De Marteling van Frankrijk (1979)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9758
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
De Marteling van Frankrijk (1979)
De Marteling van Frankrijk (1979)
Originele titel: Tortur de France
(Woordspeling, de Duitse uitspraak is "Tortoure de France")
Bron: Das Motorrad, Extrablatt, 8 augustus 1979
Vijftigers Rijden - Test, Nieuwigheidjes, Techniek voor sleutelaars, Toebehoren
Alpenrit met Hercules Ultra II LC, Kreidler RSGS, KTM 50 RLW, Puch Cobra 6 GTL en Zündapp KS 50 watercooled TT.
De vijf duurste en meest begeerde 50-cc motorfietsen uit Duitsland reden over de hoogste bergpassen van Frankrijk in navolging van de Tour de France wielerwedstrijd. De rit werd eind juni 1979 gereden.
Alpenrit met Hercules Ultra II LC, Kreidler RSGS, KTM 50 RLW, Puch Cobra 6 GTL en Zündapp KS 50 watercooled TT.
De vijf duurste en meest begeerde 50-cc motorfietsen uit Duitsland reden over de hoogste bergpassen van Frankrijk in navolging van de Tour de France wielerwedstrijd. De rit werd eind juni 1979 gereden.
Links: De route. In 4 dagen op 50 cc!
Bovenste foto: De groep die vertrok vanuit Stuttgart.
Foto midden: Om het verbruik te berekenen werd de tank elke keer geleegd.
Foto rechts: Hier is een assistent die de opmerkingen van de 5 deelnemers noteert.
Discussie op de bergpas: Welke machine trekt het best?
De eerste etappe is 580 km en begint in Stuttgart op 28 juni 1979
Kwellerij in de Zee-Alpen. Vijf lichte motorfietsen strijden om de top.
In West-Duitsland (BRD) van de jaren 70 was de markt voor "kleinkrafträder" zeer dynamisch. Deze ongebreidelde 50cc bestemd voor 16/18 jarigen hadden een belangrijke plaats in Duitse motorbladen.
De categorie van deze 50cc "kleinkrafträder" was destijds gelijk aan de 125c categorie in Frankrijk, deze twee categorieën motorfietsen waren elk bedoeld voor 16/18-jarigen in hun land.
In Duitsland was deze categorie in de jaren 70 grotendeels in handen van Germaanse firma's, zoals bij ons toen de 125cc-categorie in de jaren 50 in handen was van Franse firma's.
Deze Tour de France, die begon met een etappe Stuttgart/Annecy, d.w.z. 580 km via de snelweg, staat in het teken van de Puch en de KTM. Inderdaad, op de snelweg waren deze 2 machines, Puch en KTM, duidelijk sneller dan hun concurrenten en waren ze snel uit het zicht.
Aan het einde van deze eerste dag zijn de testers unaniem, de zadels van de Puch, KTM en Zundapp zijn het meest comfortabel met een speciale vermelding voor de rijpositie van de Zundapp, met een afstand tussen de voetsteunen en het zadel die zelfs gunstig is tot grote sjablonen.
Op de tweede dag wordt het serieus met de beklimming van de Col du Galibier (3230 m) en zijn 17 km met hellingen van 14%.
Met het monument ter ere van Henri Desgrange, de maker van de Tour de France
Tweede etappe: 280 km
Na de passage over de Galibier is er de Lautaret waar de vering zwaar op de proef wordt gesteld (op een zeer slecht uiteinde van de N.91). Over het algemeen doen de vorken hun werk, maar de achtervering van de KTM en Hercules is hard en belast de achterkant van de testers.
Dan is het de Izoard met zijn typische landschappen.
Hier bevindt zich de zuil bovenaan de Izoard-pas.
In deze extreme omstandigheden keert de gele trui terug naar de Puch, begunstigd door zijn goed getrapte 6-versnellingsbak en zijn ideale koppelcurve voor de bergen.
De Zündapp staat net achter de Puch op de 2e plaats. Maar waar de Puch, zelfs in de krapste bochten, zijn piloot van 80 kg als tweede haalt, is de Zündapp verplicht om als 1e te passeren.
De derde dag is het de afdaling naar Nice en dan de klim naar Sisteron via de weg naar Castellane.
Hier, tijdens de afdaling naar Nice, de doorgang naar de Cime de la Bonette
Eindelijk, op de middag van deze derde dag, nam het team een korte pauze in Nice voor een foto met uitzicht op de Middellandse Zee en het hele team nam onmiddellijk de richting van Sisteron over via de weg naar Castellane.
De Côte d'Azur: Dure "Brommers" op dure bestrating.
Tabel met de belangrijkste prestaties die tijdens deze test zijn genoteerd.
Om de snelheid "solo liegen" te beginnen met in het achterhoofd de twee 50cc die opvielen op de snelweg: de Puch (97,8km/h) en de KTM (95,8km/h).
Daarentegen verliest de Puch in "solo zittend" direct 10 km/u wat niet het geval is bij de veel duurzamere KTM (idem voor de snelheid in "duo").
Voor het verbruik goede prestaties van de KS50 met zijn 3,2 en 3,3 l/100km. De uitzonderlijke prestaties van de KTM worden betaald door een verbruik dat gelijk is aan dat van de Kreidler, de enige "lucht" -machine in de groep.
Voor de vermogens hebben we in de volgorde KTM / Puch / Zündapp, met een "6.2hp" voor de KTM die zijn prestaties goed verklaarde .... jammer dat zijn mechanische breukprobleem de balans had verduisterd. Dan komt de 5.7pk uit de Puch, wat de goede prestaties op de snelweg van de KTM en de Puch verklaart.
De Zündapp staat met zijn 5,5pk op de derde plaats, dan komen de "lucht" Kreidler en de "watergekoelde" Sachs Hercules met hun 5,2pk naar voren.
Maar met deze 5,5 pk van de Zündapp KS50 kan hij deel uitmaken van het leidende klimmersduo met de Puch, de flexibiliteit van de KS50 5V Zündapp is misschien te danken aan zijn Mikuni-carburateur.
Op het eindpunt kwamen slechts 4 motorfietsjes aan. De KTM was uitgevallen met een vastloper.
Oorzaak: Kapotte big-end kooi.
De schade aan de motor van de KTM.
Oorzaak: Kapotte big-end kooi.
Op de vierde dag kunnen we alleen het opgeven door Knock-Out van de KTM constateren, deze zal deze Tour de France eindigen in de bezemwagen.
Hier is de staat van de zuiger en de cilinderkop van deze KTM die aan het begin van de reis, met de Puch, achterop liep bij zijn concurrenten op de Duitse autobanen.
Voor remmen in het algemeen: die van de Kreidler en de Hercules zijn makkelijk te doseren terwijl de schijven van de Zündapp en Puch middelmatig zijn. Deze laatste piepen als het koud is, terwijl de trommel van de Kreidler een krachtige beet heeft totdat hij het achterwiel blokkeert.
Bij aankomst in Duitsland met de 4 overgebleven machines van deze "Tortur de France".
Let op: de koppeling van de Kreidler die buiten adem is, de kettingen van de Zündapp, Puch en Hercules die erg versleten zijn, HS kilometertellerkabel op Kreidler, achterverlichting en kilometertellerprobleem op Hercules, hs toerentellerverlichting op Puch.
Uiteindelijk toonden deze "Kleinkrafräder" tijdens deze meedogenloze test een hoge mate van betrouwbaarheid. En het falen van de Sachs-motor van de KTM is een op zichzelf staand geval dat de degelijkheid van het model niet in twijfel trekt.
Advertentie voor de Hercules "Ultra LC" in hetzelfde Motorrad-nummer.
Het is een machine die volledig onbekend is in Frankrijk.
Zijn Sachs-motor liet hem niet schitteren tijdens deze alpine reis. De dubbele schijfrem gaf hem de beste remkracht van de aanwezige machines.
Iets achterstand op de beklimmingen, de Hercules maakt het goed in de afdalingen dankzij uitstekend remmen.
Originele titel: Tortur de France
(Woordspeling, de Duitse uitspraak is "Tortoure de France")
Bron: Das Motorrad, Extrablatt, 8 augustus 1979
Vijftigers Rijden - Test, Nieuwigheidjes, Techniek voor sleutelaars, Toebehoren
Alpenrit met Hercules Ultra II LC, Kreidler RSGS, KTM 50 RLW, Puch Cobra 6 GTL en Zündapp KS 50 watercooled TT.
De vijf duurste en meest begeerde 50-cc motorfietsen uit Duitsland reden over de hoogste bergpassen van Frankrijk in navolging van de Tour de France wielerwedstrijd. De rit werd eind juni 1979 gereden.
Alpenrit met Hercules Ultra II LC, Kreidler RSGS, KTM 50 RLW, Puch Cobra 6 GTL en Zündapp KS 50 watercooled TT.
De vijf duurste en meest begeerde 50-cc motorfietsen uit Duitsland reden over de hoogste bergpassen van Frankrijk in navolging van de Tour de France wielerwedstrijd. De rit werd eind juni 1979 gereden.
Links: De route. In 4 dagen op 50 cc!
Bovenste foto: De groep die vertrok vanuit Stuttgart.
Foto midden: Om het verbruik te berekenen werd de tank elke keer geleegd.
Foto rechts: Hier is een assistent die de opmerkingen van de 5 deelnemers noteert.
Discussie op de bergpas: Welke machine trekt het best?
De eerste etappe is 580 km en begint in Stuttgart op 28 juni 1979
Kwellerij in de Zee-Alpen. Vijf lichte motorfietsen strijden om de top.
In West-Duitsland (BRD) van de jaren 70 was de markt voor "kleinkrafträder" zeer dynamisch. Deze ongebreidelde 50cc bestemd voor 16/18 jarigen hadden een belangrijke plaats in Duitse motorbladen.
De categorie van deze 50cc "kleinkrafträder" was destijds gelijk aan de 125c categorie in Frankrijk, deze twee categorieën motorfietsen waren elk bedoeld voor 16/18-jarigen in hun land.
In Duitsland was deze categorie in de jaren 70 grotendeels in handen van Germaanse firma's, zoals bij ons toen de 125cc-categorie in de jaren 50 in handen was van Franse firma's.
Deze Tour de France, die begon met een etappe Stuttgart/Annecy, d.w.z. 580 km via de snelweg, staat in het teken van de Puch en de KTM. Inderdaad, op de snelweg waren deze 2 machines, Puch en KTM, duidelijk sneller dan hun concurrenten en waren ze snel uit het zicht.
Aan het einde van deze eerste dag zijn de testers unaniem, de zadels van de Puch, KTM en Zundapp zijn het meest comfortabel met een speciale vermelding voor de rijpositie van de Zundapp, met een afstand tussen de voetsteunen en het zadel die zelfs gunstig is tot grote sjablonen.
Op de tweede dag wordt het serieus met de beklimming van de Col du Galibier (3230 m) en zijn 17 km met hellingen van 14%.
Met het monument ter ere van Henri Desgrange, de maker van de Tour de France
Tweede etappe: 280 km
Na de passage over de Galibier is er de Lautaret waar de vering zwaar op de proef wordt gesteld (op een zeer slecht uiteinde van de N.91). Over het algemeen doen de vorken hun werk, maar de achtervering van de KTM en Hercules is hard en belast de achterkant van de testers.
Dan is het de Izoard met zijn typische landschappen.
Hier bevindt zich de zuil bovenaan de Izoard-pas.
In deze extreme omstandigheden keert de gele trui terug naar de Puch, begunstigd door zijn goed getrapte 6-versnellingsbak en zijn ideale koppelcurve voor de bergen.
De Zündapp staat net achter de Puch op de 2e plaats. Maar waar de Puch, zelfs in de krapste bochten, zijn piloot van 80 kg als tweede haalt, is de Zündapp verplicht om als 1e te passeren.
De derde dag is het de afdaling naar Nice en dan de klim naar Sisteron via de weg naar Castellane.
Hier, tijdens de afdaling naar Nice, de doorgang naar de Cime de la Bonette
Eindelijk, op de middag van deze derde dag, nam het team een korte pauze in Nice voor een foto met uitzicht op de Middellandse Zee en het hele team nam onmiddellijk de richting van Sisteron over via de weg naar Castellane.
De Côte d'Azur: Dure "Brommers" op dure bestrating.
Tabel met de belangrijkste prestaties die tijdens deze test zijn genoteerd.
Om de snelheid "solo liegen" te beginnen met in het achterhoofd de twee 50cc die opvielen op de snelweg: de Puch (97,8km/h) en de KTM (95,8km/h).
Daarentegen verliest de Puch in "solo zittend" direct 10 km/u wat niet het geval is bij de veel duurzamere KTM (idem voor de snelheid in "duo").
Voor het verbruik goede prestaties van de KS50 met zijn 3,2 en 3,3 l/100km. De uitzonderlijke prestaties van de KTM worden betaald door een verbruik dat gelijk is aan dat van de Kreidler, de enige "lucht" -machine in de groep.
Voor de vermogens hebben we in de volgorde KTM / Puch / Zündapp, met een "6.2hp" voor de KTM die zijn prestaties goed verklaarde .... jammer dat zijn mechanische breukprobleem de balans had verduisterd. Dan komt de 5.7pk uit de Puch, wat de goede prestaties op de snelweg van de KTM en de Puch verklaart.
De Zündapp staat met zijn 5,5pk op de derde plaats, dan komen de "lucht" Kreidler en de "watergekoelde" Sachs Hercules met hun 5,2pk naar voren.
Maar met deze 5,5 pk van de Zündapp KS50 kan hij deel uitmaken van het leidende klimmersduo met de Puch, de flexibiliteit van de KS50 5V Zündapp is misschien te danken aan zijn Mikuni-carburateur.
Op het eindpunt kwamen slechts 4 motorfietsjes aan. De KTM was uitgevallen met een vastloper.
Oorzaak: Kapotte big-end kooi.
De schade aan de motor van de KTM.
Oorzaak: Kapotte big-end kooi.
Op de vierde dag kunnen we alleen het opgeven door Knock-Out van de KTM constateren, deze zal deze Tour de France eindigen in de bezemwagen.
Hier is de staat van de zuiger en de cilinderkop van deze KTM die aan het begin van de reis, met de Puch, achterop liep bij zijn concurrenten op de Duitse autobanen.
Voor remmen in het algemeen: die van de Kreidler en de Hercules zijn makkelijk te doseren terwijl de schijven van de Zündapp en Puch middelmatig zijn. Deze laatste piepen als het koud is, terwijl de trommel van de Kreidler een krachtige beet heeft totdat hij het achterwiel blokkeert.
Bij aankomst in Duitsland met de 4 overgebleven machines van deze "Tortur de France".
Let op: de koppeling van de Kreidler die buiten adem is, de kettingen van de Zündapp, Puch en Hercules die erg versleten zijn, HS kilometertellerkabel op Kreidler, achterverlichting en kilometertellerprobleem op Hercules, hs toerentellerverlichting op Puch.
Uiteindelijk toonden deze "Kleinkrafräder" tijdens deze meedogenloze test een hoge mate van betrouwbaarheid. En het falen van de Sachs-motor van de KTM is een op zichzelf staand geval dat de degelijkheid van het model niet in twijfel trekt.
Advertentie voor de Hercules "Ultra LC" in hetzelfde Motorrad-nummer.
Het is een machine die volledig onbekend is in Frankrijk.
Zijn Sachs-motor liet hem niet schitteren tijdens deze alpine reis. De dubbele schijfrem gaf hem de beste remkracht van de aanwezige machines.
Iets achterstand op de beklimmingen, de Hercules maakt het goed in de afdalingen dankzij uitstekend remmen.
- Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht (totaal 4):
- Enzo-tvdzijden (29 sep 2021, 20:22) • Eifelyeti (29 sep 2021, 21:14) • rs-r (29 sep 2021, 23:36) • jamojamo (30 sep 2021, 11:24)
- Waardering: 36.36%
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
die Bericht heb ik ook....origineel
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9758
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
Mocht je iets willen delen? Ik ben nog op zoek naar artikelen. Ben aardig door de voorraad heen.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
ik kijk ens wat ik noog heb wat je niet alt gescannt heft...
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9758
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
Ik heb ook nog een recente test,( verslag) van de Duitse 80 cc motoren .
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9758
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Puch Cobra 6 GT en 6 GTL (1981)
Als aanvulling op bovenstaande artikel, waarin ook de Puch Cobra meerijdt, hebben we hier nog een mooi artikel uit 1981 over de Puch.
De tabel met de marktwaarde van de diverse machines, waaronder de Kreidler, is ook interessant.
De tabel met de marktwaarde van de diverse machines, waaronder de Kreidler, is ook interessant.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
Roman , je weet toch dat ik op de grens woon
De Hercules en de KTM werden ook niet in Nederland geleverd , maar die ken ik wel
De Hercules en de KTM werden ook niet in Nederland geleverd , maar die ken ik wel
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60430
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- adriline
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
- Locatie: zuid limburg
- Gegeven waarderingen: 295 keren
- Ontvangen waarderingen: 208 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
Ktm was in Rothum leverbaar. Een maat van me had daar een nieuwe besteld en mijn zwager had een duitse puch 80 cc
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
warom, teveel cctjes voor de Tjerry of voor de NLers ?
de meeste MT/MB - 5 waren de 80cc blokken erin toch uit duitsland gestolen... zelfde met Yamaha of Zündapp KS80
Ma met de sch... Sachs, da kunnen die nieks mee
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
De 80cc modellen voor de Duitse markt waren gecastreerd: 8pk / 80kmu / 8500tpm.
Je viel er op in slaap...
Dat was gedaan om de giftige 50cc modellen de wereld uit te krijgen.
Je viel er op in slaap...
Dat was gedaan om de giftige 50cc modellen de wereld uit te krijgen.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
een KS80 was veel sneller dan een KS50 .... ik weet het precies
niet alle waren 8Pk van het werk, so als ook niet 6,25pk bij de KKRs .....
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
Dan had ik schijnbaar een slechte KS80.
Een kennis van mij heeft een KS50 5 gang , een Duitse Kleinkraftdrad dus. Die rijd mij op rechte weg makkelijk voorbij. Berg op en met tegenwind is de KS80 sneller.
Een kennis van mij heeft een KS50 5 gang , een Duitse Kleinkraftdrad dus. Die rijd mij op rechte weg makkelijk voorbij. Berg op en met tegenwind is de KS80 sneller.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
Ich kannte auch keine serienmäßige KS80, die schneller war als eine KS50 ...
Unten das Bild einer Puch, hatte ich 2012 mal auf dem Treffen in Norden fotografiert.
Gruß
Carsten
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
war wohl vor deiner Zeit oder der Wunsch der Vater des Gedanken wegen 50er
Tank und Sitzbank finde ich was zu rund.... aber generell ein solides Moped mit sehr gutem Getriebe
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
Nou , Ik heb mijn KS80 weggedaan.
Mede omdat ik er niet goed op zit met mijn 1,98m.
Maar ook omdat er altijd wel iets mis mee was :
Zündapp liep vanaf 1981 tegen een faillissement aan , daardoor kregen ze geen Bosch onderdelen meer.
De goedkope Motoplat ging kapot.
Zo ook Miranda hendels ipv Magura.
En over de Sebac schokbrekers nog maar te zwijgen.
Zo zaten er veel onderdelen op die niet van topkwaliteit waren.
Bij Kreidler was het op het laatst trouwens niet veel beter. Denk aan de Ducati ontsteking etc
Mede omdat ik er niet goed op zit met mijn 1,98m.
Maar ook omdat er altijd wel iets mis mee was :
Zündapp liep vanaf 1981 tegen een faillissement aan , daardoor kregen ze geen Bosch onderdelen meer.
De goedkope Motoplat ging kapot.
Zo ook Miranda hendels ipv Magura.
En over de Sebac schokbrekers nog maar te zwijgen.
Zo zaten er veel onderdelen op die niet van topkwaliteit waren.
Bij Kreidler was het op het laatst trouwens niet veel beter. Denk aan de Ducati ontsteking etc
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
Wie meinen ... ?
Ich kannte genug Leute von 1982-84, die eine KS80 gefahren sind, sehr viele Tourings waren dabei, aber auch die normalen.
Und ebenso hatten sich viele eine KS50 gekauft, weil ihnen die 80er zu langweilig waren.
Wir waren häufiger in Gruppen gefahren.
Die serienmäßigen 80er hatten keine Chance, auch nicht gegen meine RS, getunte 80er gab es bei uns nicht.
Du kannst gerne andere Erfahrungen gemacht haben, gar kein Ding ... aber sag mal, bist Du nicht damals mit Kleinschild (Mokick) durch die Gegend getuckert ... ?
Klar ist, wenn Du das Ganze wieder unter dem Aspekt des Tunings siehst, dann sind 80cc natürlich besser als 50cc, weil man aus 80cc logischerweise grundsätzlich mehr Leistung als aus 50cc rausholen kann.
Aber es gibt auch Leute, die das Moped serienmäßig lassen und damit zufrieden sind.
Eben auch, weil sie das Moped so haben wollen, wie es damals war und auch keine Bastelbude wünschen.
Und dann ist eine serienmäßige 80er aufgrund der genannten Leistungscharakteristik einfach langweilig.
Wer eine Kreidler RS50 Anfang bis Mitte der 1970er Jahre gut findet und haben will, für den ist eine 80er ohnehin uninteressant.
Unabhängig von irgendwelchen Fahrleistungen oder potentiellen Vorteilen aufgrund des größeren Hubraums.
Denn die 80cc-Mopeds sind schon vom Zeitgeschmack der 80er Jahre geprägt, eckig, klobig, Plastik usw., schau Dir doch einfach mal eine 80cc Kreidler an ...
Aber so sind eben die Geschmäcker verschieden und auch die Aspekte, auf die man Wert legt.
Soll doch jeder sein Ding machen ...
Gruß
Carsten
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
Ik heb het altijd jammer gevonden dat de Kreidler RS er nooit in 80cc is geweest. De LK600 vindt ik echt geen pan.
Nu heb ik er zelf een 80cc van gemaakt, en dat maakt hem net wat meer mans , zeker met mijn postuur erop.
Hoeft geen strepentrekker te zijn. Maar als je vlot en gemakkelijk 80/90 wilt rijden is dat met een 80cc een stukje gemakkelijker
Nu heb ik er zelf een 80cc van gemaakt, en dat maakt hem net wat meer mans , zeker met mijn postuur erop.
Hoeft geen strepentrekker te zijn. Maar als je vlot en gemakkelijk 80/90 wilt rijden is dat met een 80cc een stukje gemakkelijker
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
Carsten gebruikt het juiste woord voor de 80cc Leichtkraftrad : Langweilig.
Ik was vanuit de cross een Honda CR80 gewend .
Toen ik voor het eerst op een Honda MT8 reed , dacht ik : hij staat nog op de choke of zo. Dat viel tegen
Ik was vanuit de cross een Honda CR80 gewend .
Toen ik voor het eerst op een Honda MT8 reed , dacht ik : hij staat nog op de choke of zo. Dat viel tegen
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: De Marteling van Frankrijk (1979)
ich hab das noch live 1981 miterlebt...hatte damals eine K50RL... gut die konnte eh nie mithalten...
aber es gab 2 KS50 letzter Typ und 4 KS80 Bj 1981 3x silberfarbig schön und einmal kupferfarbig...hässlich (alles Söhne armer Landwirte ) .... da waren die 80er alle schneller, vor allem bergauf, vom nun endlich klauengeschaltetem Getriebe mal ganz abgesehen
Alle 6 vor dem Cycle-Shop in Heerlen (NL) geklaut...nur meine Sachs wollte kein NLer haben
darum geht es hier nicht, es geht um das Gerücht.... und die MB-8 war damals noch schneller, aber nur 1 Jahr....dann war sie auf einmal leiser...
Yamaha`s waren damals Gurken
ich war halt live dabei