Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
-
jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
356 keren
-
Ontvangen waarderingen:
198 keren
#51
Bericht
door jamojamo » 13 okt 2019, 12:37
hermanngas schreef: ↑13 okt 2019, 10:19
Ik heb nog een vraagje over triboron.
Mag/kun je de injection versie van de triboron gebruiken in de 2-takt (mits 1:50 gesmeerd)?
Ja
Eric
-
jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
356 keren
-
Ontvangen waarderingen:
198 keren
#52
Bericht
door jamojamo » 13 okt 2019, 12:38
nozems schreef: ↑13 okt 2019, 11:07
jamojamo schreef: ↑13 okt 2019, 10:08
Henk 3bakvoet schreef: ↑13 okt 2019, 09:36
Ecomax 1:40 of Aspen 1:50 is een weldaad voor de tweetact "overlast".
Bijkomend voordeel, lang houdbaar, dus geen problemen bij een lange winter opslag.
Maar opeens, Bij de zelfmengers is de gebruikte mengolie geen issue meer.
Het wachten is op de eerste vastnaaier, zo dat de Ecomax of Aspen de volle laag krijgt.
Want dat het daaraan ligt staat nu al vast.
Het is vooral een kwestie van proberen. Op een kwalitatieve Super benzine zonder ethanol met Triboron 1:100 loopt een RS voor mijn gevoel goed en rookvrij. Als het niet zo kneiterhard zou aankolen zou ik er mee blijven rijden. Nu smeer ik met Castrol RS met toevoeging van ca. 10% Triboron om toch een borium filmpje te houden.
Ook heb ik van Emot een flesje wonderolie gebruikt maar ik laat me niet meer gek maken. Ecomaxx of Aspen is in mijn ogen overbodig.
Of ik gisteren tijdens de najaarsrit gewalmt heb weet ik eigenlijk niet maar diverse andere toer rijders zeker wel en dat is niet prettig om achter te rijden.
Gr.,
Eric
Eric walmde mijn Kreidler eigenlijk?
Vind ecomaxx of aspen een super product, alleen reageert dat bij mij op de afstelling, maar het is wel duur voor als je relatief veel rijdt.
afgelopen seizoen net de 7000km gereden en dat is met ecomaxx a €4,- de liter wel erg duur.
Nee
Eric
-
Ed.P
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
11 keren
#53
Bericht
door Ed.P » 13 okt 2019, 13:40
-
nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
-
Gegeven waarderingen:
240 keren
-
Ontvangen waarderingen:
224 keren
#55
Bericht
door nozems » 13 okt 2019, 15:22
Flinke lijst Ed! Welke zou nu geschikt zijn voor standaard rs? Ik hoef geen race olie&brandstof
-
Ed.P
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
11 keren
#56
Bericht
door Ed.P » 13 okt 2019, 15:34
IK gebruik de 102 of de 105 net wat ik heb staan.
-
nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
-
Gegeven waarderingen:
240 keren
-
Ontvangen waarderingen:
224 keren
#57
Bericht
door nozems » 13 okt 2019, 15:46
Heeft dat hogere octaan gehalte (tov normale benzine) nog invloed op de afstelling? Nu met ecomaxx zou ik mn afstelling moeten herzien. Omdat de motor nu een veels te rijk beeld laat zien. Heb daarop de gasnaald een standje laten zakken en dat gaf een redelijke verbetering.
Maar waarom de motor bij mij nu ‘te rijk’ rijdt is mij een raadsel
-
Ed.P
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
11 keren
#58
Bericht
door Ed.P » 13 okt 2019, 16:12
Ik verander er niets aan maar kan natuurlijk per motor verschillen.
-
Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
-
Gegeven waarderingen:
191 keren
-
Ontvangen waarderingen:
574 keren
#59
Bericht
door Henk 3bakvoet » 15 okt 2019, 23:18
afgelopen seizoen net de 7000km gereden en dat is met ecomaxx a €4,- de liter wel erg duur.
Dat zou ik ook niet doen Pascal.
Maar is ook afhankelijk van het verbruik, er gaan niet voor niets joekels van sproeiers in jou setup.
-
nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
-
Gegeven waarderingen:
240 keren
-
Ontvangen waarderingen:
224 keren
#60
Bericht
door nozems » 15 okt 2019, 23:32
Henk 3bakvoet schreef: ↑15 okt 2019, 23:18
afgelopen seizoen net de 7000km gereden en dat is met ecomaxx a €4,- de liter wel erg duur.
Dat zou ik ook niet doen Pascal.
Maar is ook afhankelijk van het verbruik, er gaan niet voor niets joekels van sproeiers in jou setup.
Het verbruik valt mij alles mee, relatief dan! 1op25 is goed haalbaar. Maar ben ik zomaar 11a1200€ kwijt om 7000km te rijden
-
Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
-
Gegeven waarderingen:
967 keren
-
Ontvangen waarderingen:
2281 keren
#61
Bericht
door Enzo-tvdzijden » 16 okt 2019, 07:04
nozems schreef: ↑15 okt 2019, 23:32
Henk 3bakvoet schreef: ↑15 okt 2019, 23:18
afgelopen seizoen net de 7000km gereden en dat is met ecomaxx a €4,- de liter wel erg duur.
Dat zou ik ook niet doen Pascal.
Maar is ook afhankelijk van het verbruik, er gaan niet voor niets joekels van sproeiers in jou setup.
Het verbruik valt mij alles mee, relatief dan! 1op25 is goed haalbaar. Maar ben ik zomaar 11a1200€ kwijt om 7000km te rijden
Ik heb ook gerekend en kom op mijn hobby Alfa met 7.000 km op 1340 euro Superplus brandstof. Ik accepteer dat.
Enzo
-
nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
-
Gegeven waarderingen:
240 keren
-
Ontvangen waarderingen:
224 keren
#62
Bericht
door nozems » 16 okt 2019, 11:06
Tjerry dat is ook een goed punt. Hobby’s kosten geld, en uiteindelijk wil je geen rommel tanken in je geliefde oldtimer.
Maar goed zal van het voorjaar weer komen, blok vd witte rs gaat voor onderhoud. Slechts 11.500km gelopen, ook weer een kostenpost. Iets wat ik reeds geaccepteerd heb, nu de overgang duurdere brandstoffen nog
-
emilio
- circuit rijder
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
- Locatie: Paramaribo
-
Gegeven waarderingen:
1 keer
-
Ontvangen waarderingen:
18 keren
#63
Bericht
door emilio » 16 okt 2019, 12:33
nozems schreef: ↑13 okt 2019, 15:46
Heeft dat hogere octaan gehalte (tov normale benzine) nog invloed op de afstelling? Nu met ecomaxx zou ik mn afstelling moeten herzien. Omdat de motor nu een veels te rijk beeld laat zien. Heb daarop de gasnaald een standje laten zakken en dat gaf een redelijke verbetering.
Maar waarom de motor bij mij nu ‘te rijk’ rijdt is mij een raadsel
Benzine met een hoger octaangehalte verbrand langzamer en dus moet je vroeger ontsteken. Toen ik van 98 overstapte naar 102 ging de voorontsteking van 3,2 mm naar 3,7 mm om dezelfde prestaties te krijgen op de testbank.. antwoord op jouw vraag is dus: ja. Vervolgens pas je dus de carburatie aan indien nodig.
-
nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
-
Gegeven waarderingen:
240 keren
-
Ontvangen waarderingen:
224 keren
#64
Bericht
door nozems » 16 okt 2019, 13:00
Duidelijk Johan, ik merk al verschil met gewone E95 naar E98.
-
nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
-
Gegeven waarderingen:
240 keren
-
Ontvangen waarderingen:
224 keren
#65
Bericht
door nozems » 31 okt 2019, 20:08
Ook in de oranje rs ecomaxx gedaan. En ook daar een veels te rijk beeld. Het scheelt geschat zeker twee hoofdsproeier maten!
Ik ga dat voorlopig niet veranderen, daar ik nu gewoon blijf rijden met premium brandstoffen, daar reageert de motor goed op. Maar als dat ook verdwijnt of ik gedwongen word om slechts 2a300km per jaar te moeten rijden, dan ga ik wel over op ecomaxx en of aspen en daar dan mn afstelling op aanpassen.
Het is en blijft een mooi product, dat ecomaxx!
-
steef
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 sep 2012, 01:27
-
Gegeven waarderingen:
6 keren
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#66
Bericht
door steef » 01 nov 2019, 08:33
Van de week bij Isselburg Aral 102 gehaald.....1,58 de liter....houdt de hobby leuk.
Vraag me nu af hoeveel een particulier mag vervoeren...anders is een ‘group-buy’ misschien wel interessant
-
nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
-
Gegeven waarderingen:
240 keren
-
Ontvangen waarderingen:
224 keren
#67
Bericht
door nozems » 07 nov 2019, 13:22
Met E98 perfect kleurtje op de bougie
-
Bijlagen
-
- B4152D23-B715-43A8-9C29-BE1A1BD536CB.jpeg (201.75 KiB) 2948 keer bekeken
-
- D8BD59A3-3733-4BCE-88AC-088ADF2CED12.jpeg (108.66 KiB) 2948 keer bekeken
-
Eifelyeti
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
-
Gegeven waarderingen:
945 keren
-
Ontvangen waarderingen:
777 keren
#68
Bericht
door Eifelyeti » 07 nov 2019, 14:10
emilio schreef: ↑16 okt 2019, 12:33
Benzine met een hoger octaangehalte verbrand langzamer en dus moet je vroeger ontsteken. Toen ik van 98 overstapte naar 102 ging de voorontsteking van 3,2 mm naar 3,7 mm om dezelfde prestaties te krijgen op de testbank.. antwoord op jouw vraag is dus: ja. Vervolgens pas je dus de carburatie aan indien nodig.
ik heb mijn kromme ook 3° meer geven moeten op de heele berijk
De Flour heft ma 95 Oktaan in de tank.... tank is ook gecoatet
-
mvl
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
-
Gegeven waarderingen:
10 keren
-
Ontvangen waarderingen:
9 keren
#69
Bericht
door mvl » 10 feb 2020, 08:46
Zijn hier nog nieuwe inzichten of is het afwachten tot het nieuwe seizoen.
Zit er ook aan te denken om Ecomax 2t te gaan rijden.
Ga ook binnenkort op een andere brommer rijden en daar moet ik kijken of ik een nieuwe tank ga coaten of gewoon met Ecomax rijden zonder wateraantrekkende stoffen in de benzine.
Het lijkt me niet dat Ecomaxx een nadelige invloed kan hebben op de smering, aantasting rubbers / keerringen etc.
Maar ben erg benieuwd naar de ervaringen
-
Ed.P
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
11 keren
#70
Bericht
door Ed.P » 10 feb 2020, 19:09
Benzine met een hoger octaangehalte verbrand langzamer en dus moet je vroeger ontsteken. Toen ik van 98 overstapte naar 102 ging de voorontsteking van 3,2 mm naar 3,7 mm om dezelfde prestaties te krijgen op de testbank.. antwoord op jouw vraag is dus: ja. Vervolgens pas je dus de carburatie aan indien nodig.
Racebrandstof heeft een hogere verbrandingswaarde dan pomp brandstof vandaar racebrandstof...Firezone is geen racebrandstof.
Met een lagere verbr.waarde zal je nooit hetzelfde vermogen gaan halen , tenzij de afstelling daarvoor verkeer was
Laatst gewijzigd door
Ed.P op 11 feb 2020, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
-
Gegeven waarderingen:
831 keren
-
Ontvangen waarderingen:
418 keren
-
Contacteer:
#71
Bericht
door Maarten » 10 feb 2020, 19:30
Over octaangehalte en octaangetal hebben we het al vaker gehad.
wikipedia schreef:Het octaangetal (en niet het octaangehalte, zoals het ten onrechte soms ook wel wordt genoemd) van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijker ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan).
-
Ed.P
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
11 keren
#72
Bericht
door Ed.P » 10 feb 2020, 21:36
Ik heb het niet over octaan maar over verbranding snelheid , MON&RON geven de klopvastheid aan (detonatie gevoeligheid)
-
Eifelyeti
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
-
Gegeven waarderingen:
945 keren
-
Ontvangen waarderingen:
777 keren
#73
Bericht
door Eifelyeti » 10 feb 2020, 21:48
Ecomaxx is wel duur met 4000-5000 km per jaar
-
Eifelyeti
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
-
Gegeven waarderingen:
945 keren
-
Ontvangen waarderingen:
777 keren
#75
Bericht
door Eifelyeti » 10 feb 2020, 22:06
de roode heft 6-7l per 100km noodig
de fluor 4,5l
bij ons ook niet te koop deze stuff
wel in Klimmen, tussen Maastricht en Heerlen ook weer 120km rijden met het auto ...
nee...