Ombouwen naar SB

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Ombouwen naar SB

#1 Bericht door retteketet » 26 dec 2019, 21:36

Huidige situatie:van 4 naar 5 v omgebouwd mokick blok met Motoplat (6v) en rechte vertanding(koppeling).Smalle tap maar boringen voor brede tap reeds aanwezig.Nu kleine(replica) Breitwand met 18 mm Bing kroondop en standaard uitlaat. Wil-na de aanstaande RDW motorkeuring over naar een SB met 60cc,maar niét de VHS cilinder 40ZN8+ en ook geen membraan cilinder,daarbij is de bedoeling om gebruik te maken van de Mikuni VM20-151 (RS set Black Mamba) alsmede een nog nader te bepalen expansie-uitlaat en eventueel een Kokusan Powerbox P22 of P17.Ik rijd grasbaan (oldtimer voetversnelling) met een 5 bak welke+/- 13000 toeren maakt en ben dus gewend aan/liefhebber van veel toeren.Nota bene, het gaat hier wel om mijn straatfietsje en niet om de 50cc grasbaanmachine!Mijn vraag is dus-wat zou in deze een goede set kunnen zijn en in het bijzonder welke cilinder en tuner?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ombouwen naar SB

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 dec 2019, 22:45

Als ik dit zo lees weet je zelf allemaal wat er te koop is.

Enzo

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Ombouwen naar SB

#3 Bericht door LVS » 26 dec 2019, 23:38

keuze uit

een normale 60 cc ktt aanpassen .
een maxwell 60 cc [ maar die heeft standaard al een hoge uitlaat timing .]
een parma kit cilinder [ die hebben 1 enorm brede blinde spoelpoort , waar bijna geen zuigers in passen ]
of een oude originele mahle vermaken naar 60 cc [ zie foto van 3 x cilinder]
Bijlagen
cilinder 44mm.JPG
cilinder 44mm.JPG (60.05 KiB) 5645 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#4 Bericht door retteketet » 27 dec 2019, 10:10

Enzo, mijn gewoonte is mij eerst breed te oriënteren alvorens ik tot een aanschaf over ga. Ben absoluut niet technisch aangelegd(!) en vooral geïnteresseerd in de voor- en nadelen van de cilinders die op de markt zijn. Zonder ál te diep in te gaan op de poortentiming. Ben a.h.w. een heropstapper-althans wat mijn straatfietsje betreft.

LVS, bedankt voor deze informatie! Heb naar aanleiding van jouw antwoord nog wel wat vragen. Wat is voor straatgebruik het eventuele nadeel van een hoge uitlaat timing? Kans op klemmen van de zuigerveren? Wat zijn de ervaringen met de wanden en zijn de poorten netjes of moeten deze eigenlijk nog worden bijgewerkt? Racen doe ik al op de grasbaan, mijn straatfietsje hoeft geen verkapte racer te zijn!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ombouwen naar SB

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 dec 2019, 10:45

Dat oriënteren is goed. Denk dat een kwart van dit forum over jou kwestie gaat.

Bij tuning is er nooit 1 concept. Is zeer persoonlijk. Hoge uitlaattiming betekent “race”. En dat lukt niet in dagelijks verkeer. En zeker niet in groepsverband rijden.

Ik ken genoeg kreidlermannen die 1 of 2 keer per week een kwartier rijden om de kerk. Die kunnen dus wel een race timing rijden.

Dus op jou wensen terug te komen. Een 60 cc voor iets meer koppel en een relatief standaard timing.

Ik lees ook niet of je 2 meter lang bent en over de 100 kg weegt. Dat zijn ook belangrijke zaken om mee te nemen.

Zo naar de winkel/webshop gaan wat kopen en knallen kan je vergeten.

Enzo

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#6 Bericht door retteketet » 27 dec 2019, 11:49

Enzo, bedankt voor jouw snelle reactie!! Ben geen toerder. Eerder een type zoals jij beschrijft. Om te racen heb ik al mijn Looman en dat ding moet altijd volle bak draaien om goed te gaan. Heerlijk maar niet op straat, althans voor mij niet. Jij omschrijft het verder goed: meer koppel, lekker doorlopen in toeren maar wel nog rijdbaar in het dagelijks verkeer. Was al "bang" dat je over mijn lengte/gewicht zou beginnen! Een vriend en (grasbaan)concurrent leest dit straks ook en zal mij niet sparen met zijn hoon....Maar goed, ik ben 1.70 en weeg een 95 kg. De bedoeling is om met mijn huidige 50 cc setje een vertanding te gebruiken van 13/36. Gewoon even uitproberen en eventueel achter groter. Ben nog lang niet zover om wat te kopen Enzo. Eerst antwoorden vinden en daarna een goede kwaliteit cilinder-zie ook: Wat zijn de ervaringen met de wanden en zijn de poorten netjes of moeten deze eigenlijk nog worden bijgewerkt? Staan de poorten goed? Het netjes klaar maken (bijwerken) en afstellen laat ik over aan de tuner van mijn vertrouwen (Chris van Homoet).

Zie nu dat ik abusievelijk mijn voornaam niet had vermeld. Excusez moi....

Jan-Willem

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Ombouwen naar SB

#7 Bericht door LVS » 27 dec 2019, 13:29

Chris doet geen 60 cc.
Hij stuurd ze al door naar mij.

...

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 765 keren

Re: Ombouwen naar SB

#8 Bericht door Eifelyeti » 27 dec 2019, 15:09

LVS schreef: 27 dec 2019, 13:29 Chris doet geen 60 cc.
Hij stuurd ze al door naar mij.

...
:thumbsup

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ombouwen naar SB

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 dec 2019, 15:29

LVS schreef: 27 dec 2019, 13:29 Chris doet geen 60 cc.
Hij stuurd ze al door naar mij.

...
:D :D

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#10 Bericht door retteketet » 28 dec 2019, 11:30

Jullie hebben gelijk, helemaal niet meer aan gedacht. In verleden al vaak genoeg aan de orde gekomen toen ik een Crosta (replica) met een kleine 60 cc cilinder (geforceerd) wilde gaan rijden in de oldtimer enduro's in Duitsland en België. Gewoon in de 75 cc of 100 cc klasse. Niet van gekomen overigens. Maar...al weer lang geleden! Dus Claus, je hebt er normaliter t.z.t. weer een klant bij. Naaldwijk is daarbij ook lekker dicht bij mijn neefje in Monster.
Maar.... heb eigenlijk nog geen antwoord op: wat zijn de ervaringen met de wanden? Had namelijk 2 jaar geleden bij een Zündapp (imitatie) dat de Nikasil er zo uit fladderde toen de poorten lichtjes (!) werden bijgewerkt. Wat bedoelen jullie - Eifelyeti en Enzo - eigenlijk met die reactie's op het schrijven van LVS?? Voor mij bestaat er überhaupt geen twijfel over beider kwaliteiten!!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ombouwen naar SB

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 dec 2019, 11:34

Daar bedoelen we mee dat veel mensen zeggen het is door Homoet gedaan of door Dick Baan.
Dat is vaak niet zo. Die besteden het gewoon uit. Al jaren.

Nikasil is van de Kreidler replica’s goed.
Als je van een 50 naar 60 gaat dan zal je een goed nikasil bedrijf moeten kiezen. Claus heeft dat. Doet ook alle cilinders van Duitse contacten via Dick.

Kijk hier weer een voorbeeld

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... sPage=home

Chris heeft hier niks aan gevijld. Trouwens ziet er niet uit !

Enzo

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#12 Bericht door retteketet » 28 dec 2019, 15:38

Ik neem aan dat je bedoelt dat Chris e.e.a. uitbesteedt betreffende de 60 cc maar niet de 50 cc tuning? De Maxwell en de Parma vallen overigens af. Twijfel nog tussen een nieuwe KT of een nog op te boren - en een nog niet aan gewerkte(!) - Mahle. Verder absoluut van plan dan eerst naar een erkend goede tuner te gaan, in dit geval Claus, en daar goed door te nemen wat ik wil en wat er kan.

Nota bene, heb die cilinder bekeken zonet. Gepruts! Zou ik in ieder geval absoluut niet kopen!! Ik, nadrukkelijk ik, koop trouwens nooit bewerkte cilinders e.d. op Marktplaats/Speurders enz. Mij veel te link.

Mijn waarschijnlijk laatste vraag is wat de voorkeur geniet én waarom-een nieuwe en nog aan te passen KT of een Mahle?

Jan-Willem

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ombouwen naar SB

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 dec 2019, 16:16

50 tuning voor straat ging ook allemaal naar Hans Bolten hoor.

Enzo

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Ombouwen naar SB

#14 Bericht door b.bonk » 28 dec 2019, 16:24

Enzo-tvdzijden schreef: 28 dec 2019, 16:16 50 tuning voor straat ging ook allemaal naar Hans Bolten hoor.

Enzo
ook geweest .
aardige man, gedaan wat ik wilde.
maar ik ben een miereneukert, dus altijd een maar !
mvg bertus

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#15 Bericht door retteketet » 28 dec 2019, 16:33

Klopt Enzo, maar dat is al lang geleden hoor. Hans Bolten zet ook nog wel eens wat op Marktplaats en zet daar dan bij-ex-tuner Homoet. Ik zie Chris geregeld bezig met de frees aan cilinders. Hij doet overigens eigenlijk zelf weinig tot niets meer aan en met straatfietsen.

Vertel, Bertus, hoezo een maar.....?

Wat geniet de voorkeur én waarom-een nieuwe en nog aan te passen KT of een Mahle?

Jan-Willem

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ombouwen naar SB

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 dec 2019, 16:35

Die simpele vraag lost Claus voor jou op. :D

Enzo

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#17 Bericht door retteketet » 28 dec 2019, 17:02

Bedankt Enzo, Claus en Bertus voor de positieve reacties!! Wens jullie alvast een goede jaarwisseling en vooral een gelukkig/voorspoedig 2020.

Nog even voor Bertus, ben nog steeds benieuw naar de maar.... Als je e.e.a. niet op het forum kwijt wilt, stuur dan even een pb.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Ombouwen naar SB

#18 Bericht door b.bonk » 28 dec 2019, 17:19

mijn voorkeur is door claus aangepaste kt.
vooral als je de mahle nog moet aanschaffen. qua kosten plaatje.

mijn maar , wil ik niet teveel over uitweiden.
het gros van de kreidler wereld wil voor een duppie op de eerste rang zitten
ben net ff anders , dat is een gedachte gang die bij hans niet viel.
wat betekent dat het werk goed was maar !!! net ff de puntjes op de i ontbraken.
mvg bertus

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#19 Bericht door retteketet » 28 dec 2019, 18:02

Bedankt Bertus voor deze toevoeging. Ben zelf ook meer gericht op een goede kwaliteit en dat dan wat meer kost..tja. De door Chris voor niet weinig geld geprepareerde Loman Special replica loopt op de grasbaan als een kogel, in 7 jaar absoluut nooit iets aan kapot en de afstelling is zodanig dat ik bij wisseling van weersomstandigheden daar niet mee aan de slag hoef. Chris heeft dit voorjaar de bak gewijzigd in een close ratio en daarbij even de zuiger en koppeling gecontroleerd (voor het eerst in 7 jaren was het ding weer eens bij hem in de werkplaats). Alles perfect. Kijk, dan blijft het leuk en vooral betaalbaar. Maar ja, dit verhaal over de Looman hoort eigenlijk op een andere topic. Sorry.

Nogmaals, iedereen bedankt!!!

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#20 Bericht door retteketet » 29 dec 2019, 14:27

Ik was blijkbaar te voorbarig met het afsluiten.Een goede vriend van mij wees mij op een-door mij over het hoofd geziene-topic uit 2013 m.b.t. 60cc KT of Mahle.Daarin werd o.a. gesproken over bij een KT te gebruiken korte of lange zuiger.Mij sprak het voordeel van een lange zuiger wel aan maar ik begreep dat het blok dan moet worden gekotterd?Ik begrijp waarom maar is dat nog steeds zo of is er inmiddels een andere oplossing?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ombouwen naar SB

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 dec 2019, 14:31

retteketet schreef: 29 dec 2019, 14:27 Ik was blijkbaar te voorbarig met het afsluiten.Een goede vriend van mij wees mij op een-door mij over het hoofd geziene-topic uit 2013 m.b.t. 60cc KT of Mahle.Daarin werd o.a. gesproken over bij een KT te gebruiken korte of lange zuiger.Mij sprak het voordeel van een lange zuiger wel aan maar ik begreep dat het blok dan moet worden gekotterd?Ik begrijp waarom maar is dat nog steeds zo of is er inmiddels een andere oplossing?
Mijn reviseur kottert STANDAARD alle SB carters voor 60 cc

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#22 Bericht door retteketet » 29 dec 2019, 15:32

Dacht dat ik begreep waarom er gekotterd moet worden bij een lange(re) zuiger.Maar alsnog dus niet (géén techneut zoals ik al eerder schreef!).Naar ik aanneem is de omtrek en de lengte van de cilindervoet van een 60cc KT gelijk aan de omtrek en lengte van een 50cc.Met andere woorden,ik dacht altijd dat kotteren van toepassing is als er sprake is van het aanpassen van een carter op een cilindervoet met een grotere omtrek zoals-denk ik-bij een 80cc of groter.Maar dat is het dus niet?Wat is het dan in dit geval wel en kan na het kotteren in de toekomst weer zonder toestanden worden teruggegaan naar een "normale" 50cc cilinder?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Ombouwen naar SB

#23 Bericht door Caspar » 29 dec 2019, 15:42

de 60cc SB cilinder past prima op een standaard RS blok met brede steek voor de tapeinden, maar langere 44mm zuiger past nét niet door het laatste randje in het carter.
Daarom dient het carter te worden uitgekotterd.
De langere zuiger dient 2 doelen : een betere (tammere-)inlaattiming en minder kantelneiging.
er is nóg een oplossing voor de inlaattiming : korte zuiger met membraan inlaat.....
Bijlagen
IMG_0108.JPG
IMG_0108.JPG (85.1 KiB) 4674 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ombouwen naar SB

#24 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 dec 2019, 16:05

retteketet schreef: 29 dec 2019, 15:32 Dacht dat ik begreep waarom er gekotterd moet worden bij een lange(re) zuiger.Maar alsnog dus niet (géén techneut zoals ik al eerder schreef!).Naar ik aanneem is de omtrek en de lengte van de cilindervoet van een 60cc KT gelijk aan de omtrek en lengte van een 50cc.Met andere woorden,ik dacht altijd dat kotteren van toepassing is als er sprake is van het aanpassen van een carter op een cilindervoet met een grotere omtrek zoals-denk ik-bij een 80cc of groter.Maar dat is het dus niet?Wat is het dan in dit geval wel en kan na het kotteren in de toekomst weer zonder toestanden worden teruggegaan naar een "normale" 50cc cilinder?
Klein randje dieper weg. Meer niet

Enzo

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Ombouwen naar SB

#25 Bericht door LVS » 29 dec 2019, 16:56

De diameter beneden in het blok is 41.5 mm
Een 40 mm zuiger gaat daar mooi tussendoor.
Maar een 44 mm zuiger gaat niet verder.
Dan moet er 3.5 mm van de zuiger af.
De inlaat timing gaat nu gelijk al naar 168 tot 170 graden ( en dat is al hoog)
En dan loopt de motor zenuwachtig op lage toerentallen.

****

Plaats reactie