De Mijlpalen:
De 10.000ste, de 100.000ste en de 1.000.000ste Kreidlers
Zoekwoorden: 10000, 100000, 1000000, tienduizend, honderdduizend, miljoen, tienduizendste, honderdduizendste, miljoenste
De Mijlpalen: De 10.000ste, de 100.000ste en de 1.000.000ste Kreidlers
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
De Mijlpalen: De 10.000ste, de 100.000ste en de 1.000.000ste Kreidlers
- Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht (totaal 2):
- Enzo-tvdzijden (07 nov 2020, 12:47) • hermanngas (07 nov 2020, 16:42)
- Waardering: 18.18%
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
De 10.000ste (tienduizendste) Kreidler
De 10.000ste (tienduizendste) Kreidler
Scan: Tjerry (Enzo-tvdzijden)
Die 10.000. Kreidler K50
Kreidler-Fahrzeugbau, Kornwestheim bei Stuttgart
Scan: Tjerry (Enzo-tvdzijden)
Die 10.000. Kreidler K50
Kreidler-Fahrzeugbau, Kornwestheim bei Stuttgart
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
De 100.000ste Kreidler voor Nederland (1971)
Bij de 100.000ste Kreidler voor Nederland (1971)
Scan: Dion (superstar)
Bron: MotorSport, 6e jaargang, nr. 3, 1971
100 000 Kreidler - FLORETT für die Niederlande
Vrijdag 26 februari om 10.40 uur precies liep in de Kreidler-fabriek te Stuttgart-Zuffenhausen de honderdduizendste, voor de Nederlandse markt bestemde Florett van de produktieband, ten overstaan van de Kreidler-direktie en bij de bouw van de Florett betrokken personeel, een deputatie van Van Veen Import N.V. onder aanvoering van Henk van Veen, een zestigtal Kreidler-deaIers en verkopers en Nederlandse en Duitse persjongens. Voor zover het onze landgenoten betreft waren zij allen de dag tevoren met een Caravelle van Transavia op uitnodiging van Van Veen Import naar Stuttgart gevlogen.
Over de absoluut dolle avond vooraf (Stuttgart bei Nacht, er helemaal even uit zijn weet je wel, whisky en striptease en bier en Schnaps, te gek gewoon) willen we het niet hebben: uiteindelijk ging het om die bewuste honderdduizendste. Kreidler-direkteur Herr Martin overhandigde hem met gepaste woorden (Nederland grootste export-aandeel van alle landen, Nederland Fahrrad-freundlich, behoefte aan hartelijke dankzegging voor de samenwerking, versterkte ekonomische samenwerking tussen Nederland en de Bondsrepubliek en, uiteraard, Van Veen über Alles) aan Henk van Veen, die op zijn beurt eveneens alle reden had schouderklopjes uit te delen, ook aan de pers (met dank voor de opbouwen-de kritiek in het verleden), die nog even memoreerde dat de sport vanaf den beginne zijn belangstelling genoot, die al uitzag naar de vijfhonderdduizendste, kortom, het was een feestelijke vertoning daar in Zuffenhausen, dat laat zich raden. Ook het fabrieks-personeel, meest Italiaanse en Joegoslavische werknemers, deelden in de algehele vreugde: hen werd toegestaan de werkzaamheden neer te leggen zolang de plechtigheden duurde, een half uur ongeveer, toen moesten de armen weer uit de mouwen, want tijd blijft geld, de eerste stappen naar een half miljoen Florettes moesten worden gezet, nietwaar.
Het verdere programma vermeldde naast eten en drinken een bijna even vermoeiende, maar buitengewoon interessante rondgang door de fabriek, waarbij twee dingen onmiddellijk opvielen; de buitengewone degelijkheid en zorgvuldigheid waarmee de KreidIerprodukten vervaardigd worden en 't feit dat ruw geschat de helft van het personeel vrouwelijk, hier en daar zeer vrouwelijk was. Niet dat de Florett een damesbrommertje is, zeker niet, maar 't moet voor de berijders toch een grappig idee zijn dat zijn machine gedeeltelijk "vrouwenwerk" is.
Half acht die avond streek de Transavia-kist weer op de thuisbasis neer, waarna in de Brainbox-bar nog 'n soort van perskonferentie werd gehouden; geen plannen voor een 125 cc-er voorlopig vernamen we, wel plannen om wereldkampioen te worden, althans hoog in het klasse-ment te eindigen, geen werkelijk nieuws, dat komt pas als op 1 mei het geweldige gebeuren van de Grand Prix wegraces in Oostenrijk van start gaat. Met welgemeende en dikverdiende dank aan de HH Van Veen namen we afscheid van twee dagen Kreidler. Sukses toegewenst, met de Floretts en de race-afdeling.
100.000 KREIDLER-FLORETTS voor NEDERLAND
Tekst: Guus van de Beek, 1971
Geplaatst door: Melvin van de Kraats
Het van de band rollen van de 100.000e Kreidler Florett voor Nederland was voor de fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen en de Nederlandse importeur voldoende aanleiding om dit heugelijke feit gezamenlijk met een grote groep dealers en persvertegenwoordigers ter plaatse met Wein, Weib und Gesang te vieren. Daarbij werd de volgorde omgedraaid, want eerst werd tot tamelijk diep in de nacht een kroegentocht gehouden, voordat de 100.000-ste Kreidler Florett van de band liep, iets voorbarig dus want in die nacht had bijvoorbeeld de fabriek wel kunnen afbranden of iets anders catastrofaals kunnen gebeuren.
Maar dat gebeurde natuurlijk niet en dus kon de volgende morgen precies volgens planning de verzamelde groep Nederlanders, enigszins duf uit de ogen kijkend, getuige zijn van het van de band rollen van het jubileum exemplaar, opgesierd met vanuit Nederland meegebrachte bloemen, waarmee nog eens extra de goede samenwerking tussen de fabriek en de Nederlandse importeur bevestigd werd.
In 1951, nu dus 20 jaar geleden, startte de firma Kreidler als eerste in Duitsland met de productie van 50 cc tweewielers. Eind 1959 werden tussen de Firma Van Veen en de Kreidler fabriek de eerste contracten gelegd, maar het duurde tot 1962 voordat er grotere aantallen Kreidlers naar ons land kwamen. Sindsdien zijn de importgetallen sterk blijven stijgen. Na 8 jaren van samenwerking waren er 50.000 machines voor Nederland geproduceerd, en nu, na ruim 11 jaar dus, is dit aantal weer verdubbeld.
De Kreidler Florett (het betreft hier uiteraard voornamelijk bromfietsen; het aandeel van de Kreidler motoren is slechts klein, hoewel het merk qua importgetallen tot de grootste in ons land behoort) is in de bromfietsuitvoering speciaal voor Nederland vervaardigd omdat de Nederlandse wetgeving op het gebied van bromfietsen een unieke positie inneemt. En de fabriek maakt graag die typische tweewielers, met trappers, een wit achterspatbord, en gaatjes in het voorspatbord om zo'n lachwekkend geel plaatje op te nemen, omdat Nederland het belangrijkste exportland is waarvoor het grootste deel van de totale productie van tweewielers bestemd is. In vergelijking met de meeste motorfabrieken liggen de productie-aantallen vrij hoog; zeker omdat Kreidler slechts drie typen produceert; de Florett bromfiets (180 per dag), de Florett RS motorfiets (eveneens 180 per dag, op dezelfde montagelijn waarop beurtelings enige dagen bromfietsen en dan weer enige dagen motoren gemonteerd worden) en de Mofa, de stadsbromfiets met twee versnellingen, geheel automatisch, waarvan er per dag 70 geproduceerd worden.
De verschillen tussen de Florett bromfiets en de RS motorfiets zijn de laatste jaren steeds kleiner geworden, zodat het nu alleen aan kenners duidelijk is, wat wát is. De uiterlijke verschillen zijn: kleinere wielnaven voor de bromfiets, andere achterveerelementen en een iets andere motor, met snellere cilinder, andere uitlaat en carburateur en vijf in plaats van drie versnellingen voor de motorfietsuitvoering; de motorverschillen zijn verder niet te zien.
Toch is de productie van tweewielers slechts een klein deel van het Kreidler concern, dat voornamelijk non ferro metaalprofielen vervaardigt (vele verschillende dingen die niet uit ijzer zijn vervaardigd, bijvoorbeeld waterkranen). Van het totale aantal van 2500 werknemers in het eigenlijke Kreidler concern houden er zich slechts 600 bezig met de productie van tweewielers. Daarnaast heeft de firma Kreidler grote belangen in andere ondernemingen, waarbij van de bekendste, de Kienzle horloges en klokkenfabrieken, vrijwel het gehele aandelenpakket in handen van Kreidler is. Vrijwel alle delen van de tweewielers worden in eigen beheer vervaardigd, waarbij de automatisering ver is doorgevoerd. Van gespecialiseerde bedrijven worden delen betrokken die in eigen beheer niet beter of goedkoper te produceren zijn, zoals alle delen van de elektrische installatie die van Bosch komen, en de cilinder, cilinderkop en zuiger die door Mahle vervaardigd worden.
Het samenvoegen van alle zoveel mogelijk klaar gemaakte delen geschiedt in een zeer hoog tempo. Slechts 51 minuten nadat het kale frame op de montageband is gezet rolt ditzelfde frame, maar nu als drager van een geheel complete brom- of motorfiets, van de band! Een belangrijk deel van de werkzaamheden wordt door vrouwen uitgevoerd, en daar sta je als Nederlander wel raar van te kijken, want hoewel hier ook wel vrouwen achter de draaibank staan is dat toch wel als een uitzondering te beschouwen. In Duitsland waarschijnlijk niet; vrouwen en mannen wisselden elkaar aan draai-, frees-, en slijpbanken af. Ook een vorm van emancipatie natuurlijk!
Geen schokkend nieuws verder van de Kreidler Werke GmbH, waarvan nog steeds betreurd wordt dat de firma gestopt is met elke vorm van wedstrijdsport. Op de vraag of er geen belangwekkend werkelijk nieuws te verwachten was werd alleen maar geglimlacht, maar toch niet op de manier alsof er helemaal niets te doen was. Duidelijk werd echter onderstreept dat de firma vast zal houden aan haar principes; er worden alleen 50 cc tweewielers geproduceerd van een constant hoge kwaliteit. De producten zullen aan de eisen van de markt aangepast worden, waarbij men niet van plan is iedere voorbijgaande modetendens te volgen. Kreidler gokt niet. Kreidler wil zekerheid!
Trefwoorden: Honderdduizend, Honderduizendste
Scan: Dion (superstar)
Bron: MotorSport, 6e jaargang, nr. 3, 1971
100 000 Kreidler - FLORETT für die Niederlande
Vrijdag 26 februari om 10.40 uur precies liep in de Kreidler-fabriek te Stuttgart-Zuffenhausen de honderdduizendste, voor de Nederlandse markt bestemde Florett van de produktieband, ten overstaan van de Kreidler-direktie en bij de bouw van de Florett betrokken personeel, een deputatie van Van Veen Import N.V. onder aanvoering van Henk van Veen, een zestigtal Kreidler-deaIers en verkopers en Nederlandse en Duitse persjongens. Voor zover het onze landgenoten betreft waren zij allen de dag tevoren met een Caravelle van Transavia op uitnodiging van Van Veen Import naar Stuttgart gevlogen.
Over de absoluut dolle avond vooraf (Stuttgart bei Nacht, er helemaal even uit zijn weet je wel, whisky en striptease en bier en Schnaps, te gek gewoon) willen we het niet hebben: uiteindelijk ging het om die bewuste honderdduizendste. Kreidler-direkteur Herr Martin overhandigde hem met gepaste woorden (Nederland grootste export-aandeel van alle landen, Nederland Fahrrad-freundlich, behoefte aan hartelijke dankzegging voor de samenwerking, versterkte ekonomische samenwerking tussen Nederland en de Bondsrepubliek en, uiteraard, Van Veen über Alles) aan Henk van Veen, die op zijn beurt eveneens alle reden had schouderklopjes uit te delen, ook aan de pers (met dank voor de opbouwen-de kritiek in het verleden), die nog even memoreerde dat de sport vanaf den beginne zijn belangstelling genoot, die al uitzag naar de vijfhonderdduizendste, kortom, het was een feestelijke vertoning daar in Zuffenhausen, dat laat zich raden. Ook het fabrieks-personeel, meest Italiaanse en Joegoslavische werknemers, deelden in de algehele vreugde: hen werd toegestaan de werkzaamheden neer te leggen zolang de plechtigheden duurde, een half uur ongeveer, toen moesten de armen weer uit de mouwen, want tijd blijft geld, de eerste stappen naar een half miljoen Florettes moesten worden gezet, nietwaar.
Het verdere programma vermeldde naast eten en drinken een bijna even vermoeiende, maar buitengewoon interessante rondgang door de fabriek, waarbij twee dingen onmiddellijk opvielen; de buitengewone degelijkheid en zorgvuldigheid waarmee de KreidIerprodukten vervaardigd worden en 't feit dat ruw geschat de helft van het personeel vrouwelijk, hier en daar zeer vrouwelijk was. Niet dat de Florett een damesbrommertje is, zeker niet, maar 't moet voor de berijders toch een grappig idee zijn dat zijn machine gedeeltelijk "vrouwenwerk" is.
Half acht die avond streek de Transavia-kist weer op de thuisbasis neer, waarna in de Brainbox-bar nog 'n soort van perskonferentie werd gehouden; geen plannen voor een 125 cc-er voorlopig vernamen we, wel plannen om wereldkampioen te worden, althans hoog in het klasse-ment te eindigen, geen werkelijk nieuws, dat komt pas als op 1 mei het geweldige gebeuren van de Grand Prix wegraces in Oostenrijk van start gaat. Met welgemeende en dikverdiende dank aan de HH Van Veen namen we afscheid van twee dagen Kreidler. Sukses toegewenst, met de Floretts en de race-afdeling.
100.000 KREIDLER-FLORETTS voor NEDERLAND
Tekst: Guus van de Beek, 1971
Geplaatst door: Melvin van de Kraats
Het van de band rollen van de 100.000e Kreidler Florett voor Nederland was voor de fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen en de Nederlandse importeur voldoende aanleiding om dit heugelijke feit gezamenlijk met een grote groep dealers en persvertegenwoordigers ter plaatse met Wein, Weib und Gesang te vieren. Daarbij werd de volgorde omgedraaid, want eerst werd tot tamelijk diep in de nacht een kroegentocht gehouden, voordat de 100.000-ste Kreidler Florett van de band liep, iets voorbarig dus want in die nacht had bijvoorbeeld de fabriek wel kunnen afbranden of iets anders catastrofaals kunnen gebeuren.
Maar dat gebeurde natuurlijk niet en dus kon de volgende morgen precies volgens planning de verzamelde groep Nederlanders, enigszins duf uit de ogen kijkend, getuige zijn van het van de band rollen van het jubileum exemplaar, opgesierd met vanuit Nederland meegebrachte bloemen, waarmee nog eens extra de goede samenwerking tussen de fabriek en de Nederlandse importeur bevestigd werd.
In 1951, nu dus 20 jaar geleden, startte de firma Kreidler als eerste in Duitsland met de productie van 50 cc tweewielers. Eind 1959 werden tussen de Firma Van Veen en de Kreidler fabriek de eerste contracten gelegd, maar het duurde tot 1962 voordat er grotere aantallen Kreidlers naar ons land kwamen. Sindsdien zijn de importgetallen sterk blijven stijgen. Na 8 jaren van samenwerking waren er 50.000 machines voor Nederland geproduceerd, en nu, na ruim 11 jaar dus, is dit aantal weer verdubbeld.
De Kreidler Florett (het betreft hier uiteraard voornamelijk bromfietsen; het aandeel van de Kreidler motoren is slechts klein, hoewel het merk qua importgetallen tot de grootste in ons land behoort) is in de bromfietsuitvoering speciaal voor Nederland vervaardigd omdat de Nederlandse wetgeving op het gebied van bromfietsen een unieke positie inneemt. En de fabriek maakt graag die typische tweewielers, met trappers, een wit achterspatbord, en gaatjes in het voorspatbord om zo'n lachwekkend geel plaatje op te nemen, omdat Nederland het belangrijkste exportland is waarvoor het grootste deel van de totale productie van tweewielers bestemd is. In vergelijking met de meeste motorfabrieken liggen de productie-aantallen vrij hoog; zeker omdat Kreidler slechts drie typen produceert; de Florett bromfiets (180 per dag), de Florett RS motorfiets (eveneens 180 per dag, op dezelfde montagelijn waarop beurtelings enige dagen bromfietsen en dan weer enige dagen motoren gemonteerd worden) en de Mofa, de stadsbromfiets met twee versnellingen, geheel automatisch, waarvan er per dag 70 geproduceerd worden.
De verschillen tussen de Florett bromfiets en de RS motorfiets zijn de laatste jaren steeds kleiner geworden, zodat het nu alleen aan kenners duidelijk is, wat wát is. De uiterlijke verschillen zijn: kleinere wielnaven voor de bromfiets, andere achterveerelementen en een iets andere motor, met snellere cilinder, andere uitlaat en carburateur en vijf in plaats van drie versnellingen voor de motorfietsuitvoering; de motorverschillen zijn verder niet te zien.
Toch is de productie van tweewielers slechts een klein deel van het Kreidler concern, dat voornamelijk non ferro metaalprofielen vervaardigt (vele verschillende dingen die niet uit ijzer zijn vervaardigd, bijvoorbeeld waterkranen). Van het totale aantal van 2500 werknemers in het eigenlijke Kreidler concern houden er zich slechts 600 bezig met de productie van tweewielers. Daarnaast heeft de firma Kreidler grote belangen in andere ondernemingen, waarbij van de bekendste, de Kienzle horloges en klokkenfabrieken, vrijwel het gehele aandelenpakket in handen van Kreidler is. Vrijwel alle delen van de tweewielers worden in eigen beheer vervaardigd, waarbij de automatisering ver is doorgevoerd. Van gespecialiseerde bedrijven worden delen betrokken die in eigen beheer niet beter of goedkoper te produceren zijn, zoals alle delen van de elektrische installatie die van Bosch komen, en de cilinder, cilinderkop en zuiger die door Mahle vervaardigd worden.
Het samenvoegen van alle zoveel mogelijk klaar gemaakte delen geschiedt in een zeer hoog tempo. Slechts 51 minuten nadat het kale frame op de montageband is gezet rolt ditzelfde frame, maar nu als drager van een geheel complete brom- of motorfiets, van de band! Een belangrijk deel van de werkzaamheden wordt door vrouwen uitgevoerd, en daar sta je als Nederlander wel raar van te kijken, want hoewel hier ook wel vrouwen achter de draaibank staan is dat toch wel als een uitzondering te beschouwen. In Duitsland waarschijnlijk niet; vrouwen en mannen wisselden elkaar aan draai-, frees-, en slijpbanken af. Ook een vorm van emancipatie natuurlijk!
Geen schokkend nieuws verder van de Kreidler Werke GmbH, waarvan nog steeds betreurd wordt dat de firma gestopt is met elke vorm van wedstrijdsport. Op de vraag of er geen belangwekkend werkelijk nieuws te verwachten was werd alleen maar geglimlacht, maar toch niet op de manier alsof er helemaal niets te doen was. Duidelijk werd echter onderstreept dat de firma vast zal houden aan haar principes; er worden alleen 50 cc tweewielers geproduceerd van een constant hoge kwaliteit. De producten zullen aan de eisen van de markt aangepast worden, waarbij men niet van plan is iedere voorbijgaande modetendens te volgen. Kreidler gokt niet. Kreidler wil zekerheid!
Trefwoorden: Honderdduizend, Honderduizendste
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
De één miljoenste Kreidler - 28 april 1976
De 1.000.000ste (éénmiljoenste) Kreidler - 28 april 1976
Datum: 15-05-1976
Folder: De één miljoenste Kreidler
Scan: Tjerry (Enzo-tvdzijden)
Zoekwoorden: 1 miljoen, 1000000, 1.000.000, één miljoen, éénmiljoen, eenmiljoen
Datum: 15-05-1976
Folder: De één miljoenste Kreidler
Scan: Tjerry (Enzo-tvdzijden)
Zoekwoorden: 1 miljoen, 1000000, 1.000.000, één miljoen, éénmiljoen, eenmiljoen
- Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht (totaal 3):
- Eifelyeti (07 nov 2020, 13:15) • hermanngas (07 nov 2020, 16:40) • DanielRS (15 nov 2020, 03:46)
- Waardering: 27.27%
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: De Mijlpalen: De 10.000ste, de 100.000ste en de 1.000.000ste Kreidlers
100.000 RM
- Bijlagen
-
- IMG_8147.jpeg (195.31 KiB) 811 keer bekeken
-
- IMG_8146.jpeg (111.07 KiB) 811 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- dijk (23 apr 2023, 15:19)
- Waardering: 9.09%