde eisen.

Momenteel wordt met de motorsportbonden nog van gedachten gewisseld over de mogelijkheden om een competitie over een aantal wedstrijden te organiseren met als bekroning het kampioenschap van Nederland, zowel voor de crossafdeling als voor de Formule-Kreidlerrijders op de grasbaan.
Het spreekt vanzelf, dat met name een op 50 cc gebied gespecialiseerde organisatie als 'De Dwerg' ook bijzonder geïnteresseerd is in deze nieuwe opzet. Reeds in 1977 zullen tenminste 20 Formule Kreidler wedstrijden worden verreden. Een kampioen krijgt niet alleen een trofee van de firma Van Veen, maar zal zich bovendien het jaar daarop in de sponsoring van deze firma mogen verheugen, o.a. met betrekking tot machine, tegemoetkoming in reiskosten en ook taktische en technische begeleiding, ook al zou die formule-kampioen in dat volgende jaar naar de juniorenklasse overgaan.

Begin maar zijn informatiebulletins verkrijgbaar die antwoord geven op de volgende vragen:

1. Wat moet ik doen om een startbewijs te krijgen
2. Bij welke motorclub kan ik mij aanmelden
3. De technische voorschriften voor de formule
4. Waar de dichtstbijzijnde van de ruim 700 Kreidler dealers zijn.

Wij menen evenwel als redactie van 'Motorsport', dat dit initiatief dermate veel belangstelling zal ondervinden dat wij reeds nu het technisch reglement zoals wij dat van de firma. Van Veen ontvingen, in extenso publiceren.
Voor het informatiebulletin kan men zich wenden tot:

- Van Veen Import BV, Haarlemmerweg 518, Amsterdam tel 020 - 845555
- K.N.M.V., Zijpendaalseweg 1, Arnhem, Postbus 650 tel 085 - 450841
- N.M.B., Vughterweg 43 a, 's-Hertogenbosch tel 073 -146878

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8807
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 237 times
Been thanked: 226 times
Contacteer:

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler - Veel informatie en artikelen

#63 Bericht door Maarten » 18 feb 2019, 09:04

Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8807
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 237 times
Been thanked: 226 times
Contacteer:

Prijslijst Formule Kreidler 1979

#64 Bericht door Maarten » 04 mei 2019, 18:38

Prijslijst Formule Kreidler 1979

Afbeelding


ONDERDELENPRIJSLIJST 1979 (levering via Kreidler-dealer)

Formule Kreidler Cross en grasbaan

Art.Nr, Omschrijving artikel, Prijs inkl. btw

990250, Achterschokbreker "White Power" kompleet, 177,--
990254, Kickstarterpedaal, wegklapbaar, 31,25
990255, Koppelingskabel Tevlon, 4,95
990256, Gaskabel Tevlon, 3,80
990257, Voorremkabel Tevlon, 9,30
990258, Set nummerplaten, zwart (3 stuks), 13,45
990259, Klemmen voor voorste nummerplaat (2 stuks), 3,--
990260/61, Aluminiumstrips v. achternummerpl. bev., 17,25
990262, Voorspatbord Luran, 27,25
990263, Achterspatbord Luran, 33,--
990264, Motorscherm links speciaal, 38,05
990265, Motorscherm rechts speciaal, 38,05
990266, Achterkettingtandwiel 1/2 x 1/4 60 tds., 27,75
990268, RS cilinder met zuiger 7,25 pk. v. 4 versn, 318,60
154378, RS cilinder met zuiger 7,25 pk. v. 5 versn, 321,--
154397, RS cilinder met zuiger 5,2 pk. v. 3 versn, 321,--
990269, Luchtfilter Cross speciaal, 5,45
990267, Ketting-geleider, 11,80
990270, Carburateurhoes (anti-vocht en zand), 6,80
990271, Onderbouw met vaste voetsteunen model '78, 56,30
154313, Aanzuigbuis 20 mm, 27,80
156031, Aanzuigrubber, 17,70
156002, Tussenstuk, 3,90
151396, Uitlaat RS voor 4 en 5 versn, 196,50
276100a, Uitlaat RS voor 3 versn, 196,50
153383, Cilinderkop RS voor 4 en 5 versn, 62,65
154316, Cilinderkop RS voor 3 versn, 57,05
990170, Vliegwieldeksel verchroomd, 24,80
151023, Klemband v. aanzuigrubber, 2,75
156013, Voorkettingtandwiel 1/2 x 1/4 13 tds, 29,75

990272, Set onderdelen v. voorvork olie/luchtvering, 172,--
Deze set bestaat uit:
2 hulpveren
2 drukstangen
2 afdichtbussen
2 klembanden
2 afsluitdoppen niet ventiel

AANPASSINGEN VOOR 1979

Cilinder met zuiger 9 pk, 499,--
Onderbouw '79, 70,50
Kickstarter '79, 53,10
Harmonika rubbers per stuk, 10,95
Bumbrubber v. schokbreker, 4,10

NB. Algemene onderdelen, zoals terreinbanden, stuurhandels, bougiekap, ontsteking, Bing carburateurs, zijn geen specifieke Kreidler delen, en zijn bij de erkende handel te verkrijgen.

Op aanvraag is een ombouwlijst voor 4 versn. naar 5 versn. verkrijgbaar.

PRIJSWIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8807
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 237 times
Been thanked: 226 times
Contacteer:

Formule Kreidler - Helmond 30-04-1977

#65 Bericht door Maarten » 04 mei 2019, 19:30

Formule Kreidler - Helmond 30-04-1977


Scan: Tjerry (Enzo-tvdzijden)


Afbeelding
These users thanked the author Maarten for the post:
Enzo-tvdzijden (04 mei 2019, 19:44)
Rating: 9.09%

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8807
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 237 times
Been thanked: 226 times
Contacteer:

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler - Veel informatie en artikelen

#66 Bericht door Maarten » 18 mei 2019, 07:48

Wilhelm Palthe, e-mail, 17-05-2019 schreef:Goedenavond,

Ik weet niet in hoeverre deze site nog actueel is, maar ik ben op zoek naar een groene formule Kreidler.
Heb hier namelijk zelf mee gereden, volgens mij in 1976 of ’77………….
Ik sta o.a. op de foto op dat podium met Gerard vd Brink, Carol Mulder en ondergetekende.
Er schijnt nogal wat onwetenheid te zijn over dat eerste jaar Formule Kreidler als ik het zo lees.
Maar wel leuk. Mocht je info willen, ik heb alles nog in de albums staan, van A t/m Z.
Hoe dan ook, weet jij of er nog ergens iemand afscheid wil nemen van een groene formule Kreidler, of waar er wat staan in NL
Alvast bedankt voor je hulp

Met vriendelijke groet,

Wilhelm Palthe
UIteraard heb ik Wilhelm geantwoord per mail, en die info over de Formule Kreidler zou zeer welkom zijn!!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 180 times
Been thanked: 241 times

Re: Motocross: Kreidler Formule Kreidler - Veel informatie en artikelen

#67 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 mei 2019, 09:09

Van links naar rechts: Gerard vd Brink, Carol Mulder, Wilhelm Palthe

634ECB19-D444-4626-A244-467294744577.jpeg
Van links naar rechts: Gerard vd Brink, Carol Mulder, Wilhelm Palthe
634ECB19-D444-4626-A244-467294744577.jpeg (323.9 KiB) 338 keer bekeken

Van links naar rechts: Gerard vd Brink, Carol Mulder, Wilhelm Palthe

Plaats reactie