1993, 50 cc racers opnieuw van start - Borrelglaasjes in Woerden

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1993, 50 cc racers opnieuw van start - Borrelglaasjes in Woerden

#1 Bericht door Maarten » 30 mei 2019, 18:06

1993, 50 cc racers opnieuw van start - Borrelglaasjes in Woerden


Bron: Het Motorrijwiel, No. 5, Sep - Okt 1993
Tekst: Hans van Dissel
Foto's: Patrick van Griethuysen, Anton van de Wilt

Scan: peter G


Afbeelding

1993, 50 cc racers opnieuw van start - Borrelglaasjes in Woerden


De mannen van bet eerste uur, met in het midden Frans Vos. Gehurkt bij het achterwiel van de Jamathi van Willem van Dillen oud-amateurrenner en nog steeds verwoed veteraanracer Piel Kramer.

Borrelglaasjes. Zo werden, met zekere vertedering, de 50 cc racemonstertjes genoemd in de tijd dat zoveel Nederlandse coureurs er bet racevak op leerden en er mee schitterden. Zelfs wereldkampioenschappen kwamen er mee in Nederlandse banden. Een bijzonder categorie racemotoren, die helaas in het internationale racegeweld ten onder gingen.

Jammer, vond een aantal leden van de veteranentoerclub "Oud maar Sterk" en men besloot er iets aan te doen. En zoals wij al eerder meldden, hebben enige OmS-leden onder leiding van de oud-racer Frans Vos enige maanden gewerkt aan het opnieuw prepareren van hun veteranen 50 cc'ers, alle gebouwd voor 1970.0p 15 mei jongstleden kon men proefrijden en de motoren optimaal afstellen op het industrieterrein van de gemeente Woerden, mogelijk gemaakt door de spontane toestemming die deze lokale overheid hiervoor had gegeven. Gezegd mag worden dat de eigenaars veel werk van hun machientjes hebben gemaakt. Zo waren er twee zelfbouw Eysinks, van Dick Pruiksma en Joop van Genderen, in het rennersveld te bewonderen en had Willem van Dillen in een tijd van twee weken, nadat de motor gereed was, uit een hoop onderdelen een perfecte Jamathi startklaar op het asfalt gekregen.

Foto: Open dat gas! Voorovergebogen achter het piepkleine :witje komt Erik Veenendaal op zijn Kreidler aanstormen.

Foto: Hoe zit dal nu precies? De '69 Kreidler van Erik Veenendaal.

Foto: Oud-renner Frans Vos bestudeert aandachtig details van een strak geprepareerde Gilera tijdens de Trainingsdag in Woerden op 15 mei.


Afbeelding


Verder signaleerden we enkele Van Veen Kreidlers, een Benelli, een Gilera en ook enkele zwaardere machines als een MZ uit 1963, bereden door Paul van Leeuwen, en een NSU Fox uit 1958. Naast Frans Vos was ook oud-renner (en nog steeds meer dan enthousiast veteraanracer) Piet Kramer aanwezig om de nieuwbakken coureurs met het wegdek en alle kneepjes van het racen vertrouwd te maken. Tijdens het Nationaal Veteraan Treffen op 28 augustus in Woerden zullen deze mensen hun kunnen demonstreren op een stratencircuit dat rond het Exercitieveld wordt afgezet. Tevens zal op deze dag een aantal prominente ex-50-cc-rijders uit de jaren '60 en '70 die hun sporen in de TT van Assen verdiend hebben, met hun racers aanwezig zijn. We noemen Aalt Toersen, Jan Thiel, Jan van Veen, Jan de Vries, Theo Timmer en Henk van Kessel. Het kenmerkende, snerpende geluid van deze ranke racertjes zal zeker weer te horen zijn en de nostalgische lucht van hete race-olie weer opgesnoven kunnen worden; alle zintuigen komen dus aan bod bij het genieten van al dit fraais uit de recente motorhistorie tijdens het mede door Het MotorRijwiel gesponsorde Nationaal Veteraan Treffen. Door de firma van Veen zullen enkele fabrieksracers van het merk Kreidler worden tentoongesteld. Ook zal getracht worden om de winnende machine wan de TT van Assen 1968, de Jamathi met start-nummer 22 en destijds bereden door de helaas veel te vroeg overleden Paul Lodewijkx, naar Woerden te krijgen. Een ieder die in het bezit is van een 50 cc racer van voor 1970 (zowel fabrieks- als eigenbouw en waarbij niet wordt bedoeld een opgevoerde bromfiets) en interesse heeft om ook zijn machine weer eens tijdens evenementen tot leven te laten komen, kan alle informatie hierover inwinnen bij de secretaris van het Oud maar Sterk 50 cc Racing Team, D.P. Pruiksma, Valkenstraat 16, 4132 BC Vianen, telefoon 03473-71455.
Het Nationaal Veteraan Treffen biedt echter nog veel meer: er zijn ook nog enige demorace's in de 125 en 250 cc klassen, verzorgd door rijders van de Historische Motorsport Vereniging. Aan de start zullen ondermeer verschijnen Frans Visbach op Eysink (zie ook het verhaal van de TT-Eysink in dit nummer), Dick Eysink op uiteraard een familieprodukt, Frans Vos op MZ, Theo van der Valk op Eysink, Chris Bekkenkamp op BSA Bantam en ook MotorRijwiel-redacteur Wim Maiijnis is, natuurlijk op Eysink, van de partij.

Foto: Ook van de partij in Woerden: de door Frans Vos geprepareerde 50 cc Benelli van j.A.C. van Rest

Foto: Oud maar Slerk voorzitterer Anton van de Wilt had zijn NSU Fox van 1958 ook naar Woerden gebracht om de puntjes op de I te zetten.

foto: Willem van Dillen moest heel wal onderdelen zelf maken voordat zijn van 1970 daterende Jamathi er weer raceklaar bij stond.

Ter verluchtiging van het geheel zal een ronde-Miss de coureurs begeleiden. Verder zal op deze dag door gezellige zitjes op het terrein, een grote onderdelenmarkt en een kleine toerrit, de befaamde Kaasrit, van ongeveer 50 kilometer met enkele leuke controlepunten, getracht worden een sfeer van de jaren '60 te creëeren. Ook Het MotorRijwiel is uiteraard met een stand aanwezig op dit grote openlucht evenement voor historische motoren, scooters en bromfietsen. Kom `ns langs!

Tekst: Hans van Dissel
Foto's: Patrick van Griethuysen, Anton van de Wilt

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 1993, 50 cc racers opnieuw van start - Borrelglaasjes in Woerden

#2 Bericht door pax00l » 14 jun 2020, 19:24

ja ik zat even te kijken een mooie site en toen zag ik deze bladzijden, waar dus een paar jongens die het toch voor elkaar kregen om een start te maken van een 50cc gebeuren, als ik dat ziet dan komen de herinneringen weer naar boven,ik heb het altijd sneu gevonden van het blad dat ze onze namen niet hebben vermeld ,ja we waren maar gewone mannen ,maar ja naar een 2jaar stond er op de start line 100 a125 50cc fietsjes ,en dat ging door heel Nederland, 10a12 starts hadden we.
oke we weten allemaal hoe het gelopen is, van OMS ging het naar CRT en naar Andre clubs ,ik kan zo wat, al de namen nog die er op staan, het is toch leuk om het te zien, waar voor dat je het heb gedaan.

Plaats reactie