Schakel probleem 4 bak direct
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 05 apr 2017, 12:00
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Schakel probleem 4 bak direct
Ik heb gezocht op het forum maar heb niets gevonden dat overeen komt met mijn probleem.
Mijn 4 bak direct gaat gewoon van 0 naar 1 en dan op naar 2, 3 en ook terug gaat goed. Zelfs de 2e 0 is gewoon bereikbaar. Van 3 naar 4 kan ik gewoon schakelen, maar de bak schiet direct weer uit de versnelling. Zolang ik niet te hard gas geef kan ik hem door de voet onder de pook te houden wel in 4 houden. Als ik echt gas geef schiet er toch uit en weer in. Ik heb de excentrisch bout onder de kick-starter geprobeerd te verstellen maar ook als de pook helemaal naar beneden staat of helemaal omhoog (ipv op het midden ) maakt het niets uit. Wie heeft suggesties?
Mijn 4 bak direct gaat gewoon van 0 naar 1 en dan op naar 2, 3 en ook terug gaat goed. Zelfs de 2e 0 is gewoon bereikbaar. Van 3 naar 4 kan ik gewoon schakelen, maar de bak schiet direct weer uit de versnelling. Zolang ik niet te hard gas geef kan ik hem door de voet onder de pook te houden wel in 4 houden. Als ik echt gas geef schiet er toch uit en weer in. Ik heb de excentrisch bout onder de kick-starter geprobeerd te verstellen maar ook als de pook helemaal naar beneden staat of helemaal omhoog (ipv op het midden ) maakt het niets uit. Wie heeft suggesties?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60385
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 964 keren
- Ontvangen waarderingen: 2278 keren
Re: Schakel probleem 4 bak direct
Was dat al lang ? Is het ineens gekomen?
Is hij recentelijk open geweest ?
Enzo
Is hij recentelijk open geweest ?
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13629
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 589 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Schakel probleem 4 bak direct
Optie van Andy lijkt mij de oorzaak.
Maar het kan ook komen door een vervuilde/versleten arreteer plug. Dat is de bout aan de onderkant van het blok met een plunjer en een veer er in.
Even nakijken voordat je het blok splijt.
Maar het kan ook komen door een vervuilde/versleten arreteer plug. Dat is de bout aan de onderkant van het blok met een plunjer en een veer er in.
Even nakijken voordat je het blok splijt.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60385
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 964 keren
- Ontvangen waarderingen: 2278 keren
- kreidler844
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 237 keren
- Contacteer:
Re: Schakel probleem 4 bak direct
komt de pook niet toevallig tegen de kap aan?
Verbogen haakje in het blok wil ook nog wel eens.
Arreteerbout? schroevendraaiersleufje van de stelbout moet ongeveer horizontaal staan.
Verbogen haakje in het blok wil ook nog wel eens.
Arreteerbout? schroevendraaiersleufje van de stelbout moet ongeveer horizontaal staan.
-
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:43
- Locatie: Sijbekarspel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Schakel probleem 4 bak direct
In zijn 2de versnelling moet het schakelpendaal naar boven en beneden evenveel vrije slag hebben.kreidler844 schreef: ↑13 sep 2019, 12:39 komt de pook niet toevallig tegen de kap aan?
Verbogen haakje in het blok wil ook nog wel eens.
Arreteerbout? schroevendraaiersleufje van de stelbout moet ongeveer horizontaal staan.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Schakel probleem 4 bak direct
-------------------------
smalle ring zit tussen de 2 en 3 .
de 4 zit achter de 1 - en tussen de 3 .
----------------------------------
mechanische oorzaken [ in het blok ]kunnen zijn
-de nokjes van tandwiel 3 zijn versleten [ die grijpt in tandwiel 4 .
-het kleine schakelvorkje heeft slijtage [ zodat de 3 niet goed in tandwiel 4 komt .
-de groef van de schakelwals heeft slijtage [ dat gebeurt als een blok te lang met weinig olie rijd ]
- schakelwals is slecht uitgevuld.
#####
-- als er blok onderdelen nodig zijn ...
-- tandwiel + onderdelen [ van een 4 bak ]kosten bijna niks . [ ik heb nog zat voorraad]
##
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 05 apr 2017, 12:00
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Schakel probleem 4 bak direct
Dank voor de suggesties!
- Het probleem kwam van het ene op het andere moment nadat ik olie had ververst. Maar ik heb nooit met te weinig olie gereden. Daarna ben ik op zoek naar de reden en heb ik het blok 3x open gehad en van alles nagekeken Ik heb kleine dingen gevonden zoals dat de kogel in de koppeling niet meer rond was (een platte kant had) en er was een vulring van de schakelwals gebroken die onderin lag. Natuurlijk netjes vervangen. Het schakelvorkje om de kickstarter getest.Voorzichtig getest in het openliggende carter om te zien of het nu werkt en daarna iedere keer dichtgemaakt en hopen dat dat de oorzaak was.
Ik heb de instelling van de pook gecontroleerd de pook staat echt horizontaal maar ook naar de uitersten gesteld, boven en onder maakt het geen verschil. De pook raak het deksel beslist niet.
-De uitvulringen van schakelwals zal ik controleren daar kan een oorzaak zitten
-Slijtage op het schakelvorkje zal ik opnieuw controleren
-De nokjes van het tandwiel 3 zijn volgens mij OK maar zal ik ook nog eens controleren.
-De groef van de schakelwals zal ik controleren (maar was volgens mij OK laatste keer)
-De "smalle ring" zal ik gaan bekijken maar heb ik tot nu toe nog niet eerder gezien, maar ik heb dan ook de tandwielen niet van de as af gehad.
-een versleten arretteerplug is een goed idee. Die zal ik gewoon vervangen.
Onderdelen ben ik voor in graag contact
- Het probleem kwam van het ene op het andere moment nadat ik olie had ververst. Maar ik heb nooit met te weinig olie gereden. Daarna ben ik op zoek naar de reden en heb ik het blok 3x open gehad en van alles nagekeken Ik heb kleine dingen gevonden zoals dat de kogel in de koppeling niet meer rond was (een platte kant had) en er was een vulring van de schakelwals gebroken die onderin lag. Natuurlijk netjes vervangen. Het schakelvorkje om de kickstarter getest.Voorzichtig getest in het openliggende carter om te zien of het nu werkt en daarna iedere keer dichtgemaakt en hopen dat dat de oorzaak was.
Ik heb de instelling van de pook gecontroleerd de pook staat echt horizontaal maar ook naar de uitersten gesteld, boven en onder maakt het geen verschil. De pook raak het deksel beslist niet.
-De uitvulringen van schakelwals zal ik controleren daar kan een oorzaak zitten
-Slijtage op het schakelvorkje zal ik opnieuw controleren
-De nokjes van het tandwiel 3 zijn volgens mij OK maar zal ik ook nog eens controleren.
-De groef van de schakelwals zal ik controleren (maar was volgens mij OK laatste keer)
-De "smalle ring" zal ik gaan bekijken maar heb ik tot nu toe nog niet eerder gezien, maar ik heb dan ook de tandwielen niet van de as af gehad.
-een versleten arretteerplug is een goed idee. Die zal ik gewoon vervangen.
Onderdelen ben ik voor in graag contact
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60385
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 964 keren
- Ontvangen waarderingen: 2278 keren
Re: Schakel probleem 4 bak direct
3x open en nog niet goed. Ik zou maar eens een vakman inschakelen. Zo zit je maar te gokken en kom je niet verder.
Enzo
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13629
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 589 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Schakel probleem 4 bak direct
@ed.merk: Zou het kunnen dat je de oude olie hebt afgetapt via de arreteer plug ?
die zit aan de onderkant van het blok nog geen 10cm van de olie-aftap plug , een vergissing is mogelijk.
die zit aan de onderkant van het blok nog geen 10cm van de olie-aftap plug , een vergissing is mogelijk.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60385
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 964 keren
- Ontvangen waarderingen: 2278 keren
Re: Schakel probleem 4 bak direct
dom dom, staat in elk kreidler boekje. En als je er twee ziet en weet niet welke denk dan logisch na (laagste punt) of vraag het hier.
Enzo
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 29 dec 2016, 16:52
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Schakel probleem 4 bak direct
de blokkeer /arreteerplug zit in het kleine carterdeel/onstekingskant
ik besef net dat de olieplug ook in datzelfde carterdeel zit dus maar even een foto om verwarring te voorkomen
ik besef net dat de olieplug ook in datzelfde carterdeel zit dus maar even een foto om verwarring te voorkomen