Cilinder tune of niet?
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 16 okt 2021, 14:07
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Cilinder tune of niet?
Ik zit er aan te twijfelen om mijn cilinder te tunen maar weet niet of het verstandig is ik heb het nog nooit gedaan maar ik werk wel al 18 jaar in de metaal frezen, draaien en lassen enz.
Nu heb ik een poortmap van me zeta cilinder gemaakt en met een gradenschijf een beetje aan het meten geweest. Zoude jullie deze cilinder nog aanpassen? Ik wil ongeveer 85 km/uur gaan met een 17mm bing en een homoet uitlaat
Nu heb ik een poortmap van me zeta cilinder gemaakt en met een gradenschijf een beetje aan het meten geweest. Zoude jullie deze cilinder nog aanpassen? Ik wil ongeveer 85 km/uur gaan met een 17mm bing en een homoet uitlaat
- Bijlagen
-
- 20211123_145433.jpg (63.99 KiB) 2066 keer bekeken
-
- 20211123_145438.jpg (74.5 KiB) 2066 keer bekeken
-
- 20211018_113955.jpg (81.87 KiB) 2066 keer bekeken
-
- Berichten: 5116
- Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
- Locatie: Amstelveen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 89 keren
Re: Cilinder tune of niet?
Hoi Eend, ik ben al meer dan 15 jaar in de sport bezig. Zal ik maar Bondscoach worden .......................
Nee, niet dus laat het aan de mensen over die er verstand van hebben.
Mooie avond,
Ro
Nee, niet dus laat het aan de mensen over die er verstand van hebben.
Mooie avond,
Ro
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 16 okt 2021, 14:07
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Cilinder tune of niet?
Haha misschien kan jij wel wat van het nederlandse elftal maken
Ja okee maar ik vind het ook wel leuk om te proberen maar de vraag is meer of ik de cilinder zal aanpassen (of aan laten passen) of wat anders in de setup veranderen.
En als ik de cilinder zal aanpassen (of laten passen) wat zijn dan mooie veilige gradens (timingen)
Ja okee maar ik vind het ook wel leuk om te proberen maar de vraag is meer of ik de cilinder zal aanpassen (of aan laten passen) of wat anders in de setup veranderen.
En als ik de cilinder zal aanpassen (of laten passen) wat zijn dan mooie veilige gradens (timingen)
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:31
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Cilinder tune of niet?
Hi Eend,
I understood only a very very little part of your text. Almost only the numbers.
In my opinion the timing for gas excange is ok, but I would recommend.
Exhaust + (+ not +++)
Transfer +
Intake -
What is conrod length and stroke?
Think about 1mm offset under the cylinder.
I understood only a very very little part of your text. Almost only the numbers.
In my opinion the timing for gas excange is ok, but I would recommend.
Exhaust + (+ not +++)
Transfer +
Intake -
What is conrod length and stroke?
Think about 1mm offset under the cylinder.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 16 okt 2021, 14:07
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Cilinder tune of niet?
What do you mean with exhaust + en transfer + is that 5 degrees or a feel mm?
End what do you mean with 1mm offset under de cilinder?
The conrod end stroke is (if i'm right) 85 mm en 39,7 mm
End what do you mean with 1mm offset under de cilinder?
The conrod end stroke is (if i'm right) 85 mm en 39,7 mm
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Cilinder tune of niet?
Zeta heeft normale timingen,
Dit is zo een type van 5 pk.
Ik zie ook staan k v leeuwen,-- met de maat 39.96.
Dus er is ooit nikasil er in gezet door ,,, hof ,,
Deze cilinders lopen netjes,
Dit is zo een type van 5 pk.
Ik zie ook staan k v leeuwen,-- met de maat 39.96.
Dus er is ooit nikasil er in gezet door ,,, hof ,,
Deze cilinders lopen netjes,
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Cilinder tune of niet?
Uitlaat heb je bij gezet 24,2 mm vanaf boven, dat geeft een uitlaattiming boven de 175 graden, voor de rest kan het redelijk kloppen.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:31
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Cilinder tune of niet?
Hi,
and who has calculated the degrees from the dimensions? I am confused because with the given parameter the transfer is still shorter than expected. Maybe the dimensions refer to TDC and not cylinder top end? Anyway, if your target is 85 km/h you will need something like 8hp and the right transmission. That is another issue because a more power port design often means less torque at lower engine speed.
For your target I would try something like 175/150/123. Maybe you can reach something like that by giving a little offset to the cylinder. (1mm plate between engine and cylinder and readjust the squeeze gap. Guessed, because there is no information about the exhaust and that could be very important.
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 16 okt 2021, 14:07
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Cilinder tune of niet?
Okeej bedankt dan laat ik de cilinder zo denk als jullie zeggen dat ik er zelf beter niks aan kan doen en hij zo al goed staat, als die zo niet goed staat zou ik hem naar KvL brengen dat is hier om de hoek.
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:31
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Cilinder tune of niet?
Hello everybody,
hope this is interesting, I found a gsf dyno picture of a 50ccm engine with modified gas exchange timings. Original 3,6HP at 5500rpm in a Simson SR50. (4 speed)
Stock timing: 145/112/135
Modification: 170/123/148
The "2 gramm" removed Material from the cylinder pushs the torque in higher revs, as you see on the curve. The transmission is still original and sometimes there is a gap between the 1st and the 2nd gear. Especially start up uphill. Under 5500rpm is fewer torque. Topspeed is between 72 and 75 Km/h. (GPS)
hope this is interesting, I found a gsf dyno picture of a 50ccm engine with modified gas exchange timings. Original 3,6HP at 5500rpm in a Simson SR50. (4 speed)
Stock timing: 145/112/135
Modification: 170/123/148
The "2 gramm" removed Material from the cylinder pushs the torque in higher revs, as you see on the curve. The transmission is still original and sometimes there is a gap between the 1st and the 2nd gear. Especially start up uphill. Under 5500rpm is fewer torque. Topspeed is between 72 and 75 Km/h. (GPS)
- Bijlagen
-
- sr50 3.gang.jpg (45.55 KiB) 1598 keer bekeken
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Cilinder tune of niet?
transfers at 123 is too high for this exhaust port
170-115-150
180-120-157
original 6.25 is around 172-112-145
170-115-150
180-120-157
original 6.25 is around 172-112-145
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:31
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Cilinder tune of niet?
Hi,
Good comment. In your opinion, what difference would you expect in my curve with less transfer opening? Thank you in advance.
You refer to the 6.25hp Engine. I guess the port area is much more in comparison with the simson engine. The Kreidler 2.9hp cylinder hast nearly the same area as the modified simson cylinder. And of course the time based area is more too. I only grind in the top direction with very simple Tools. This could be an explanation.
https://youtu.be/AflLfzW57K0
Good comment. In your opinion, what difference would you expect in my curve with less transfer opening? Thank you in advance.
You refer to the 6.25hp Engine. I guess the port area is much more in comparison with the simson engine. The Kreidler 2.9hp cylinder hast nearly the same area as the modified simson cylinder. And of course the time based area is more too. I only grind in the top direction with very simple Tools. This could be an explanation.
https://youtu.be/AflLfzW57K0
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Cilinder tune of niet?
It is all about driveability, if the difference between exhaust and transfer is too small, your powerband will allso be small.
allways try to maintain 55 till 65 degrees between them, in my opinion rather 60+ degrees.
allways try to maintain 55 till 65 degrees between them, in my opinion rather 60+ degrees.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:31
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Cilinder tune of niet?
The stock 'pre outlet' is only 33/2 degree. I assume when with more exhaust Timing the engine will rev higher but few torque Fromm the beginning. Less Transfer is hard to test now