1ste project restauratie TM 1969
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 60 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
1ste project restauratie TM 1969
Goed, dus ik kan alle hulp en tips gebruiken bij dit project. Als leek al leergeld betaald door de brommer aan een naar mijn mening te hoge prijs aangekocht te hebben omdat ik onderhuids veel tegenslag tegen kwam bij het ontmantelen van de brommer. Daardoor een dure start moeten maken...maar goed, wie A zegt...
Wat heb ik gekocht;
-Kreidler K54/54 1CH TM van bj. 1969 CH (Zwitser), echter met rijwind gekoeld blok er onder, frame nummer 507XXX
-Er lag een 4-bak indirect kickstart blok onder, waarvan het carter gescheurd was, en een merkloze cilinder had, plus versleten Bing 18mm.
Dat was de eerste tegenslag, gelukkig heeft Hennie (Cavemen) me aan een goed donorblok geholpen (4-bak indirect trapperblok).
Via via bij Max ter Denge in Losser terecht gekomen, daar kwam weer licht in de tunnel;)
We hebben daar besloten om de carters van het trapperblok te gebruiken, en het binnenwerk van het kickstarter blok, en als klap op de vuurpijl, er een 5-bak van te gaan maken. Met 100% originele onderdelen. Max heeft me geadviseerd, en ik heb aangegeven voor goed materiaal te gaan, A-kwaliteit lagers enz. Daar het blok omgebouwd naar 5-bak indirect met kickstarter, waarvoor een klein aantal onderdelen gekocht moesten worden, en vervolgens helemaal gereviseerd uitgeklokt enz.! KT 60CC cilinder gekocht bij Black Mamba parts, Originele Kreidler kop gebruikt (RS smalle tab)nieuwe Polini 17,5mm, aangepast spruitstuk (hoek aangepast door Max), nieuwe drijfstang, nieuwe zuiger (ingemeten), 6-plaats koppeling met lager, nieuwe Kokusan Evo2 12V, luchtfilterhuis enz. Dat is inmiddels klaar. Verder heeft Max de wielen opnieuw gespaakt met RVS klaverblad spaken en A-merk verchroomde velgen en van nieuwe wiel lagers voorzien.(Campignola naven, waarvan het binnenwerk en remvoeringen als nieuw waren!) Alle originele bevestigings materiaal heb ik ontroest (in pannetje met citroenzuur oplossing) en opnieuw laten verzinken. De achterveren heb ik laten reviseren bij Jan (JD shocks), die mijn Remscheid schokdempers weer als nieuw heeft gemaakt. Zelf een zgan voorvork weten te kopen, deze wil ik zelf gaan reviseren. Het chroomwerk is ook in behandeling €€€ (%^$#@!) De onderbouw ligt inmiddels ook bij de straler, en poedercoater.
De bedoeling is dat alle frame delen Saphir schwarz metallic (BMW kleur) worden gespoten (na glasparelstralen en epoxy primer), en de tank wordt in Mazda red metallic (Soul Red Metallic) gespoten. Het zadel (frame wordt gestraald en gepoedercoat) en daarna bekleed door mijn broer met bruin / of cognac kleurig leder, of kunstleder.
Laatst gewijzigd door OccaJohn1965 op 11 nov 2021, 18:14, 2 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Leuk een eigen smaak Kreidler.
Enzo
Enzo
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- OccaJohn1965 (11 nov 2021, 18:21)
- Waardering: 9.09%
- Andy
- Berichten: 10325
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 342 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Tja, das een hoop geregel en werk aan, hopelijk gaat het goed rijden en kun je ervan genieten...
We zien de foto's graag !!!
Andy,
We zien de foto's graag !!!
Andy,
- Deze gebruikers waarderen Andy voor dit bericht:
- OccaJohn1965 (11 nov 2021, 18:21)
- Waardering: 9.09%
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Welkom John.
Ik ben nieuwsgierig.
Veel plezier ermee
Ik ben nieuwsgierig.
Veel plezier ermee
- Deze gebruikers waarderen Caspar voor dit bericht:
- OccaJohn1965 (11 nov 2021, 18:21)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 60 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9302
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 944 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
helas in duitsland niet te koop de Bridgestone EXEDRA G 552, hebben in D geen TÜV
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 259 keren
- Ontvangen waarderingen: 126 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Leuk project! Welkom en veel plezier.
TM is altijd goed
TM is altijd goed
- Deze gebruikers waarderen Stephan Eitank voor dit bericht:
- OccaJohn1965 (12 nov 2021, 10:27)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 60 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Ik hoop het....wil 'm technisch in RS uit gaan voeren. Eigen smaak, ik betaal dus ik bepaal haha...
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 60 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Op advies van Max ter Denge, veilige band is voor mij belangrijker dan vintage looks.
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 60 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Betekend dat ,dat dit een onveilige band is of gewoon een gevalletje burocratie?
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
OccaJohn1965 schreef: ↑12 nov 2021, 10:31Betekend dat ,dat dit een onveilige band is of gewoon een gevalletje burocratie?
Het laatste natuurlijk!
Gr. Wim.
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 60 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Enkele delen naar de chromerij gebracht, echter 3 delen (voorlopig) achtergehouden. Schakelaar / Koplampring / tankdop. Deze zijn voor zover ik het goed begrepen heb moeilijk of niet opnieuw te verchromen. De schakelaar heeft ingesmolten plastic knopjes, de koplampring heeft het CEV logo wat ik kwijt raak bij het schuren / slijpen ,en de tankdop zit gefelst tenminste het bovenste deel. Conditie is niet erg slecht, dus overweeg ik om het dan maar zo te laten, goede poetsbeurt heeft dit als resultaat opgeleverd. Wat is jullie mening betreft de koplamp ring. Verchromen en logo verliezen, of zo laten en logo behouden?
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 60 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 60 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 60 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Alle originele boutjes moertjes ringetjes enz. ontvet, ontroest (citroenzuur) en opnieuw verzinkt.
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 60 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Wat is nieuw? Dit o.a.:
-Stuurtje
-Carburateur Polini 17,5mm
-Achterlicht (LED) meer lichtopbrengst en lager stroom verbruik.
-Voor- en achtertandwiel (14-36), plus ketting Regina
-Rem kabels voor- en achter, koppelingskabel en gaskabel
-Alle lagers, in blok en wielen, plus achterbrug bussen
-Achterbrug as (origineel)
-Luchtfilterhuis plus filter
-Drijfstang
-Cilinder KT 60CC
-Zuiger Meteor (ingemeten door de Klomp motoren)
-Sproeiersets
-Kokusan Evo 2 ( 12V )
-Velgen, plus RVS spaken
-Balhoofdlagerset
-Stuurslot
-Koppelings set 6 plaats plus lager
-Spruitstuk (aangepast)
-Spatbord beugels voor verchroomd
-Voorvork kroonstuk plus keerringen enz.
-Inwendige originele delen blok ,voor ombouw van 4-bak, naar 5-bak, plus bronzen bussen.
-Kunstof delen aan het frame (kan zijn dat ik de oude originele delen ga gebruiken) alles wordt gespoten
-Uitlaat plus bocht (type KS) chroom
-Stuurtje
-Carburateur Polini 17,5mm
-Achterlicht (LED) meer lichtopbrengst en lager stroom verbruik.
-Voor- en achtertandwiel (14-36), plus ketting Regina
-Rem kabels voor- en achter, koppelingskabel en gaskabel
-Alle lagers, in blok en wielen, plus achterbrug bussen
-Achterbrug as (origineel)
-Luchtfilterhuis plus filter
-Drijfstang
-Cilinder KT 60CC
-Zuiger Meteor (ingemeten door de Klomp motoren)
-Sproeiersets
-Kokusan Evo 2 ( 12V )
-Velgen, plus RVS spaken
-Balhoofdlagerset
-Stuurslot
-Koppelings set 6 plaats plus lager
-Spruitstuk (aangepast)
-Spatbord beugels voor verchroomd
-Voorvork kroonstuk plus keerringen enz.
-Inwendige originele delen blok ,voor ombouw van 4-bak, naar 5-bak, plus bronzen bussen.
-Kunstof delen aan het frame (kan zijn dat ik de oude originele delen ga gebruiken) alles wordt gespoten
-Uitlaat plus bocht (type KS) chroom
- Deze gebruikers waarderen OccaJohn1965 voor dit bericht:
- kabouter (11 feb 2022, 20:10)
- Waardering: 9.09%
- RS69
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
- Locatie: Zuidoost Gelderland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 29 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Goed bezig daar, na een slechte start met de aankoop.
Je pakt het goed aan, en inderdaad wie betaald bepaalt, ik blijf het volgen.
Ik weet niet hoever je bent, maar als het nog kan eerst alles in elkaar en dan pas spuiten.
Zodat je weet dat alles goed past, niet dol (schroefdraad frame) is enz, en je niet meer aan de gespoten delen hoeft te werken.
Gr
Je pakt het goed aan, en inderdaad wie betaald bepaalt, ik blijf het volgen.
Ik weet niet hoever je bent, maar als het nog kan eerst alles in elkaar en dan pas spuiten.
Zodat je weet dat alles goed past, niet dol (schroefdraad frame) is enz, en je niet meer aan de gespoten delen hoeft te werken.
Gr
- Deze gebruikers waarderen RS69 voor dit bericht:
- OccaJohn1965 (12 nov 2021, 13:13)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 60 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Ten 2e de metalen busjes zitten te los in de originele delen (maantje enz.) Dus wat er verkocht wordt is niet ok, of zie ik dat verkeerd?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Dan zijn de gaten uitgesleten.
Borgen doe je hier mee en een ijzerdraadje https://www.kreidlerparts.com/parts/15. ... kelelement
Nylon bus moet je ruimen of afdraaien. Andere as wil ook helpen. Moet strak om de as zitten.
Enzo
Borgen doe je hier mee en een ijzerdraadje https://www.kreidlerparts.com/parts/15. ... kelelement
Nylon bus moet je ruimen of afdraaien. Andere as wil ook helpen. Moet strak om de as zitten.
Enzo
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 259 keren
- Ontvangen waarderingen: 126 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Had ik ook, ruimte tussen de nylon bus en as. Je zal merken dat die ruimte krapper wordt als de bus in het schakelmechanisme is geperst.
Daarna moet je hem ruimen om hem lekker passend te krijgen. Althans zo werkte het bij mij
Mooi klusje, succes!
Daarna moet je hem ruimen om hem lekker passend te krijgen. Althans zo werkte het bij mij
Mooi klusje, succes!
- Deze gebruikers waarderen Stephan Eitank voor dit bericht:
- OccaJohn1965 (12 nov 2021, 15:58)
- Waardering: 9.09%
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9302
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 944 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
precies, so als altied bij de duitse TÜVwimv8 schreef: ↑12 nov 2021, 10:36OccaJohn1965 schreef: ↑12 nov 2021, 10:31Betekend dat ,dat dit een onveilige band is of gewoon een gevalletje burocratie?
Het laatste natuurlijk!
Gr. Wim.
die Bridgestone rijd een maat hier uit de Eifel en is zeer tevreeden ermee
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Dit gat ziet er niet echt rond uit op de foto
- Bijlagen
-
- BADEA196-C54A-4569-9191-77CBE3F3556C.jpeg (53.87 KiB) 1918 keer bekeken
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 60 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren