Vragen over afstellen koppelinsplaten 4bak direct

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ragbak
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Vragen over afstellen koppelinsplaten 4bak direct

#1 Bericht door ragbak » 24 apr 2020, 14:08

Hallo,

Ik heb mijn koppelingsplaten vervangen volgens de handleiding hier op het forum.
Nu valt mij op dat het koppelings handel echt zwaar gaat en ook niet 100% ontkoppeld als ik hem helemaal inknijp (terwijl ik wlke speling in de bowden kabel al heb weg gewerkt). Als ik vanuit stilstand koppeling inknijp en naar de eerste schakel slaat de motor af, tenzij ik gas bijgeef en dan voel ik hem al trekken.
Ik lees weer even het sleutelboekje erop na:

e. in het koppelingshuis aanbrengen:
- om en om vier beklede en drie gladde platen, te beginnen met een beklede. Hierbij spanveer 14 met een schroevendraaier iets naar buiten gedrukt houden
- dekplaat 18, schotelveer 19, drukplaat 28 + borgplaat 29
- drie bouten 20 aanbrengen en gelijkmatig aandraaien (geen kracht zetten), dan twee volle slagen terugdraaien. Zie f. alvorens de bouten te borgen


Precies wat ik gedaan heb, maar blijkbaar zijn 2 volle slagen terugdraaien niet genoeg?
Hoeveel dan wel terugdraaien? En hoe kan ik erachter komen dat er goed ontkoppeld wordt voordat ik het carterdeksel er weer op schroef?

Verder krijg ik de indruk dat de koppeling subtiel wat doorslipt in de 3e versnelling. Dat deed ie ook al voordat ik de platen had vervangen (en was ook mede reden om ze te vervangen). Dat uit zich als volgt: als ik opschakel naar 3 bij onvoldoende toeren zal het toerental in 3 sneller toenemen dan de snelheid van de fiets op dat moment rechtvaardigd. Als ik dan tijdelijk gas terugneem en daarna weer gas bij geef voel ik dat de koppeling wel pakt en het toerental weer evenredig gaat met de snelheid.

Misschien staan beide zaken los van elkaar, maar ik ben er niet zeker van.

Adviezen welkom!
Peet

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Vragen over afstellen koppelinsplaten 4bak direct

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 apr 2020, 14:33

kijken voor je de deksel plaatst

2 is al aan de losse kant.
meestal iets minder ( nog zwaarder koppelen )

Welke platen heb je gekocht en in de olie gezet voor montage ?

viewtopic.php?f=4&t=48750


Enzo

Gebruikersavatar
ragbak
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Vragen over afstellen koppelinsplaten 4bak direct

#3 Bericht door ragbak » 24 apr 2020, 22:32

@Enzo:
Deze platen:
https://www.kreidlerparts.com/parts/15. ... SLECHTS...

En ik heb ze wel ingesmeerd met olie, maar moet dat echt drijfnat zijn van de olie? Dat heb ik dus niet gedaan. Ik lees elders op het forum dat mensen platen 2 dagen te weken leggen in de olie, moet dat echt? Ik had eigenlijk verwacht dat die olie er toch helemaal tussenuit knijpt als de koppeling pakt. Of klopt die gedachte niet?

Nog zwaarder koppelen? Heb nu al kramp in mijn linker hand :?

Peet

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Vragen over afstellen koppelinsplaten 4bak direct

#4 Bericht door LVS » 25 apr 2020, 06:28

Zwaar koppelen, heeft te maken met de volgende zaken

1- ingeslagen koppelingsas ***( maar de kan je pas zien, als de as uit het blok is)
2- verkeerde afstelling van het aantal ringetjes op de drukstift- -- daardoor staat de koppeling as niet op het merkteken.

Plaats reactie