Aanzuigtule
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Aanzuigtule
Übrigens:
Auch der Stutzen unten im Rahmen ist als Düse ausgeführt, was soll der Zirkus ... ?
Und ebenso hat eine Hauptdüse eine Trichterform, warum nicht einfach keine Trichterform und das Loch der Hauptdüse größer machen ?
Wäre doch viel billiger, als dort noch extra eine Ansenkung anzubringen.
Loch größer = in jedem Fall besser !
Weil man eine laminare, geordnete und berechenbare Luft- bzw. Kraftstoffströmung haben möchte.
Und keine turbolente, verwirbelte Chaoten-Strömung, und in diesem Zusammenhang ist das Wort "turbo" nicht als Feature zu sehen ...
Gruß
Carsten
Auch der Stutzen unten im Rahmen ist als Düse ausgeführt, was soll der Zirkus ... ?
Und ebenso hat eine Hauptdüse eine Trichterform, warum nicht einfach keine Trichterform und das Loch der Hauptdüse größer machen ?
Wäre doch viel billiger, als dort noch extra eine Ansenkung anzubringen.
Loch größer = in jedem Fall besser !
Weil man eine laminare, geordnete und berechenbare Luft- bzw. Kraftstoffströmung haben möchte.
Und keine turbolente, verwirbelte Chaoten-Strömung, und in diesem Zusammenhang ist das Wort "turbo" nicht als Feature zu sehen ...
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Aanzuigtule
Dat zundapp mannetje heeft wel een hele wand vol bekers staan die hij wel van de kreidlermannetjes gewonnen heeft, maar ben niet zo zundapp kreidler achtig rond Sachs, minarelli aspes nrs kuch zijn ook allemaal erg mooi en lopen zeer goed, bekrompen kreidler mannetjeb.bonk schreef: ↑28 mei 2021, 19:28dat ga ik zeker proberen.Flocke schreef: ↑28 mei 2021, 19:21Mach doch mal die Tüllen in den Rahmen, vielleicht bekommt das Moped dann etwas mehr Luft und läuft dann auch mit dichtem Koker 65 ...b.bonk schreef: ↑28 mei 2021, 17:33 me 2,9 liep met dichte koker op de teller 62, geen thules in het frame.
omdat h3bv alleen ori spullen op me eitank wil, koker eraf gehaald.
had noch een oude koker met een paar gaten erin.
die dus op me 2,9 rm gedaan, loopt nu ineens 65 op de teller.
nu denk ik dus, paar thules erop en een dichte koker dan zou hij dus
ook 65 halen en minder herry.
want dat maakt hij nu wel met die extra gaten.
Gruß
Carsten
zou mooi wezen als het zo is.
ga er niet om liegen, maar als het werkt, dan wrijf ik dat het zund..p mannetje
wel even in
- b.bonk
- Berichten: 3693
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
Re: Aanzuigtule
haha . ik kan ook alleen maar genieten , van hoe je de knuppel
in het hoender hok gooit,
ps, kijk net even naar je zundapp fotos.
jij geeft niks om ori. das wel duidelijk
in het hoender hok gooit,
ps, kijk net even naar je zundapp fotos.
jij geeft niks om ori. das wel duidelijk
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 09 mei 2019, 10:56
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 24 keren
Re: Aanzuigtule
Dat laatste wist ik.
Vandaar mijn idee. Dat ik hoopte op meer trekkracht.
Inderdaad lange aanzuig buis meer trekkracht.
Korte aanzuigbuis hogere toeren.
Ik heb ooit een verslag gelezen van een Amerikaan die aanzuigbuizen van verschillende lengtes op de carbu monteerde. En de uitkomst was lange buis /trekkracht, korte hogere toeren.
Het is dus niet zo dat je zo lang mogelyk kunt monteren. Want dan wordt het een landbouw trekker. Geen toeren meer maar Vreselyk sterk.
Had iets met pulsgedrag in de buis te maken.
En ook. Als voorbeeld luchtmassa traagheid.
Als je door een lange buis blaast en ineens stopt er nog steeds lucht beweegt in de buis, en er daardoor wat lucht aangezogen wordt. En dat een soort stuwende kracht heeft.
Vandaar mijn idee. Dat ik hoopte op meer trekkracht.
Inderdaad lange aanzuig buis meer trekkracht.
Korte aanzuigbuis hogere toeren.
Ik heb ooit een verslag gelezen van een Amerikaan die aanzuigbuizen van verschillende lengtes op de carbu monteerde. En de uitkomst was lange buis /trekkracht, korte hogere toeren.
Het is dus niet zo dat je zo lang mogelyk kunt monteren. Want dan wordt het een landbouw trekker. Geen toeren meer maar Vreselyk sterk.
Had iets met pulsgedrag in de buis te maken.
En ook. Als voorbeeld luchtmassa traagheid.
Als je door een lange buis blaast en ineens stopt er nog steeds lucht beweegt in de buis, en er daardoor wat lucht aangezogen wordt. En dat een soort stuwende kracht heeft.
- b.bonk
- Berichten: 3693
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
Re: Aanzuigtule
die nieuwe thules van bmp voor de snelle jongens zijn ook vrij lang.
ze begonnen met een veel kortere, zijn ook in de tijd wijzer geworden.
denk ik dan maar zo.
ze begonnen met een veel kortere, zijn ook in de tijd wijzer geworden.
denk ik dan maar zo.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Aanzuigtule
Maar die zat dan ook wel direct op de carburateur, ja daar besteden ze wat testbank uren aan, dan kunnen zie iedereen een aanzuig kelk van 1 euro voor 20 euro verkopen en het werkt zeker als het duur isLoe schreef: ↑28 mei 2021, 20:41 Dat laatste wist ik.
Vandaar mijn idee. Dat ik hoopte op meer trekkracht.
Inderdaad lange aanzuig buis meer trekkracht.
Korte aanzuigbuis hogere toeren.
Ik heb ooit een verslag gelezen van een Amerikaan die aanzuigbuizen van verschillende lengtes op de carbu monteerde. En de uitkomst was lange buis /trekkracht, korte hogere toeren.
Het is dus niet zo dat je zo lang mogelyk kunt monteren. Want dan wordt het een landbouw trekker. Geen toeren meer maar Vreselyk sterk.
Had iets met pulsgedrag in de buis te maken.
En ook. Als voorbeeld luchtmassa traagheid.
Als je door een lange buis blaast en ineens stopt er nog steeds lucht beweegt in de buis, en er daardoor wat lucht aangezogen wordt. En dat een soort stuwende kracht heeft.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Aanzuigtule
Ik weet niet wat die foto met het hier besprokene heeft te maken, maar je bougie kijkt in ieder geval goed. De meeste stellen maar wat raak maar vergeten naar de bougie te kijken vooral op het zundapp forum hebben ze daar een handje van
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Aanzuigtule
Jij kijkt verder dan je neus lang is. Complimenten.Loe schreef: ↑28 mei 2021, 20:41 Dat laatste wist ik.
Vandaar mijn idee. Dat ik hoopte op meer trekkracht.
Inderdaad lange aanzuig buis meer trekkracht.
Korte aanzuigbuis hogere toeren.
Ik heb ooit een verslag gelezen van een Amerikaan die aanzuigbuizen van verschillende lengtes op de carbu monteerde. En de uitkomst was lange buis /trekkracht, korte hogere toeren.
Het is dus niet zo dat je zo lang mogelyk kunt monteren. Want dan wordt het een landbouw trekker. Geen toeren meer maar Vreselyk sterk.
Had iets met pulsgedrag in de buis te maken.
En ook. Als voorbeeld luchtmassa traagheid.
Als je door een lange buis blaast en ineens stopt er nog steeds lucht beweegt in de buis, en er daardoor wat lucht aangezogen wordt. En dat een soort stuwende kracht heeft.
Tip: kijk ook eens naar het Dual-ram systeem dat Opel o.a. toepaste op de 3,0 24V motor.
Bij lage toeren een lang inlaat traject , bij hogere toerentallen gaat een korter inlaat traject open.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Aanzuigtule
Richtig, Schaltsaugrohre hat es bei vielen Fahrzeugen gegeben, aufgrund Turbo nicht mehr nötig ...Caspar schreef: ↑29 mei 2021, 12:01Jij kijkt verder dan je neus lang is. Complimenten.Loe schreef: ↑28 mei 2021, 20:41 Dat laatste wist ik.
Vandaar mijn idee. Dat ik hoopte op meer trekkracht.
Inderdaad lange aanzuig buis meer trekkracht.
Korte aanzuigbuis hogere toeren.
Ik heb ooit een verslag gelezen van een Amerikaan die aanzuigbuizen van verschillende lengtes op de carbu monteerde. En de uitkomst was lange buis /trekkracht, korte hogere toeren.
Het is dus niet zo dat je zo lang mogelyk kunt monteren. Want dan wordt het een landbouw trekker. Geen toeren meer maar Vreselyk sterk.
Had iets met pulsgedrag in de buis te maken.
En ook. Als voorbeeld luchtmassa traagheid.
Als je door een lange buis blaast en ineens stopt er nog steeds lucht beweegt in de buis, en er daardoor wat lucht aangezogen wordt. En dat een soort stuwende kracht heeft.
Tip: kijk ook eens naar het Dual-ram systeem dat Opel o.a. toepaste op de 3,0 24V motor.
Bij lage toeren een lang inlaat traject , bij hogere toerentallen gaat een korter inlaat traject open.
Aber ob die so weit entfernte Tülle einen Einfluss auf die Länge hat, glaube eher nicht, weil die Länge an sich ja auch nicht vergrößert wird.
Der Rahmen dient übrigens als große Luft-Beruhigungskammer, es ist nicht erwünscht, dass die Luft direkt von den Tüllen zum Rahmenauslaß geleitet wird.
Schaltsaugrohr
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 09 mei 2019, 10:56
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 24 keren
Re: Aanzuigtule
Ik heb ze eindelijk binnen en ook gemonteerd.
Maakt volgens my niet veel verschil in rijden.
Wel Kwa geluid. Dat holle geluid uit het frame is nu weg,ook fijn.
Maakt volgens my niet veel verschil in rijden.
Wel Kwa geluid. Dat holle geluid uit het frame is nu weg,ook fijn.
-
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
- Gegeven waarderingen: 25 keren
- Ontvangen waarderingen: 46 keren
Re: Aanzuigtule
Ik had, toen ik experimenteerde met een 12 tands voortandwiel gelijk de tules geplaatst. Nu ik weer terug ben op 14 tands viel me op dat ik wat meer moeite had om op toeren te komen tegen de wind in en ook onderin leek het of ik wat kracht miste. Sproeier 76 vervangen door 74 en 78 maar allebei niet super. Zojuist de aanzuigtules weer verwijderd en de Kreidler loopt weer vanouds. Kennelijk heeft ie dat ietsje meer lucht toch nodig hoewel ik geen 70cc of zoiets heb maar gewoon een iets bewerkte blokcilinder met 17mm ovaal en 14/36 tvh. Groetjes, Gert
-
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
- Gegeven waarderingen: 25 keren
- Ontvangen waarderingen: 46 keren
Re: Aanzuigtule
Moet er nog bij vermelden dat ik zo n zelfde luchtfilterhuis als voor 16mm met filter halverwege maar zonder die trechter binnenin het huis. Hier heb ik de gasnaald en sproeier op ingeregeld.
- b.bonk
- Berichten: 3693
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
Re: Aanzuigtule
met die turbo tules krijgt hij juist toch meer lucht ?HansKarel schreef: ↑11 jun 2021, 17:08 Ik had, toen ik experimenteerde met een 12 tands voortandwiel gelijk de tules geplaatst. Nu ik weer terug ben op 14 tands viel me op dat ik wat meer moeite had om op toeren te komen tegen de wind in en ook onderin leek het of ik wat kracht miste. Sproeier 76 vervangen door 74 en 78 maar allebei niet super. Zojuist de aanzuigtules weer verwijderd en de Kreidler loopt weer vanouds. Kennelijk heeft ie dat ietsje meer lucht toch nodig hoewel ik geen 70cc of zoiets heb maar gewoon een iets bewerkte blokcilinder met 17mm ovaal en 14/36 tvh. Groetjes, Gert
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Aanzuigtule
Weet je dat zeker Tjerry, ik dacht dat de korte (grotere doorlaat) voor RS waren.
Zie schetsje.
- Bijlagen
-
- Tule.jpg (5 KiB) 652 keer bekeken
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Aanzuigtule
Hört sich seltsam an ...HansKarel schreef: ↑11 jun 2021, 17:08 Ik had, toen ik experimenteerde met een 12 tands voortandwiel gelijk de tules geplaatst. Nu ik weer terug ben op 14 tands viel me op dat ik wat meer moeite had om op toeren te komen tegen de wind in en ook onderin leek het of ik wat kracht miste. Sproeier 76 vervangen door 74 en 78 maar allebei niet super. Zojuist de aanzuigtules weer verwijderd en de Kreidler loopt weer vanouds. Kennelijk heeft ie dat ietsje meer lucht toch nodig hoewel ik geen 70cc of zoiets heb maar gewoon een iets bewerkte blokcilinder met 17mm ovaal en 14/36 tvh. Groetjes, Gert
Ein getuntes Mokick (Bromfiets), welches nicht genug Luft durch den Rahmen ansaugen kann, für eine originale RS kommt hingegen ausreichend Luft durch den Rahmen mit eingesetzten Tüllen ...
Dass da irgendwas nicht passen kann, ist doch offensichtlich.
Unabhängig davon, weiß man nicht, wie die Tüllen aussehen, die man heute bei den verschiedenen Händlern kaufen kann.
Keine Ahnung, ob die den originalen Tüllen halbwegs entsprechen, die Regel ist ja leider, dass die Nachbauteile von den Org.-Teilen abweichen.
Ich verbaue jedenfalls nur Org.-Teile und kann auch nur dafür eine Aussage machen. Wie die Sachen aus dem Nachbau-Regal aussehen und wie die funktionieren, ist eine andere Geschichte.
Die originalen Tüllen sind von der Wandstärke her gesehen sehr dünn, sollte man vielleicht mal ein Foto von machen und vermessen, damit man eine Basis hat, von der ausgehend man vernünftig reden kann.
Gruß
Carsten
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Aanzuigtule
Die Tüllen vom Brommer kenne ich nicht, aber die "normalen" RS/RMC-Tüllen sind eher länglich.hermanngas schreef: ↑11 jun 2021, 23:14Weet je dat zeker Tjerry, ik dacht dat de korte (grotere doorlaat) voor RS waren.
Zie schetsje.
Ich denke, dass die vom Brommer von der Wandstärke her dicker sind, und damit das Loch kleiner.
Und nicht dass das Durchgangsloch über die Länge der Tülle (Trichter) bestimmt wird.
Die Tüllen mit dem kleinen Loch (Reduziertülle) gab es übrigens nur bei den 10mm-Vergasern und ungefähr max. 2PS, so war es zumindest in Deutschland.
Die normalen Mokicks in Deutschland (Eitank 3-Gang mit 2,6PS und RMC) hatten alle die normalen Tüllen wie die RS, sh. dazu die Auszüge aus den ET-Listen.
Gruß
Carsten
- Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
- hermanngas (12 jun 2021, 09:18)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
- Gegeven waarderingen: 25 keren
- Ontvangen waarderingen: 46 keren
Re: Aanzuigtule
[/quote]
Hört sich seltsam an ...
Ein getuntes Mokick (Bromfiets), welches nicht genug Luft durch den Rahmen ansaugen kann, für eine originale RS kommt hingegen ausreichend Luft durch den Rahmen mit eingesetzten Tüllen ...
Dass da irgendwas nicht passen kann, ist doch offensichtlich.
Stimmt aber in RS sitzen die kurze Tules und bei dem Holländische händler gibt es nur die lange Tulen fuer Moped.
Ik had ook niet verwacht dat het iets zou uitmaken. Hooguit misschien in het geluid.
Maar toch, die langere tules zorgen toch voor iets meer weerstand bij een 17mm carburateur.
Bij 12mm of zo zal het natuurlijk niks uitmaken.
De langere tules gaan weer mooi in de onderdelendoos.
Hört sich seltsam an ...
Ein getuntes Mokick (Bromfiets), welches nicht genug Luft durch den Rahmen ansaugen kann, für eine originale RS kommt hingegen ausreichend Luft durch den Rahmen mit eingesetzten Tüllen ...
Dass da irgendwas nicht passen kann, ist doch offensichtlich.
Stimmt aber in RS sitzen die kurze Tules und bei dem Holländische händler gibt es nur die lange Tulen fuer Moped.
Ik had ook niet verwacht dat het iets zou uitmaken. Hooguit misschien in het geluid.
Maar toch, die langere tules zorgen toch voor iets meer weerstand bij een 17mm carburateur.
Bij 12mm of zo zal het natuurlijk niks uitmaken.
De langere tules gaan weer mooi in de onderdelendoos.
-
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
- Gegeven waarderingen: 25 keren
- Ontvangen waarderingen: 46 keren
Re: Aanzuigtule
Ik had dus de verkeerde tules, dat is duidelijk en bij deze handelaar kan ik ze dus wel bestellen maar dat komt nog wel een keer.
Voor de Kreidler hebben we wel vaker onderdelen nodig dus dan kan het in 1 keer
Voor de Kreidler hebben we wel vaker onderdelen nodig dus dan kan het in 1 keer