De bromfiets geschiedenis van Nicolaas v.d. Heuvel

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

De bromfiets geschiedenis van Nicolaas v.d. Heuvel

#1 Bericht door Maarten » 19 sep 2021, 14:42

Bromfiets geschiedenis

van

Nicolaas v.d. Heuvel


Van Eitank tot RMC-S

en van

Zündapp tot Puch



Als je er van het begin bij was,
is er meer om te herinneren.
Want een verhaal verteld, is een leven geleefd.


Afbeelding


De klassieke uitleg van ‘tijd’ is een gebeurtenis die voor of na een andere gebeurtenis plaats vind, ofwel een opeenvolging van tijdstippen.
Mijn aantal tijdstippen zijn gereduceerd tot een bescheiden hoeveelheid.
Volgend jaar word ik 75 en sta dus met de rug naar de toekomst.
Een prima moment om mijn bescheiden bromfiets geschiedenis te schrijven.


Bromfietsgeschiedenis

Het geheugen moet aan de slag en ga ik ruim 60 jaar terug in de tijd, toen werd ik me steeds meer bewust van de fiets met hulpmotor. Het begon toen meer familieleden gebruik maakten van de fiets met hulpmotor. Vol bewondering keek ik naar het prutellende motortje op het voorwiel en soms, dan mocht ik een stukje mee achterop. Ruim voor mijn zestiende had ik zoals veel van mijn leeftijdgenoten mijn eerste brommer ervaring, er ging een wereld open. Eenmaal zestien wisselde ik vaak van brommer, het was immers nooit mooi of snel genoeg. Erg jammer dat ik vrijwel geen foto’s heb uit die tijd. Toen ik getrouwd was ging ik met de Kreidler en later een Zündapp en mijn vrouw op de Puch met kinderen achterop overal naar toe. Uiteindelijk moest de brommer wijken voor een auto, we werden een stuk mobieler.
In 1995 ben ik opnieuw met Kreidler in aanraking gekomen, het bleek een zeer leuke hobby. Toeval en geluk speelde een grote rol wat betreft de manier waarop het allemaal op mijn pad kwam. Toermaat/reviseur Gerard Borst zei gek scherend, jij loopt van geluk nog eens onder een trein. De hobby heeft tot op heden veel plezier gebracht wat betreft het sleutelen en toeren met gelijkgestemden.

Skyhigh

Mijn bescheiden brommer historie gaat terug naar de vorige eeuw zoals eerder beschreven op deze site, dat deel schrijf ik in het kort om niet teveel in herhaling te vallen.
Back To The sixties wat betreft de uit Duitsland afkomstige brommers en lichte motoren waarvan vooral de nostalgie en heimwee voor de ouderen en grote interesse van jongeren de afgelopen 30 jaar een vlucht neemt. In de vorige eeuw zag je ze overal rijden, de één nog mooier en sneller dan de ander. Het specifieke geluid van deze machine kon je er zo uit filteren. Zelfs de geur van een warm gedraaid blok vonden we toen heerlijk. En dan de Duitsers met hun snelle Kreidlers, vol bewondering keken we ze na als ze over de Amsterdamsestraatweg in Utrecht scheurden. Bij Kreidler dealer Snel gluurden we vrijwel elke week door het winkelraam om naar de Kreidlers in de etalage te kijken en soms stond er een hele rij nieuwe Kreidlers zij aan zij op de stoep, onmogelijk om daar vanaf te blijven tot ergernis van dealer Snel. Een ding was een feit, een nieuwe zou ik nooit kunnen kopen. Het prijskaartje voor een gloednieuwe was skyhigh voor Jan de arbeider, net onder de duizend gulden was toen een berg geld voor een brommer. Als je bedenkt dat een arbeider in die jaren rond de 130 gulden per week verdiende en daar het hele gezin van moest onderhouden ging dat m' uiteraard nooit worden. Hoe gek het ook klinkt, Kreidlers gingen in die tijd als broodjes over de toonbank zei een oud dealer mij zo'n 20 jaar geleden kort voor hij met pensioen ging.


Afbeelding
Origineel dealer plaatje


Eerste brommerrit

Afbeelding
(voorbeeld foto)


Mijn eerste rijervaring was een bijzondere gebeurtenis, vooral vanwege de afloop. De Itom met buddy, in feite ongeschikt voor 2 personen speelde hierin de hoofdrol. De brommer was van de Italiaanse gastarbeider Aldo, hij was kostganger bij de ouders van mijn kameraad.

Toen Aldo op een zondag weg was en laat thuis zou zijn nam mijn kameraad zijn rode schoonheid uit de schuur, hij haalde mij op en hadden een wereld middag. Het was onze eerste brommer ervaring, geen idee hoe snel de Itom ging maar hadden het gevoel dat we over de weg vlogen. Toen we de brommer terug in de schuur wilde zetten kregen we de schrik van ons leven. Aldo was eerder dan thuis dan verwacht en het liep meteen uit de hand. Als een dolle hond kwam hij op mij af en werkte mij schreeuwend tegen de grond. De vader van mijn kameraad greep in en ik maakte dat ik weg kwam bij de door gedraaide Italiaan. Hadden we wat geleerd van deze gebeurtenis, niet echt want het smaakte alleen naar meer.


Globemaster


Afbeelding
(voorbeeld foto)

De vader van mijn kameraad had een Magneet Globemaster en zoals gebruikelijk ging hij lopend op de zondag naar zijn biljart kroeg. Toen de kust veilig was wij de Magneet uit de schuur gehaald, nog lang geen zestien en zonder helmplicht ging het gas er al snel op. De vaart zat er lekker in totdat er na een lange flauwe bocht met links en rechts wilgen er een haakse bocht kwam die door mijn onervaren kameraad niet goed werd ingeschat. Er was niet tegenaan te remmen en via wat struiken belande we in een ondiepe modderige greppel. Mijn kameraad verging van de pijn aan zijn arm, dus snel met de bekraste brommer naar huis. Thuis gekomen de beschadigde magneet in de schuur gezet, mijn kameraad bleek na een bezoek aan het ziekenhuis een breuk in zijn onderarm te hebben. Het kwam hem 6 weken gips te staan, gelukkig voor hem vond zijn vader deze harde les een prima straf.



Nieuwe Kreidler, een utopie


Afbeelding
(voorbeeld foto)

De Kreidler Florett was in die jaren de enige echte machine en had je er een, dan had je aanzien. Maar een nieuwe uit de winkel was voor het overgrote deel toch echt een utopie. Maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel, Bouke was zo’n uitzondering. Hij woonde aan het eind van de straat en was ėėn van mijn vrienden. Zijn vader, kapitein op een zeeschip en hadden het financieel boven gemiddeld met een prachtige Opel Kaptein voor de deur.

Hij kreeg een gloednieuwe Kreidler, zo’n verjaardag cadeau konden wij wel vergeten. De koning te rijk was je als je dankzij je bijbaantje en wat geld van je ouders een gebruikte Kreidler kon kopen. Gelukkig verging het mij ook zo, het werd een mooie gebruikte grijze Eitank die al snel in beslag werd genomen omdat hij opgevoerd was. Na teruggave weer opgevoerd met 2e hands onderdelen. Maar ellende komt nooit alleen, wat later werd hij uit de schuur gestolen en zag hem nooit meer terug. De verzekerde dagwaarde was zo laag dat ik nooit een gelijkwaardige Kreidler terug kon kopen,



Garantie tot de voordeur

Afbeelding

Ik zocht mijn geluk op de automarkt in Utrecht waar nu de jaarbeurs staat, daar waren veel brommers te koop met de bekende garantie tot de voordeur gelijk marktplaats. Met vrijwel nul kennis van brommers een Eitank gekocht, het geluk was met mij want hij ging als de brandweer. Maar ben je een schoonheid gewent, dan was deze Eitank uit 1963 die een beetje was ge-update naar 1965 qua uiterlijk toch wel een degradatie, maar de prijs was er dan ook naar.


Honda idioot

Blijkbaar komt alles in drieën, op het fietspad werd ik gesneden door een idioot op een Honda, raakte de stoeprand en daar lag ik. De Kreidler en ik liepen averij op en die gek met zijn Honda, die was nergens meer te zien. Met geen cent te makke voor reparatie moest het roer om. Via een kennis kreeg ik contact met een aannemer, ik kon hem elke zaterdag 07.00 tot 16.00 uur helpen en dat was goed voor het spaarvarken. Dat speelde zich af in de periode dat de piraten zenders zoals radio Veronica, Caroline en Noordzee hoogtij vierden , The Beatles en The Rolling Stones voor een nieuwe muziek revolutie zorgden. Zij lieten Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Chuck Berry, en Cliff Richard achter zich. De vetkuif ging steeds meer in de ban en velen met mij het haar lang groeien, het was de nieuwe mode.

Super 4

Een tijdje later deed de gelegenheid zich voor een grijze super 4 te kopen van een man nabij het Domplein in Utrecht. Op die leeftijd, maar vooral in die tijd was een Super 4 de bovenkant van de Kreidler hemel. Na de aankoop het kenteken verwijderd, ik had geen rijbewijs en voor thuis was het gewoon een brommer. De super koste alles wat ik had maar ik was de koning te rijk. Die zomer een week met vrienden een low budget vakantie aan zee gedaan. In Scheveningen gekomen liep de vakantie die nog moest beginnen bijna in de soep door een knul op een Puch. Hij reed van de stoep tussen twee auto's door vol op mijn achterwiel die meteen vast sloeg, bleek de remschotel gebroken. Juist als die knaap er vandoor wil gaan grijpt mijn kameraad hem bij zijn lange das. Een paar straten verderop met enige dwang bij een bromfietswinkel een gebruikte remschotel laten monteren op zijn kosten en zo liep alles alsnog goed af. Overal langs de kust gereden en in een tentje in de duinen gekampeerd. De zon overgoten week vloog voorbij en het was tijd huiswaarts te gaan. Ons laatste ontbijt bestond uit eierkoeken en water want na het tanken waren we platzak. Zonder pech kwamen thuis en wij stelletje armoedzaaiers hielden er een herinnering voor het leven aan over.


Verrader

Maar alles gaat goed zolang het goed gaat, thuis hadden ze gehoord dat de Super geen brommer maar een motorfiets was en ontkennen was zinloos, de super moest de deur uit. De verrader was nota bene mijn eigen oom Jan, sinds kort reed hij ook Kreidler en had de Super in de tuin zien staan. Voor zijn gevoel deed hij er ongetwijfeld goed aan, niettemin kon ik die verrader wel schieten. De Super aan een kameraad verkocht die nota bene ook geen rijbewijs had, ik was er goed ziek van. Mijn zoektocht begon opnieuw en meerdere Kreidlers kruisten door de tijd heen mijn pad.


Blonde schone

Eenmaal getrouwd met mijn blonde schone kwam er een mooie rode Buffel op mijn pad, hij viel op tussen een rij van 10/15 gebruikte Kreidlers bij dealer Super aan de Damstraat in Utrecht, Daar een tijdje mee gereden voor woon-werk verkeer. Ik werkte toen als chauffeur bij het toenmalige transport bedrijf Van Gent en Loos. Op een dag reed ik langs de winkel van Wijnand Schouten aan de Oudegracht nabij de Domtoren in Utrecht. In de etalage stond een vrijwel hagelnieuwe blauw metallic Zündapp C50 -517. Hij bleek van de eerste eigenaar met slechts een paar duizend km op de teller en deed 60 km p/u. Nu was dat in die tijd wel een dingetje, overstappen van Kreidler naar Zündapp. Het was vloeken in de kerk, vrienden hadden daar zo hun mening over.


Afbeelding


Het bleek een fijne oerdegelijk brommer, enkele jaren gebruikt voor woon werkverkeer en liet me nooit staan. Maar de tijd vliegt, we hebben 2 kinderen en die gaan altijd mee achterop de brommer. De Zundapp van een metalen frame boven de buddy voorzien om een kinderstoeltje veilig te monteren aan het bagagerek enzo bromden we overal naar toe. Maar kinderen groeien als kool en een auto is dan wel heel erg handig als je wat verder van huis wil.

Vauxhall Viva

Afbeelding
(Voorbeeld foto)

Het werd een gebruikte Vauxhall Viva en het brommer tijdperk ‘leek’ voorgoed voorbij. De Dapp kreeg een nieuwe eigenaar en er verstrijken veel drukke werk en opvoed jaren, wie kent het niet. Op een dag zei mijn overbuurman dat hij al jaren een defecte Solex in de schuur had staan en voor 25 gulden nam ik m' over. Leuk voor mijn vrouw dacht ik, het ding laten repareren en haar ermee verrast. Maar blij werd ze niet, ze vond het een eng ding in de bocht, dus zelf een jaartje gebruikt voor een boodschapje en later aan een kennis verkocht.

Nostalgie wordt nieuwe hobby

Ruim voor mijn vijftigste moet het geweest zijn als er pure nostalgie voor mijn neus stopt, een jongeman op een RMC. Prachtig om na al die jaren weer een Kreidler te zien en te horen. Vanaf dat moment kwam alles in een stroomversnelling, kocht een defecte grijze patina Buffel voor 150 gulden van een collega die jaren lang op niemand stond te wachten in hun box te Zeist en ik was helemaal blij met mijn aanwinst. Mede dankzij hulp van mijn leermeester Gerard uit Haarzuilens en stortte me er helemaal op. Dankzij deze restauratie had ik een prachtige nieuwe hobby.

Afbeelding


Vijfenzestiger gered uit fruitschuur

Het zal rond 1996 zijn geweest dat ik via een tip op mijn werk een oude brommer kon kopen. Hij zei dat het ding in een barre staat verkeerde, maar alles zat erop en er aan en had heel lang in een vochtige fruitschuur gestaan. Achteraf bleek het om een Eitank model 1965 te gaan.

Afbeelding

Dat dit een grote en dure restauratie klus zou worden kon ik op dat moment nog niet goed overzien, maar dat zou het uiteindelijk wel worden. Met de gedachte dat het dat ik het met de Buffel ook tot een goed einde gebracht had ging ik er positief in, ook deze moest nieuw worden.


Afbeelding

Frame laten stralen, zelf geplamuurd en 2 keer in de grondverf gespoten en het blok door Gerard Borst uit Haarzuilens laten reviseren en het frame door de vakman laten afspuiten. Een jaar later mede dankzij hulp en advies van toermaat Gerard en Paul Hendriks die altijd de juiste onderdelen stuurde was mijn huidige Eitank klaar.


Vergeten Eitank in een boothuis

Afbeelding

Zonder actief opzoek te zijn kwam er via een vrachtwagen chauffeur een Eitank op mijn pad die bij zij overleden schoonvader in zijn werkplaats stond. Na veel tijd moeite en vasthoudendheid werd ik voor 150 gulden, (75 euro) incluis 2 sleutels de nieuwe eigenaar van een mooie Hollandse patina Kreidler Florett 1965. De Eitank rijdend gemaakt en jaren later bij gebrek aan ruimte op de


Puch Kikkerbek VS – 50 met schade

Afbeelding


In het Utrechts stadsblad werd een Puch kikkerbek met schade aangeboden op slechts een paar honderd meter van mijn huis. Nu had ik vroeger niets met Puch, dat was in die tijd een studenten brommer waarop de zogeheten Sjorsklanten reden. In de jaren 60/70 gezien als de vijand van de buikschuivers, maar zo keek ik er nooit tegenaan.


Afbeelding


Een Kikkerbek in nieuwstaat met juiste kleur zou zo maar een prachtig exemplaar kunnen zijn en het was weer eens iets anders. Om kort te gaan, ik kocht de zwart gele Puch voor 265 gulden, nu ongeveer € 130,- zoals hij erbij stond, met het voorwiel naast het geforceerde blokje gebogen na een aanrijding met een auto. Voor de eigenaar einde verhaal, voor mij een nieuw project, mede omdat hij in originele staat was. Hij was wel zeer gebruikt, dus een totale restauratie was een must. Of het een verstandige beslissing was, daar had ik op dat moment nog geen idee van. Maar de Kikkerbek zag ik in gedachten al in nieuwstaat, wellicht gaf dat de doorslag.
Het was een prachtige restauratie en een 100% leuke bezigheid, maar ook 100 % onverstandig want met de Puch gaan toeren zal er wellicht nooit van komen. Het frame in Rotterdam laten stralen en spuiten, voor de onderdelen liep ik de deur plat bij Rinke Toys. De kikkerbek ging gelijk mijn Eitank als een bulldozer door mijn bankrekening. Volgens een Puch kenner was het blok die hij na had gekeken in zeer goede staat en er bleek zelfs een 60 cc cilinder op te zitten. Een jaar later stond er een hagel nieuwe Puch Kikkerbek in de werkplaats. De schoonheid van de witte Puch streelde het oog, maar zoals verwacht niet meer dan 2 keer op gereden. Niks mis met een Puch, maar ja, het Kreidler gevoel dat is toch ff anders. Jaartje later Rinke Toys gebeld om een koper te zoeken en dat ging heel snel. Ik kreeg een bod dat boven verwachting was en zo werd iedereen gelukkig.


Zündapp CS 50 – 51

Het geluk is soms heel dichtbij, op een dag zei een collega dat haar buurman regelmatig een oude brommer start in de tuin. Dat ding stink als de pieten maar gelukkig laat hij m maar even lopen zij ze en zet m' dan weer in de schuur. Wie wordt daar niet nieuwsgierig van en de collega laten vragen naar het merk. Bleek nota bene een Zündapp CS 50 te zijn, ik kon zelfs komen kijken en een afspraak werd gemaakt.

Afbeelding

Daar gekomen deed een stevige vijftiger van krap 2 meter de deur open. Een volle baard versierde zijn gezicht en de man paste maar net onder de deurkozijn. U komt zeker voor die ouwe brommer, zegt hij met een zware krakende stem al kauwend op een gedoofd stompje sigaar en kijkt mij onderzoekend aan. Maar komt u verder, de huiskamer was gevuld met inboedel uit de jaren 70/80 en rook er naar hond en sigaren. U heeft toch geen haast, 10.00 uur is hier koffie tijd. Zijn vriendelijke krakende stem klonk ongezond, wellicht omdat zijn luchtweg dagelijks gebruikt wordt als rookkanaal voor zijn sigaren. Ik nam plaats in een ruime oude luxe stoel waar wat bekleding aan ontbrak, zijn bouvier was ongetwijfeld de schuldige. Mijn beker koffie werd afgevuld met warme melk uit een melkkannetje incluis een dikke melk vel. De man die zeker aan de 130+ kg aantikt staat op en zegt, we gaan naar de schuur. De Zündapp, geheel afgedekt met oude aardappel zakken bleek een complete en originele boswachter die na een trapje meteen liep. Behalve het roest op de chrome tank zag hij er gebruikt maar schadevrij en compleet uit.


Afbeelding

Voor de testrit rijd hij de stoffige Zündapp nota bene door het hele huis naar buiten want een achterom was er niet. De testrit verlep boven verwachting en ik vroeg nieuwsgierig wat de Dapp moest kosten. Als u de brommer netjes maakt en hij weer op de weg komt dan is een kistje sigaren voldoende. Tegenstribbelen bleek geen optie en vol ongeloof een grote kist sigaren een paar straten verderop gehaald. Toen de brommer bij de aanhanger stond verbaasde de man mij opnieuw. Zonder enige aarzeling tilde hij de Zündapp op de aanhanger alsof het een fiets was. En zo beleefde ik een zaterdag die ik nooit meer zal vergeten. De boswachter gedemonteerd, laten stralen en blauw metallic laten spuiten. Alles vervangen wat nodig was, een nieuw halfhoog stuur en mooie verchroomde tank gemonteerd . Het blok was perfect dus daar behalve verse olie niets aan gedaan. Opnieuw een prachtige leerzame ervaring om deze CS-50 de look te geven van de Zündapp waar de kinderen vroeger achterop hadden gezeten. Mooie degelijke 3 hand, deed 60 plus op de teller en had een fijne zit dankzij het hoge stuur.


Boerderij Puch Maxi

Afbeelding

Voor mijn werkgever het ROCU moest ik regelmatig op pad naar bedrijven en boerderijen voor studie materiaal. Op een boerderij zag ik een zeer gebruikte Puch Maxi staan, bij navraag bleek die er al een paar jaar met een lekke band te staan en ik kon de Maxi voor een paar tientjes meenemen. Thuis bleek ik de Maxi met een nieuwe bougie en wat benzine lopend krijgen. Uiterlijk zag het er niet uit dus de Puch gedemonteerd, de witte verf verwijderd en het frame rood gespoten. Stickers geplakt, nieuwe banden gemonteerd, tank gereinigd, remmen, olie vervangen, kabels en verlichting goed werkend gemaakt en mijn vrouw had er een leuke boodschappen brommer aan. Toen er op een dag een schootmobiel van de stoep zomaar de weg op reed ging het fout en boem daar lag mijn vrouw. De Maxi ging in de ban want mijn vrouw ging weer op de fiets. Later de Maxi gerepareerd en verkocht en dat was maar goed ook want dat ding ging als de brandweer.


John Bos RMCS - 5

Ik had zin in iets geheel anders, geen restauratie project maar waar iets ik al heel lang naar uit keek. Een John Boss RMCS-5 brommer en het liefst z.g.a.n., daar had ik mijn zinnen opgezet. Nu wist ik dat ze nauwelijks of niet te koop werden aangeboden dus de tijd moest het leren. Zoals verwacht viel het tegen, niets op MP en zei die er wel een hebben verkopen niet. Vervolgens wat bekende adressen gebeld, niemand had wat totdat Jacco ik Jacco Witte belde. Het toeval wilde, dat hij binnen afzienbare tijd een rode J.B inruiler bouwjaar 1995 binnen zou krijgen, de huidige eigenaar had een RMC-S motor besteld. Met de belofte dat ik de eerste keus had en ik een complete in de grondverf gespoten Eitank in onderdelen zou inruilen hadden we een telefonische afspraak dat ik hem over 6 weken zou bellen. Ik wilde meer over de staat van de RMC-S weten, dus kreeg het tel nr. van de eigenaar en die was heel duidelijk. Niks mis met mijn J.B., die is in topstaat en bevestigde dat wat Jaco Witte al zei hij wachtte op zijn motor Kreidler. Voor mij een prima bericht, enkele weken later bleek er een probleem met het op kenteken zetten van de RMC-S motor dus het ging nog even duren zei hij.


Afbeelding

De stagnatie zat 'm in de licentie van John Bos, die was verlopen. Jacco had daar vooraf geen weet van zei de koper, maar dat is niet mijn probleem zij hij. Ik heb betaald, dus ze lossen het maar op. Het kan dus nog even geduld. Weken en weken verstreken, toch Jacco Witte maar bellen. Prima vent die Jacco, maar 100 % blind vertrouwen op een telefonische afspraak deed ik toch maar niet. Komt helemaal goed, maar het duurt nog ff zei Jacco. Niettemin hem wekelijks gebeld, er verstreken opnieuw heel veel weken voor de RMC-S eindelijk binnen was. Het kenteken probleem voor de motor Kreidler was opgelost, geen idee hoe, maar dat zijn mijn zaken niet.


Afbeelding


Deze Eitank, ooit gekocht bij Paul Hendriks had ik gedemonteerd, laten stralen en zelf in de grondverf gespoten. Het was een nieuw project totdat ik tegen de RMC-S aanliep. Daarmee op weg naar Zeeland. Wel ff een stukje rijden maar het was de moeite waard, de RMCS-5 stond al buiten in de zon te blinken toen ik aankwam. Er viel niets op af te dingen, de J.B er stond bij zoals elke koper graag zijn nieuwe aanwinst wil zien. Smetteloos, standaard en zo goed als in nieuwstaat. De proefrit verliep zoals verwacht, hij deed 50 km p/u en de deal werd gesloten. Later bij Jacco een gloednieuwe Mahle 155390 - 4,2 pk cilinder met meteor zuiger gekocht en een 17 mm kroondop elders. Dat met een tandwiel verhouding van 13x36 was hij goed voor ruim 70 km op de teller. De aanpassing was nodig, een 5 bak die max 50 km p/u rijd blijf je schakelen.


Verhuizing werkgever

Door de verhuizing van mijn werkgever (et ROCU) raakte ik mijn hobby werkplaats kwijt. Thuis is de schuur ruimte beperkt, met 2 brommers, werkbank en 2 e-bikes kon ik er nog net in. dus moest er wat in de verkoop. De Buffel en Zündapp waren in no-time verkocht, van de J.B. was het moeilijk afscheid nemen, te mooi en te goed. Maar uitsluitend onder een dikke katoenen schilders deken staan te verpieteren is ook niet de wereld want rust roest. Ik reed voornamelijk de Eitank en de RMC-S zag nauwelijks het daglicht. Liefhebbers waren er ten over, maar een volhouder uit Soest belde mij met grote regelmaat, gelijk ik bij Jacco deed. Een jaar later heb ik de knoop doorgehakt en hem de J.B hem gegund. En zo bleef mijn huidige grijze Eitank over, nu ruim 25 jaar in mijn bezit en in prima staat. Maar ook die krijgt een nieuwe eigenaar als het lichaam zegt dat het genoeg is geweest. Maar 2022 wordt bij leven en welzijn hopelijk een mooi toerjaar, de tijd zal het leren want komt tijd komt raad.


Afbeelding


Onderhoudsboek, bijgehouden tot op heden


Afbeelding


Nederlandse Kreidler Florett - Eitank 1966 (model 1965)

BESCHRIJVING

Land herkomst: Nederland
Toelating nr: B 2003
Blok nummer: 1067913
Frame nummer: 1067913
Kenteken: 41- FPZ - 9
Code: 53/1NL 49 cc
Type motor: Tum 186 - 2,00
Kleur frame: Anthrazit - Metallic
Kleur tank: Neapel Beige
Versnelling: 3 hand
Koppeling: 5 platen
Cilinder: Mahle 155390 4,2 pk
Cilinder testbank: 4,6 pk
Cilinderkop: Mahle
Zuiger: Meteor
Bougie: Bosch W 7
Carburateur: Bing Kroondop 17 mm
Tandwielen: 12 x 36 type - RS
Ketting: type RS
Uitlaat: sigaar 28 mm
Stuurslotsleutel: Borkey 1095 1/2
Tankslotsleutel: Borkey 1095 1/2
Achterlicht: Hella 4328
Naven - voor + achter: Campagnolo

Restauratie totaal: 1995
Blok 1e revisie: 1995
Frame getectyleerd: 1995
Dempers achter 1e revisie: 1995
Naven v+a uitgedraaid: 2010
Dempers achter 2e revisie: 2015
Blok 2e revisie: 2015


Extra's
------------
Koplamp spoiler: Chroom
Spatbordbeugel 'voor': Chroom
Spatbordbeugel achter: Chroom
Spatbordbeugel onder: Chroom
Kentekenbeugel: Chroom
Achterlichtbeugel: Chroom
Bagagerek - origineel: Chroom
Tankdop + Kreidler logo: Chroom
Beenscherm: Origineel
Dealerplaatje Snel - voor: Origineel
Dealerplaatje Snel achter: Origineel
Voetsteps achter: Origineel
Rooster Kreidler Embleem: RVS
Spatlap zwart/wit: Kreidler
Banden 23x250: Whitewall
Spiegel: Bumm

Extra info
----------------
Eigenaar - 1 - 1966: Werkhoven
Eigenaar - 2 - 1996: Nicolaas
Registratie database: Aanwezig
Onderhoudsboek: Aanwezig
Instructieboekje: Aanwezig
Onderdelenboek: Aanwezig
Restauratie foto's: Aanwezig
Testbank gegevens: Aanwezig
Restauratie verhaal: Aanwezig
Schouw papieren: Aanwezig
Mahle cilinder 4,2 pk nr 155390 rekening Jacco Witte Aanwezig
Aankoop verhaal: aanwezig
Restauratie gegevens: aanwezig

Blok is revisie - ex Kreidler coureur/reviseur G.P. Borst
Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht (totaal 3):
Jekihero (23 sep 2021, 15:45) • Zander (23 sep 2021, 17:25) • Bongers-70 (25 sep 2021, 11:10)
Waardering: 27.27%

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: De bromfiets geschiedenis van Nicolaas v.d. Heuvel

#2 Bericht door erik de l » 19 sep 2021, 15:02

Super leuk verhaal Nico !

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: De bromfiets geschiedenis van Nicolaas v.d. Heuvel

#3 Bericht door HansKarel » 19 sep 2021, 15:12

Ja erg leuk zo te lezen op de zondagmiddag, dank je Nico

trahf
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2011, 17:52
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De bromfiets geschiedenis van Nicolaas v.d. Heuvel

#4 Bericht door trahf » 19 sep 2021, 15:39

Nog vele Kreidler hobby jaren gewenst.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: De bromfiets geschiedenis van Nicolaas v.d. Heuvel

#5 Bericht door Caspar » 19 sep 2021, 18:18

Bedankt voor je verhaal. Erg leuk om te lezen.

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: De bromfiets geschiedenis van Nicolaas v.d. Heuvel

#6 Bericht door Nicolaas » 20 sep 2021, 13:42

Dankjewel, was leuk om te schrijven.

En Maarten, nog bedankt voor het plaatsen
Deze gebruikers waarderen Nicolaas voor dit bericht:
Maarten (20 sep 2021, 16:40)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
adriline
Berichten: 1392
Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
Locatie: zuid limburg
Gegeven waarderingen: 292 keren
Ontvangen waarderingen: 205 keren

Re: De bromfiets geschiedenis van Nicolaas v.d. Heuvel

#7 Bericht door adriline » 20 sep 2021, 13:46

Was leuk om te lezen. Bedankt dat ik mee heb mogen genieten
A3

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: De bromfiets geschiedenis van Nicolaas v.d. Heuvel

#8 Bericht door hermanngas » 20 sep 2021, 22:33

Wat een veel bewogen brommerleven heb jij al achter de rug,
met plezier heb ik jouw geschiedenis gelezen!
Dank dat je het wilde delen.
HermaNN

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: De bromfiets geschiedenis van Nicolaas v.d. Heuvel

#9 Bericht door Leopold Hogenhuis » 23 sep 2021, 15:39

Geweldig leuk verhaal , ik heb het met veel plezier gelezen .
Leopold .

Gebruikersavatar
Nico Ha
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 aug 2004, 18:35
Locatie: Hazerswoude dorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: De bromfiets geschiedenis van Nicolaas v.d. Heuvel

#10 Bericht door Nico Ha » 25 sep 2021, 21:25

Hey Nicolaas. Mooi verhaal en leuk geschreven.
En het gaat nog verder.
We gaan elkaar weer zien op een rit of een beurs.
Zeker weten. :-)
Deze gebruikers waarderen Nico Ha voor dit bericht:
Maarten (25 sep 2021, 21:40)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: De bromfiets geschiedenis van Nicolaas v.d. Heuvel

#11 Bericht door Nicolaas » 25 sep 2021, 21:58

Ik deelde het graag Hermann en Leopold .
En Nico H, natuurlijk gaan we op de oude voet verder met wat we al jaren doen :D

Plaats reactie