Eitank Super 4

Iedereen kan hier z'n Kreidler showen: Leden, gasten en bezoekers.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Martin98
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jun 2013, 14:40
Locatie: westland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Eitank Super 4

#1 Bericht door Martin98 » 02 apr 2019, 22:34

Hoi,

Afgelopen zondag bij Henk van Kessel deze super 4 opgehaald.
Juist doordat deze zo "authentiek" is moest ik deze hebben, dit vind ik bij een eitank persoonlijk leuker dan eentje die in nieuwstaat is, al is dat natuurlijk ook mooi.
Naar mijn idee vrijwel geheel origineel, al ben ik in de Eitanken totaal nog niet thuis.

Wat zijn de plannen:

De roestige look behouden maar wel conserveren of in de mat blanke lak zetten, wie heeft hier ervaring mee, en wat zou het mooiste resultaat geven?
Alles technisch in orde maken, o.a. revisie van het blok, de voorvork en de schokbrekers, ik wil er absoluut geen nieuwe zicht-onderdelen op, dat zou echt afbreuk doen.

Eigenlijk is het idee om er gewoon een "barnfind" van te maken waaraan wel duidelijk te zien is dat er echt aandacht aan besteed is.

Het leuke is dat alles nog gewoon vrij makkelijk los komt. Ook het blokje is van binnen nog in nette staat, maar heeft uiteraard wel revisie nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Eitank Super 4

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 apr 2019, 22:58

Ik zou zeggen blokje terug naar Henk van Kessel voor revisie
De schokdempers voor en achter ( doen alleen veren maar zeker NIET dempen) naar Jan Droog.
Zelf de remmen en kabels gangbaar maken
Ketting en tandwielen nakijken
Banden vervangen
verlichting nakijken
tank schoon maken

Succes

Enzo

Martin98
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jun 2013, 14:40
Locatie: westland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super 4

#3 Bericht door Martin98 » 02 apr 2019, 23:20

Plan is om alle revisie delen zelf te gaan doen.
Het heeft geen haast, en is erg leerzaam, ik heb al even op het forum rond gekeken hiervoor.
Blokje ga ik zelf bij kvl reviseren, daar zal ik ook mee beginnen.
De meeste bewegingsdelen zullen idd even nagelopen en/of vervangen moeten worden, heeft misschien wel 20 jaar stilgestaan.
Al moet ik er wel bij zeggen dat eigenlijk alles nog relatief soepel rolt. De demping is er inderdaad wel uit.
Tankdop zat er helaas niet op, die is ook wel erg roestig van binnen, dus die even met de citroenzuur methode zuiver proberen te krijgen.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Eitank Super 4

#4 Bericht door Henk 3bakvoet » 03 apr 2019, 07:15

Een prachtige Eitank Martin,
Een mooier (bijna) compleet Eitank restauratie object is niet denkbaar.
Na totale demontage wat echt noodzakelijk is schrik je. :shock: laat je daardoor niet ontmoedigen.

Gelukkig zijn het bij jou nog plannen en ideeën, laat de Eitank nog even een paar weken staan en lees je eerst goed in.
Oja, op roest hecht geen (blanke) lak.

Bezoek het restauratie verslag van Gijs van Zanten op het forum.

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super 4

#5 Bericht door Nicolaas » 03 apr 2019, 17:24

Hoi Martin.
Gaaf man, had dezelfde in mijn jonge jaren.
Completer ga je een Super 4 niet vinden denk ik.
Persoonlijk zou ik m' in deze staat niet laten.
Echt zonde om de roest verder zijn gang te laten gaan maar respect voor jouw keus hoor.
Buiten veel andere zaken vraagd vooral de tank veel aandacht. Daarvan moet echt alle roest van binnen en buiten verwijderd worden. Juist langs de lasnaden krijg je na bijna 55 jaar zomaar een piepklein lekje. Vanbinnen moet hij zo schoon zijn dat het metaal glimt als je met je smartfoon het verlicht.
Veel succes met de schoonheid.
Groetjes Nicolaas

Martin98
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jun 2013, 14:40
Locatie: westland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super 4

#6 Bericht door Martin98 » 04 apr 2019, 22:24

Hoi Henk en Nicolaas ,

Ik ben er inderdaad erg blij met deze basis.
ik ben al begonnen met de demontage van een aantal onderdelen.
Het valt mij tot nu toe alles mee, eigenlijk alleen meer dingen die te verwachten zijn na zo'n tijd stilstaan.
Roest ga ik niet verder zijn gang laten gaan, ik laat de look zo maar wil het wel op de een of andere manier conserveren, de manier waarop ik dit ga doen moet ik nog even uitzoeken.
Tank moet inderdaad van binnen weer spik en span worden, wellicht coat ik deze ook om eventuele lekjes dicht te krijgen.

Het restauratieverslag van Gijs heb ik inderdaad al gezien, erg uitgebreid en zeker leerzaam voor deze "roestauratie"

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Eitank Super 4

#7 Bericht door gijsvanzanten » 04 apr 2019, 22:53

Ach wat een beauty! Wat zou ik die weer graag restaureren, maar dat is mijn idee. Jou idee respecteer ik ook.
Zie ik het goed; zit er op het voorspadbord nog een dealerplaatje? En is nog leesbaar wie die dealer was?
Als ik het goed zie zit er ook nog een ori uitlaat onder. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn, die zijn zeer zeldzaam.
Veel succes met je Super4, Maak er wat van.
Gijs v Z

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Eitank Super 4

#8 Bericht door b.bonk » 05 apr 2019, 08:54

heb een half jaartje terug matte blanke lak op een paar verroeste bloempotten
gespoten en dat blijft nog steeds zitten.
die krijgen natuurlijk geen steenslag. maar blijft wel zitten, en geeft dan mooi
niet af.
mvg bertus

Martin98
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jun 2013, 14:40
Locatie: westland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super 4

#9 Bericht door Martin98 » 05 apr 2019, 21:37

Ik snap dat sommige juist te popelen zouden staan voor een volledige restauratie, wat ook erg leuk is uiteraard!
Ik zou dat bij deze brommer juist zonde vinden, zo gaat er eigenlijk 50 jaar aan historie verloren.
Het dealerplaatje zit er inderdaad nog op, ook weer een leuk detail :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Eitank Super 4

#10 Bericht door Flocke » 06 apr 2019, 00:59

Aha, das Moped kommt aus der ehemaligen Hauptstadt ... :D

Ich finde die Idee an sich gut, die Kreidler nur technisch zu überholen und die Optik ("Patina ?") so zu erhalten. Auch mir gefallen Mopeds am besten, die noch ihren originalen Lack haben und wo man die "Gebrauchsspuren" der Jahre sieht, das finde ich einfach am authentischten.

Ob ich persönlich das bei einem Moped in diesem Zustand selbst so machen würde oder ob mich der Anblick des Rostes in der Garage auf die Dauer stören würde, steht auf einem anderen Blatt. Denn grundsätzlich mag ich keinen Rost, so bin ich nun mal geprägt, Rost war und ist für mich negativ besetzt, das wird man nicht los ... :wink: Wobei man bei manchen modernen Kunstwerken durchaus gewillt ist, Rost zu akzeptieren.
Aber eine Kreidler in diesem Zustand zu belassen, finde ich auch gut. :)

In jedem Fall ist es gar nicht so einfach, so ein Moped zu überholen, Teile auszutauschen usw. und dass am Ende immer noch alles zusammenpaßt und das Ganze ein stimmiges Gesamtbild abgibt, irgendwelche auffälligen Neuteile würden die authentische Erscheinung sofort stören, also das ist schon eine Herausforderung, wenn auch eine der anderen Art und von daher nicht uninteressant. :wink:

Viel Erfolg dabei, Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Eitank Super 4

#11 Bericht door Henk 3bakvoet » 07 apr 2019, 09:15

zo gaat er eigenlijk 50 jaar aan historie verloren.
Je doet net of dit de laatste super4 is op de wereld, wat een onzin.

Als jij de historie en het hele verhaal kent van deze Eitank die enige jaren gestald in een champignonkwekerij heeft gestaan zou kunnen vertellen zou ik er nog iets mee hebben.

Het kosten baten plaatje, zal in deze de doorslag geven voor de keuze.

Wat er nu staat is een perfect restorable wrak, in zijn huidige staat geschikt als decoratie naast een olievat in een moderne spijkerbroeken winkel met keiharde muziek waar ze vodde verkopen, althans nieuwe vodde wel te verstaan.
Bijlagen
vodde.JPG
vodde.JPG (38.59 KiB) 5572 keer bekeken

Jupke
Berichten: 201
Lid geworden op: 22 aug 2010, 22:04
Locatie: Heerlen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super 4

#12 Bericht door Jupke » 09 apr 2019, 22:27

Ik denk dat Martin bedoeld dat je aan de toestand van de Kreidler kunt aflezen wat hij heeft meegemaakt de afgelopen 55+ jaren.
En volledig gerestaureerd gaat dat natuurlijk verloren.
Als je het verweerde hoofd van deze havenarbeider een facelift geeft gaat zijn verleden ook verloren.
Hendrik-ecb-Beikirch-mural-art-Heerlen-The-Netherlands-slide-02.jpg
Hendrik-ecb-Beikirch-mural-art-Heerlen-The-Netherlands-slide-02.jpg (84.35 KiB) 5512 keer bekeken
ren.
Laatst gewijzigd door Jupke op 10 apr 2019, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Eitank Super 4

#13 Bericht door De Snavelaar » 10 apr 2019, 15:31

Leuk ding, opknappen en tech in orde...dan lekker op je tijdmachine toeren.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Eitank Super 4

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 apr 2019, 17:11

Ach ja de meningen zijn verdeeld.
Is te verwachten op een forum.
één ding staat vast als je er vanaf wil staat de prijs vast op de manier hoe jij het aan gaat pakken. Namelijk jou aankoop bedrag. :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
ramone
Berichten: 599
Lid geworden op: 02 feb 2005, 20:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Eitank Super 4

#15 Bericht door ramone » 10 apr 2019, 21:26

Ik vind het een prachtige eitank.
Goed plan om deze niet te restaureren. Gewoon technisch 100% maken en conserveren. Dan behoud je de doorleefde charme. Gerestaureerde eitanken zijn er al genoeg van.
Succes en veel plezier met je eitank.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Eitank Super 4

#16 Bericht door gijsvanzanten » 10 apr 2019, 22:59

Ik heb het idee dat hij toch nog wel een keer gerestaureerd zal worden. :D Want als hij zo blijft zal er ooit een keer
een onbenul komen die hem in de schrootbak mietert. #-o En dan is de historie echt verloren. :mrgreen:

Jupke
Berichten: 201
Lid geworden op: 22 aug 2010, 22:04
Locatie: Heerlen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super 4

#17 Bericht door Jupke » 10 apr 2019, 23:48

De roestige look behouden maar wel conserveren of in de mat blanke lak zetten, wie heeft hier ervaring mee, en wat zou het mooiste resultaat geven?

Ik heb wel eens gezien [ op een restauratie programma ] dat ze dat met een soort was deden,maar welk soort werd er er niet bij gezegd.
Dat zag er heel goed uit, maar hoe vaak moet je dat opnieuw doen?
Bij de restauratie van een ratrod werd de hele auto blank gespoten, dat ding was ook behoorlijk verroest .

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 493
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren

Re: Eitank Super 4

#18 Bericht door nvliet » 11 apr 2019, 11:05

Wat ze meestal doen is een staalwolletje erover voor de losse troep en dan in de owatrol spuitenm, dat droogt alleen niet zo snel, dus als je Owatrol en blanke scheepslak opmengt gaat dat prima, de owatrol zorgt ervoor dat de roest niet verder gaat, voordat je definitief de hele brommert gaat doen zou ik gewoon effe een stukkie binnen in een spatbord doen om te kijken of het aan je verwachtingen voldoet.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Eitank Super 4

#19 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 mei 2019, 17:45

Kijk een Henk wat mooi gedaan met blanke lak :D
Bijlagen
FF98E0DF-6183-4E41-971A-072BA54BCE68.jpeg
FF98E0DF-6183-4E41-971A-072BA54BCE68.jpeg (367.72 KiB) 5223 keer bekeken
34B4A5D1-5DDB-465D-9750-B3954C1D49B6.jpeg
34B4A5D1-5DDB-465D-9750-B3954C1D49B6.jpeg (419.71 KiB) 5226 keer bekeken
AE37E81F-7BB7-49AA-A3D9-BBD6AA5E508D.jpeg
AE37E81F-7BB7-49AA-A3D9-BBD6AA5E508D.jpeg (414.68 KiB) 5226 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Eitank Super 4

#20 Bericht door Henk 3bakvoet » 05 mei 2019, 10:37

Zeker, nog nooit zo iets moois gezien.

Is dit ook het ultieme uiterlijk van de topic starter?

henk stet
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 mei 2015, 17:55
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Eitank Super 4

#21 Bericht door henk stet » 05 mei 2019, 11:47

smaken als eerder gememoreerd verschillen maar ik zou zelfs voor mijn verdriet nooit op zo,n vod willen rijden alles wat in oude bromfietsen leuk vind zie ik hier absoluut niet in terug maar nogmaals smaken verschillen.

Martin98
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jun 2013, 14:40
Locatie: westland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super 4

#22 Bericht door Martin98 » 05 mei 2019, 21:00

Jupke schreef: 09 apr 2019, 22:27 Ik denk dat Martin bedoeld dat je aan de toestand van de Kreidler kunt aflezen wat hij heeft meegemaakt de afgelopen 55+ jaren
Dat is inderdaad de juiste omschrijving :D .
nvliet schreef: 11 apr 2019, 11:05 Wat ze meestal doen is een staalwolletje erover voor de losse troep en dan in de owatrol spuitenm, dat droogt alleen niet zo snel, dus als je Owatrol en blanke scheepslak opmengt gaat dat prima, de owatrol zorgt ervoor dat de roest niet verder gaat, voordat je definitief de hele brommert gaat doen zou ik gewoon effe een stukkie binnen in een spatbord doen om te kijken of het aan je verwachtingen voldoet.
Ik dacht zelf al aan owatrol. Mengen met scheepsluik zou ervoor zorgen dat het beter droogt? En wellicht ook minder snel vergeelt? Ik ga het inderdaad eerst op een plek proberen die niet in het zicht zit, de look terugkrijgen is anders vrij lastig.
Enzo-tvdzijden schreef: 01 mei 2019, 17:45 Kijk een Henk wat mooi gedaan met blanke lak :D
De tank van deze brommer vind ik persoonlijk wel erg mooi. Verder is het niet geheel mijn stijl en ga ik het zelf ook anders aanpakken. Het roestige chroom blijft bij mij ook zo en ga ik niet allemaal mat zwart spuiten. En zoals jullie al zeggen, smaken verschillen, ik vind het doorleefde bij deze brommer juist prachtig :D

Ik ben momenteel bezig met de blokrevisie. Het gaat met deze brommer allemaal niet zo snel, en heeft ook geen haast. Ik zal waarschijnlijk toch, ook als deze af is, voornamelijk met mijn fluor oranje blijven rijden.

Plaats reactie