Bougie keuze

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Bougie keuze

#26 Bericht door jvr » 29 mei 2020, 20:30

Iedereen moet het zelf weten, dit terzijden, en vragen MAG, maar dit is al 1000 x gevraagd, dan moet je toch wel eens meer lezen vindt IK
Deze gebruikers waarderen jvr voor dit bericht:
kreidler844 (29 mei 2020, 21:23)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Bougie keuze

#27 Bericht door Henk 3bakvoet » 30 mei 2020, 10:27

Bougies?
Wat mij opvalt zijn de A merk bougies die het begeven (doorslaan) tijdens toertochten, of spontaan tijden een solo rit.
De berijder van zijn brommer/motor is dan ook gelijk klaar met het merk bougies die in de regel splinternieuw en net gestoken is, termen als klote merk, troep, Aziatische rommel is dan tevens de eind conclusie van de gebruiker.

Deze gestrande bougies zijn (bijna) altijd afkomstig van beurs handelaren die in aanzienlijke partijen op hun kraam uitgestald liggen of merk gebonden webshops.
Een bougie gekocht bij de reguliere brommer/materiaal zaken dus fysieke winkels zijn zonder uitzondering altijd zeer bedrijf zeker, en komen zeker niet uit de parallellen handel waar ik totaal geen vertrouwen in heb.

De meningen van de reageerders is op persoonlijke titel, ik prefereer de voor geschreven bougie af fabriek, voor ons merk is dat Bosch, natuurlijk gaat dit op voor de standaard setup in de diverse pk klasse.
Zodra er een afwijking qua setup is in af fabriek specificatie wordt het zelfs voor de keuze van een bougie, gissen en missen, treurnis, hel en verdoemenis, en daar zijn we sterk in.
De thermische eigenschappen van een Mahle zijn niet te vergelijken met een, ik noem er één een KT cilinder.
Het allerbelangrijkste is dat welke bougie je ook gebruikt hij zijn zelf reinigende tempratuur bereikt.
Ik als geforceerde koel rijder kan eigenlijk alleen maar een Bosch bougie gebruiken, het klinkt gek, maar bij gebruik van welke ander bougie merk dan ook vliegt door de lucht verplaatsing mijn bougiedop er af. :shock:

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

Re: Bougie keuze

#28 Bericht door Theove » 30 mei 2020, 12:36

Deze gestrande bougies zijn (bijna) altijd afkomstig van beurs handelaren die in aanzienlijke partijen op hun kraam uitgestald liggen of merk gebonden webshops.
Dat dus. Het stikt van de nep bougies.

https://www.driven2automotive.com/blog/ ... lugs-2017/
https://www.driven2automotive.com/blog/ ... gust-2017/

Bovenstaande voorbeelden zijn iridium bougies maar je kan de kenmerken ook bij andere types vergelijken.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Bougie keuze

#29 Bericht door b.bonk » 30 mei 2020, 12:50

`toen henk opperde moet boch zijn .
gelijk gekeken , kan zonder angst afleveren .

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2285
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren

Re: Bougie keuze

#30 Bericht door Zolenheuvel » 30 mei 2020, 13:43

Henk 3bakvoet schreef: 30 mei 2020, 10:27 Bougies?

Ik als geforceerde koel rijder kan eigenlijk alleen maar een Bosch bougie gebruiken, het klinkt gek, maar bij gebruik van welke ander bougie merk dan ook vliegt door de lucht verplaatsing mijn bougiedop er af. :shock:
Dit laatste snap ik wel, de bougiekap is slechts met heel veel kracht en moeite van mijn Bosch af te trekken. Dus dat zit wel goed.

Groet Kees

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Bougie keuze

#31 Bericht door kreidler844 » 30 mei 2020, 16:10

Henk 3bakvoet schreef: 30 mei 2020, 10:27 Bougies?
Wat mij opvalt zijn de A merk bougies die het begeven (doorslaan) tijdens toertochten, of spontaan tijden een solo rit.
De berijder van zijn brommer/motor is dan ook gelijk klaar met het merk bougies die in de regel splinternieuw en net gestoken is, termen als klote merk, troep, Aziatische rommel is dan tevens de eind conclusie van de gebruiker.

Deze gestrande bougies zijn (bijna) altijd afkomstig van beurs handelaren die in aanzienlijke partijen op hun kraam uitgestald liggen of merk gebonden webshops.
Een bougie gekocht bij de reguliere brommer/materiaal zaken dus fysieke winkels zijn zonder uitzondering altijd zeer bedrijf zeker, en komen zeker niet uit de parallellen handel waar ik totaal geen vertrouwen in heb.

De meningen van de reageerders is op persoonlijke titel, ik prefereer de voor geschreven bougie af fabriek, voor ons merk is dat Bosch, natuurlijk gaat dit op voor de standaard setup in de diverse pk klasse.
Zodra er een afwijking qua setup is in af fabriek specificatie wordt het zelfs voor de keuze van een bougie, gissen en missen, treurnis, hel en verdoemenis, en daar zijn we sterk in.
De thermische eigenschappen van een Mahle zijn niet te vergelijken met een, ik noem er één een KT cilinder.
Het allerbelangrijkste is dat welke bougie je ook gebruikt hij zijn zelf reinigende tempratuur bereikt.
Ik als geforceerde koel rijder kan eigenlijk alleen maar een Bosch bougie gebruiken, het klinkt gek, maar bij gebruik van welke ander bougie merk dan ook vliegt door de lucht verplaatsing mijn bougiedop er af. :shock:
Dan blijft de dop in ieder geval op zijn plaats, de huidige dramatische kwaliteit van de meeste Bosch producten heeft mij doen besluiten het toepassen van onderdelen van dit merk sterk af te raden en zelf tot een minimum te beperken... maar als ik dan moet kiezen wordt het een W5AC :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Bougie keuze

#32 Bericht door jvr » 30 mei 2020, 16:33

Dat zei ik al 15 jaar geleden !!

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Bougie keuze

#33 Bericht door Caspar » 30 mei 2020, 17:25

Op nieuwe NGK bougie staat:" made in France"
Op nieuwe Bosch onderdelen staat:" made in Turkey "
Zeg het maar....

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Bougie keuze

#34 Bericht door jvr » 30 mei 2020, 18:01

Zelfde machine uit duitsland (made in Germany) Met een Bosch nooit de Klos !!

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Bougie keuze

#35 Bericht door kreidler844 » 30 mei 2020, 18:06

Caspar schreef: 30 mei 2020, 17:25 Op nieuwe NGK bougie staat:" made in France"
Op nieuwe Bosch onderdelen staat:" made in Turkey "
Zeg het maar....
Bij mij staat op de NGK echt made in Japan...
Moet je ook niet bij van die louche zaakjes kopen Caspar.. :lol: :lol:

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Bougie keuze

#36 Bericht door jvr » 30 mei 2020, 18:12

Wat maakt het uit BOSCH is BOSCH en NGK is NGK waar ze ook vandaan komen, in IJSLAND krijg je heele KOUWEN, en uit INDIA warme !!
Deze gebruikers waarderen jvr voor dit bericht:
Caspar (30 mei 2020, 21:39)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Bougie keuze

#37 Bericht door kreidler844 » 30 mei 2020, 18:14

jvr schreef: 30 mei 2020, 18:12 Wat maakt het uit BOSCH is BOSCH en NGK is NGK waar ze ook vandaan komen, in IJSLAND krijg je heele KOUWEN, en uit INDIA warme !!
Tja Jan..., denk om je hart.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Bougie keuze

#38 Bericht door nozems » 30 mei 2020, 18:22

kreidler844 schreef: 30 mei 2020, 18:06
Caspar schreef: 30 mei 2020, 17:25 Op nieuwe NGK bougie staat:" made in France"
Op nieuwe Bosch onderdelen staat:" made in Turkey "
Zeg het maar....
Bij mij staat op de NGK echt made in Japan...
Moet je ook niet bij van die louche zaakjes kopen Caspar.. :lol: :lol:
Daarom gaat het ook mis en krijgt het merk een slechte naam.

Heb in al die jaren en vele kilometers een keer een doorgeslagen bougie gehad, toen ik met een idioot rijk mengsel reedt ging het mis.
Tuurlijk is er wel vaker iets misgegaan, maar dat was altijd in combinatie met wat anders.

Velen denken nog steeds dat ik na elke rit de bougie eruit draai, en ik altijd bougies en een bougiesleutel bij me heb.
Maar heb eigenlijk nooit wat mee.

Koop gewoon bij een goede motorzaak oid je bougies em ga niet zitten kloten in de marge door voor de kilo knallers op de beurs te gaan.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Bougie keuze

#39 Bericht door b.bonk » 30 mei 2020, 18:37

nozems schreef: 30 mei 2020, 18:22
kreidler844 schreef: 30 mei 2020, 18:06
Caspar schreef: 30 mei 2020, 17:25 Op nieuwe NGK bougie staat:" made in France"
Op nieuwe Bosch onderdelen staat:" made in Turkey "
Zeg het maar....
Bij mij staat op de NGK echt made in Japan...
Moet je ook niet bij van die louche zaakjes kopen Caspar.. :lol: :lol:
Daarom gaat het ook mis en krijgt het merk een slechte naam.

Heb in al die jaren en vele kilometers een keer een doorgeslagen bougie gehad, toen ik met een idioot rijk mengsel reedt ging het mis.
Tuurlijk is er wel vaker iets misgegaan, maar dat was altijd in combinatie met wat anders.

Velen denken nog steeds dat ik na elke rit de bougie eruit draai, en ik altijd bougies en een bougiesleutel bij me heb.
Maar heb eigenlijk nooit wat mee.

Koop gewoon bij een goede motorzaak oid je bougies em ga niet zitten kloten in de marge door voor de kilo knallers op de beurs te gaan.
Na jaren beetje voelen aan de cilinder warmte pascal.
Weet jiij uit ervaring koffie bruin of zwart.
Mvg bertus

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Bougie keuze

#40 Bericht door jvr » 30 mei 2020, 18:41

Ik met MELK erin Bertus whahaha

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

Re: Bougie keuze

#41 Bericht door Theove » 30 mei 2020, 19:23

kreidler844 schreef: 30 mei 2020, 18:06
Caspar schreef: 30 mei 2020, 17:25 Op nieuwe NGK bougie staat:" made in France"
Op nieuwe Bosch onderdelen staat:" made in Turkey "
Zeg het maar....
Bij mij staat op de NGK echt made in Japan...
Moet je ook niet bij van die louche zaakjes kopen Caspar.. :lol: :lol:
Op de chinese nepperts staat ook made in Japan. Er kan wel NGK op staan maar dat betekent zeker niet dat het NGK is. En de kwaliteit van die chinese is echt slecht.
Bijlagen
fakengksparkplugs-Copy-1024x546.jpg
fakengksparkplugs-Copy-1024x546.jpg (101.58 KiB) 2309 keer bekeken

bix
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mei 2020, 22:32
Gegeven waarderingen: 14 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Bougie keuze

#42 Bericht door bix » 31 mei 2020, 01:11

jvr schreef: 29 mei 2020, 20:30 Iedereen moet het zelf weten, dit terzijden, en vragen MAG, maar dit is al 1000 x gevraagd, dan moet je toch wel eens meer lezen vindt IK
? :?: Jan :?:

Er zit zeer bruikbare informatie bij ,, :roll:

bix
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mei 2020, 22:32
Gegeven waarderingen: 14 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Bougie keuze

#43 Bericht door bix » 31 mei 2020, 01:20

kreidler844 schreef: 29 mei 2020, 11:14 Kapotte bougie duidt ook vaak op kapotte keerring en of lekkende carterpakking.
met
welke reden is dat

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Bougie keuze

#44 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 mei 2020, 05:17

bix schreef: 31 mei 2020, 01:20
kreidler844 schreef: 29 mei 2020, 11:14 Kapotte bougie duidt ook vaak op kapotte keerring en of lekkende carterpakking.
met
welke reden is dat
Te veel olie nattigheid en zooi.
Zelfde als je kreidler laat verzuipen door overstromende carburateur. Dan kunnen bougies stuk gaan.

Enzo

bix
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mei 2020, 22:32
Gegeven waarderingen: 14 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Bougie keuze

#45 Bericht door bix » 31 mei 2020, 08:05

Ik kijk het voorlopig t Aan met een NGK B 8 HS. Ik zal dan ook een NGK B 7 HS proberen op n tammer ritje,

een verkeerde ontsteking kan ook een gat in de zuiger betekenen .t Hangt allemaal samen .

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Bougie keuze

#46 Bericht door Henk 3bakvoet » 31 mei 2020, 10:24

de huidige dramatische kwaliteit van de meeste Bosch producten heeft mij doen besluiten het toepassen van onderdelen van dit merk sterk af te raden en zelf tot een minimum te beperken.
Wietze,

Jij als leverancier van Bosch Bougies heb jou klacht natuurlijk al bij Bosch Nederland neergelegd ?

Of ook jij doet de inkopen via de niet officiële kanalen, net als de rest van de in onze hobby opererende leveranciers, dan is een klacht indienen of vragen om ondersteuning zinloos, de eerste vraag van Bosch zou immers zijn: Wat is uw bestelnummer geweest, en die heb je niet, nee, want de bougies komen bij Piet Appelewater uit kutschereveen vandaan, zo een handelaar die via,via parallelle import afkeur partijen opkoopt tegen twee euro de kilo (zal niet helemaal kloppen maar zal de plank niet helemaal mis slaan.)

Ze kijken wel uit bij Bosch, ik denk niet eens dat Bosch Nederland levert aan.....Ik moet het netjes houden, brommerbeurs gerelateerde afzet kanalen.

Ik heb nog wel een tip: loop bij een Bosch Car Service garage naar binnen, en bestel daar je w7-5 of w3 bougie.

Bosch produceert miljoenen bougies, laat nou net die ééne Bosch bougie gekocht op de beurs het begeven.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Bougie keuze

#47 Bericht door jamojamo » 31 mei 2020, 10:49

Ik heb me nooit gerealiseerd dat er imi merk-bougies geproduceerd worden. Kwalijke zaak aangezien de schade behoorlijk kan zijn. Ik heb wel eens een oude NGK iridium bougie plotseling opgerookt die bij mijn aangekochte membraanblokje zat. Het was een nieuwe van zeker 20 jaar oud en had niet de ingebouwde weerstand die je bij huidige iridium bougies ziet. Tijden lang zonder problemen mee gereden en van het ene op het andere moment elektrode weg.
Nu heb ik een zilveren Brisk er in van Emot en KJ’s Kreidlerservice Grijpskerk. Brisk bougies worden niet nagemaakt dat is zeker en alhoewel dat niet mijn keuze bepaalt heb je wel altijd een verhaal naar de leverancier als de ene na de andere het begeeft.

Door het lezen van alle ervaringen kun je wel concluderen dat als je tevreden bent je er het beste bij kunt blijven.

Is het anders een idee om net als de cilinder topic een lijstje eigenschappen in te vullen om een vergelijk te krijgen.
Voorzetje:
  • MERK
    TYPE
    BOUGIEDOP
    ONTSTEKING
    SETUP
    TEVREDENHEID
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Bougie keuze

#48 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 mei 2020, 11:00

jamojamo schreef: 31 mei 2020, 10:49 Ik heb me nooit gerealiseerd dat er imi merk-bougies geproduceerd worden.
Redelijk naïef. Nog nooit iets over lagers gelezen :?:
Nog nooit iets van banden gelezen.

Waar zijn de Made in Germany, Made in Holland spullen?
Ik weet het men wil daar niet voor betalen. Je eigen werkgelegenheid
Nee koop vooral bij woekie wakkie en ali landen.
Ik stop maar klagen.

Enzo

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2580
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

Re: Bougie keuze

#49 Bericht door vlatro » 31 mei 2020, 14:18

Als je het merk wil moet je ervoor willen betalen. Maar soms is het onderscheid moeilijk te maken. Je komt de namaak ook soms tegen in de reguliere handel. En het uiterlijk verschil wordt steeds kleiner.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Bougie keuze

#50 Bericht door nozems » 31 mei 2020, 14:22

Klopt Tjerry.
Net als banden, velen kopen dit op beurzen voor woeker prijzen, en volgens mij ook nogeens uit oude voorraad!

Als ik zeg dat ik zomaar €50,- de band kwijt ben inclusief omleggen kijken ze je aan alsof ze water zien branden.

Plaats reactie