Aanzuigtule
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 09 mei 2019, 10:56
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 24 keren
Aanzuigtule
Ik heb twee nieuwe aanzuigtules besteld voor onder het zadel.
De vorige eigenaar had er 1 verwijderd en de andere het slurfje van af geknipt.
Ik ben benieuwd of het iets zal uitmaken in rijgedrag of zoiets.
Ik hoop dattie beter gaat optrekken. Het is toch een soort venturi of zoiets.
De vorige eigenaar had er 1 verwijderd en de andere het slurfje van af geknipt.
Ik ben benieuwd of het iets zal uitmaken in rijgedrag of zoiets.
Ik hoop dattie beter gaat optrekken. Het is toch een soort venturi of zoiets.
- b.bonk
- Berichten: 3693
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
Re: Aanzuigtule
met of zonder, wat het uitmaakt weet ik niet.
maar als de brommer met , beter op gaat trekken , kan iedereen met zijn twin air of
zonder luchtfilter , zich achter zijn oren krabben.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 09 mei 2019, 10:56
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 24 keren
Re: Aanzuigtule
De mensen met een twinair hebben volgens my een dikkere carbu er op zitten dan standaard.
Kan me voorstellen dat die in ademnood komt.
Ik heb origineel 10 mm er op zitten.
Net wat je zegt, ze zitten er niet voor niks op.
Vandaar dat ik ze er weer op wil hebben en kyken wat het doet.
Kan me voorstellen dat die in ademnood komt.
Ik heb origineel 10 mm er op zitten.
Net wat je zegt, ze zitten er niet voor niks op.
Vandaar dat ik ze er weer op wil hebben en kyken wat het doet.
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: Aanzuigtule
Ik meen dat er twee soorten aanzuigtules waren; die voor motorfietsen en die voor (NL) bromfietsen? Bij mijn RMC moesten ze eruit (of vervangen worden door die van een motorfiets) toen ik overstapte op Superbreitwand met een 20 mm Bing
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Aanzuigtule
Sterker nog ik merkte een positief verschil, toen ik bij mijn standaard rs waar de dopjes/tules uit het frame waren weer terug plaatste. Iets minder aanzuig geluid en hij leek er zelfs marginaal beter mee te lopen
- b.bonk
- Berichten: 3693
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
- adriline
- Berichten: 1400
- Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
- Locatie: zuid limburg
- Gegeven waarderingen: 295 keren
- Ontvangen waarderingen: 208 keren
Re: Aanzuigtule
Je kan het vergelijken met een turbo afvoer op een plat dak. Op het dak is een kleinere afvoer geplaatst als de afvoerbuis eronder en dit zorgt voor een draaikolk werking .
- b.bonk
- Berichten: 3693
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Aanzuigtule
Ja Bertus, de pk’s en superlatieven vliegen je om de oren
- adriline
- Berichten: 1400
- Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
- Locatie: zuid limburg
- Gegeven waarderingen: 295 keren
- Ontvangen waarderingen: 208 keren
Re: Aanzuigtule
Als hij ze maar niet ziet vliegen En op de grond blijven
- b.bonk
- Berichten: 3693
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
Re: Aanzuigtule
ik moet ivm de powerbox al in zijn 3 blijven rijden tijdens de oma rit.
als deze thule update er nog bij komt, dan ben ik bang dat de rode kaart toch getrokken
gaat worden
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Aanzuigtule
Ik denk dat je nog wel naar z’n vierde mag doorschakelen met de najaarsrit Met twee vingers in je neus houdt jij dat losgeslagen clubje wel bij
- Andy
- Berichten: 10339
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 344 keren
Re: Aanzuigtule
Er zijn zeker 6soorten van die tules in de kreidlers gemonteerd, scheelt voornamelijk in geluid. Nooit iets van gemerkt dat ie sneller of slomer van werd.
Andy,
Andy,
- b.bonk
- Berichten: 3693
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
Re: Aanzuigtule
we zijn er te lomp voor andy.( ik in ieder geval wel)
om dat verschil te merken.
is meer een taak voor de gevoels mens.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Aanzuigtule
Ich würde mal behaupten, die Ansaugdüsen sitzen darin, damit an der Lochkante keine Verwirbelungen entstehen, die den wirksamen Ansaugquerschnitt durch Einschnürungen reduzieren.
Denn die Luft strömt beim Motorlauf und Ansaugen relativ schnell durch die kleinen Löcher, ist dort einfach nur das Loch, kommt es an den Kanten zu starken Verwirbelungen und somit Einschnürungen.
Ist das gleiche Prinzip wie bei einem Ansaugtrichter, dort nimmt man auch nicht einfach ein Stück gerades Rohr, welches den Durchmesser des Vergasers hat.
Sondern weitet das Ende des Rohres zu einem Trichter auf. Und obwohl der Trichter letztlich auch keinen größeren Durchmesser als das gerade Rohr hat, strömt trotzdem mehr Luft durch den Trichter ein.
Auch wenn es mehr was für den "gevoels mens" ist, ich käme nicht auf die Idee, die Düsen auszubauen, in der Hoffnung, dass die Möhre nachher schneller läuft ...
Dann doch besser Power-Box, Twin-Air und die ganzen anderen handfesten Zutaten zum Höllen-Gerät ...
Gruß
Carsten
- Andy
- Berichten: 10339
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 344 keren
Re: Aanzuigtule
Geen veregelijk Carsten. Frame is vlakke plaat en geen recht pijpje !!! We weten inmiddels wel van een trompet-vorm doet in de luchtstroom...
Andy,
Andy,
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Aanzuigtule
Mijn RS reageert allerter op gas geven mét de tules.
En geen meter harder zónder de tules.
Dus laat ik ze lekker zitten.
Als je de oppervlakte bekijkt van de 2 tules , dan zie je dat dat groter is dan het oppervlak van de luchtdoorlaat van een 20mm carburateur
En geen meter harder zónder de tules.
Dus laat ik ze lekker zitten.
Als je de oppervlakte bekijkt van de 2 tules , dan zie je dat dat groter is dan het oppervlak van de luchtdoorlaat van een 20mm carburateur
- adriline
- Berichten: 1400
- Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
- Locatie: zuid limburg
- Gegeven waarderingen: 295 keren
- Ontvangen waarderingen: 208 keren
Re: Aanzuigtule
Casten dit heb je beter en duidelijker uitgelegd als ik. Je hebt een betere circulatie van de aangezogen lucht in het frame en aanvoer naar de carburateur.
A3
A3
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Aanzuigtule
Andy,
ob es sich um eine flache Platte oder um ein Rohr handelt, ist in diesem Fall nicht so wichtig, mir ging es nur darum zu zeigen, dass sich dort eine turbulente Stör-Strömung entwickelt.
Ich wollte nun nicht zuviel Zeit darauf verwenden, ein passendes Beispiel als "Beweis" im Internet zu finden.
Glaubst Du denn, Kreidler hat die Düsen dort nur eingebaut, um uns zu ärgern und die Mopeds leise und langsam zu machen ... ?
Ich habe nun ein aus meiner Sicht besseres Beispiel gefunden, das Beispiel einer Lochblende, nichts anderes ist die Platte mit den 2 Löchern im Rahmen.
Dort kannst Du sehr schön sehen, wie sich an den Kanten des Loches Turbulenzen bilden, die durch ihre Stör-Strömung den Lochdurchmesser noch weiter verkleinern.
Die Düsen im Rahmen sollen diese Störungen verhindern und für eine laminare, geordnete Strömung sorgen.
Wenn Du jetzt sagst, alles Quatsch, die Löcher im Rahmen sind nicht mit einer Lochblende in einem Rohr vergleichbar, dann laß die Düsen einfach weg ...
Warum werden hinten in den Luftfilter zusätzlich diese Düsen eingebaut und nicht einfach nur ein großes Loch gebohrt ?
Nicht um den Luftstrom Richtung Vergaser zu bündeln und zu leiten, sondern um diese den Querschnitt reduzierenden turbulenten Strömungen zu vermeiden.
Du mußt Dir die Löcher im Rahmen als eine Art Störkante vorstellen, die Düsen sollen dem Luftstrom über diese Störkante helfen.
Diese Verwirbelungen hast Du doch sicher auch schon mal im Wasser beobachtet.
Stell Dir einen Flusslauf oder Kanal mit einem Wehr vor, das einen Spalt breit geöffnet wird (senkrechter Spalt).
Dann erkennst Du im Wasser an der Wehrkante genau die gleichen Verwirbelungen wie unten in Grün.
Wären an den Kanten des Wehres statt dessen Leitbleche in der Form einer aufgeschnittenen Düse angebracht, würdest Du keine Verwirbelungen im Wasser mehr sehen.
Gruß
Carsten
Bildquelle: https://www.maschinenbau-wissen.de/skri ... 200-blende
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Aanzuigtule
Carsten , Dank für deine Auseinandersetzung.