E10
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
- Andy
- Berichten: 10331
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 343 keren
Re: E10
Ik had al een vastloper na het tanken van E10 peut. Dus absoluut niet in je oldtimer. Was gelukkig op tijd bij, niieuwe zuiger en cilinder gehoond en hij rijdt weer.
Kost weer centjes, maar de schrik en ellende langs de weg was groter.
Andy,
Kost weer centjes, maar de schrik en ellende langs de weg was groter.
Andy,
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: E10
Ik was erbij. Andy en ik hebben al heel veel volgas overal naartoe gereden. Tien of meer kilometers volgas over snelwegen was geen uitzondering. Zowel wind mee als wind tegen! Geen centje pijn.
Andy had de tank leeg en kon niks anders dan E10 tanken, en we gingen nog geen 500meter volgas over de A9 en het was klaar! De temperatuur liep ook veel hoger op na die tankbeurt met E10.
Maar vande week stond hier de Kreidlerjugend voor de deur, jeweetwel die enthousiaste jongens die hun hand niet omdraaien voor een kilometer meer of minder. En ze zijn ook verrekte handig!
Mooie verhalen van Max. Had het ook nog over de E10 nu hier. Maar wat blijkt in de USA is de brandstof vaak veel slechter als hier. Sowieso ligt het octaangetal veel lager maar vaak is er ook tot 15% bio-ethanol aan toegevoegd!
Max reed ook niet met een hele speciale olie ofzo, maar hij had geen last met die matige tot 15% toegevoegde bio-ethanol brandstof!
Hoe zit dat dan? Hij kreeg daar vooral in de staat Arizona te maken met extreme hoge temperaturen tot wel 50graden, hij reed dan maar met z’n vizier dicht..
Andy had de tank leeg en kon niks anders dan E10 tanken, en we gingen nog geen 500meter volgas over de A9 en het was klaar! De temperatuur liep ook veel hoger op na die tankbeurt met E10.
Maar vande week stond hier de Kreidlerjugend voor de deur, jeweetwel die enthousiaste jongens die hun hand niet omdraaien voor een kilometer meer of minder. En ze zijn ook verrekte handig!
Mooie verhalen van Max. Had het ook nog over de E10 nu hier. Maar wat blijkt in de USA is de brandstof vaak veel slechter als hier. Sowieso ligt het octaangetal veel lager maar vaak is er ook tot 15% bio-ethanol aan toegevoegd!
Max reed ook niet met een hele speciale olie ofzo, maar hij had geen last met die matige tot 15% toegevoegde bio-ethanol brandstof!
Hoe zit dat dan? Hij kreeg daar vooral in de staat Arizona te maken met extreme hoge temperaturen tot wel 50graden, hij reed dan maar met z’n vizier dicht..
- jamojamo
- Berichten: 3751
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: E10
Pas nog een programma gezien waar ze in Amerika met grote V8’s drag racen op straat. Als voorbereiding liet ie de 90 octaan uit de tank halen om te vervangen voor 85 octaan. Zal wel een compressie en ontstekingstijd dingetje zijn.
Ik heb ook wel eens begrepen dat de energie inhoud van een liter octaan 95 hoger zou moeten zijn dan 98 of hoger omdat hoe hoger het octaangetal hoe meer toevoegingen om zelfontbranding tegen te gaan.
Twee dingen zijn zeker: ethanol vreet rubbersoorten en is hygroscopisch. De milieuwinst is ook een smoesje omdat je bomen kunt planten waar de grondstof voor dat spul groeit of voedsel voor mensen verbouwen en het verbruik is hoger dan op aardolie gebaseerde benzine.
Gr.,
Eric
Ik heb ook wel eens begrepen dat de energie inhoud van een liter octaan 95 hoger zou moeten zijn dan 98 of hoger omdat hoe hoger het octaangetal hoe meer toevoegingen om zelfontbranding tegen te gaan.
Twee dingen zijn zeker: ethanol vreet rubbersoorten en is hygroscopisch. De milieuwinst is ook een smoesje omdat je bomen kunt planten waar de grondstof voor dat spul groeit of voedsel voor mensen verbouwen en het verbruik is hoger dan op aardolie gebaseerde benzine.
Gr.,
Eric
-
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 25 nov 2008, 22:11
- Locatie: lunteren
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: E10
De 102 van Fire Zone bevat geen ethanol volgens mijn zoon die in de bos- en tuinbouw machines werkt
Kun je je tank goed mee afvullen voor de winter
Wij mengen zelf met de synthetische 2 takt olie van Stihl, tot nog geen problemen meegehad
Je kunt ook de gemende Stihl motomix gebruiken ( goedkoper als Aspen )
Gr
Jan G(S50)
Kun je je tank goed mee afvullen voor de winter
Wij mengen zelf met de synthetische 2 takt olie van Stihl, tot nog geen problemen meegehad
Je kunt ook de gemende Stihl motomix gebruiken ( goedkoper als Aspen )
Gr
Jan G(S50)
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 240 keren
- Contacteer:
Re: E10
deze wordt alleen niet meer geproduceerdjan gijsbertsen schreef: ↑04 okt 2019, 14:05 De 102 van Fire Zone bevat geen ethanol volgens mijn zoon die in de bos- en tuinbouw machines werkt
Kun je je tank goed mee afvullen voor de winter
Wij mengen zelf met de synthetische 2 takt olie van Stihl, tot nog geen problemen meegehad
Je kunt ook de gemende Stihl motomix gebruiken ( goedkoper als Aspen )
Gr
Jan G(S50)
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: E10
Is nog wel te koop bij Welkoop en bij STIHL lijkt het ook nog in het assortiment.kreidler844 schreef:deze wordt alleen niet meer geproduceerdjan gijsbertsen schreef: ↑04 okt 2019, 14:05 De 102 van Fire Zone bevat geen ethanol volgens mijn zoon die in de bos- en tuinbouw machines werkt
Kun je je tank goed mee afvullen voor de winter
Wij mengen zelf met de synthetische 2 takt olie van Stihl, tot nog geen problemen meegehad
Je kunt ook de gemende Stihl motomix gebruiken ( goedkoper als Aspen )
Gr
Jan G(S50)
https://www.welkoop.nl/winkel/tuin/werk ... f-_1205014
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: E10
Achter in de schuur staat nog een auto met loodhoudende benzine in de tank. Vier jaar geleden, na twintig jaar stilstand, liep hij er nog op.
Met de loodvervanger ging het een stukje achteruit, nu met de ethanol toevoegingen weer. Heb wel goede verhalen gehoord over de additieven voor oldtimers, maar functioneert dat ook met de E10 benzine?
Zowel in de Kreidlers als ook in mijn oude auto (1981) doe ik vrijwel alleen maar euro 98. Bevalt tot nu toe goed.
Met de loodvervanger ging het een stukje achteruit, nu met de ethanol toevoegingen weer. Heb wel goede verhalen gehoord over de additieven voor oldtimers, maar functioneert dat ook met de E10 benzine?
Zowel in de Kreidlers als ook in mijn oude auto (1981) doe ik vrijwel alleen maar euro 98. Bevalt tot nu toe goed.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
-
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:43
- Locatie: Sijbekarspel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: E10
BPUltimade met Triboron zit ik zo rond de 2 euro de liter, aangezien ik 3000 km per jaar rij is dat mij te duur en kan dan ook niet onderweg tanken wat toch ook regelmatig nodig is bij een lange tocht. Bedoel natuurlijk de Ecomax enz.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: E10
Ook interessant om te lezen;
Het Probleem is niet de Motor, maar de Brandstof (E10, E15, E85)
Veel van de hedendaagse brandstoffen bevatten tot wel 10% Ethanol (E10). Dit kan een probleem geven bij de oudere motoren die niet zijn ontwikkeld om deze brandstof te gebruiken. Het probleem wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het relatief hoge percentage O2 (zuurstof). De zuurstof breekt de benzine (een organische vloeistof) in relatief korte tijd af.
Tijdens het afbreken van de benzine ontstaat er een plakkerig, gom-achtig, stroperig residu die het brandstofsysteem kan verstoppen. Deze afbraak kan zich al tussen 60-90 dagen voordoen. Met andere woorden: E85 is zeer beperkt houdbaar!
Ethanol houdende brandstoffen zijn zeer corrosief voor plastic en rubber delen van het brandstofsysteem en kunnen bij oudere motoren (Klassiek/Historisch) voor veel problemen zorgen. Denk bijvoorbeeld aan pakkingen, leidingen, membranen, injectoren, vlotters, sproeiers et cetera.
Ethanol is hygroscopisch (trekt water aan). Dit versterkt het toch al hoge corrosieve karakter van Ethanol. Als Ethanol een bepaalde hoeveelheid water heeft opgenomen zal er een fase scheiding optreden. Dit betekent dat de ethanol zich van de benzine zal scheiden. Omdat Ethanol zwaarder is dan benzine zal het zich onder in de brandstof tank verzamelen. Vanwege de hoge (bijna 100%) concentratie van Ethanol zal het een verwoestend effect op het brandstofsysteem hebben. Zo zeer zelfs dat wanneer de motor gestart wordt deze in korte tijd volledig stuk draait als deze niet een volledig aangespast brandstofsysteem heeft.
De schade ontstaat voornamelijk omdat de motor op pure Ethanol veel heter wordt, hogere toeren wil draaien en geen smering meer heeft. Een niet te repareren schade kan zich al binnen enkele minuten voordoen!
LET OP: Een theelepel water op een liter E85 is genoeg om de fase scheiding te beginnen.
Een zeer belangrijk extra nadeel is dat het octaangetal dramatisch zakt als de ethanol zich heeft gescheiden van de benzine en is vermengd met het water.
Als de motor een langere tijd heeft stilgestaan, zoals bijvoorbeeld een historische of klassieke wagen tijdens de winter, kan door de afbraak van de benzine in de E85 een plakkerige gomachtige substantie de carburateur (of injectiesysteem) zeer slecht doen lopen. Het gevolg kan een onvolledige verbranding zijn, vastgeplakte zuigerveren, spoelen(lekken) van brandstof via de boring in het oliesysteem en de smering van lagers blokkeren....
De meest voorkomende problemen door gebruik van Ethanol houdende brandstoffen, waaronder E85, zijn:
- Ethanol is een oplosmiddel voor plastic, rubber en zelfs aluminium. Gevolg: Een zwarte drab die olie- en brandstoffilters zal verstoppen.
- Ethanol droogt materialen zoals, plastic, rubber uit. De meeste oudere moteren zijn NIET geschikt voor Ethanol.
- Ethanol is een schoonmaakmiddel en kan aangekoekt vuil uit bijvoorbeeld een kleppendeksel of carterpan, losweken en in het systeem brengen met alle nadelige gevolgen van dien.
- Ethanol is Hygroscopisch waardoor de kans op een fase scheiding zeer groot is.
- Ethanol heeft een hogere verbrandingstemperatuur dan benzine die zeer schadelijk kan zijn voor zuigers, veren et cetera.
- Ethanol kan NIET gebruikt worden in een brandstof tank die MTBE of ETBE bevat.
WAT KAN IK TANKEN????
In het overzicht hieronder, dat ik heb overgenomen uit "Sustainable Biofuels", staat globaal beschreven welke brandstoffen er zonder grote risico's gebruikt kunnen worden in Historische en Klassieke motoren.
Het Probleem is niet de Motor, maar de Brandstof (E10, E15, E85)
Veel van de hedendaagse brandstoffen bevatten tot wel 10% Ethanol (E10). Dit kan een probleem geven bij de oudere motoren die niet zijn ontwikkeld om deze brandstof te gebruiken. Het probleem wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het relatief hoge percentage O2 (zuurstof). De zuurstof breekt de benzine (een organische vloeistof) in relatief korte tijd af.
Tijdens het afbreken van de benzine ontstaat er een plakkerig, gom-achtig, stroperig residu die het brandstofsysteem kan verstoppen. Deze afbraak kan zich al tussen 60-90 dagen voordoen. Met andere woorden: E85 is zeer beperkt houdbaar!
Ethanol houdende brandstoffen zijn zeer corrosief voor plastic en rubber delen van het brandstofsysteem en kunnen bij oudere motoren (Klassiek/Historisch) voor veel problemen zorgen. Denk bijvoorbeeld aan pakkingen, leidingen, membranen, injectoren, vlotters, sproeiers et cetera.
Ethanol is hygroscopisch (trekt water aan). Dit versterkt het toch al hoge corrosieve karakter van Ethanol. Als Ethanol een bepaalde hoeveelheid water heeft opgenomen zal er een fase scheiding optreden. Dit betekent dat de ethanol zich van de benzine zal scheiden. Omdat Ethanol zwaarder is dan benzine zal het zich onder in de brandstof tank verzamelen. Vanwege de hoge (bijna 100%) concentratie van Ethanol zal het een verwoestend effect op het brandstofsysteem hebben. Zo zeer zelfs dat wanneer de motor gestart wordt deze in korte tijd volledig stuk draait als deze niet een volledig aangespast brandstofsysteem heeft.
De schade ontstaat voornamelijk omdat de motor op pure Ethanol veel heter wordt, hogere toeren wil draaien en geen smering meer heeft. Een niet te repareren schade kan zich al binnen enkele minuten voordoen!
LET OP: Een theelepel water op een liter E85 is genoeg om de fase scheiding te beginnen.
Een zeer belangrijk extra nadeel is dat het octaangetal dramatisch zakt als de ethanol zich heeft gescheiden van de benzine en is vermengd met het water.
Als de motor een langere tijd heeft stilgestaan, zoals bijvoorbeeld een historische of klassieke wagen tijdens de winter, kan door de afbraak van de benzine in de E85 een plakkerige gomachtige substantie de carburateur (of injectiesysteem) zeer slecht doen lopen. Het gevolg kan een onvolledige verbranding zijn, vastgeplakte zuigerveren, spoelen(lekken) van brandstof via de boring in het oliesysteem en de smering van lagers blokkeren....
De meest voorkomende problemen door gebruik van Ethanol houdende brandstoffen, waaronder E85, zijn:
- Ethanol is een oplosmiddel voor plastic, rubber en zelfs aluminium. Gevolg: Een zwarte drab die olie- en brandstoffilters zal verstoppen.
- Ethanol droogt materialen zoals, plastic, rubber uit. De meeste oudere moteren zijn NIET geschikt voor Ethanol.
- Ethanol is een schoonmaakmiddel en kan aangekoekt vuil uit bijvoorbeeld een kleppendeksel of carterpan, losweken en in het systeem brengen met alle nadelige gevolgen van dien.
- Ethanol is Hygroscopisch waardoor de kans op een fase scheiding zeer groot is.
- Ethanol heeft een hogere verbrandingstemperatuur dan benzine die zeer schadelijk kan zijn voor zuigers, veren et cetera.
- Ethanol kan NIET gebruikt worden in een brandstof tank die MTBE of ETBE bevat.
WAT KAN IK TANKEN????
In het overzicht hieronder, dat ik heb overgenomen uit "Sustainable Biofuels", staat globaal beschreven welke brandstoffen er zonder grote risico's gebruikt kunnen worden in Historische en Klassieke motoren.
- b.bonk
- Berichten: 3691
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
Re: E10
Pascal.
Moet ik dat echt alle maal lezen.
Mvg berus
Dee altijd aspen
Nee nu met die rammel snelle zooi 1 op 40 met castrol rs ruik hem
Nu knap , nog 1 ritje 12 okt
Daarna sluit ik me af van al dat gezemel hier over .
Enzo zij 80000 berichten terug al slotje erop.
Moet ik dat echt alle maal lezen.
Mvg berus
Dee altijd aspen
Nee nu met die rammel snelle zooi 1 op 40 met castrol rs ruik hem
Nu knap , nog 1 ritje 12 okt
Daarna sluit ik me af van al dat gezemel hier over .
Enzo zij 80000 berichten terug al slotje erop.