Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
-
- Berichten: 780
- Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
- Locatie: Wijchen land van Maas en waal
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 26 keren
Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
Heren,
Thuiswerken heeft zo ook zijn voordelen, tussendoor maar eens de kast op kantoor opgeruimd, tot mijn grote verbazing vind ik daar een 4,2 pk cilinder 15.53.90 met kop 15.63.06 / 1703 1RW3 Vele jaren terug een keer gekocht zo goed opgeborgen dat ik er nooit meer aangedacht heb Dat maakt je dag in 1x keer goed
Op mijn buffel zit een 3,6 pk cilinder 15.43.90 met hetzelfde type kop als hierboven beschreven ( dit geeft volgens mij ook 4,2 pk), betreft een 3 hand bak tandwielverhouding 13-36 28 mm ingekorte bocht met 28 mm demper.
Nu heb ik de volgende vraag;
Wat is het verschil nu tussen de 15.53.90 4,2 en 15.43.90 3,6 pk dat weet ik maar waar zitten nu de verschillen????
Ik lees hier op het forum met regelmaat dat een 4,2pk 70 km haalt, wat er nu op zit 3,6 met hd kop gaat max 65 km.
de gevonden 4,2 is compleet met ori mahle zuiger en heeft een gespikkelde wand, dat had de 3,6 ook voor ik er een nieuwe wand in heb laten zetten. Verkopen doe ik hem niet want een mooi originele die worden schaars.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Thuiswerken heeft zo ook zijn voordelen, tussendoor maar eens de kast op kantoor opgeruimd, tot mijn grote verbazing vind ik daar een 4,2 pk cilinder 15.53.90 met kop 15.63.06 / 1703 1RW3 Vele jaren terug een keer gekocht zo goed opgeborgen dat ik er nooit meer aangedacht heb Dat maakt je dag in 1x keer goed
Op mijn buffel zit een 3,6 pk cilinder 15.43.90 met hetzelfde type kop als hierboven beschreven ( dit geeft volgens mij ook 4,2 pk), betreft een 3 hand bak tandwielverhouding 13-36 28 mm ingekorte bocht met 28 mm demper.
Nu heb ik de volgende vraag;
Wat is het verschil nu tussen de 15.53.90 4,2 en 15.43.90 3,6 pk dat weet ik maar waar zitten nu de verschillen????
Ik lees hier op het forum met regelmaat dat een 4,2pk 70 km haalt, wat er nu op zit 3,6 met hd kop gaat max 65 km.
de gevonden 4,2 is compleet met ori mahle zuiger en heeft een gespikkelde wand, dat had de 3,6 ook voor ik er een nieuwe wand in heb laten zetten. Verkopen doe ik hem niet want een mooi originele die worden schaars.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
- Benzlerfahrer
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
- Gegeven waarderingen: 24 keren
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
Ben gelijk naar mijn kast gelopen, maar helaas...
Mooie vondst, qua snelheid lijkt me 0.6 niet heel veel verschil. Heeft misschien wat meer in de koppel zitten? Zelf rij ik 4.2 ook ori mahle. Helaas geen ori zuiger, is wel leuke extra!
Mooie vondst, qua snelheid lijkt me 0.6 niet heel veel verschil. Heeft misschien wat meer in de koppel zitten? Zelf rij ik 4.2 ook ori mahle. Helaas geen ori zuiger, is wel leuke extra!
- Nicolaas
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
- Locatie: Utrecht - Maarsen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
Ik rij al jaren met de setup die jij beschrijft.
Prima trekkracht en met de wind mee inderdaad 70 + km.
Uiteraard speelt het gewicht en tegenwind een rol.
Met 4,2 pk 13x36 tandwielen 17 mm Carb 28/32 mm sigaar en ingekorte bocht heb je de beste setup voor een 3 hand of voet. Maar een iets kleiner achter tandwiel kan een voordeel zijn als men wat aan de zware kant is, met veel tegenwind en berg op.
Zoals je zegt, nooit verkopen want ze zijn nauwelijks te vinden. Zelf één van de laatste gekocht (nieuw) die Jacco Witte nog op de plank had liggen
Veel plezier ermee.
Groet Nicolaas
Prima trekkracht en met de wind mee inderdaad 70 + km.
Uiteraard speelt het gewicht en tegenwind een rol.
Met 4,2 pk 13x36 tandwielen 17 mm Carb 28/32 mm sigaar en ingekorte bocht heb je de beste setup voor een 3 hand of voet. Maar een iets kleiner achter tandwiel kan een voordeel zijn als men wat aan de zware kant is, met veel tegenwind en berg op.
Zoals je zegt, nooit verkopen want ze zijn nauwelijks te vinden. Zelf één van de laatste gekocht (nieuw) die Jacco Witte nog op de plank had liggen
Veel plezier ermee.
Groet Nicolaas
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
Nicolaas schreef: ↑10 jun 2021, 20:07
Prima trekkracht en met de wind mee inderdaad 70 + km.
Uiteraard speelt het gewicht en tegenwind een rol.
Met 4,2 pk 13x36 tandwielen.
Maar een iets kleiner achter tandwiel kan een voordeel zijn als men wat aan de zware kant is, met veel tegenwind en berg op.
Groet Nicolaas
Groter.
Of voortandwiel.
Gr. Wim.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9268
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 924 keren
- Ontvangen waarderingen: 766 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
0,6 pk
0,6 pk
- Deze gebruikers waarderen Eifelyeti voor dit bericht:
- Enzo-tvdzijden (11 jun 2021, 13:08)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 780
- Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
- Locatie: Wijchen land van Maas en waal
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 26 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
dat is een hele scherpe opmerking ook dat wist ik al, maakt die 0,6pk meer 5 tot 8 km per uur uit?
- Flocke
- Berichten: 3054
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 799 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
Vielleicht wirst Du hier schlauer ...
Übersicht Gebläsezylinder
Gebläsezylinder 15.53.90
Gebläsezylinder 15.33.90
Übersicht Gebläsezylinder
Gebläsezylinder 15.53.90
Gebläsezylinder 15.33.90
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9268
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 924 keren
- Ontvangen waarderingen: 766 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
it was a joke
met een 4,2 pk kan je so 70km/h halen....meer niet
-
- Berichten: 780
- Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
- Locatie: Wijchen land van Maas en waal
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 26 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
Bedankt voor de info, als ik de poort map vergelijk zie je hele kleine verschillen daar zal dat snelheid verschil inzetten, met name de uitlaat poort is wat wijder.
Mijn huidige set loopt max 65 km dat vind ik een mooie snelheid.
Mijn huidige set loopt max 65 km dat vind ik een mooie snelheid.
-
- Berichten: 780
- Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
- Locatie: Wijchen land van Maas en waal
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 26 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
Oja er zit een 14 mm Bing op. Betreft hier een k54/32 Zwitserse uitvoering, de vorige eigenaar heeft er een lange buddy opgezet en de originele onderdelen goed verkocht.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9268
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 924 keren
- Ontvangen waarderingen: 766 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
die 2 bekennende van mij met de 4,2 pk hebben ook een 14er Bing montiert.... die hebben vertellt dat die sneller de topspeed hebben met de 4,2 dan met de 3,6....
-
- Berichten: 780
- Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
- Locatie: Wijchen land van Maas en waal
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 26 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
Oké dan is het de moeite om de 4,2 een keer te testen. Een 3,6 met HD kop is toch ook 4,2 pk? Ik moet zeggen hij loopt vlot naar zijn top.
- Flocke
- Berichten: 3054
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 799 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
Ein 3,6er mit HD-Kopf hat auch 4,2PS ?
Und wieviel PS hat dann ein 4,2er mit HD-Kopf ?
Auch 4,2 PS ?
Aber warum hat der 4,2er dann laut den Skizzen beim Kreidler-Treff Gießen einen größeren Auslass ?
Wenn der 3,6er und der 4,2er mit dem HD-Kopf doch beide 4,2PS haben ?
Ich denke, die Unterschiede zwischen den Zylindern sind relativ gering, so wenn Du es genau wissen willst, mußt Du es wohl ausprobieren.
Vielleicht ist der Unterschied zwischen den beiden Zylindern geringer als mögliche Unterschiede in Deinem Setup (Auspuff gut/schlecht passend, Vergasereinstellung, Zündung, übriger Zustand von Motor und Zylinder/Kolben).
Oder es gibt hier Leute, die beide Zylinder gefahren sind, beide Zylinder in gutem Zustand und der Motor passend darauf eingestellt und abgestimmt.
Oder ein paar alte Hasen, die früher so ein Moped mit 3,6- und 4,2PS ab Werk neu gekauft bzw. im Vergleich gefahren hatten.
Wenn Du jetzt mit dem Moped zufrieden bist und wie es läuft, lohnt die Umbauerei und das Kopfzerbrechen wahrscheinlich nicht ...
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
4,2 pk is 16% meer dan 3,6 pk. Dat is een erg groot verschil om alleen met een hogere kompressieverhouding te bereiken. Tenzij die voor de 3,6 pk cilinder veel te laag is.
-
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
Helmantel schreef: ↑14 jun 2021, 07:254,2 pk is 16% meer dan 3,6 pk. Dat is een erg groot verschil om alleen met een hogere compressieverhouding te bereiken. Tenzij die voor de 3,6 pk cilinder veel te laag is.
Het gaat trouwens uiteindelijk om de effectieve compressieverhouding, dwz de compressie vanaf het moment dat alle poorten dicht zijn. Daarom hebben "snelle" cilinders ook een hogere compressieverhouding, om het late sluiten van de uitlaatpoort te compenseren. De effectieve compressieverhouding zal ongeveer rond de 7-7,5 liggen.
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Verschil in cilinders 3,6 en 4,2 pk
Ik heb een geforceerd gekoelde 4,2pk cilinder op mijn 3 bak.
Weet uit mijn hoofd effe niet welk E.T. nummer.
Volgens de cilinder lijst heeft deze 3,6pk met een lagedruk kop.
In combinatie met een hoge druk kop en 16mm carburateur staat hij voor 4,2pk in de lijst.
Kop maakte inderdaad een groot verschil !
Weet uit mijn hoofd effe niet welk E.T. nummer.
Volgens de cilinder lijst heeft deze 3,6pk met een lagedruk kop.
In combinatie met een hoge druk kop en 16mm carburateur staat hij voor 4,2pk in de lijst.
Kop maakte inderdaad een groot verschil !