Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
- RS69
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
- Locatie: Zuidoost Gelderland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 29 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Ik vroeg me al af waarom het frame (op de foto van het spuitwerk, aan de bekende haken en die andere foto met het totaal overzicht zoals gebruikelijk bij Bertus)) er niet opstond.
Gr
Gr
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 10 mei 2005, 22:24
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 27 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Gecertificeerd door Tjerry die kleur is gewoon fantastisch evenals het spuitwerk..RS69 schreef: ↑10 nov 2019, 14:33 Mooi verhaal met historie, ik ben liefhebber van de Buffels.
Heb hier een rode 69 RS en een oranje (door Bertus perfect gespoten en sinds gisteren als origineel zijnde oranje kleur gecertificeerd door Tjerry ) ) 72 RS in de afgelopen jaren gerestaureerd.
We zijn gek op foto's en benieuwd naar het resultaat, neem aan dat hij in vulkan rood is, en zou achter een kleine naaf moeten hebben als hij van 1968 is, dus kom op met die foto's
En inderdaad mooi dat het originele NL kenteken er nog bij is, kun je hem nog terug vinden bij de RDW als je het kenteken invoert? hij heeft immers erg lang stilgestaan. Zo niet moet je hem bij de RDW weer tot leven wekken met de originele kenteken papieren.
Gr
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Hier is Nick in gesprek met De Wilde 13.
Die heeft zelf ook een panklare Vulkanrode 68-er klaar staan.
Enzo
Die heeft zelf ook een panklare Vulkanrode 68-er klaar staan.
Enzo
- Bijlagen
-
- 92CDD24A-4C6E-4010-8424-77EB996193CA.jpeg (391.75 KiB) 3896 keer bekeken
- Maarten/sbargh
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 25 apr 2004, 16:17
- Locatie: 's-heerenberg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Ik ben de Kreidler alweer een goed jaar kwijt. Maar deze ziet er ff madderfakking mooi uit.
Leuk verhaaltje er ook bij. Op de klompen reed ik ook op mijn eigen Kreidler, schakelt prima, sterker nog, ik rij ook gewoon auto met klompen. Schijnt onmogelijk te zijn?
Maareh, echt een leuk project en mooi dat je veel nog hebt behouden. Heb je de cilinder ook laten hardverchromen weer? Of was deze al NiCaSil? Of was die zelfs nog prima in conditie?
Wat vind je zelf van de velgenborstels? Ik vind ze voor een showroom wel leuk, maar praktisch zijn die dingen toch niet te noemen of wel?
Mooi ding! Veel toerplezier!
Groet'n uut Bargh
Leuk verhaaltje er ook bij. Op de klompen reed ik ook op mijn eigen Kreidler, schakelt prima, sterker nog, ik rij ook gewoon auto met klompen. Schijnt onmogelijk te zijn?
Maareh, echt een leuk project en mooi dat je veel nog hebt behouden. Heb je de cilinder ook laten hardverchromen weer? Of was deze al NiCaSil? Of was die zelfs nog prima in conditie?
Wat vind je zelf van de velgenborstels? Ik vind ze voor een showroom wel leuk, maar praktisch zijn die dingen toch niet te noemen of wel?
Mooi ding! Veel toerplezier!
Groet'n uut Bargh
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 20 mei 2019, 13:59
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Hierbij reactie op jullie (kritische) opmerkingen, waarvoor dank. Ik ga de komende periode aan de slag met de verkregen verbeterpunten.
* De cilinder (15.43.92) en cilinderkop (15.43.06) zijn in prima staat, nooit aan gevijld. Met een top van ruim 80 km vond Opa dat -gelukkig- helemaal niet nodig.
* Het frame van de buddyseat is origineel maar daar hoort een glad dekje op. Daar ga ik mee naar Herman Blokhuis in Haaksbergen.
* De bougie-kabel lijkt te lang, dat komt omdat de ontsteking een bobine in het vliegwiel heeft. Dat functioneert overigens goed evenals het voor- en achterlicht, remlicht en kortsluiting om de motor af te zetten. Op de beurs in Heerhugowaard desondanks toch gezocht naar de juiste ontsteking en... gevonden! Helemaal compleet met juist vliegwiel, grondplaat, buiten-bobine en mét beugel.
* De poten van de standaard heb ik voorzien van rubber slangetjes ter voorkoming van beschadiging van de lak. De slangetjes kan ik er zo weer van af halen, zo ook de velgenborstels.
* De onderpoten voor wil ik door Bertus laten spuiten.
* Het messing embleem "florett" voor op het voorspatbord heb ik jaren geleden bij al Kreidler-dealer Tromp in Hoorn gekocht, dat ga ik nog monteren.
* Op de oude benzinekraan (zie foto) staan de letters ABP maar ik weet niet of die kraan nou wel of niet origineel is. Kan iemand mij daarover uitsluitsel geven?
* Ik ben nog op zoek naar een achterbrug met gebogen brug, dus van voor 1972. Heeft iemand zo'n achterbrug beschikbaar? Ik houd mij aanbevolen.
Met hartelijke groet,
Kreitel
Amsterdam
* De cilinder (15.43.92) en cilinderkop (15.43.06) zijn in prima staat, nooit aan gevijld. Met een top van ruim 80 km vond Opa dat -gelukkig- helemaal niet nodig.
* Het frame van de buddyseat is origineel maar daar hoort een glad dekje op. Daar ga ik mee naar Herman Blokhuis in Haaksbergen.
* De bougie-kabel lijkt te lang, dat komt omdat de ontsteking een bobine in het vliegwiel heeft. Dat functioneert overigens goed evenals het voor- en achterlicht, remlicht en kortsluiting om de motor af te zetten. Op de beurs in Heerhugowaard desondanks toch gezocht naar de juiste ontsteking en... gevonden! Helemaal compleet met juist vliegwiel, grondplaat, buiten-bobine en mét beugel.
* De poten van de standaard heb ik voorzien van rubber slangetjes ter voorkoming van beschadiging van de lak. De slangetjes kan ik er zo weer van af halen, zo ook de velgenborstels.
* De onderpoten voor wil ik door Bertus laten spuiten.
* Het messing embleem "florett" voor op het voorspatbord heb ik jaren geleden bij al Kreidler-dealer Tromp in Hoorn gekocht, dat ga ik nog monteren.
* Op de oude benzinekraan (zie foto) staan de letters ABP maar ik weet niet of die kraan nou wel of niet origineel is. Kan iemand mij daarover uitsluitsel geven?
* Ik ben nog op zoek naar een achterbrug met gebogen brug, dus van voor 1972. Heeft iemand zo'n achterbrug beschikbaar? Ik houd mij aanbevolen.
Met hartelijke groet,
Kreitel
Amsterdam
- Bijlagen
-
- Kraantje ABP.jpg (245.2 KiB) 3753 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 20 mei 2019, 13:59
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
In Houten vorig weekend een achterbrug met ronde brug aangeschaft. Moet nog wel gedurende de kerstdagen ontroesten. Ook heb ik inmiddels een Karco benzinekraantje. Daar met de elektrische tandenborstel mee aan de slag.
Voor Maarten/sbargh: Roel RM heeft een foto heeft geplaatst met klompen op de Kreidler, dat is dus zeker niet onmogelijk. Opa reed inderdaad altijd met klompen, had hij geen moeite mee. Wel toen de helm verplicht werd, Opa had namelijk altijd een pet op... En Opa rookte ook gewoon op de RS, Black Beauty.
Voor Maarten/sbargh: Roel RM heeft een foto heeft geplaatst met klompen op de Kreidler, dat is dus zeker niet onmogelijk. Opa reed inderdaad altijd met klompen, had hij geen moeite mee. Wel toen de helm verplicht werd, Opa had namelijk altijd een pet op... En Opa rookte ook gewoon op de RS, Black Beauty.
- Bijlagen
-
- 20160710_190226.png (800.74 KiB) 3539 keer bekeken
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Was inderdaad geen probleem om op klompen op de Kreidler te rijden. Ik ben inmiddels ook opa maar rij niet meer op klompen.
Mvg. Roel
Mvg. Roel
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 20 mei 2019, 13:59
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Vervolg op "Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968"
Na de nodige opmerkingen bij de presentatie van Opa’s RS ben ik het afgelopen half jaar daarmee aan de slag gegaan.
• De Denfeld buddy is door Herman Blokhuis nu voorzien van een glad dekje, werkelijk, mooier dan nieuw.
• Origineel gereedschapssetje en luchtpomp gekocht.
• De onderbouw zat niet helemaal goed, de versnellingspook kwam daar bij het schakelen tegen aan. Bertus Bonk heeft de ietwat kromme onderbouw keurig gericht en opnieuw vakkundig gespoten.
• Ook de aanvankelijk rode voorpoten zijn nu grijs gespoten.Origineel gereedschapssetje en luchtpomp gekocht.
• Het tankkraantje is vervangen door een Karco exemplaar welke ik op de beurs in Houten heb kunnen aanschaffen.
• Op deze beurs heb ik ook een achterbrug met gebogen tussenstuk gekocht en deze is nu in de plaats van de achterbrug met recht tussenstuk gekomen. Ook de achterbrug is door Bertus prachtig gespoten.
• Op de beurs in Heerhugowaard heb ik juiste ontsteking gekocht, compleet met grondplaat, vliegwiel en buitenbobine met ophangbeugel.
• Nippel voor bougiekabel op frame geplaatst.
• Het voorspatbord is voorzien van het aluminium embleem “Florett”, Carsten heeft de precieze afstandsmaten opgegeven van de te boren 2 mm gaatjes.
Naast Bertus, Herman en Carsten heeft ook Tjerry mij ook bij de afbouw geholpen en zijn daardoor ook montagefouten mijnerzijds voorkomen. Heren, dank hiervoor!
En dan de eerste testrit, meteen starten en gelijk naar het graf van Opa en Oma. De serene rust op het kerkhof daarbij knetterend verstoord door hún herboren Kreidler waar ze samen zovele kilometers op hebben afgelegd. Voor sommigen misschien niet helemaal gepast, voor Opa, Oma en mij echter een heel mooi moment.
Vanzelfsprekend houd ik mij wederom aanbevolen voor vragen en kritische opmerkingen, vast dank daarvoor.
Met hatelijke groet,
Kreitel
Amsterdam
• De Denfeld buddy is door Herman Blokhuis nu voorzien van een glad dekje, werkelijk, mooier dan nieuw.
• Origineel gereedschapssetje en luchtpomp gekocht.
• De onderbouw zat niet helemaal goed, de versnellingspook kwam daar bij het schakelen tegen aan. Bertus Bonk heeft de ietwat kromme onderbouw keurig gericht en opnieuw vakkundig gespoten.
• Ook de aanvankelijk rode voorpoten zijn nu grijs gespoten.Origineel gereedschapssetje en luchtpomp gekocht.
• Het tankkraantje is vervangen door een Karco exemplaar welke ik op de beurs in Houten heb kunnen aanschaffen.
• Op deze beurs heb ik ook een achterbrug met gebogen tussenstuk gekocht en deze is nu in de plaats van de achterbrug met recht tussenstuk gekomen. Ook de achterbrug is door Bertus prachtig gespoten.
• Op de beurs in Heerhugowaard heb ik juiste ontsteking gekocht, compleet met grondplaat, vliegwiel en buitenbobine met ophangbeugel.
• Nippel voor bougiekabel op frame geplaatst.
• Het voorspatbord is voorzien van het aluminium embleem “Florett”, Carsten heeft de precieze afstandsmaten opgegeven van de te boren 2 mm gaatjes.
Naast Bertus, Herman en Carsten heeft ook Tjerry mij ook bij de afbouw geholpen en zijn daardoor ook montagefouten mijnerzijds voorkomen. Heren, dank hiervoor!
En dan de eerste testrit, meteen starten en gelijk naar het graf van Opa en Oma. De serene rust op het kerkhof daarbij knetterend verstoord door hún herboren Kreidler waar ze samen zovele kilometers op hebben afgelegd. Voor sommigen misschien niet helemaal gepast, voor Opa, Oma en mij echter een heel mooi moment.
Vanzelfsprekend houd ik mij wederom aanbevolen voor vragen en kritische opmerkingen, vast dank daarvoor.
Met hatelijke groet,
Kreitel
Amsterdam
- Bijlagen
-
- MKC 8.jpg (224.59 KiB) 2960 keer bekeken
-
- MKC 7.jpg (138.21 KiB) 2960 keer bekeken
-
- MKC 6.jpg (217.96 KiB) 2960 keer bekeken
-
- MKC 5.jpg (104.95 KiB) 2960 keer bekeken
-
- MKC 4.jpg (222.04 KiB) 2960 keer bekeken
-
- MKC 3.jpg (156.63 KiB) 2960 keer bekeken
-
- MKC 2.jpg (194.67 KiB) 2960 keer bekeken
-
- MKC 1.jpg (200.82 KiB) 2960 keer bekeken
- gijsvanzanten
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Een hele mooie RS.
Een prachtig gebaar om er mee naar het kerkhof te gaan.
Al met al heel erg mooi!
Een prachtig gebaar om er mee naar het kerkhof te gaan.
Al met al heel erg mooi!
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Prachtig compleet geworden. Nog een sticker achter op je gereedschapkastje en het vuurwerk kan beginnen. Gaan.
Enzo
Enzo
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Mooi, mooi, mooi. Maar ook zonder die sticker kan het vuurwerk beginnen
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
En draai je duosteps in de lijn van de achterdemper.hermanngas schreef: ↑24 jul 2020, 22:48 Mooi, mooi, mooi. Maar ook zonder die sticker kan het vuurwerk beginnen
Enzo
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht (totaal 2):
- hermanngas (25 jul 2020, 10:11) • Kreitel (25 jul 2020, 23:13)
- Waardering: 18.18%
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 20 mei 2019, 13:59
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
De duosteps nu in lijn en de sticker ook geplaatst. Na de testritjes naar het kerkhof de afgelopen week nog een plastic afstandsboutje geplaatst aan motorzijde in de kettingkast. De ketting liep ligt aan omdat de uiteinden van de kettingkast iets naar binnen uitvielen.
Inmiddels drie echte ritten gemaakt totaal zo'n 75 kilometer. De RS schakelt, goed, remt goed en stuurt goed. Op recht stuk weg en plat op de tank liggend komt de RS tot 80 kilometer. Precies zo race-de ik 45 jaar geleden ook... Helemaal tevreden met het geheel en onderweg veel duimpjes omhoog.
Dit allemaal dankzij de onmisbare informatie op dit forum en de adviezen van de reeds eerder genoemde Kreidler liefhebbers en - deskundigen, jongens, nogmaals dank!
Kreitel
Amsterdam
Inmiddels drie echte ritten gemaakt totaal zo'n 75 kilometer. De RS schakelt, goed, remt goed en stuurt goed. Op recht stuk weg en plat op de tank liggend komt de RS tot 80 kilometer. Precies zo race-de ik 45 jaar geleden ook... Helemaal tevreden met het geheel en onderweg veel duimpjes omhoog.
Dit allemaal dankzij de onmisbare informatie op dit forum en de adviezen van de reeds eerder genoemde Kreidler liefhebbers en - deskundigen, jongens, nogmaals dank!
Kreitel
Amsterdam
- Bijlagen
-
- T2.jpeg (165.35 KiB) 2855 keer bekeken
-
- T1.jpeg (96.71 KiB) 2855 keer bekeken
-
- 20200731_161423 (002).jpg (202.11 KiB) 2855 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Schön, dass Du die RS wieder auf die Strasse gebracht hast und vor allem, dass Du Dir so viel Mühe mit den Details gegeben hast.
So entspricht die Florett wieder dem damaligen Original-Zustand und ist sehr ordentlich aufgebaut.
Ein paar Kleinigkeiten sind mir noch aufgefallen. Könntest Du Dir ja mal anschauen und ggfs. noch ändern:
Schraube Stoßdämpfer etwas kurz, dagegen Zündkerzenkabel bisschen lang.
Fuss-Bremshebel würde ich tiefer stellen, mußt Du ausprobieren, wie es Dir am besten paßt.
Der Bremshebel deckt normalerweise die Öleinfüllschraube etwas ab.
Dann steht der Fuß in Ruhestellung praktisch waagerecht, weil dann Fussraste und Bremshebel etwa auf einer Höhe sind.
Ansonsten wünsche ich Dir viel Freude mit der RS und unfallfreie Fahrt.
Gruß
Carsten
So entspricht die Florett wieder dem damaligen Original-Zustand und ist sehr ordentlich aufgebaut.
Ein paar Kleinigkeiten sind mir noch aufgefallen. Könntest Du Dir ja mal anschauen und ggfs. noch ändern:
Schraube Stoßdämpfer etwas kurz, dagegen Zündkerzenkabel bisschen lang.
Fuss-Bremshebel würde ich tiefer stellen, mußt Du ausprobieren, wie es Dir am besten paßt.
Der Bremshebel deckt normalerweise die Öleinfüllschraube etwas ab.
Dann steht der Fuß in Ruhestellung praktisch waagerecht, weil dann Fussraste und Bremshebel etwa auf einer Höhe sind.
Ansonsten wünsche ich Dir viel Freude mit der RS und unfallfreie Fahrt.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 262 keren
- Ontvangen waarderingen: 132 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Dat afstandsboutje zit mooi.
Hoe kom je eraan en hoe heb je deze bevestigd? Geklemd of gelijmd oid?
Schitterende RS overigens
Hoe kom je eraan en hoe heb je deze bevestigd? Geklemd of gelijmd oid?
Schitterende RS overigens
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 20 mei 2019, 13:59
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Dag Stephan,
Dank voor het compliment!
Dit soort afstandsboutjes zijn bij ijzerhandel en Gamma te koop evenals montagestrip met gaatjes.
Om de linkerpoot van de achterbrug aan motorzijde heb ik een stukje montagestrip met gaatjes gebogen. Door een van die gaatjes een deel van het plastic afstandboutje in drukken. Het andere deel van het afstandsboutje er op draaien en dan zo danig positioneren dat dit deel mooi beide uiteinden van de boven- en de onderkant van de kettingkast iets naar buiten drukt. Vervolgens de montagestrip met boutje, moertje en veerringetje goed op de poot van de achterbrug vast zetten.
Op de foto is het montagestripje zichtbaar.
Succes en met hartelijke groet,
Kreitel
Dank voor het compliment!
Dit soort afstandsboutjes zijn bij ijzerhandel en Gamma te koop evenals montagestrip met gaatjes.
Om de linkerpoot van de achterbrug aan motorzijde heb ik een stukje montagestrip met gaatjes gebogen. Door een van die gaatjes een deel van het plastic afstandboutje in drukken. Het andere deel van het afstandsboutje er op draaien en dan zo danig positioneren dat dit deel mooi beide uiteinden van de boven- en de onderkant van de kettingkast iets naar buiten drukt. Vervolgens de montagestrip met boutje, moertje en veerringetje goed op de poot van de achterbrug vast zetten.
Op de foto is het montagestripje zichtbaar.
Succes en met hartelijke groet,
Kreitel
- Bijlagen
-
- MKC 1.jpeg (97.81 KiB) 2738 keer bekeken
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 262 keren
- Ontvangen waarderingen: 132 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Kijk! Dat is nog eens een duidelijke uitleg!
Dankjewel! Dit ga ik ook fabriceren. Die van mij loopt namelijk ook iets naarbinnen.
Dankjewel! Dit ga ik ook fabriceren. Die van mij loopt namelijk ook iets naarbinnen.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 20 mei 2019, 13:59
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Even voorstellen: Lachen is Gezond, een proefrit
Lachen is gezond, een geslaagde proefrit met de Kreidler RS 1968
Opa’s Kreidler uit 1968 opgeknapt en nu tijd voor het vinden van juiste afstellingen. De motor loopt niet lekker en de topsnelheid blijft op 60 kilometer steken. De sproeiers 72 en 35 van de Bing 1/18/13 goed doorgeblazen, de gasnaald op de juiste stand gezet en gelijk ook de vlotternaald ietsje bijgebogen zodat de deze nu wel de benzinetoevoer stopt als de vlotterkamer vol is. De ontsteking voorzien van nieuwe puntjes en condensator en met schuifmaat en voelermaat de voorontsteking op 1 mm gezet en de opening van de puntjes op 0.35 mm. Een trap en lopen! Heerlijke gasreactie en dus gelijk een proefritje maken. Helaas, binnen 1 kilometer stopt de RS ermee, geen vonk. Teruglopen naar de garagebox en daar de ontsteking onderzoeken. Wat blijkt? De mantel van de bougiekabel door het vliegwiel versleten, dat geeft kortsluiting. Met een krimpkousje de mantel weer min of meer hersteld en de vonk weer terug. Nog maar een proefrit en nu tikte de kilometerteller de 80 aan! Helemaal tevreden.
Nou bracht die proefrit mij naar de Horn in Andijk en laat daar de expositie “Lachen is Gezond” van de bekende kunstenaar en brommerliefhebber Marius van Dokkum zijn. De RS op het terras voor de expositieruimte geparkeerd en genoten van een heerlijk bakkie koffie, muziek en vooral van de prachtige, levensechte en uit het leven gegrepen schilderijen van Marius. De herkenbaarheid, de humor en nostalgie druipen ervan af. Voor belangstellenden, de expositie is nog tot en met 4 september te bezoeken, zie: Expositie 2021 van Marius van Dokkum: LACHEN IS GEZOND! (expositieruimtedemantel.nl). En als het kan, kom op de Kreidler.
De RS trok van verschillende bezoekers en van Marius ook de aandacht. Hij is een echte liefhebber, leest met plezier het blad Bromfiets, reed en rijdt zelf een DKW en bromfietsen komen dikwijls voor op zijn kunstwerken. De oudere jongeren herkennen de RS, staan er omheen en hebben er zelf eentje gehad, of een broer of een buurjongen en die hadden een topsnelheid van wel 100 kilometer plus… Ja, ja, overdrijven maakt de zaak duidelijk.
Een in meerdere opzichten zeer gelaagde dag, wat een vreugde een oude brommer je toch kan geven.
Kreitel
Op de foto’s: De beschadigde bougiekabel, Marius van Dokkum in gesprek over Kreidler en werken van Marius met brommers. Huiskamervraag: Welke brommers en typen zijn er afgebeeld?
Opa’s Kreidler uit 1968 opgeknapt en nu tijd voor het vinden van juiste afstellingen. De motor loopt niet lekker en de topsnelheid blijft op 60 kilometer steken. De sproeiers 72 en 35 van de Bing 1/18/13 goed doorgeblazen, de gasnaald op de juiste stand gezet en gelijk ook de vlotternaald ietsje bijgebogen zodat de deze nu wel de benzinetoevoer stopt als de vlotterkamer vol is. De ontsteking voorzien van nieuwe puntjes en condensator en met schuifmaat en voelermaat de voorontsteking op 1 mm gezet en de opening van de puntjes op 0.35 mm. Een trap en lopen! Heerlijke gasreactie en dus gelijk een proefritje maken. Helaas, binnen 1 kilometer stopt de RS ermee, geen vonk. Teruglopen naar de garagebox en daar de ontsteking onderzoeken. Wat blijkt? De mantel van de bougiekabel door het vliegwiel versleten, dat geeft kortsluiting. Met een krimpkousje de mantel weer min of meer hersteld en de vonk weer terug. Nog maar een proefrit en nu tikte de kilometerteller de 80 aan! Helemaal tevreden.
Nou bracht die proefrit mij naar de Horn in Andijk en laat daar de expositie “Lachen is Gezond” van de bekende kunstenaar en brommerliefhebber Marius van Dokkum zijn. De RS op het terras voor de expositieruimte geparkeerd en genoten van een heerlijk bakkie koffie, muziek en vooral van de prachtige, levensechte en uit het leven gegrepen schilderijen van Marius. De herkenbaarheid, de humor en nostalgie druipen ervan af. Voor belangstellenden, de expositie is nog tot en met 4 september te bezoeken, zie: Expositie 2021 van Marius van Dokkum: LACHEN IS GEZOND! (expositieruimtedemantel.nl). En als het kan, kom op de Kreidler.
De RS trok van verschillende bezoekers en van Marius ook de aandacht. Hij is een echte liefhebber, leest met plezier het blad Bromfiets, reed en rijdt zelf een DKW en bromfietsen komen dikwijls voor op zijn kunstwerken. De oudere jongeren herkennen de RS, staan er omheen en hebben er zelf eentje gehad, of een broer of een buurjongen en die hadden een topsnelheid van wel 100 kilometer plus… Ja, ja, overdrijven maakt de zaak duidelijk.
Een in meerdere opzichten zeer gelaagde dag, wat een vreugde een oude brommer je toch kan geven.
Kreitel
Op de foto’s: De beschadigde bougiekabel, Marius van Dokkum in gesprek over Kreidler en werken van Marius met brommers. Huiskamervraag: Welke brommers en typen zijn er afgebeeld?
- Bijlagen
-
- Oudere jongeren.jpg (55.17 KiB) 1600 keer bekeken
-
- Scooters.jpg (48.85 KiB) 1600 keer bekeken
-
- Wegomlegging.jpg (65.55 KiB) 1600 keer bekeken
-
- 20210815_120319 (002).jpg (112.98 KiB) 1600 keer bekeken
-
- Kabel.jpg (114.33 KiB) 1600 keer bekeken
-
- MNMG-20210814-WA0010 (002).jpg (130.49 KiB) 1600 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- RS69
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
- Locatie: Zuidoost Gelderland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 29 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
inderdaad achter de grondplaat hoort hij, en dit is geen RS ontsteking als ik de foto goed bekijk.
Je had toch een complete RS ontsteking gekocht, dus met buiten bobine?
Zie nu een interne ontsteking spoel.
Gr
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Carter is stuk. Hij kan nu de buitenbobine ontsteking niet fatsoenlijk monteren.
Enzo
- Bijlagen
-
- E82EBB50-2D4F-4241-A573-283606BEF13D.jpeg (211.32 KiB) 1577 keer bekeken