Kreidler RMC-S 1979
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Kreidler RMC-S 1979
Nou bij deze mijn resto topic. Mijn vorige kreidler was een enorm beunhok, dus heb die wat opgeleukt, wat landjes mee omgeploegd en weggedaan. Want als er een rijbewijs kwam, moest er ook een serieuze brommer komen. Ik heb deze brommer in De Lier gekocht van een oudere heer die hem verruilde voor een MK4. Papa reed de 13km naar huis toe, ik was nog 15. Ding liep plat erop tegen de 90, reed echt absurd lekker. Setup: Zeta 50cc, originele Bing 17 ovaaldop, en een goedkoop Jamarcol lasnaad pijpje. En een puntenontsteking. Het imitatie zadel gewoon op marktplaats geknikkerd, wat een aarsonterend ding . Had nog een originele Weltmeister met rekje liggen van de vorige. Deze ging er direct op. Lelijke Zündapp koplamp ook direct vervangen door een RS model CEV lamp van handelaar ronnie uit muntendam. Deze heb ik later nog uitgewisseld voor een ZKW, origineel op mijn model.
Morgen zal ik verder schrijven hoe ik mijn restauratie verder heb gedaan
Morgen zal ik verder schrijven hoe ik mijn restauratie verder heb gedaan
Laatst gewijzigd door MichelVH op 11 mar 2019, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Kreidler RMC-S 1979
Ben benieuwd. Altijd leuk om een beetje ontwikkeling te zien. Om iets in een keer naar je zin te hebben moet je en een duidelijke visie hebben en een kruiwagen munten. Stap voor stap is leuker.
Dat je begonnen bent aarsonterende dingen te verwijderen is natuurlijk goed, dit is geen gay porno site
Gr.,
Eric
Dat je begonnen bent aarsonterende dingen te verwijderen is natuurlijk goed, dit is geen gay porno site
Gr.,
Eric
- RMC-Smokey
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 20 mar 2010, 20:07
- Locatie: Hoogezand
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Kreidler RMC-S 1979
Zo heb ik een aardig tijdje rond gereden, maar stoorde me teveel aan een behoorlijk aantal kapotte dingen, dus het zooitje uit elkaar getrokken en begonnen met schoonmaken. Ik had in de tussentijd ook een origineel Weltmeister kort spatbord weten te bemachtigen bij een fietsenzaak in Bleiswijk, hadden ook een antraciete RS voor het raam staan.
Ook heb ik een grote naaf achterwiel weten te kopen. Alles heb ik op mijn werk onlakt doormiddel van logen. Hier heb ik voor gekozen omdat afbijt heel veel (gevaarlijk) werk is, en stralen van plaatwerk hebben ik en anderen slechte ervaringen mee (de spanning wordt uit het materiaal geslagen, spatborden worden slap etc.).
Toen ben ik begonnen de wielen te polijsten met een Pferd hangmotor en heel fijne Scotchbrite schijfjes.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Maigc57 ... e=youtu.be[/youtube]
Ook ben ik begonnen met mijn spatbord. Er zat bij de kentekenplaat een stripje rot in. Plamuren doen we niet aan, dus de hele handen uitgezaagd en een nieuw plaatje in gelast. Ook het verstevigingsplaatje heb ik nagemaakt van een staalplaatje (wat een werk), en erin gehecht.
De trommels heb ik uitgefreesd op de CNC freesbank. Nagemeten en op 2/1000e rond. Daar kan ik wel mee leven. Ze waren wel een beetje glad, dus heb ze even aangetikt met grit 80.
Ook heb ik een grote naaf achterwiel weten te kopen. Alles heb ik op mijn werk onlakt doormiddel van logen. Hier heb ik voor gekozen omdat afbijt heel veel (gevaarlijk) werk is, en stralen van plaatwerk hebben ik en anderen slechte ervaringen mee (de spanning wordt uit het materiaal geslagen, spatborden worden slap etc.).
Toen ben ik begonnen de wielen te polijsten met een Pferd hangmotor en heel fijne Scotchbrite schijfjes.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Maigc57 ... e=youtu.be[/youtube]
Ook ben ik begonnen met mijn spatbord. Er zat bij de kentekenplaat een stripje rot in. Plamuren doen we niet aan, dus de hele handen uitgezaagd en een nieuw plaatje in gelast. Ook het verstevigingsplaatje heb ik nagemaakt van een staalplaatje (wat een werk), en erin gehecht.
De trommels heb ik uitgefreesd op de CNC freesbank. Nagemeten en op 2/1000e rond. Daar kan ik wel mee leven. Ze waren wel een beetje glad, dus heb ze even aangetikt met grit 80.
Laatst gewijzigd door MichelVH op 11 mar 2019, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Kreidler RMC-S 1979
De originele set (die ik los erbij kreeg) was teveel versleten. Een nieuwe wand was me toch te duur, dus heb dit setje aan een Deen verkocht, en toen rustig op zoek naar een andere set. De snelle set, die bij aankoop eronder hing, mocht helaas niet van vaders, dus die verkocht aan een vriend uit de Kreidler jeugdclub.
Mijn plan was standaard te gaan rijden, maar ik kwam deze zwitserse superbreitwand tegen en kon hem niet laten liggen. Het was een getunede cilinder met rubbers en Mahle zuiger, voor maar 50 euro. Volgens de verkoper moest er een nieuwe wand in, maar hij was nog in prachtige staat, geen stootrand en de zuiger was ook vrij netjes. Deze heb ik zwart gespoten en gepolijst, en op de plank gelegd:
In de tussentijd al wat gaan opbouwen. Alle matzwarte delen heb ik zelf gelakt met matzwart (eigenlijk zijdeglans) en hittbestendig zwart (heel mat). Ik heb Motip en action lak gebruikt. De gewone matzwart van Motip is de beste, en de hittebestendige vond ik het fijnst van de action. De hittebestendige deed ik zonder primer, en vastbakken in de oven.
En een NOS reflector en fitting gekocht. Huis was niet mooi maar deukvrij en vers schroefdraad, zelf gespoten en de rand was ook zo goed als nieuw:
Mijn plan was standaard te gaan rijden, maar ik kwam deze zwitserse superbreitwand tegen en kon hem niet laten liggen. Het was een getunede cilinder met rubbers en Mahle zuiger, voor maar 50 euro. Volgens de verkoper moest er een nieuwe wand in, maar hij was nog in prachtige staat, geen stootrand en de zuiger was ook vrij netjes. Deze heb ik zwart gespoten en gepolijst, en op de plank gelegd:
In de tussentijd al wat gaan opbouwen. Alle matzwarte delen heb ik zelf gelakt met matzwart (eigenlijk zijdeglans) en hittbestendig zwart (heel mat). Ik heb Motip en action lak gebruikt. De gewone matzwart van Motip is de beste, en de hittebestendige vond ik het fijnst van de action. De hittebestendige deed ik zonder primer, en vastbakken in de oven.
En een NOS reflector en fitting gekocht. Huis was niet mooi maar deukvrij en vers schroefdraad, zelf gespoten en de rand was ook zo goed als nieuw:
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Kreidler RMC-S 1979
Stickers, rubbers etc allemaal bij John Bos gekocht. Origineel M stuur gehad van Marwin . Voorvork ook zelf gereviseerd, poten gepolijst en gespoten met Motip velgen zilver. Knipperlichten gekocht bij Marwin, imi beugeltje van Tjerry. Imi shocks van KJ, hier ben ik eigenlijk niet tevreden over, vind ze veel te slap en dempen ook voor geen meter. Voor toeren is het wel lekker maar beetje sportief rijden zit er niet in. Ik kan via een vriend Hagons kopen voor een heel mooi prijsje, denk dat dat het wordt.
Origineel zeefje heb ik de gaasjes uit gehaald, en een Twinair van een Solex in gedaan. Past precies! En 10x betere filtering dan die ori zeefjes, komt gewoon zand doorheen.
Origineel uitlaatje gescoord voor een tientje. Ontkoold in het loogbad. Hij was een beetje vaal, maar beter dan de imi Jamarcol. Uiteindelijk heb ik toch besloten SB te gaan rijden dus ging deze op de plank en kwam er een 32mm Jamarcol 2 delig.
Tellertje zelf gereviseerd en op 0 gezet
Wielen ook afgemaakt, de ronding kwam ik in met een neusslijper/powerfile en een scotchbrite bandje. Naaf gepolijst met de hangmotor en een lappenschijf.
Deze kun je even op klikken dit is een filmpje van het polijsten van de naaf.
Achter een Michelin M45 bandje gestoken en voor een Heidenau K35. Letters ingekleurd met een bandenstiftje.
Kappen gespoten, had een Zeta 50cc gescoord met originele kop, en een 28mm 1-delige naadloze imitatie pijp. Vond die ouwe originele toch afbreuk doen aan het geheel.
Origineel zeefje heb ik de gaasjes uit gehaald, en een Twinair van een Solex in gedaan. Past precies! En 10x betere filtering dan die ori zeefjes, komt gewoon zand doorheen.
Origineel uitlaatje gescoord voor een tientje. Ontkoold in het loogbad. Hij was een beetje vaal, maar beter dan de imi Jamarcol. Uiteindelijk heb ik toch besloten SB te gaan rijden dus ging deze op de plank en kwam er een 32mm Jamarcol 2 delig.
Tellertje zelf gereviseerd en op 0 gezet
Wielen ook afgemaakt, de ronding kwam ik in met een neusslijper/powerfile en een scotchbrite bandje. Naaf gepolijst met de hangmotor en een lappenschijf.
Deze kun je even op klikken dit is een filmpje van het polijsten van de naaf.
Achter een Michelin M45 bandje gestoken en voor een Heidenau K35. Letters ingekleurd met een bandenstiftje.
Kappen gespoten, had een Zeta 50cc gescoord met originele kop, en een 28mm 1-delige naadloze imitatie pijp. Vond die ouwe originele toch afbreuk doen aan het geheel.
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Kreidler RMC-S 1979
De Zeta, wat een rotzooi, hij was als nieuw! Maar na een paar weken op de plank keek ik ernaar, en was er een hele bult craquelée gevormd. Dus die ging ook lekker op MP, klaar ermee.
Hij werd echt 100% zoals ik hem wilde, supermooi vind ik hem.
17mm Bing kroondop gekocht, deze helemaal ultrasoon gereinigd en zo'n beetje alles aan sproeiers, pakkingen, gaschuif etc vervangen.
Schijf hendels gespoten, compleet gereviseerd met NOS onderdelen, remde als een jekko. Alleen waren een paar schroefdraden dol, dus zoals je later zult zien heb ik een paar maanden met een AJP rempomp van een Beta en een MTX-SH koppelingshendel gereden. Dit beviel stiekem beter dan ori, dus ik kijk nog even aan wat ik doe. Heb al wel ori hendels gescoord met goeie schroefdraden
Uiteindelijk nog een SB gekocht, deze afgefreesd naar 47mm voet, en tapeinden naar breed gezet. vaste hand en een accuboor. Tapeinden stonden loodrecht op het pasvlak, dus dat ging wel goed.
Eerste start
Beenschild gekocht voor 10 euro, gespoten en klaar. Fijn voor de winterdagen.
Hij werd echt 100% zoals ik hem wilde, supermooi vind ik hem.
17mm Bing kroondop gekocht, deze helemaal ultrasoon gereinigd en zo'n beetje alles aan sproeiers, pakkingen, gaschuif etc vervangen.
Schijf hendels gespoten, compleet gereviseerd met NOS onderdelen, remde als een jekko. Alleen waren een paar schroefdraden dol, dus zoals je later zult zien heb ik een paar maanden met een AJP rempomp van een Beta en een MTX-SH koppelingshendel gereden. Dit beviel stiekem beter dan ori, dus ik kijk nog even aan wat ik doe. Heb al wel ori hendels gescoord met goeie schroefdraden
Uiteindelijk nog een SB gekocht, deze afgefreesd naar 47mm voet, en tapeinden naar breed gezet. vaste hand en een accuboor. Tapeinden stonden loodrecht op het pasvlak, dus dat ging wel goed.
Eerste start
Beenschild gekocht voor 10 euro, gespoten en klaar. Fijn voor de winterdagen.
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Kreidler RMC-S 1979
Eerste kilometers, later op het werk nog een Weltmeister plaathouder gemaakt van RVS
Hoog stuurtje erop geknald en lekker op vakantie gegaan, hij was nog niet af maar alas...
De ontsteking vertouwde ik niet meer zo, bij thuiskomst een MHKZ 4 polig aangeschaft. Nieuwe draden erop, alles goed schoongemaakt en gaan!
Lekker kilometers gemaakt, per (vakantie)week deed ik rond de 300km aan toertjes, was (en ben) helemaal verslaafd. Heerlijk om lekker kilometers te vreten. Opknapper zadeltje gekocht van Marwin voor weinig
Hoog stuurtje erop geknald en lekker op vakantie gegaan, hij was nog niet af maar alas...
De ontsteking vertouwde ik niet meer zo, bij thuiskomst een MHKZ 4 polig aangeschaft. Nieuwe draden erop, alles goed schoongemaakt en gaan!
Lekker kilometers gemaakt, per (vakantie)week deed ik rond de 300km aan toertjes, was (en ben) helemaal verslaafd. Heerlijk om lekker kilometers te vreten. Opknapper zadeltje gekocht van Marwin voor weinig
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: Kreidler RMC-S 1979
Mooi verslag, leuk gedaan. De rode kleur is natuurlijk niet gelijk aan de kleur die Kreidler gebruikte, maar ziet er wel netjes uit. Smaken verschillen, ik zou de Weltmeister buddy er meteen afhalen en op zolder gooien, maar velen vinden het mooier.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
- RMC-Smokey
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 20 mar 2010, 20:07
- Locatie: Hoogezand
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Kreidler RMC-S 1979
Mooi verslag,mooie brommer,Vind zelf ook weltmeister het mooist bij dit model.maar smaken verschillen natuurlijk,op de ronde koplamp na,precies mijn smaak.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Kreidler RMC-S 1979
Die HSP met open wikkeling spoel is geen toppunt van betrouwbaarheid. Ik zou hem vervangen voor een latere (verbeterde).
Enzo
Enzo
- Bijlagen
-
- B3ED58DD-3C5E-4C61-8EC7-1C2593D62930.jpeg (178.29 KiB) 4723 keer bekeken
-
- 894056C8-1524-43A1-8B67-900677BA413B.jpeg (173.28 KiB) 4723 keer bekeken
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Kreidler RMC-S 1979
Nou, na een tijdje kwam deze jongen er dus op. Was in de aanbieding bij Coen:
Maar ik vond 20mm te groot, hij werd een beetje loom op het gas enzo, en de ori 17mm had een veel mooiere vermogensopbouw vond ik. Trok zelfs nog iets meer toeren.
Omdat ik toch mijn blokje nog moest reviseren, heb ik besloten er gelijk een leuk setje onder te bouwen. Ik zag een Puch Gilardoni 74cc cilinder en ik dacht, die moet ik hebben. Net een blokcilinder, boring 47, membraan en 4 poorter. Dat stond me wel aan.
Wössner zuiger van de KTM SX85 85cc
Spoelers dichtgelast, Gilardoni heeft een andere vorm. Met de standaard kreidler poorten gaat het wel aardig, maar ik wilde mijn blok helemaal aanpassen op de Gilardoni. Een ander setje komt er toch niet op, dit moet hem 100% worden.
Gelijk een keerringetje op de schakelas gemaakt
Koppelingsas-gat uitgefreesd naar 16mm, 32 diep. Hier heb ik een bronzen busje voor gemaakt met dezelfde maat, met een lichte drukpassing. Arnold adviseerde lijmen met Loctite, maar ik heb het nu zo zitten en ben dik tevreden.
Koppelingsdeksel aangepast op kickstarter:
Spoelers frezen, moeten nog beetje afgewerkt worden:
Rito drijfstang en bigend in ori krukas erin gedaan:
CNC schakelasje erin:
6 plaats kopelingshart uit staal cnc gefreesd in samenwerking met een maat van me
Deze jongen gaat erachter
Met dit goeikope prutpijpje wil ik het eens gaan proberen, of mijn RS pijp. Opmaatje komt nog, maar vind dit zo lelijk
Maar ik vond 20mm te groot, hij werd een beetje loom op het gas enzo, en de ori 17mm had een veel mooiere vermogensopbouw vond ik. Trok zelfs nog iets meer toeren.
Omdat ik toch mijn blokje nog moest reviseren, heb ik besloten er gelijk een leuk setje onder te bouwen. Ik zag een Puch Gilardoni 74cc cilinder en ik dacht, die moet ik hebben. Net een blokcilinder, boring 47, membraan en 4 poorter. Dat stond me wel aan.
Wössner zuiger van de KTM SX85 85cc
Spoelers dichtgelast, Gilardoni heeft een andere vorm. Met de standaard kreidler poorten gaat het wel aardig, maar ik wilde mijn blok helemaal aanpassen op de Gilardoni. Een ander setje komt er toch niet op, dit moet hem 100% worden.
Gelijk een keerringetje op de schakelas gemaakt
Koppelingsas-gat uitgefreesd naar 16mm, 32 diep. Hier heb ik een bronzen busje voor gemaakt met dezelfde maat, met een lichte drukpassing. Arnold adviseerde lijmen met Loctite, maar ik heb het nu zo zitten en ben dik tevreden.
Koppelingsdeksel aangepast op kickstarter:
Spoelers frezen, moeten nog beetje afgewerkt worden:
Rito drijfstang en bigend in ori krukas erin gedaan:
CNC schakelasje erin:
6 plaats kopelingshart uit staal cnc gefreesd in samenwerking met een maat van me
Deze jongen gaat erachter
Met dit goeikope prutpijpje wil ik het eens gaan proberen, of mijn RS pijp. Opmaatje komt nog, maar vind dit zo lelijk
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Kreidler RMC-S 1979
Zulke verhalen heb ik ook gehoord, maar vind de afwerking zwaar ondermaats, en de passing is ook niet al te best.
Zou t goed gaan met een 74cc?
Zou t goed gaan met een 74cc?
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Kreidler RMC-S 1979
Leuke uitlaat voor die prijs , maar met mijn 60cc loopt hij al tegen een muur op.
Maar : wie weet !
Meet het en je weet het
Maar : wie weet !
Meet het en je weet het
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
-
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 22 aug 2010, 22:04
- Locatie: Heerlen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0