tunen standaard TM uit zwitserland
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 25 jun 2021, 20:17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
- Contacteer:
tunen standaard TM uit zwitserland
Hallo mede rijders,
Ik ben op dit moment bezig met het opknappen van mijn Tm en dat is erg leuk. Op dit moment is de tank aan de beurt. Maar ik zie best wel veel onderdelen langs komen en je wil wel eens wat kopen haha. Ik kwam dus een cilinder tegen. Volgens de database een 5,3 pk cilinder van een TM. En extra onderdelen is altijd goed. Je weet maar nooit.
Mijn TM heeft nog niet veel gelopen en haalt een snelheid van 70 tot 80, naar gelang het weer natuurlijk en de voortgang van mijn dieet. Ben geen 16 meer haha. Ik rijd al 34 jaar motor, maar toeren op de kreidler is heel leuk. Zeker met op een zondag middag of achter in de auto mee op vakantie.
Toen ik de TM kocht vroeg ik naar de mogelijkheden van tuning. Opmerking/advies was in ieder geval, doe dat niet met je originele cilinder. En dat heb ik op dit forum al veel vaker gelezen. Dus toen dacht ik, misschien loop ik wel tegen een andere geforceerde cilinder aan. Dat is inmiddels gelukt.
Dus nu mijn vraag. Wat is er mogelijk met deze cilinder met behoud van de originele carburateur (18 mm Bing) en uitlaat (32 mm deelbaar). Ik wil hem namelijk redelijk origineel houden, maar beter laten lopen. Dus graag altijd 80 halen en misschien een beetje harder. Dan kan ik met het verkeer mee. Hij staat namelijk op motorkenteken.
Tevens ben ik benieuwd of het gekraste tekst op de laatste fot nog iets betekend. NIS.3.70
Ik ben op dit moment bezig met het opknappen van mijn Tm en dat is erg leuk. Op dit moment is de tank aan de beurt. Maar ik zie best wel veel onderdelen langs komen en je wil wel eens wat kopen haha. Ik kwam dus een cilinder tegen. Volgens de database een 5,3 pk cilinder van een TM. En extra onderdelen is altijd goed. Je weet maar nooit.
Mijn TM heeft nog niet veel gelopen en haalt een snelheid van 70 tot 80, naar gelang het weer natuurlijk en de voortgang van mijn dieet. Ben geen 16 meer haha. Ik rijd al 34 jaar motor, maar toeren op de kreidler is heel leuk. Zeker met op een zondag middag of achter in de auto mee op vakantie.
Toen ik de TM kocht vroeg ik naar de mogelijkheden van tuning. Opmerking/advies was in ieder geval, doe dat niet met je originele cilinder. En dat heb ik op dit forum al veel vaker gelezen. Dus toen dacht ik, misschien loop ik wel tegen een andere geforceerde cilinder aan. Dat is inmiddels gelukt.
Dus nu mijn vraag. Wat is er mogelijk met deze cilinder met behoud van de originele carburateur (18 mm Bing) en uitlaat (32 mm deelbaar). Ik wil hem namelijk redelijk origineel houden, maar beter laten lopen. Dus graag altijd 80 halen en misschien een beetje harder. Dan kan ik met het verkeer mee. Hij staat namelijk op motorkenteken.
Tevens ben ik benieuwd of het gekraste tekst op de laatste fot nog iets betekend. NIS.3.70
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Dat deze cilinder al een keer bij het Nikasil bedrijf is geweest
Enzo
Enzo
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 25 jun 2021, 20:17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
- Contacteer:
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Dat ziet er wel logisch uit. NIS. duidelijk, bedankt.Enzo-tvdzijden schreef: ↑16 nov 2021, 11:42 Dat deze cilinder al een keer bij het Nikasil bedrijf is geweest
Enzo
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Afspraak maken met LVS (Claus) uit laten boren naar 44mm, wordt dan 60cc. Twee boosterpoortjes erbij en een enkele uitlaatpoort (dus geen extra uitlaat poorten erbij) timingen uitlaat 180gr en spoeling 120, inlaat 160… die timingen zeggen jouw niks maar Claus des te meer.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot en zwaar je bent?
Mijn broertje rijdt met zo’n cilinder icm een 20mm bing en standaard luchtfilter en uitlaat. Vertanding 13/36. Dit loopt maximaal 95km/h en met enige tegenwind haalt hij de 80 ook nog steeds. Hij is 1m9 en gaat richting de 95kg, geen vlieggewicht dus.
Met behoud van een prachtige (haast) originele kreidler geluid.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot en zwaar je bent?
Mijn broertje rijdt met zo’n cilinder icm een 20mm bing en standaard luchtfilter en uitlaat. Vertanding 13/36. Dit loopt maximaal 95km/h en met enige tegenwind haalt hij de 80 ook nog steeds. Hij is 1m9 en gaat richting de 95kg, geen vlieggewicht dus.
Met behoud van een prachtige (haast) originele kreidler geluid.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Boren naar 44 als er net een nieuwe nikasilwand in zit ipv de ori chromen.nozems schreef: ↑16 nov 2021, 16:20 Afspraak maken met LVS (Claus) uit laten boren naar 44mm, wordt dan 60cc. Twee boosterpoortjes erbij en een enkele uitlaatpoort (dus geen extra uitlaat poorten erbij) timingen uitlaat 180gr en spoeling 120, inlaat 160… die timingen zeggen jouw niks maar Claus des te meer.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot en zwaar je bent?
Mijn broertje rijdt met zo’n cilinder icm een 20mm bing en standaard luchtfilter en uitlaat. Vertanding 13/36. Dit loopt maximaal 95km/h en met enige tegenwind haalt hij de 80 ook nog steeds. Hij is 1m9 en gaat richting de 95kg, geen vlieggewicht dus.
Met behoud van een prachtige (haast) originele kreidler geluid.
slecht idee.
Enzo
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Enzo-tvdzijden schreef: ↑16 nov 2021, 16:46Boren naar 44 als er net een nieuwe nikasilwand in zit ipv de ori chromen.nozems schreef: ↑16 nov 2021, 16:20 Afspraak maken met LVS (Claus) uit laten boren naar 44mm, wordt dan 60cc. Twee boosterpoortjes erbij en een enkele uitlaatpoort (dus geen extra uitlaat poorten erbij) timingen uitlaat 180gr en spoeling 120, inlaat 160… die timingen zeggen jouw niks maar Claus des te meer.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot en zwaar je bent?
Mijn broertje rijdt met zo’n cilinder icm een 20mm bing en standaard luchtfilter en uitlaat. Vertanding 13/36. Dit loopt maximaal 95km/h en met enige tegenwind haalt hij de 80 ook nog steeds. Hij is 1m9 en gaat richting de 95kg, geen vlieggewicht dus.
Met behoud van een prachtige (haast) originele kreidler geluid.
slecht idee.
Enzo
Hij vraagt om iets meer vermogen, dan ga ik niet adviseren of het wel of niet een slecht idee is om een net genicasielde cilinder uit te boren.
Puur en alleen uitgaande op zijn vraag is mijn antwoord sluitend
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Of deze cilinder genikasild is??
Want de tekst staat geschreven, met zwarte stift,
Zodra je de cilinder in een chemies bad stopt, dan is de tekst verdwenen,
Bij al de nikasil bedrijven, staat de code er in gegraveerd,
**
Want de tekst staat geschreven, met zwarte stift,
Zodra je de cilinder in een chemies bad stopt, dan is de tekst verdwenen,
Bij al de nikasil bedrijven, staat de code er in gegraveerd,
**
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 25 jun 2021, 20:17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
- Contacteer:
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Ik heb nog maar eens beter naar de cilinder gekeken. Gekocht via marktplaats in een doos met nog meer onderdelen. Nu heb ik best wel wat ervaring met het sleutelen aan motoren, jaartje of 35, maar dit plekje zal vast niet goed zijn. Mijn projecten hadden altijd stalen bussen. Ik heb dus geen ervaring met chroomwanden en NIkasil. Het geeft misschien wel antwoord of je zo'n cilinder aan mag passen.
Want met mijn boerenverstand is dit plakje in de cilinderwand te warm geweest. Waar dit door komt weet ik niet.
Want met mijn boerenverstand is dit plakje in de cilinderwand te warm geweest. Waar dit door komt weet ik niet.
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
mooi duidelijke foto , complimentje.
het lijkt wel of de NiCaSil los laat...
Dan kun je hem misschien toch beter verbouwen
het lijkt wel of de NiCaSil los laat...
Dan kun je hem misschien toch beter verbouwen
- Andy
- Berichten: 10330
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 343 keren
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Denk een lichte klemmer, zit onder de poort. Waarschijnlijk te krappe zuiger ingemeten.
Bij Claus laten honen, misschien is die te redden, en misschien beetje tuning.
Schijnt de goedkopen 60cc bij JMPB voor 134e. goed te lopen, het overwegen waard. gelijk meer bottompower.
Andy,
Bij Claus laten honen, misschien is die te redden, en misschien beetje tuning.
Schijnt de goedkopen 60cc bij JMPB voor 134e. goed te lopen, het overwegen waard. gelijk meer bottompower.
Andy,
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 25 jun 2021, 20:17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
- Contacteer:
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Stof tot nadenken. Ik denk dat ik deze cilinder dan maar op ga offeren deze winter ergens. Eerst de tank spuiten en weer rijden en dan eens alle kosten op een rijtje zetten. Maar wat meer koppel door iets meer cc's vind ik wel een goede oplossing. Ik wil een lekker soepel rijdende Kreidler en niet zozeer een hele hoge top. Want er komen denk ik meer zaken bij kijken. Want opvoeren zorgt er ook voor dat je krukas extra wordt belast en je blok moet wel in topconditie zijn. Het blok heeft weliswaar niet veel gelopen, maar een check voordat je met meer cc gaat rijden lijkt me ook handig. want hij moet wel betrouwbaar blijven.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
War ga je dan checken?lambik schreef: ↑19 nov 2021, 08:50Want er komen denk ik meer zaken bij kijken. Want opvoeren zorgt er ook voor dat je krukas extra wordt belast en je blok moet wel in topconditie zijn. Het blok heeft weliswaar niet veel gelopen, maar een check voordat je met meer cc gaat rijden lijkt me ook handig. want hij moet wel betrouwbaar blijven.
Enzo
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 25 jun 2021, 20:17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
- Contacteer:
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Enzo,
Ik ben gewend bij viertaktmotoren die ik opgevoerd heb, dat de basis goed moet zijn. Dat kon betekenen nieuwe lagerschalen en zo. Je gaat het blok namelijk zwaarder belasten. Bij een viercilinder Yamaha FZR 1000 met een bigbore kit van Wiseco kan dat aardig in de papieren lopen.
Bij een Kreidler heb ik niet zo een twee drie een lijst van zaken die daar dan onder vallen. Maar ik neem aan dat je de krukas speling controleert. Of is het zo makkelijk dat je er 60 cc van maakt en dat het wel goed gaat. Ik wil het gewoon goed hebben en als ik op pad ga met de cilinder laat ik me natuurlijk goed informeren en dan leer ik er ook weer van. En de hulp/opmerkingen op dit forum helpen me natuurlijk ook verder.
Aart
Ik ben gewend bij viertaktmotoren die ik opgevoerd heb, dat de basis goed moet zijn. Dat kon betekenen nieuwe lagerschalen en zo. Je gaat het blok namelijk zwaarder belasten. Bij een viercilinder Yamaha FZR 1000 met een bigbore kit van Wiseco kan dat aardig in de papieren lopen.
Bij een Kreidler heb ik niet zo een twee drie een lijst van zaken die daar dan onder vallen. Maar ik neem aan dat je de krukas speling controleert. Of is het zo makkelijk dat je er 60 cc van maakt en dat het wel goed gaat. Ik wil het gewoon goed hebben en als ik op pad ga met de cilinder laat ik me natuurlijk goed informeren en dan leer ik er ook weer van. En de hulp/opmerkingen op dit forum helpen me natuurlijk ook verder.
Aart
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Aart, als je de achtergrond vh blok niet kent is reviseren eigenlijk de beste optie die je dan kan doen. Vaak staat er ook nog een opstaand randje in het carter, deze kun je dan ook gelijk iets groter kotteren.dit vanwege de grotere zuiger.
Een vers bigendlager en goede krukaslagers zijn belangrijk. Hoewel als je tot maximaal 100km/h gaat kan het heel erg lang aan bij een kreidler.
En je moet je beeld ook iets bijstellen, hij zal er met goede tuning zeker beter / sterker mee worden maar verwacht geen wonderen het blijft een brommertje. Sterker nog ik heb mijn twee kreidlers laten modificeren naar 80cc icm standaard uitlaat carburateur en luchtfilter. Ja dat rijdt makkelijk en nee je hebt er niet de rijeigenschappen van als van een Pann european
Een vers bigendlager en goede krukaslagers zijn belangrijk. Hoewel als je tot maximaal 100km/h gaat kan het heel erg lang aan bij een kreidler.
En je moet je beeld ook iets bijstellen, hij zal er met goede tuning zeker beter / sterker mee worden maar verwacht geen wonderen het blijft een brommertje. Sterker nog ik heb mijn twee kreidlers laten modificeren naar 80cc icm standaard uitlaat carburateur en luchtfilter. Ja dat rijdt makkelijk en nee je hebt er niet de rijeigenschappen van als van een Pann european
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 25 jun 2021, 20:17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
- Contacteer:
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Nee, mijn verwachtingen zijn volgens mij niet zo hoog. Ik zou het leuk vinden als hij ook met een beetje tegenwind de 80 haalt. En ja, het is geen motorfiets, ondanks het moorkenteken haha. De lol is natuurlijk op de zondagmiddag even 75 km bij ons door de buurt rijden op "gepaste" snelheid. Met de motor (Yamaha MT09) vind ik het in Nederland niet zo leuk meer met alle 60 km wegen.
Dus van de winter maar eens een raming maken wat het allemaal kost als ik het op de goede manier wil doen. Ik kan sowieso al beginnen met sparen haha.
Ik hoop met een week of twee weer te rijden, als de tank er weer op zit na de spuitbeurt.
Aart
Dus van de winter maar eens een raming maken wat het allemaal kost als ik het op de goede manier wil doen. Ik kan sowieso al beginnen met sparen haha.
Ik hoop met een week of twee weer te rijden, als de tank er weer op zit na de spuitbeurt.
Aart
- Andy
- Berichten: 10330
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 343 keren
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Een goed afgestelde en met origineel goede spullen op haal je de 80 ook makkelijk tegenwind. Blijft altijd wat te wensen met een RS'je. Ga je 80 wil je 90, ga 90 wil je 100 etc etc.
Andy,
Andy,
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Ook daar zit wat in. Maar een TM met de originele setup doet 75a80/h maximaal, en tegenwind is het met 70km/h aardig over.
Met de 6.25pk zijn de verschillen iets groter, maar meestal is de 80 al niet meer haalbaar bij windkracht 3 of meer. Uitzonderingen daargelaten.
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Mijn ori TM uit 76 haalt de 80 ook niet, ong 75 á 78 km/u met 13/36 vertanding. Het rijd wel relaxt vergeleken met een RS.
Mvg. Roel.
Mvg. Roel.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Ook dat is waar, had ooit een TM als brommer opgeknapt. En wat reedt dat fijn Maar hetzelfde kwa snelheid.
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 25 jun 2021, 20:17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
- Contacteer:
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Hallo,
Er is al weer wat tijd verstreken maar ik heb niet stil gezeten. Ik heb zo'n beetje het hele forum door zitten spitten over het vijf versnellingsblok. en met name de ombouw van een mo-kick blok. Het tunen lijkt me namelijk wel wat, maar ik wil het blok wat er nu onder hangt origineel houden. Dus ik ben op zoek gegaan naar een extra blok. Die heb ik inmiddels gevonden, gereviseerd en al. Dus ik heb alle artikelen gevonden over de aanpak/werkwijze om dit uit te voeren.
Op dit moment ben ik een steun aan het maken en als die klaar is dan trek ik het blok uit elkaar en kan ik mijn verlanglijstje maken. Ben namelijk wel benieuwd of er een goede schakelwals in zit of dat ik die ook nog aan moet schaffen. Maar nu heb ik nog wel een vraag. Want als hij toch uit elkaar moet en het toch geld gaat kosten wat is dan de beste optie.
Een 31 tands tandwiel bestellen en monteren of de kortere vijfde versnelling bestellen. Want bij welk vermogen heb je last van het grote gat tussen de vierde en vijfde versnelling waar over gesproken wordt. Heeft iemand daar ervaring mee in combinatie met een 60 cc
Er is al weer wat tijd verstreken maar ik heb niet stil gezeten. Ik heb zo'n beetje het hele forum door zitten spitten over het vijf versnellingsblok. en met name de ombouw van een mo-kick blok. Het tunen lijkt me namelijk wel wat, maar ik wil het blok wat er nu onder hangt origineel houden. Dus ik ben op zoek gegaan naar een extra blok. Die heb ik inmiddels gevonden, gereviseerd en al. Dus ik heb alle artikelen gevonden over de aanpak/werkwijze om dit uit te voeren.
Op dit moment ben ik een steun aan het maken en als die klaar is dan trek ik het blok uit elkaar en kan ik mijn verlanglijstje maken. Ben namelijk wel benieuwd of er een goede schakelwals in zit of dat ik die ook nog aan moet schaffen. Maar nu heb ik nog wel een vraag. Want als hij toch uit elkaar moet en het toch geld gaat kosten wat is dan de beste optie.
Een 31 tands tandwiel bestellen en monteren of de kortere vijfde versnelling bestellen. Want bij welk vermogen heb je last van het grote gat tussen de vierde en vijfde versnelling waar over gesproken wordt. Heeft iemand daar ervaring mee in combinatie met een 60 cc
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 25 jun 2021, 20:17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
- Contacteer:
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Ik heb al een tijd niet gereageerd, maar heb niet stil gezeten. Heb het forum verder bekeken en doorzocht op allerlei onderwerpen. Wat een bak informatie. Kijk bijna elke dag en zoek ook specifieke onderwerpen.
Ik heb de plannen inmiddels een beetje omgegooid. Ik wil mijn TM zo origineel houden als mogelijk. Dus ik heb begin dit jaar maar een frame gekocht en ben bezig met een special naar mijn eigen inzicht. Het is een GT frame uit 1967 en mag helemaal los gaan van mijzelf. Dus een andere voorvork spaakwielen met schijven en wil ik met het blok aan de gang. Op dit moment ben ik hem keuringsklaar aan het maken en kan een afspraak maken voor een motorfiets kenteken.
Nu kon ik laatst een 60 cc cilinder kopen en dat heb ik dan ook gedaan. Ik denk, ik gok een keer. Want ik weet niet zo heel veel van de cilinder.
En nu ben ik benieuwd of iemand herkend wie de aanpassingen heeft gedaan aan de cilinder. Kun je dat zien, is het een soort handtekening van een tuner of is dit soort werk herkenbaar en te koppelen aan een persoon. Ik ben beneiuwd.
Ik heb tevens de poorttiming bekeken en op papier gezet.
Ja, en wat gaat hij doen. De kop is overigens ook bewerkt. Ik denk dat ze de squish bekeken hebben en de kop daarop aangepast hebben.
O ja, ik ben er al wel achter dat de zuiger die er bij zit niet goed is, want hier zitten geen gaten die overeenkomen met de boosterpoorten. Ik denk dat hier maar een nieuwe zuiger voor ga zoeken.
Groeten Aart
Ik heb de plannen inmiddels een beetje omgegooid. Ik wil mijn TM zo origineel houden als mogelijk. Dus ik heb begin dit jaar maar een frame gekocht en ben bezig met een special naar mijn eigen inzicht. Het is een GT frame uit 1967 en mag helemaal los gaan van mijzelf. Dus een andere voorvork spaakwielen met schijven en wil ik met het blok aan de gang. Op dit moment ben ik hem keuringsklaar aan het maken en kan een afspraak maken voor een motorfiets kenteken.
Nu kon ik laatst een 60 cc cilinder kopen en dat heb ik dan ook gedaan. Ik denk, ik gok een keer. Want ik weet niet zo heel veel van de cilinder.
En nu ben ik benieuwd of iemand herkend wie de aanpassingen heeft gedaan aan de cilinder. Kun je dat zien, is het een soort handtekening van een tuner of is dit soort werk herkenbaar en te koppelen aan een persoon. Ik ben beneiuwd.
Ik heb tevens de poorttiming bekeken en op papier gezet.
Ja, en wat gaat hij doen. De kop is overigens ook bewerkt. Ik denk dat ze de squish bekeken hebben en de kop daarop aangepast hebben.
O ja, ik ben er al wel achter dat de zuiger die er bij zit niet goed is, want hier zitten geen gaten die overeenkomen met de boosterpoorten. Ik denk dat hier maar een nieuwe zuiger voor ga zoeken.
Groeten Aart
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: tunen standaard TM uit zwitserland
Dit komt niet bij mij vandaan....
De blinde spoelpoorten zitten scheef in de cilinder,
Dat zal gedaan zijn doordat bij die kt zuiger, het slotje niet in de midden zit------..... jammer,
Maar de vorm en afwerking ziet er goed uit,
De blinde spoelpoorten zitten scheef in de cilinder,
Dat zal gedaan zijn doordat bij die kt zuiger, het slotje niet in de midden zit------..... jammer,
Maar de vorm en afwerking ziet er goed uit,