#10
Bericht
door Maarten » 21 jul 2019, 09:18
Helmplicht
Tekst: A.Hoegen, Nijmegen
Wat, helmplicht!? Ik ben toch geen kind dat leert fietsen?! Lekker
scheuren over Neerlands fietspaden zonder helm, de vrijheid belevend.
Mag dat ook al niet meer?! Waar slaat dit op?!
Ik hoor het ze denken, de snorfietsbezitters. Ik, van de naoorlogse
generatie, mijmer nog wel eens over de gouden tijd van de bromfiets.
Tweewielers met trappers en spaakwielen. Dat ding moest toen wel op
een fiets lijken. En op een fiets hoefde je natuurlijk geen helm op.
Merken als Zundapp, Kreidler Florett, DKW, en minder stoer maar wel
populair: PUCH. Ik reed als puber op mijn opgevoerde Kreidler Florett 90
km per uur, zonder helm! Toegegeven, duurde maar een week. Omdat
mijn verstand mij influisterde dat mijn remmen waarschijnlijk niet op die
snelheid waren berekend. En ik daardoor wel eens een ongeluk zou
kunnen krijgen waarbij ik heel veel zou kunnen breken. Maar ook omdat
je toen nog fanatiek aanwezige agenten had, op jacht naar
wetsovertreders. Dus heb ik na een ongeveer een week toch maar weer
de zuiger en cilinder van mijn Kreidler Florett gedemonteerd. Alleen dat
voorste tandwiel, dat liet ik zitten. Om toch een beetje harder te kunnen
rijden; er zaten een paar tandjes teveel op. Werd ik dus al vrij snel
daarna door de politie gecontroleerd, werd mijn Kreidler in beslag
genomen voor technisch onderzoek, en kreeg ik 'm een paar dagen later
terug zonder tandwiel. Kon ik niet eens naar huis fietsen!
Ik weet dus hoe het voelt om een jonge gast te zijn, een vrije vogel.
Maar zo'n scherm voorop de snorfiets, zo'n Holleeder-scherm, daar zou
ik toch niets van moeten hebben. Dat is iets voor doetjes, vind ik. En
Holleeder zou mij wat dat betreft echt niet hebben kunnen bekeren.
Nou ja, onder bedreiging misschien..
De paar Puch Maxi die je nog ziet bestempelde ik als een relikwie uit de
tijd dat bromfietsen nog trappers en spaakwielen hadden. Die snorren
dan ook meestal gezapig mee met de gewone fietser, walmend
weliswaar.
Ik ben het gaan opzoeken op overheid.nl toen het een nieuws-item was,
de helmplicht voor snorfietsers. De politiek schijnt nl. pal achter de
medici te staan, die pleiten voor die plicht omdat snorfietsers
onevenredig vaak hersenletsel schijnen op te lopen.
Wat blijkt? Volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens is
een snorfiets een bromfiets. Maar dan één die gebouwd is om niet
harder te kunnen rijden dan 25 km per uur!
Dus die lekker scheurende snor-bromfietsen worden geacht niet harder
te kunnen rijden dan 25 km per uur. Dat is dus de snelheid die een
gewone fietser soms haalt. Je weet wel: trappend op een tweewielige
spaakwieldrive waarvan de bestuurder even uit zijn dak gaat. Een
maximumsnelheid die elke wielrenner ruimschoots overschrijdt. En dat
willen die Holleeder-snorders natuurlijk niet op zich laten zitten. Dus de
begrenzer onklaar gemaakt en scheuren maar.
Ik begrijp nu dus dat je onevenredig hoge kans loopt op hersenletsel als
je op zo'n Holleeder-scooter rijdt. Nou ja, als je zonder helm op, je
voortbeweegt op een snor-bromfiets die harder rijdt dan 25 km per uur.
Met of zonder scherm.
Onder aansporing van de medici neemt de politiek nu blijkbaar haar
verantwoordelijkheid. En legt de snorfietsers een nieuwe verplichting
op. Namelijk de helmplicht. Bovenop de bestaande regel: de
snelheidsbeperking tot 25 km/uur. Met het idee aldus hersenletsel te
kunnen voorkomen. Zonder extra kosten.
Scheelt namelijk nog steeds ouderwets fanatiek handhavende agenten.
A.Hoegen
Nijmegen