1ste project restauratie TM 1969

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
adriline
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
Locatie: zuid limburg
Gegeven waarderingen: 87 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#26 Bericht door adriline » 12 nov 2021, 16:37

OccaJohn1965 schreef: 12 nov 2021, 16:31
adriline schreef: 12 nov 2021, 11:03 Ziet er goed uit. Zelf verzinkt?
Nee, laten doen 2 tientjes
In het Zuiden van het land had ik het nagevraagd en ging het alleen per kilo met een prijs van 85,00 euro.
Waar heb jij het laten doen?
A3,

OccaJohn1965
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 59 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#27 Bericht door OccaJohn1965 » 12 nov 2021, 16:51

Enzo-tvdzijden schreef: 12 nov 2021, 15:58 Dit gat ziet er niet echt rond uit op de foto
Misschien op de foto, maar in werkelijkheid is het netjes rond.
Ik meet ca. 6,15mm (dat is dan ooit 6,00mm geweest neem ik aan of toch niet?)
Je zou dan inderdaad verwachten dat het gat ovaal wordt, maar dat is niet het geval.
20211112_163355.jpg
20211112_163355.jpg (92.46 KiB) 385 keer bekeken
20211112_132708.jpg
20211112_132708.jpg (128.17 KiB) 385 keer bekeken
Echter als ik de 2 nieuwe busjes meet, dan meet het ene 5,8mm en het andere 5,9mm *$#@!^%
Zit niks anders op dan zelf 2 busjes draaien die netjes passen lijkt me, dus het aftermarket spul is niet wow...

Ik denk er ook aan om de zijdelingse speling te verminderen met nylon ringen. Dat is ook een erg ruime passing zie ik, lijkt me wel origineel.
Laatst gewijzigd door OccaJohn1965 op 12 nov 2021, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

OccaJohn1965
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 59 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#28 Bericht door OccaJohn1965 » 12 nov 2021, 16:52

adriline schreef: 12 nov 2021, 16:37
OccaJohn1965 schreef: 12 nov 2021, 16:31
adriline schreef: 12 nov 2021, 11:03 Ziet er goed uit. Zelf verzinkt?
Nee, laten doen 2 tientjes
In het Zuiden van het land had ik het nagevraagd en ging het alleen per kilo met een prijs van 85,00 euro.
Waar heb jij het laten doen?
A3,
Heeft de Klomp motoren gedaan voor me, als pakket bij blokrevisie wielen spaken enz. Dus misschien ben ik gematst;)

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2029
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 20 keren
Contacteer:

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#29 Bericht door Leopold Hogenhuis » 12 nov 2021, 18:11

Hartelijk welkom en welkom gefeliciteerd .
Leuk topic , veel plezier .
Doe zo verder , lekker bezig .
Groeten , Leopold .
Deze gebruikers waarderen Leopold Hogenhuis voor dit bericht:
OccaJohn1965 (12 nov 2021, 18:14)
Waardering: 9.09%

OccaJohn1965
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 59 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#30 Bericht door OccaJohn1965 » 12 nov 2021, 18:15

Leopold Hogenhuis schreef: 12 nov 2021, 18:11 Hartelijk welkom en welkom gefeliciteerd .
Leuk topic , veel plezier .
Doe zo verder , lekker bezig .
Groeten , Leopold .
Dankjewel leopold! Gr John

OccaJohn1965
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 59 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#31 Bericht door OccaJohn1965 » 12 nov 2021, 18:31

Enzo-tvdzijden schreef: 12 nov 2021, 13:29 Dan zijn de gaten uitgesleten.

Borgen doe je hier mee en een ijzerdraadje https://www.kreidlerparts.com/parts/15. ... kelelement

Nylon bus moet je ruimen of afdraaien. Andere as wil ook helpen. Moet strak om de as zitten.


Enzo
Thanks!

Als ik het dus goed begrijp dien ik de nylon bus wat af te draaien (buitendiameter) want de bus is 15,6mm en het gat ca. 15,1mm.
Echter de bus zit iets te ruim op de as, dus mijn conclusie is, de bus afdraaien tot zeg 15,2mm en dan in het schakel mechanisme persen (0,1mm), dan zal de bus ook strakker over de as gaan. Heb ik het goed?

Wat moet draaiend zijn? De nylon bus over de as, of het schakelmechanisme over de bus?

b.bonk
Berichten: 2652
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 117 keren
Ontvangen waarderingen: 237 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#32 Bericht door b.bonk » 12 nov 2021, 18:48

lees de mazda kleur voor de tank.
daar hebben ze mij ook vaak om gevraagd, maar als ik dan zeg wat dat alleen al
aan verf kost, verzinnen ze toch wat anders :roll:

OccaJohn1965
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 59 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#33 Bericht door OccaJohn1965 » 12 nov 2021, 18:50

b.bonk schreef: 12 nov 2021, 18:48 lees de mazda kleur voor de tank.
daar hebben ze mij ook vaak om gevraagd, maar als ik dan zeg wat dat alleen al
aan verf kost, verzinnen ze toch wat anders :roll:
Schijnt een dure lak te zijn inderdaad, bestaat uit 3 lagen als ik het goed heb.
Maar de combi lijkt mij erg mooi met metallic zwart van BMW, en bruin leder buddy.
Ben benieuwd hoe het uit pakt...

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 55210
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 470 keren
Ontvangen waarderingen: 803 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#34 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 nov 2021, 18:57

OccaJohn1965 schreef: 12 nov 2021, 16:51
Enzo-tvdzijden schreef: 12 nov 2021, 15:58 Dit gat ziet er niet echt rond uit op de foto
Misschien op de foto, maar in werkelijkheid is het netjes rond.
Ik meet ca. 6,15mm (dat is dan ooit 6,00mm geweest neem ik aan of toch niet?)
Je zou dan inderdaad verwachten dat het gat ovaal wordt, maar dat is niet het geval.20211112_163355.jpg20211112_132708.jpg

Echter als ik de 2 nieuwe busjes meet, dan meet het ene 5,8mm en het andere 5,9mm *$#@!^%
Zit niks anders op dan zelf 2 busjes draaien die netjes passen lijkt me, dus het aftermarket spul is niet wow...

Ik denk er ook aan om de zijdelingse speling te verminderen met nylon ringen. Dat is ook een erg ruime passing zie ik, lijkt me wel origineel.
Zijlinks moet het niet te star worden. Moet makkelijk terugveren en een beetje zijn weg zoeken.

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
OccaJohn1965 (12 nov 2021, 18:59)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 55210
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 470 keren
Ontvangen waarderingen: 803 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#35 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 nov 2021, 18:59

OccaJohn1965 schreef: 12 nov 2021, 18:31
Enzo-tvdzijden schreef: 12 nov 2021, 13:29 Dan zijn de gaten uitgesleten.

Borgen doe je hier mee en een ijzerdraadje https://www.kreidlerparts.com/parts/15. ... kelelement

Nylon bus moet je ruimen of afdraaien. Andere as wil ook helpen. Moet strak om de as zitten.


Enzo
Thanks!

Als ik het dus goed begrijp dien ik de nylon bus wat af te draaien (buitendiameter) want de bus is 15,6mm en het gat ca. 15,1mm.
Echter de bus zit iets te ruim op de as, dus mijn conclusie is, de bus afdraaien tot zeg 15,2mm en dan in het schakel mechanisme persen (0,1mm), dan zal de bus ook strakker over de as gaan. Heb ik het goed?

Wat moet draaiend zijn? De nylon bus over de as, of het schakelmechanisme over de bus?
Over de as. Vast in de buitenschakeling

OccaJohn1965
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 59 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#36 Bericht door OccaJohn1965 » 12 nov 2021, 19:41

20211112_193234 (1).jpg
20211112_193234 (1).jpg (148.27 KiB) 347 keer bekeken
20211112_193231.jpg
20211112_193231.jpg (142.92 KiB) 347 keer bekeken
20211112_193222.jpg
20211112_193222.jpg (170.95 KiB) 347 keer bekeken
20211112_132717.jpg
20211112_132717.jpg (204.77 KiB) 347 keer bekeken
Zelf even wat gehobby'd en een simpele oplossing gevonden voor het indirect hevel mechanisme uit eigen voorraadje;)

100% spelingsvrij!!

Nog even de boutjes vervangen door RVS types en borgmoeren aanbrengen.
De nylon busjes zijn uitwendig 6mm en inwendig iets minder dan 4mm.
Door er een M4 boutje in te draaien maak ik de busjes sterker, en zet het busje iets uit waardoor de passing perfect is.

Het doel heiligt de middelen;)

OccaJohn1965
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 59 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#37 Bericht door OccaJohn1965 » 12 nov 2021, 19:47

Enzo-tvdzijden schreef: 12 nov 2021, 18:57
OccaJohn1965 schreef: 12 nov 2021, 16:51
Enzo-tvdzijden schreef: 12 nov 2021, 15:58 Dit gat ziet er niet echt rond uit op de foto
Misschien op de foto, maar in werkelijkheid is het netjes rond.
Ik meet ca. 6,15mm (dat is dan ooit 6,00mm geweest neem ik aan of toch niet?)
Je zou dan inderdaad verwachten dat het gat ovaal wordt, maar dat is niet het geval.20211112_163355.jpg20211112_132708.jpg

Echter als ik de 2 nieuwe busjes meet, dan meet het ene 5,8mm en het andere 5,9mm *$#@!^%
Zit niks anders op dan zelf 2 busjes draaien die netjes passen lijkt me, dus het aftermarket spul is niet wow...

Ik denk er ook aan om de zijdelingse speling te verminderen met nylon ringen. Dat is ook een erg ruime passing zie ik, lijkt me wel origineel.
Zijlinks moet het niet te star worden. Moet makkelijk terugveren en een beetje zijn weg zoeken.

Enzo
Zie mijn laatste berichtje;)

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#38 Bericht door Richard B » 13 nov 2021, 13:46

mooi te zien hoe deze opknapper weer wordt hersteld ziet er goed uit!
Deze gebruikers waarderen Richard B voor dit bericht:
OccaJohn1965 (14 nov 2021, 09:37)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3163
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 102 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#39 Bericht door jamojamo » 13 nov 2021, 14:42

Hallo John,
Het is leuk te lezen dat het licht aan het eind van de tunnel zichtbaar is. De ontdekking dat je aankoop niet rijklaar is maar een berg werk nodig heeft, daar moet je even doorheen. Met eerlijke mensen die je adviseren en 2 rechter handjes gaat het goed komen.
Ik ben nu vooral nieuwsgierig naar de kleurencombi. Ik vind de combinatie ivoorwit en viszilverzwart die hij origineel had ook erg mooi. Maar laat je nooit weerhouden lekker je eigen ding te doen.

Ga dit volgen, veel,succes.
Eric
Deze gebruikers waarderen jamojamo voor dit bericht:
OccaJohn1965 (14 nov 2021, 09:38)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 1882
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 149 keren
Ontvangen waarderingen: 72 keren
Contacteer:

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#40 Bericht door vlatro » 13 nov 2021, 21:24

Origineel was hij volgensmij antraciet/ivoorwit
Niet viszilverzwart
Deze gebruikers waarderen vlatro voor dit bericht:
jamojamo (14 nov 2021, 03:04)
Waardering: 9.09%

Ronvanderstelt
Berichten: 710
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 35 keren
Ontvangen waarderingen: 19 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#41 Bericht door Ronvanderstelt » 22 nov 2021, 18:50

mooi project john ga em volgen.
wel ff een vraagje over de setup.
waarom een 17 mm carb op een 60cc

kabouter
Berichten: 341
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 41 keren
Ontvangen waarderingen: 24 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#42 Bericht door kabouter » 23 nov 2021, 21:22

John je zal hem wel als motor laten keuren anders rij je niet veilig in Helmond
teveel politie

gr kabouter
Deze gebruikers waarderen kabouter voor dit bericht:
OccaJohn1965 (24 nov 2021, 16:02)
Waardering: 9.09%

OccaJohn1965
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 59 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#43 Bericht door OccaJohn1965 » 24 nov 2021, 16:03

kabouter schreef: 23 nov 2021, 21:22 John je zal hem wel als motor laten keuren anders rij je niet veilig in Helmond
teveel politie

gr kabouter
Ja klopt, als motor;)

OccaJohn1965
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 59 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#44 Bericht door OccaJohn1965 » 24 nov 2021, 16:15

Vandaag mijn chroomwerk opgehaald en het poedercoat spul, weer een stapje verder.
Bijlagen
20211124_154920.jpg
20211124_154920.jpg (263.96 KiB) 130 keer bekeken
20211124_154915.jpg
20211124_154915.jpg (210.26 KiB) 130 keer bekeken
20211124_154902.jpg
20211124_154902.jpg (170.71 KiB) 130 keer bekeken
20211124_154856.jpg
20211124_154856.jpg (223.02 KiB) 130 keer bekeken
20211124_153233.jpg
20211124_153233.jpg (247.24 KiB) 130 keer bekeken
20211124_153227.jpg
20211124_153227.jpg (137.27 KiB) 130 keer bekeken
20211124_153220.jpg
20211124_153220.jpg (211.97 KiB) 130 keer bekeken
20211124_153214.jpg
20211124_153214.jpg (167.54 KiB) 130 keer bekeken
20211124_153156.jpg
20211124_153156.jpg (154.92 KiB) 130 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 55210
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 470 keren
Ontvangen waarderingen: 803 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#45 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 nov 2021, 17:41

Mooie spullen weer. Verder met restaureren. Poedercoat werk heb ik wel eens strakker gezien.

Enzo

b.bonk
Berichten: 2652
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 117 keren
Ontvangen waarderingen: 237 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#46 Bericht door b.bonk » 24 nov 2021, 19:09

. Poedercoat werk heb ik wel eens strakker gezien.

Enzo
[/quote]

ik ook
zadel is niet zo spannend, maar zou de spuiter lief aankijken en vragen of hij die andere
delen ook even zwart wil maken.
net even de puntjes op de i.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 55210
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 470 keren
Ontvangen waarderingen: 803 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#47 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 nov 2021, 19:20

b.bonk schreef: 24 nov 2021, 19:09 . Poedercoat werk heb ik wel eens strakker gezien.

Enzo
ik ook
zadel is niet zo spannend, maar zou de spuiter lief aankijken en vragen of hij die andere
delen ook even zwart wil maken.
net even de puntjes op de i.

Dacht terug van de straler :D

kabouter
Berichten: 341
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 41 keren
Ontvangen waarderingen: 24 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#48 Bericht door kabouter » 24 nov 2021, 19:59

Zeker bij meulendijks laten stralen en poedercoaten .
Het bedrijf straald normaal onderstellen van vrachtauto's .

gr kabouter

kabouter
Berichten: 341
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 41 keren
Ontvangen waarderingen: 24 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#49 Bericht door kabouter » 24 nov 2021, 20:03

OccaJohn1965 schreef: 12 nov 2021, 19:41 20211112_193234 (1).jpg20211112_193231.jpg20211112_193222.jpg20211112_132717.jpgZelf even wat gehobby'd en een simpele oplossing gevonden voor het indirect hevel mechanisme uit eigen voorraadje;)

100% spelingsvrij!!

Nog even de boutjes vervangen door RVS types en borgmoeren aanbrengen.
De nylon busjes zijn uitwendig 6mm en inwendig iets minder dan 4mm.
Door er een M4 boutje in te draaien maak ik de busjes sterker, en zet het busje iets uit waardoor de passing perfect is.

Het doel heiligt de middelen;)
Dat gaat hem niet worden .

OccaJohn1965
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 59 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 1ste project restauratie TM 1969

#50 Bericht door OccaJohn1965 » 25 nov 2021, 14:29

kabouter schreef: 24 nov 2021, 20:03
OccaJohn1965 schreef: 12 nov 2021, 19:41 20211112_193234 (1).jpg20211112_193231.jpg20211112_193222.jpg20211112_132717.jpgZelf even wat gehobby'd en een simpele oplossing gevonden voor het indirect hevel mechanisme uit eigen voorraadje;)

100% spelingsvrij!!

Nog even de boutjes vervangen door RVS types en borgmoeren aanbrengen.
De nylon busjes zijn uitwendig 6mm en inwendig iets minder dan 4mm.
Door er een M4 boutje in te draaien maak ik de busjes sterker, en zet het busje iets uit waardoor de passing perfect is.

Het doel heiligt de middelen;)
Dat gaat hem niet worden .
En waarom niet?

Plaats reactie