TM op brommer kenteken
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 nov 2020, 20:05
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
TM op brommer kenteken
Beste allen,
Ik ben nieuw op deze site. Na het restaureren van een Tomos 3E ben ik nu van plan om een Kreidler TM aan te schaffen. Nu staat er regelmatig één te koop op o.a. Marktplaats. Het valt mij op dat deze TM’s allemaal zonder Nederlands kenteken aangeboden worden. Volgens de aanbieders is het geen enkel probleem om de TM op brommer kenteken te zetten. Op mijn vraag waarom ze dat zelf niet gedaan hebben blijft het antwoord meestal achterwege. Wellicht is het hier al eerder gevraagd, maar mijn vraag is concreet; kan een TM op brommer kenteken gezet worden.
Ik hoor graag,
Groet,
Jan Pieter
Ik ben nieuw op deze site. Na het restaureren van een Tomos 3E ben ik nu van plan om een Kreidler TM aan te schaffen. Nu staat er regelmatig één te koop op o.a. Marktplaats. Het valt mij op dat deze TM’s allemaal zonder Nederlands kenteken aangeboden worden. Volgens de aanbieders is het geen enkel probleem om de TM op brommer kenteken te zetten. Op mijn vraag waarom ze dat zelf niet gedaan hebben blijft het antwoord meestal achterwege. Wellicht is het hier al eerder gevraagd, maar mijn vraag is concreet; kan een TM op brommer kenteken gezet worden.
Ik hoor graag,
Groet,
Jan Pieter
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: TM op brommer kenteken
TM is motorfiets en komen meestal uit Zwitserland en Duitsland.
Als je hem begrenst op brommer snelheid/kw dan kan dat
Een RS kan je ook omzetten ( indien kenteken) van motor naar brommer of rechtstreeks laten keuren als brommer.
mits de rollenbank test ok
Handelaren willen snel geld en geen moeite doen. Snap dat
Enzo
Als je hem begrenst op brommer snelheid/kw dan kan dat
Een RS kan je ook omzetten ( indien kenteken) van motor naar brommer of rechtstreeks laten keuren als brommer.
mits de rollenbank test ok
Handelaren willen snel geld en geen moeite doen. Snap dat
Enzo
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 nov 2020, 20:05
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: TM op brommer kenteken
Enzo, dank voor je (snelle) reactie. Ik ben benieuwd of er nog andere leden zijn met ervaring op dit gebied. Wellicht is het gewoon verstandiger om een van oorsprong brommer model te zoeken. De grotere naven en dus remcapaciteit (?) spreken mij aan. Mijn voorkeur gaat uit tussen ca. 1968-1970 model buffel. Nog tips?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: TM op brommer kenteken
Veel geld apart leggen.Janpieter schreef: ↑07 dec 2020, 13:08 Enzo, dank voor je (snelle) reactie. Ik ben benieuwd of er nog andere leden zijn met ervaring op dit gebied. Wellicht is het gewoon verstandiger om een van oorsprong brommer model te zoeken. De grotere naven en dus remcapaciteit (?) spreken mij aan. Mijn voorkeur gaat uit tussen ca. 1968-1970 model buffel. Nog tips?
Enzo
- Bullet
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 15 apr 2013, 16:38
- Locatie: eindhoven
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: TM op brommer kenteken
Janpieter niet alles is rozengeur en maneschijn bij die aanbieders, wij hebben het ook aan de hand gehad met een Zundapp KS 50 70cc er waren volgens de verkoper originele Duitse papieren bij maar geen kenteken erop, toen wij ernaar vroegen zij hij dat het goedkoper was als we dat zelf deden maar stond wel in voor de echtheid van de papieren dus heeft mijn kameraad hem gekocht (3250euro) rijklaar, netjes keuring aangevraagd bij het RDW en laten keuren en dan denk je kat in het bakkie maar niet dus...... de keurmeester vroeg ons of wij hen zelf hadden gekocht in Duitsland en toen kregen we een beetje argwaan want wat bleek het framenummer was opnieuw ingeslagen (en nog slecht ook) op twee cijfers was 2x geslagen en origineel is dat ge etst en daarbij kwam ook aan het licht dat de papieren 1 jaar ouder waren dan de KS 50 toen wij dat aan de verkoper vertelde was hij niet onder de indruk en zij dat we maar een ander frame moesten zoeken MET kenteken en dat hij de helft bij zou leggen wat hij ook gedaan heeft maar ja een frame met kenteken koste wel even €750 dus dikke pech.
Als je er een koopt op marktplaats vraag dan altijd of zij het op kenteken zetten dan weet je zeker dat je geen problemen krijgt.
Groetjes BULLET
Als je er een koopt op marktplaats vraag dan altijd of zij het op kenteken zetten dan weet je zeker dat je geen problemen krijgt.
Groetjes BULLET
- jamojamo
- Berichten: 3751
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: TM op brommer kenteken
Een nederlands bromfietsframe zonder kenteken is nog wel te vinden. Die NL-frames hebben een goedkeuringsnummer ingeslagen in de buurt van het framenummer en zijn niet duur. Dat is een goede uitgangspositie als je gaat keuren want je vermijd de discussie over wel of niet juiste papieren. Zo’n eerlijk bromfietsframe is ook te gebruiken als je hem als motorfiets wilt keuren. De RDW let op de technische staat en een frame dat niet als gestolen te boek staat met goed leesbare nummers. Vraag de verkoper om een verkoopverklaring of beter nog fabriceer er zelf één. Gekocht op de beurs in Houten van Pietje Puk in 2017 etc. , gewoon een krabbel op een A4 met een handtekening.
Over welk bouwjaar TM heb je het eigenlijk?
Er is namelijk een verschil in frames waarbij de verandering in 1973 plaatsvindt. Die tot 1972 noemen we meestal buffeltank frames.
Gr.,
Eric
Over welk bouwjaar TM heb je het eigenlijk?
Er is namelijk een verschil in frames waarbij de verandering in 1973 plaatsvindt. Die tot 1972 noemen we meestal buffeltank frames.
Gr.,
Eric
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: TM op brommer kenteken
Je moet soms naar je onderbuik gevoel luisteren.
In jouw geval lijkt mij het verstandiger om iets mét kenteken te kopen. Hetzij een complete TM , of een bromfiets frame en dan zelf bouwen.
Dat laatste is overigens niet goedkoper...
In jouw geval lijkt mij het verstandiger om iets mét kenteken te kopen. Hetzij een complete TM , of een bromfiets frame en dan zelf bouwen.
Dat laatste is overigens niet goedkoper...
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: TM op brommer kenteken
Staan genoeg TM modellen op NL brommerkenteken. Geduld hebben
Enzo
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- Janpieter (08 dec 2020, 12:44)
- Waardering: 9.09%
- rene albers 2takt
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
- Locatie: groesbeek
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
Re: TM op brommer kenteken
Hallo Janpieter,
Dat keuren bij de Rdw stelt niet zover voor. En om een motor kenteken terug te keuren naar bromfiets al helemaal niet ( mits snelheid onder de 55kmh ).
Als je zorgt dat je een aankoop bewijs bij je hebt en het frame nummer en type plaatje in originele onbewerkte staat zijn, is het snel geregeld.
Ik heb dit voor 3 weken terug ook nog gedaan een Zwitserse motor (GT) zelfde principe als de TM. Keuren op bromfiets kenteken.
Zorg ervoor dat je brommer er op het eerste oog goed bij staat en geen versleten banden of spelingen ergens op.
Dat keuren bij de Rdw stelt niet zover voor. En om een motor kenteken terug te keuren naar bromfiets al helemaal niet ( mits snelheid onder de 55kmh ).
Als je zorgt dat je een aankoop bewijs bij je hebt en het frame nummer en type plaatje in originele onbewerkte staat zijn, is het snel geregeld.
Ik heb dit voor 3 weken terug ook nog gedaan een Zwitserse motor (GT) zelfde principe als de TM. Keuren op bromfiets kenteken.
Zorg ervoor dat je brommer er op het eerste oog goed bij staat en geen versleten banden of spelingen ergens op.
- Deze gebruikers waarderen rene albers 2takt voor dit bericht:
- Janpieter (08 dec 2020, 12:44)
- Waardering: 9.09%
- RS69
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
- Locatie: Zuidoost Gelderland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 29 keren
Re: TM op brommer kenteken
Hallo Janpieter,
Keuren bij de RDW stelt weinig voor als je zaakjes voor elkaar hebt zoals Rene al aangeeft. Kosten zijn €157,10 zonder het kentekenplaatje.
Heb gisteren in Arnhem nog een K53/311 op brommer kenteken laten keuren, wat zonder problemen verliep.
Houd in de gaten dat het framenr en typeplaatje origineel met elkaar kloppen, dus dat er niet (daar kijken ze wel naar weet ik uit ervaring) mee gerommeld is. Framenr en typeplaatje kan/mag dienen als bouwjaarverklaring, maar soms staat er geen bouwjaar op het typeplaatje.
Ik had er van Maloud nog een bouwjaar verklaring (handig/must als er geen bouwjaar op het typeplaatje staat) en goedkeurformulier bij, wat niet echt nodig is maar de keurmeester was er wel blij mee omdat daar ook technische gegevens van het type Kreidler op staan, ook een aankoopbewijs (een schenkingsverklaring / verklaring van natuurlijk persoon waarvan je de brommer hebt gekocht, herkomst verklaring noemen ze dat, mag ook) had ik natuurlijk mee.
Opmerking van de keurmeester was dat men soms zonder een enkel papier en/of herkomst verklaring een brommer ter keuring aanbied, ja en dan hebben ze meer werk natuurlijk.
Zorg daarbij dat je brommer in technische goede staat is en er netjes uitziet, en de keurmeester zal snel tot goedkeur overgaan is mijn ervaring nu al voor de 4e keer.
Mocht vanwege Corona dit keer niet bij de keuring blijven helaas, moest buiten in een koude tent wachten.
Gr
Keuren bij de RDW stelt weinig voor als je zaakjes voor elkaar hebt zoals Rene al aangeeft. Kosten zijn €157,10 zonder het kentekenplaatje.
Heb gisteren in Arnhem nog een K53/311 op brommer kenteken laten keuren, wat zonder problemen verliep.
Houd in de gaten dat het framenr en typeplaatje origineel met elkaar kloppen, dus dat er niet (daar kijken ze wel naar weet ik uit ervaring) mee gerommeld is. Framenr en typeplaatje kan/mag dienen als bouwjaarverklaring, maar soms staat er geen bouwjaar op het typeplaatje.
Ik had er van Maloud nog een bouwjaar verklaring (handig/must als er geen bouwjaar op het typeplaatje staat) en goedkeurformulier bij, wat niet echt nodig is maar de keurmeester was er wel blij mee omdat daar ook technische gegevens van het type Kreidler op staan, ook een aankoopbewijs (een schenkingsverklaring / verklaring van natuurlijk persoon waarvan je de brommer hebt gekocht, herkomst verklaring noemen ze dat, mag ook) had ik natuurlijk mee.
Opmerking van de keurmeester was dat men soms zonder een enkel papier en/of herkomst verklaring een brommer ter keuring aanbied, ja en dan hebben ze meer werk natuurlijk.
Zorg daarbij dat je brommer in technische goede staat is en er netjes uitziet, en de keurmeester zal snel tot goedkeur overgaan is mijn ervaring nu al voor de 4e keer.
Mocht vanwege Corona dit keer niet bij de keuring blijven helaas, moest buiten in een koude tent wachten.
Gr
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 259 keren
- Ontvangen waarderingen: 126 keren
Re: TM op brommer kenteken
@ RS69: mooi dat hij voorzien is van een kenteken.
Zetten ze hem ook nog op een testbank of niet?
Ben van plan mijn TM uit 1969 volgend jaar ook te laten keuren als brommer. Sowieso zal ik deze voor de zekerheid begrenzen.
Framenummer en plaatje zijn geheel origineel en netjes.
Zetten ze hem ook nog op een testbank of niet?
Ben van plan mijn TM uit 1969 volgend jaar ook te laten keuren als brommer. Sowieso zal ik deze voor de zekerheid begrenzen.
Framenummer en plaatje zijn geheel origineel en netjes.
- RS69
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
- Locatie: Zuidoost Gelderland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 29 keren
Re: TM op brommer kenteken
Nou ik had hem van een standaard 4 bakje en uitlaat voorzien die keurig 43 KM liep, maar ze hebben volgens mij niet naar snelheid en uitlaat geluid gekeken, hij is niet van de plek op de heftafel geweest voor zover ik dat heb kunnen volgen.
Wel werd er nauwkeurig naar het framenr en typeplaatje gekeken, en toen moest ik naar buiten want hij ging eerst onderzoek en de papierwinkel doen:
Maar als je zorgt voor een nette TM, een snelheid van max 45 km (maximale Constructie snelheid), een aankoopnota/herkomstverklaring, en eventueel een bouwjaarverklaring en goedkeurformulier via Maloud
(in principe is die gratis) doormiddel van je TM te registreren bij Maloud. Maar zorg dat hij Max 45 Km loopt, want ze hebben wel een rolbank lijkt me, en weet eigenlijk niet of ze nog een snelheidscorrectie ( dus dat hij wat harder loopt dan de wettelijke constructiesnelheid) hanteren.
Gr
Wel werd er nauwkeurig naar het framenr en typeplaatje gekeken, en toen moest ik naar buiten want hij ging eerst onderzoek en de papierwinkel doen:
Maar als je zorgt voor een nette TM, een snelheid van max 45 km (maximale Constructie snelheid), een aankoopnota/herkomstverklaring, en eventueel een bouwjaarverklaring en goedkeurformulier via Maloud
(in principe is die gratis) doormiddel van je TM te registreren bij Maloud. Maar zorg dat hij Max 45 Km loopt, want ze hebben wel een rolbank lijkt me, en weet eigenlijk niet of ze nog een snelheidscorrectie ( dus dat hij wat harder loopt dan de wettelijke constructiesnelheid) hanteren.
Gr
- Leopold Hogenhuis
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
- Locatie: Bilzen B
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer:
- RS69
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
- Locatie: Zuidoost Gelderland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 29 keren
Re: TM op brommer kenteken
Ja dankjewel, ben er wel tevreden mee, ik kan nog wel wat kleine dingen verbeteren.
Maar deze mag in gebruikte (dus originele lak, met wat steenslag) staat blijven.
Heb inmiddels het standaard blok weer omgeruild voor het snelle blok, na de keuring natuurlijk
Loopt toch wel wat prettiger vind ik dan, moet wel een beetje toeren inzitten.
Binnenkort denk ik maar een 5 bakje eronder die inmiddels op de werkbank ligt, moet nog in elkaar dus.
Heb daar nog een 15-63.94 met bijbehorende kop voor liggen.
Dit is het enigste model Kreidler dat ik heb met geforceerde koeling, de andere allemaal met rijwindkoeling.
Heb het bromfietskenteken en de plaat inmiddels binnen, ik had twee dagen na keuring al het kenteken in de bus.
Gr
Maar deze mag in gebruikte (dus originele lak, met wat steenslag) staat blijven.
Heb inmiddels het standaard blok weer omgeruild voor het snelle blok, na de keuring natuurlijk
Loopt toch wel wat prettiger vind ik dan, moet wel een beetje toeren inzitten.
Binnenkort denk ik maar een 5 bakje eronder die inmiddels op de werkbank ligt, moet nog in elkaar dus.
Heb daar nog een 15-63.94 met bijbehorende kop voor liggen.
Dit is het enigste model Kreidler dat ik heb met geforceerde koeling, de andere allemaal met rijwindkoeling.
Heb het bromfietskenteken en de plaat inmiddels binnen, ik had twee dagen na keuring al het kenteken in de bus.
Gr