Nummers motorblok
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Nummers motorblok
Hallo.
Ik heb mijn RS (nog zonder blok) maar eens onder het kleed vandaan gehaald na een klein jaar.
En dus op zoek naar een 5bakje direct met wijde tapeinden.
Nou worden er altijd wel een aantal aangeboden her en der.
Ik wil dan als ik daar bij zo'n verkoper sta, met al zijn mooie verhalen, al die nummers controleren in de betreffende blokken.
En kijken of ik niet genaaid wordt met bij elkaar geraapte en opgeleukte zooi.
Is er hier een vaste lijst met nummers, zowel de nummers rechtsboven als onderaan.
En hoe herken je of het linkercarter wel de goede is bij de rechter enz.
Is het linkercarter omgebouwd van in- naar direct of kan dat helemaal niet, hoe zie je dat.
Uiteraard heb ik al vele malen de zoekfunctie gedaan maar kom niet bij een goede vaste lijst, alleen maar bij allerlei topics.
Gr. Wim.
Ik heb mijn RS (nog zonder blok) maar eens onder het kleed vandaan gehaald na een klein jaar.
En dus op zoek naar een 5bakje direct met wijde tapeinden.
Nou worden er altijd wel een aantal aangeboden her en der.
Ik wil dan als ik daar bij zo'n verkoper sta, met al zijn mooie verhalen, al die nummers controleren in de betreffende blokken.
En kijken of ik niet genaaid wordt met bij elkaar geraapte en opgeleukte zooi.
Is er hier een vaste lijst met nummers, zowel de nummers rechtsboven als onderaan.
En hoe herken je of het linkercarter wel de goede is bij de rechter enz.
Is het linkercarter omgebouwd van in- naar direct of kan dat helemaal niet, hoe zie je dat.
Uiteraard heb ik al vele malen de zoekfunctie gedaan maar kom niet bij een goede vaste lijst, alleen maar bij allerlei topics.
Gr. Wim.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Nummers motorblok
Er is geen lijst voorhanden.
Wel kan je achter de ontsteking het bouwjaar van het carter lezen. Samen met het bloknummer rechts. Beginnend met 5......
Tevens kan je achter onder kijken of de carters bij elkaar horen ( gepaard) En lijst van Zwitserse met alleen code onderop weet je alleen het jaar en type blok ( 4 of 5 bak )
Rechtercarter is zowel voor direct als indirect te gebruiken.
( krijg je natuurlijk geen paring )
Enzo
Wel kan je achter de ontsteking het bouwjaar van het carter lezen. Samen met het bloknummer rechts. Beginnend met 5......
Tevens kan je achter onder kijken of de carters bij elkaar horen ( gepaard) En lijst van Zwitserse met alleen code onderop weet je alleen het jaar en type blok ( 4 of 5 bak )
Rechtercarter is zowel voor direct als indirect te gebruiken.
( krijg je natuurlijk geen paring )
Enzo
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Nummers motorblok
Das linke Gehäuse ist bei indirekt und direkt vom Guß her vollkommen unterschiedlich, von daher kann man das linke Gehäuseteil nicht von indirekt auf direkt umbauen.
Das angesprochene Datum hinter der Zündung zeigt, wann das Gehäuse gegossen wurde, das gibt es ebenso im rechten Gehäuse.
Die beiden Daten müssen zwischen links und rechts nicht übereinstimmen, aber ein Unterschied von mehr als einem Jahr würde mich schon wundern.
Ob die beiden Gehäuseteile zusammen gehören, kann man wie angesprochen am einfachsten an den beiden eingeschlagenen Codes hinten unten sehen.
Schauen, ob da vielleicht was getrickst wurde.
Auch ansonsten den Block und Teile genau anschauen, ob daran herumgemurkst (gepfuscht) wurde.
Am besten sind immer Motorblöcke, die seit den 1970er oder 1980er Jahren irgendwo gelegen haben und wo noch niemand Hand angelegt hat.
Zugegebenermaßen heutzutage selten zu finden, aber nicht unmöglich.
Das vorletzte Bild zeigt den Code vom Schweizer 5-Gang-Motor, wie er unter meiner 73er RS verbaut war.
Die "5" soll dabei für 5-Gang, das "G" für 1972 stehen. Jedes Jahr hat einen eigenen Buchstaben, "H" soll demnach 1973 sein, "F" 1971 usw.
Da die RS am 20.6.73 produziert wurde, muß der Motor dann eine Weile im Lager gelegen haben.
Ich habe auch noch einen Schweizer 5-Gang indirekt TM-Motor mit "F"-Kennzeichnung (letztes Bild).
Der Block hat schon den neueren Guß, mit der Möglichkeit für die ab 1972 eingesetzten Super-Breit-Wand-Zylinder mit breitem Stehbolzenabstand.
Das kann ja auch wohl sein, da die Motoren offensichtlich lange vor dem eigentlichen Moped gebaut wurden.
Gruß
Carsten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: Nummers motorblok
1978
2e week
2e dag
I de laag
dus 10. Januar 1978 tussen 6 uur tot 14 uur
deze systeem is veel in duitsland te finden in oude gietmallen met aluminium
kreidler heft die carters zelfs gegoten...en niet wat veel denken bij Mahle [-X
Hier goed te lezen...
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/ ... 4939.shtml
2e week
2e dag
I de laag
dus 10. Januar 1978 tussen 6 uur tot 14 uur
deze systeem is veel in duitsland te finden in oude gietmallen met aluminium
kreidler heft die carters zelfs gegoten...en niet wat veel denken bij Mahle [-X
Hier goed te lezen...
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/ ... 4939.shtml
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Nummers motorblok
OKE, interessant.
Macht ja auch Sinn, in erster Linie wird es ja darum gegangen sein, bei Fehlern im Guß, dies genau auf eine Charge und einen Zeitraum eingrenzen zu können.
Um Teile ggfs. auszutauschen bzw. Fehler abzustellen.
Aber dass in dem einen Kreis, wie von mir angenommen, die Woche und das Jahr stehen, ist schon richtig, oder ?
Man kann sich das ja nur selbst herleiten, indem man mal bei verschiedenen Blöcken schaut, wie weit die Zahlen gehen, müßte hier dann KW48 sein.
So viele Monate oder Tage gibt es ja nicht.
Und da ich dort eine römische "3" sehe, scheint im Winter 1972 die Nachfrage nach Kreidler-Motoren so groß gewesen zu sein, dass sie auch Nachtschicht geschoben haben ... ?
Wahrscheinlich hatten die in dem Zeitraum die Motoren für die erwartete Frühjahrsnachfrage gegossen.
Vielleicht hatten die aber auch mehr als 1 Gussform im Einsatz und die römische Ziffer (III) ist ein Kennzeichen für die Gussform, aus der die Hälfte stammt ?
Ich weiß es nicht.
Aber sobald man mehr als 1 Werkzeug im Einsatz hat, steht dessen Nummer ja auch immer auf dem Produkt.
Um Fehler eindeutig zuordnen und ggfs. genau das richtige Werkzeug nacharbeiten zu können.
Gruß
Carsten
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Nummers motorblok
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ook het Duits gaat goed via Google vertaal.
Nou, ik heb nu dus al een 5bakje gekocht.
Hier wat foto's er van, Onderop in het midden dus geen nummers, hier is ook niet aan gevijld of geschuurd. Dus lijkt wel of het zo hoort.
Het noodnummer begint met 518.
Jaar is 1977
Gr. Wim.
Nou, ik heb nu dus al een 5bakje gekocht.
Hier wat foto's er van, Onderop in het midden dus geen nummers, hier is ook niet aan gevijld of geschuurd. Dus lijkt wel of het zo hoort.
Het noodnummer begint met 518.
Jaar is 1977
Gr. Wim.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Nummers motorblok
Het nummer onderop staat alleen bij Zwitserse blokken die geen 51... nummer hebben aan de zijkant.wimv8 schreef: ↑10 aug 2020, 18:49 Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ook het Duits gaat goed via Google vertaal.
Nou, ik heb nu dus al een 5bakje gekocht.
Hier wat foto's er van,
20200810_170750.jpg20200810_170628.jpg20200810_170710.jpg20200810_170707.jpg20200810_170750.jpg20200810_170827.jpg
20200810_170644.jpg
Onderop in het midden dus geen nummers, hier is ook niet aan gevijld of geschuurd. Dus lijkt wel of het zo hoort.
Het noodnummer begint met 518.
Jaar is 1977
Gr. Wim.
Redelijk mooi blokje. Wat beschadiging onder de ontsteking en wat ketting inslag.
Enzo
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Nummers motorblok
Ik kocht m rijdend.
Heb het blok van n rijdende kreidler gekocht.
Klinkt goed, voelt goed, lekt olie, dus open moet ie wel.
Ga geen lagers vervangen dus. En koppeling is nieuw.
Gr. Wim.
Heb het blok van n rijdende kreidler gekocht.
Klinkt goed, voelt goed, lekt olie, dus open moet ie wel.
Ga geen lagers vervangen dus. En koppeling is nieuw.
Gr. Wim.