1979, Hans Spaan - Ik ben inderdaad een geluksvogel

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1979, Hans Spaan - Ik ben inderdaad een geluksvogel

#1 Bericht door Maarten » 21 nov 2010, 21:06

Hans Spaan (1979) - Ik ben inderdaad een geluksvogel

Hans Spaan (1979)
Hans Spaan (1979)
Hans-Spaan-Ik-ben-een-geluksvogel.jpg (305.34 KiB) 3390 keer bekeken


Hans Spaan: "Ik ben inderdaad een geluksvogel"

Het verliep in 1979 net als een sprookje maar wie bij Hans Spaan de eerste NMB-kampioen op bezoek gaat merkt niet dat hij tegenover de wereldkampioen van 1981 zit. Je droomt van zo'n kans als hij van Van Veen-Kreidler heeft gekregen, eigenlijk alleen maar. Wie kan namelijk zeggen, dat hij in de motorsport in een gespreid bedje terecht komt en zich alleen maar hoeft te con-centreren op een leerstage van drie jaar?. Niemand toch. Tja, er waren in het verleden ook rijders als Paul Lodeweijkx, Aalt Toersen en Jan de Vries, die van de straat gevist werden om een droom waar te maken. Maar nu, in een tijd waarin zelfs Hartog, Van Dulmen en Middelburg flink moeten sturen om aan hun trekken te komen, is het eigenlijk te mooi om waar te zijn. Hoewel Hans Spaan de rust en de kalmte bezit om sterk te relativeren, bezwijkt hij tenslotte toch voor de aandrang: "Ik ben inderdaad een beetje een geluksvogel. Zonder deze kans was ik waarschijnlijk geen nederlands kampioen in de 50 cc-klasse geworden." Het is een heel bi-zonder verhaal wat Hans Spaan te vertellen heeft. In 1975 begonnen, waren de resultaten niet direct van dien aard, dat er ophef over gemaakt moest worden. "Het eerste jaar bij de beginners werd ik tiende en in 1976 reikte ik in de a-groep van de NMB weer niet verder, omdat ik een half seizoen uittrok voor het bouwen van een nieuwe motor. Hierdoor reed ik slechts vier van de zes tellende races mee. Dat ik toch even hoog eindigde als het jaar ervoor vond ikzelf een hele behoorlijke prestatie."
"Weer een jaar later begon eveneens slecht. Mijn vriend Ben Ent stopte al snel met racen en ik zat zonder vervoer. Ik was 17 en had zodoende nog geen rijbewijs. Daar zat ik? Wat moest ik doen? Er was er wel eens eentje, die wat voor mij wilde doen, maar daar kon ik niet van op aan. Ik won maar een keer, in Born geloof ik, en ik reed twee wedstrijden voor het kampioenschap uit, . Weer, ik kan het bijna zelf niet geloven, legde ik beslag op een tiende plaats. In 1978 kwam Theo Schermer, mijn monteur, erbij. Het liep meteen veel georganiseerder, er zat lijn in mijn werk en dat kwam tot uitdrukking in de resultaten. In het NMB-kampioenschap werd ik derde. Ik won races in Twello, Eersel en Wijnandsrade. Maar in het NK duikelde ik zelfs een plaats naar de elfde positie, hoewel de laatste kampioensrace door een tweede plaats in Gilze-Rijen wat mij betreft een groot succes werd". Nog had Hans Spaan geen flauw idee wat hem te wachten stond. Op de prijsuitreikingsavond van de NMB werd wel gemompeld, dat er voor hem iets zat aan te komen, maar er werd eigenlijk weinig aandacht aan besteed, omdat het eigenlijk te mooi om waar te zijn was. Hans Spaan, een 20-jarige Castricummer, zegt hierover: "Wij hadden geen contactman. Tja, als we onderdelen nodig hadden, gingen we bij Van Veen langs om geld in te leveren, maar er werkelijk iemand kennen deden we niet. Sterker nog, om het bewijs nog overtuigender te maken, in de winter van 1978-'79 heb ik al mijn geld en mijn tijd in de bouw van een nieuwe wegracer gestoken."
"Ik bestelde een spiksplinternieuw frame bij Nico Bakker. Er is als ik me niet vergis een of twee trainingsritjes mee gereden, maar ik weet zeker dat er nooit een echte wedstrijd mee gedraaid is.


Hans Spaan (1979)
Hans Spaan (1979)
Hans-Spaan-Kreidler-van-Veen-50-cc-coureur-12-1979-2.jpg (497.75 KiB) 3390 keer bekeken


Dat kon ook niet, want drie weken voor de eerste race in Wijnandsrade in maart belde Peter Beszelsen van Van Veen me op met de vraag of ik wilde meedoen aan een selectiewedstrijd in het Belgische Zolder. Dat wilde ik natuurlijk." Wat bleek nu, de actieve fanclub van de populaire renner had de gewoonte regelmatig verslag uit te brengen in het — zoals het in de volksmond heet — Castricummertje. Daar viel toevallig het oog op van Peter Beszelsen, die zelf in het naburige Akersloot woont. De teerling was geworpen, het leven van een sportman kan soms louter van toevalligheden aan elkaar hangen.
Van Veen kreeg Hans Spaan in het vizier en wat dat te betekenen had, bleek tijdens de Belgische test wel.
Cees van Dongen jr. en nog drie andere kandidaten behoorden tot zijn mededingers. Het was eigenlijk geen eerlijke krachtmeting, want de beslissing stond zo goed als vast. Nico Polanen, een employee van Van Veen, die Spaan soms terzijde stond, sprak hem geruststellend toe op weg naar het circuit. "Rij gewoon je rondjes, neem vooral geen risico's, voor zover ik het begrijp zit het dan wel goed. Je bent in feite al gekozen."
In plaats van wilde blijdschap uit te stralen deed Hans Spaan of het hem allemaal een zorg was, terwijl hij het van binnen wel degelijk uitschreeuwde van plezier. Theo Schermer: "Zo is ie helemaal. De een springt krijsend van blijdschap op een tafel en maakt een rondedans, maar hij niet. 't Is en blijft onder alle omstandigheden een rustig mannetje." Hans Spaan: "Die drang om me zó emotioneel te uiten, heb ik nooit gehad. Ik zie het wel, zij zullen me niet snel gek maken. Maar ik besefte terdege waar het allemaal om ging. Het was een unieke kans, die ik kreeg. Ik kon geen betere sponsor dan Van Veen wensen. Kijk, je kan wel geld hebben, maar wat begin je ermee in de motorsport. De fabriek heeft 't, daar moet je het vandaan zien te halen. Met geld kom je dan niet ver."
In eerste instantie zag het er allemaal nog niet zo professioneel uit. Van Veen wilde iemand in de wachtkamer hebben zitten. Het resultaat interesseerde eigenlijk nog niemand. "We spraken aanvankelijk af, dat het bereiken van een plaats bij de eerste acht en het hierdoor automatisch verkrijgen van de a-licentie het voorlopige doel zou zijn. Wat er meer uitkwam was meegenomen, méér niet. Toen het kampioenschap in zicht kwam werden ook mijn stoutste verwachtingen overtroffen. Dat was iets, wat niemand had verwacht, ik had er zelfs niet op durven h-pen".
"Het kwam op een beslissing tijdens de laatste titelrace in Hengelo aan. Ik moest van Strikker winnen. Het geluk was toen met me, de motor sloeg gelijk aan, ik ging als snelste van start." Theo Schermer: " Het schijnt een specialiteit van deze buurt te zijn, Wil Hartog komt hier toch ook vandaan. Ik schat dat Hans in 1979 zeker in tachtig procent van de races een kopstart heeft gehad. Voor mij is dat niet alleen geluk. in tegendeel denk ik. Het is ook punt van goed warmdraaien, de motor moet droog zijn. Daar heb je als coureur veel feeling voor nodig. Hans heeft dat. De persoon in kwestie: "Vergeet niet, dat ik hier vier jaar lang wat afgerommeld heb. Avond aan avond was ik in de weer, het kon me niet schelen hoe laat het werd. Ik had er schik in én nog eigenlijk." Maar omdat Hans Spaan op het zadel geholpen werd door Van Veen-Kreidler, wekte zijn succesvol optreden in negen van de zestien wedstrijden ook fikse weerstanden op. Ze, en bedoeld werd een breed scala van onbekenden, zetten een fluistercampagne in. 't Was natuurlijk fabrieksmateriaal wat hem toegeschoven werd. Anders kon het toch nooit. Theo Schermer: "We hadden het er onderling wel eens over. Dat was afgunst. Ik kon echt merken, dat het Hans Spaan niet lekker zat. Hij vond het erg onrechtvaardig." Net zo onrechtvaardig eigenlijk als de volgende lasterpraat, die hem begon te hinderen. Er moesten twee wedstrijden op het circuit van Zandvoort verreden worden. 't Ging - oh toeval - beide keren fout.
De eerste keer kwam het door de op een vreemde motor anders bevestigde voetsteun en de tweede keer kwam het door een oorzaak die ze eigenlijk nooit hebben kunnen vinden." We vermoeden intern dat het aan de schokbrekers lag maar de bevestiging hiervan hebben we nooit kunnen krijgen," benadrukte de pechvogel. Als aasgieren vlogen ze door de tucht, in afwachting van hun nog stuiptrekkende prooi, de verwijten, die ten onrechte waren. "Dat mag je wel niet te vaak doen wat anders lig je eruit bij Van Veen," werd in het rennerskwartier schamper opgemerkt. En in Oudkarspel vroeg iemand op de man af nog voor de wedstrijd moest beginnen: Spring je er nog af? Hans. Ergernis en verbazing maakten zich na deze laatdunkende opmerkingen van hem meester. "Het was natuurlijk plagerij, anders zeg je dat niet. Als zo'n ding stuk langs de weg ligt is dat beslist niet leuk. Ik had het er altijd knap lastig mee tenminste. Bovendien vond ik het volslagen waanzin, wat men mij in de schoenen wreef. Ik ben geen brokkenpiloot. Inderdaad viel ik nu twee keer vlak achter elkaar, maar ik was er vroeger nooit meer dan één keer per seizoen afgevallen. Dat is niet teveel, dacht ik. Nico Polanen zei er altijd precies de waarheid over. Vergeet niet, je bent niet aan het figuurzagen. Het kan gebeuren, je bent aan het racen." Voor het nieuwe seizoen zijn de plannen nog niet exact bekend. Van Veen moet zijn tweede fase van het leerplan nog toelichten.
Hans Spaan: "Het zit er dik in, dat ik nu voor het eerst internationale wedstrijden en minstens drie Grand Prixwedstrijden ga rijden. Dat is tenminste altijd de bedoeling geweest en ik zie niet in waarom men er nu van zou afwijken. Ik denk echter, dat het wel een stuk moeilijker wordt. Je krijgt nu met compleet andere circuits te maken, die je niet of nauwelijks kent, en je ontmoet nu natuurlijk betere tegenstanders. 't Wordt er echter wel allemaal interessanter door en alleen dat al vormt voor mij een geweldige uitdaging, het racen zie ik nog steeds als mijn lust en mijn leven". Angst voor het voortbestaan van de 50 cc-klassen bezit de kersverse titelhouder niet in het minst. "Het is en blijft de mooiste klasse die er is", legde hij weloverwogen uit. "Wat de techniek betreft is de perfectie het grootst. Als je het in litervermogen gaat omrekenen dan is het misschien wel de zwaarst belaste klasse. Dat is ook de reden, waarom ik denk dat het allemaal wel zal meevallen. Je doet niet weg wat belangrijk is". Gewicht en postuur spelen een grote rol. Van Veen heeft terdege rekening met beide factoren gehouden, toen hij op zoek naar nieuw talent was. Want daar stoelde onder andere de fylosofie van zijn collega Beszelsen op. Peter Looyestein, die het vorige seizoen zelfs aan de leiding ging in het WK en toen hoopte dat hij geholpen zou worden met, in welke vorm dan ook, fabriekssteun uit Amsterdam, werd afgewezen door zijn grote nadelen. Hans Spaan stemt erin mee: "Ik durf te wedden, dat Peter Looyestein er niet meer op kan, het frame van de Kreidler is te strak. Ik pas er amper op. Want ik heb al gedacht als ik groter en zwaarder wordt dan krijg ik het al moeilijk". Maar die kans is klein, want Hans Spaan groeit wel, maar uitsluitend in belangrijkheid. Hetgeen hij onderstreepte in Hengelo (OV), de laatste kampioensrace. "Er werd van te voren gezegd, dat ik de eerste Nederlandse kampioen van de NMB kon worden, maar ik besefte het eigenlijk niet eens. Nu ben ik er wel blij om dat het me gelukt is. De KNMV kan tenminste niet meer zeggen, dat bij haar alleen de kampioenen aangesloten zijn. 't Zijn nu de lichtere klassen, die bezweken zijn, maar het is denkbaar dat ook in de zwaardere klassen het een en ander te wachten staat. Als Punt bijvoorbeeld gaat knallen dan is hij ook een serieuze gegadigde voor een titel in de 250 cc en de 350 cc-klasse. Dat geef ik iedereen op een briefje, die jongen is een verschrikkelijk groot talent."

Björn de Wit

Hans Spaan (1979)
Hans Spaan (1979)
Hans-Spaan-Kreidler-van-Veen-50-cc-coureur-12-1979-1.jpg (264.59 KiB) 3390 keer bekeken


Hans Spaan Kreidler/van Veen 50 cc coureur 1979

Tijdens een talententestdag op het Circuit van Zolder is de 20-jarige NMB-coureur Hans Spaan uit Castricum éénstemmig gekozen als Kreidler/van Veen wegrace-coureur 50 cc voor het seizoen 1979.

Tijdens de RAI-tentoonstelling in februari 1978 maakte van Veen reeds bekend dat in het motor-seizoen 1979 een begin zou worden gemaakt met het opleiden van jong motorsporttalent. De bedoeling moest zijn dat in de nabije toekomst dit jong talent met succes aan internationale wedstrijden zou kunnen deelnemen.

Op deze aankondiging zijn honderden aanmeldingen gevolgd. Uit een strenge selectie-procedure kwamen vijf kandidaten naar voren en die werden in staat gesteld proefritten op de Kreidler wegracemachine te maken. Op donderdag 1 maart j.l. werden deze proefritten, met medewerking van KNMV en NMB op het Circuit van Zolder gehouden.

De 5-mans jury die uit leden van de sportcommissie's van KNMV en NMB bestonden plus 2 motorsportjournalisten en ex-wereldkampioen Jan de Vries bepaalden éénstemmig hun keuze op Hans Spaan.

Hij krijgt in 1979 de beschikking over een replica van de succesvolle fabrieksracer waarmee Eugenio Lazzarini in 1978 tweede werd in het wereldkampioenschap.

Het ligt in de bedoeling voorlopig deel te nemen aan de wedstrijden om het Nederlands Kampioenschap 50 cc. Indien Hans zich een plaats bij de eerste 8 weet te veroveren begint in 1980 voor hem een internationaal seizoen, waaronder enkele Grand-Prix. Einddoel is de opname van Hans Spaan in het Duitse fabrieksteam Kreidler/van Veen..

Ex-coureur en de nu bij van Veen als Racing-Service Manager in dienst zijnde Nico Polane zal als technisch coach van Hans Spaan gaan optreden.

Met de keus van Hans Spaan is het in 1979 door van Veen Import BV gesponsorde rijderscorps compleet. Het omvat voor de Formule KreidIer Cross Johnny Slomp, 50 cc Moto-Cross Carol Mulder, 250 cc Moto Cross Henk Bloemert, 50 cc Wegrace Hans Spaan en 50 cc Wegrace pupil Marti van Gaalen.
Met Kreidler wegrace-machine's werden sind 1965 een 20-tal Nationale kampioenschappen, 4 wereldkampioenschappen en 54 Grand-Prix-overwinningen behaald.

Wereldkampioenen:
Jan de Vries 2x (1971 en 1973)
Henk van Kessel 1x (1974)
Angel Nieto 1x (1975)

Vice-wereldkampioenen: Jan de Vries 1x (1972)
Aalt Toersen 1x (1969)
Eugenio Lazzarini 2x (1977 en 1978)





Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Hans Spaan (1979)

#2 Bericht door dijk » 21 nov 2010, 21:48

prachtig dit artikel over hans spaan :clap

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Hans Spaan (1979)

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 nov 2010, 21:53

Heerlijk verhaal weer over het hoe en waarom Hans Spaan bij Van Veen.

Enzo

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Kampioensmachine Hans Spaan prijslijst 1979

#4 Bericht door Maarten » 13 mar 2019, 16:43

Kampioensmachine Hans Spaan prijslijst 1979


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding






Afbeelding

Plaats reactie