even voorstellen
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: even voorstellen
afgelopen week heb ik de carburateur onder handen genomen; vlotter, sproeierbuis en gasnaald vernieuwd. Alles orgineel en horend op een 1/10/77. Het blok loopt stationair erg mooi en stil, maar helaas komt hij niet lekker op toeren en bij het rijden zakt hij per versnelling verder in en rijdt hooguit 30. nou ben ik geen snelheidsmonster, maar dit is ook niet top. Ik heb erg lang gezocht op het forum naar een verklaring, maar in veel gevallen gaat het om problemen met snelle brommers. om een duidelijk beeld te geven van mijn geval: -3voetbak
-49,9cc mahle cilinder, zuiger maat f, ook mahle
-1/10/77 carburateur, gasnaald en sproeierbuis zijn volgens kreidlerparts de juiste.
-sproeier 58, ik heb geexpirimenteerd met 54,56. 58 leek het beste
-28mm bocht, die vrij ver de sigaaruitlaat in gaat
- contactpuntjes gesteld op +/- 0,40 mm, het viel me op dat er heel af en toe een vonkje tussen versprong,maar bij meer gas geven leek dit te minderen
-ontsteking heb ik voor de zekerheid nog op het midden van de sleufjes staan.
-tandwiel verhouding 13/36
-versnellingsbak olie voorgeschreven volgens kreidlerparts, duitse tweetakt benzine 1:50
verder heb ik gecontroleerd of de remmen niet aanlopen, de bougie vonkt, de carburateur zijn werk doet. dit lijkt allemaal oke te zijn, misschien iets in mijn setup??? of toch afstelling?? Wie geeft me raad ? Ik heb bewust veel info gegeven om dingen uit te sluiten.Al vast dank!
-49,9cc mahle cilinder, zuiger maat f, ook mahle
-1/10/77 carburateur, gasnaald en sproeierbuis zijn volgens kreidlerparts de juiste.
-sproeier 58, ik heb geexpirimenteerd met 54,56. 58 leek het beste
-28mm bocht, die vrij ver de sigaaruitlaat in gaat
- contactpuntjes gesteld op +/- 0,40 mm, het viel me op dat er heel af en toe een vonkje tussen versprong,maar bij meer gas geven leek dit te minderen
-ontsteking heb ik voor de zekerheid nog op het midden van de sleufjes staan.
-tandwiel verhouding 13/36
-versnellingsbak olie voorgeschreven volgens kreidlerparts, duitse tweetakt benzine 1:50
verder heb ik gecontroleerd of de remmen niet aanlopen, de bougie vonkt, de carburateur zijn werk doet. dit lijkt allemaal oke te zijn, misschien iets in mijn setup??? of toch afstelling?? Wie geeft me raad ? Ik heb bewust veel info gegeven om dingen uit te sluiten.Al vast dank!
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: even voorstellen
zeerzeker niet ieders smaak, dat weet ik, maar voor mijn comfort ideaal, en mn hele hart en ziel zit er in.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: even voorstellen
Punten op .35mm en stel de voorontsteking eens een keer juist af op lekker vroeg 1,2 mm
Enzo
Enzo
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: even voorstellen
oke, bedankt, ga ik doen! en even over die vonkjes tussen de puntjes (nieuwe), het is echt weinig, af en toe een kleintje, kan dat kwaad om er voorlopig mee te rijden en tzt te kijken naar een nieuwe ontsteking, of beter meteen vervangen?
- hermanngas
- Berichten: 4101
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 228 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: even voorstellen
dankje, volgen mij een koplamp van een solex, gewoon een rode reflextor achter het glas gemaakt :p
- Andy
- Berichten: 10275
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 332 keren
Re: even voorstellen
Trek de luchtkoker eraf en ga een stukje rijden, maak ie nu meer snelheid is de luchttoevoer te kort. De imi rubber bocht zijn niet goed, zitten gietdingen in en verstoort de luchtstroom.
Succes
Andy,
Succes
Andy,
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: even voorstellen
Andy,dat dacht ik zelf ook in het begin, ik heb een stukje geprobeerd met koker/zonder koker, met filter/zonder, met bochtje/zonder en alle combinaties hier van, ik merkte wel wat verschil, maar geen enkele optie verbeterde de trekkracht/het op toeren komen. ik probeer ,zoals Enzo aankaartte, morgen de kontaktpuntjes wat dichter op mekaar tezetten en de voorontsteking af te stellen.
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: even voorstellen
Die vinkjes tussen de punten mogen incidenteel voorkomen. Niet wakker van liggen.
De voor ontsteking "ongeveer in het midden " is vaag.
1,2mm vbdp is de maat !
Ik heb nog 2 vraagtekens:
-1- wat voor Mahle cilinder is het , misschien de 1,5pk versie ? Nummer staat op de koelrib : 15.**.**
-2- hoe ver steekt de bocht precies door in de demper , is dat 20 à 30 cm ?
De voor ontsteking "ongeveer in het midden " is vaag.
1,2mm vbdp is de maat !
Ik heb nog 2 vraagtekens:
-1- wat voor Mahle cilinder is het , misschien de 1,5pk versie ? Nummer staat op de koelrib : 15.**.**
-2- hoe ver steekt de bocht precies door in de demper , is dat 20 à 30 cm ?
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: even voorstellen
de grondplaat staat nog in het midden van de sleufjes.
cilinder is 15.73.80 (80 staat omcirkeld)
de bocht steekt inderdaad zeker 20 cm de uitlaat in. dat was vroeger bij mijn john bos kreidler ook zo, maardaar had ik heb afgezaagd en liep hij mooier, maar bij deze durf ik dat nog niet.
cilinder is 15.73.80 (80 staat omcirkeld)
de bocht steekt inderdaad zeker 20 cm de uitlaat in. dat was vroeger bij mijn john bos kreidler ook zo, maardaar had ik heb afgezaagd en liep hij mooier, maar bij deze durf ik dat nog niet.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: even voorstellen
Is een 2,5 pk cilinder voor de Franse markt. Is voor een 14 mm carburateur.wolliekreidler schreef: ↑08 feb 2020, 12:17 de grondplaat staat nog in het midden van de sleufjes.
cilinder is 15.73.80 (80 staat omcirkeld)
de bocht steekt inderdaad zeker 20 cm de uitlaat in. dat was vroeger bij mijn john bos kreidler ook zo, maardaar had ik heb afgezaagd en liep hij mooier, maar bij deze durf ik dat nog niet.
Enzo
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: even voorstellen
oei, dat is dus slecht nieuws, wordt opzoek naar een passende cilinder plus
zuiger....
zuiger....
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: even voorstellen
of een 14 mm carburateur, maar is dat aan te raden> 2,5 pk cilinder op een 3bak?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: even voorstellen
3-bak http://www.kreidler-museum.de/70mop-f.htmwolliekreidler schreef: ↑08 feb 2020, 17:15 of een 14 mm carburateur, maar is dat aan te raden> 2,5 pk cilinder op een 3bak?
4-bak http://www.kreidler-museum.de/75rm-f.htm
Zijn ook geknepen dingen voor 45 km/h
In duitsland met 2,9pk en 14 mm
in Nederland met 2 pk en 12 mm op 4-bak en 10 mm op de 3-bak
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: even voorstellen
mooi , dat kan dus wel, ik denk er even over na, of een nieuwe cilinder/zuiger omdat ik net mn carb heb opgelapt, of een nieuwe carb. bedankt voor de snelle reactie!
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: even voorstellen
Gewoon juist afstellen. Dat doe ik voor dat ik ga rijden.wolliekreidler schreef: ↑08 feb 2020, 17:32 mooi , dat kan dus wel, ik denk er even over na, of een nieuwe cilinder/zuiger omdat ik net mn carb heb opgelapt, of een nieuwe carb. bedankt voor de snelle reactie!
Een goede 2,5 pk cilinder. Dat is het toch ? rij je met gemak 60 km/h mee.
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: even voorstellen
Als die Franse cilinder nog fris is , zie ik geen reden om hem te vervangen.
Het is eenvoudiger om een 12 of 14mm Bing te proberen.
En sowieso 15cm van de bocht afzagen !
Het is eenvoudiger om een 12 of 14mm Bing te proberen.
En sowieso 15cm van de bocht afzagen !
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: even voorstellen
ja, qua kosten zal dat ook schelen, ik moet nog even kijken hoe het zit met de wattage van mijn huidige ontsteking, volgens de specs op het franse model hoort 6v 17,5 watt. sorry dat ik nu als een leek overkom, maar die 2,5 pk verrast me en moet me er nog even in verdiepen.ben nogal perfectionistisch, en wil geen risico lopen om het te verklooien
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: even voorstellen
Een 14 moet hij ook een ander spruitstuk. En frisse 12 mm gaat dan makkelijker.
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: even voorstellen
Van de 17 gaat er 15W naar het voorlicht en de rest naar het achterlicht. (4W)wolliekreidler schreef: ↑08 feb 2020, 17:51 ja, qua kosten zal dat ook schelen, ik moet nog even kijken hoe het zit met de wattage van mijn huidige ontsteking, volgens de specs op het franse model hoort 6v 17,5 watt. sorry dat ik nu als een leek overkom, maar die 2,5 pk verrast me en moet me er nog even in verdiepen.ben nogal perfectionistisch, en wil geen risico lopen om het te verklooien
De 5 W is de spoel voor je remlicht.
Enzo
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
- paulus
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:33
- Locatie: Drachten
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 28 keren
Re: even voorstellen
ga eerst de onsteking juist afstellen op 1,2 mm en niet ergens tussen in.
als je zo gaat zoeken (ergens tussen in ) heb je geen idee hoe een tweetakt werkt.
dus onsteking juist afstellen met een micro meter of lampje en dan verder zoeken als er nog geen snelheid in zit.
als je zo gaat zoeken (ergens tussen in ) heb je geen idee hoe een tweetakt werkt.
dus onsteking juist afstellen met een micro meter of lampje en dan verder zoeken als er nog geen snelheid in zit.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: even voorstellen
Precies had ik ook al gevraagd.paulus schreef: ↑08 feb 2020, 18:07 ga eerst de onsteking juist afstellen op 1,2 mm en niet ergens tussen in.
als je zo gaat zoeken (ergens tussen in ) heb je geen idee hoe een tweetakt werkt.
dus onsteking juist afstellen met een micro meter of lampje en dan verder zoeken als er nog geen snelheid in zit.
Ook de cilinder zuiger combi kan je voor montage beoordelen op slijtage of juiste zuiger letter.
Daar heb je binnenmicrometer en micrometer voor nodig.
Ook de slijtage van je zuigerveren is simpel te meten met voelermaat.
Dat is de basis en moet goed zijn.
Daarna de ontsteking exact op tijd zetten.
En een frisse carburateur monteren.
Dan ben je pas een perfectionist
Enzo
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: even voorstellen
goed, ik ben nog lerende, haha,maar ik weet nu waar ik aan moet werken. ik ga aankomende dagen de boel onder handen nemen, bedankt