Forte II
- Jekihero
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
- Locatie: Kennemerland
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Forte II
Kon niet vinden dat hier al eerder over geschreven is daarom maar een berichtje.
Ben niet zo van het van de daken roepen als ik ergens enthousiast over ben. Maar dit wil ik toch wel even delen.
Ik tank alleen BP 98, omdat ik denk dat dit een goede brandstof is, en meng dit met Triboron 1:75 en dat gaat al een paar jaar goed.
Toch had ik ook wat last van moeizaam starten na langdurige stilstand b.v. de eerste keer starten in het nieuwe voorjaar.
Omdat mijn BMW R1200RT altijd Forte I en II krijgt toegediend bij de beurt wilde ik dat ook eens met de Kreidler proberen en daar heb ik geen spijt van. Een half flesje II in de tank kort voor het slapen in oktober en jawel 2 x kicken in april en lopen. Nu ook weer na twee maanden van diepe rust kicken en lopen.
Ik heb dus het vermoeden dat het helpt.
Ben niet zo van het van de daken roepen als ik ergens enthousiast over ben. Maar dit wil ik toch wel even delen.
Ik tank alleen BP 98, omdat ik denk dat dit een goede brandstof is, en meng dit met Triboron 1:75 en dat gaat al een paar jaar goed.
Toch had ik ook wat last van moeizaam starten na langdurige stilstand b.v. de eerste keer starten in het nieuwe voorjaar.
Omdat mijn BMW R1200RT altijd Forte I en II krijgt toegediend bij de beurt wilde ik dat ook eens met de Kreidler proberen en daar heb ik geen spijt van. Een half flesje II in de tank kort voor het slapen in oktober en jawel 2 x kicken in april en lopen. Nu ook weer na twee maanden van diepe rust kicken en lopen.
Ik heb dus het vermoeden dat het helpt.
- jamojamo
- Berichten: 3732
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Forte II
Ik heb dit http://emot.nl/products.php?search_item ... rch=search al eens gebruikt van Emot.nl. Heb er in elk geval geen nadeel van ondervonden. Vanwege de slechte ervaring met Triboron (harde serieuze kool opbouw in uitlaatpoort cilinder) doe ik niet meer mee met 1:100 smeren met wat dan ook. Verder is die BP Ultimate ook het enige wat in mijn tank komt. Ik geloof wel in de additieven. Een olieproducent gaat het uit eigen beweging ivm de hoge kosten zelf niet toevoegen.
Verder is de tweetakt olie van Emot ook wel goed spul denk ik, hij racet immers en zal toch geen troep verkopen. De versnellingsbak olie is in elk geval top wat hier op het forum al vaak ter sprake is gekomen als oplossing van koppelingsproblemen.
http://emot.nl/products.php?section_id=31
Gr.,
Eric
Verder is de tweetakt olie van Emot ook wel goed spul denk ik, hij racet immers en zal toch geen troep verkopen. De versnellingsbak olie is in elk geval top wat hier op het forum al vaak ter sprake is gekomen als oplossing van koppelingsproblemen.
http://emot.nl/products.php?section_id=31
Gr.,
Eric
- Jekihero
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
- Locatie: Kennemerland
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Forte II
Onderin gaat bij mij de Bell-Ray Gearsaver 80W, kleeft niet en schakelt prima terug ook zonder tussengas.
Ik heb geen idee wat de Triboron bij mijn brommer doet, maar ik merk wel dat mijn blokje minder smerig wordt van terug-gespuwde benzine achter de carb.
Toch maar eens kijken dan.
Ik heb geen idee wat de Triboron bij mijn brommer doet, maar ik merk wel dat mijn blokje minder smerig wordt van terug-gespuwde benzine achter de carb.
Toch maar eens kijken dan.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60285
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Forte II
Zal ongetwijfeld top spul zijn.
Maar: Ben altijd een beetje voorzichtig met additieven in een 2takt .
Als voorbeeld : de powerboat 2 takt buitenboord motoren liepen op loodhoudende benzine , met de komst van loodvrije benzine werd het bijmengen van loodvervanger geadviseerd.
Er zijn toen veel buitenboord motoren in de puin gelopen , het bleek dat loodvervanger de werking van mengsmeerolie teniet deed...
Sindsdien ben ik wat voorzichtig met additieven.
Maar: Ben altijd een beetje voorzichtig met additieven in een 2takt .
Als voorbeeld : de powerboat 2 takt buitenboord motoren liepen op loodhoudende benzine , met de komst van loodvrije benzine werd het bijmengen van loodvervanger geadviseerd.
Er zijn toen veel buitenboord motoren in de puin gelopen , het bleek dat loodvervanger de werking van mengsmeerolie teniet deed...
Sindsdien ben ik wat voorzichtig met additieven.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Forte II
Zou toch even informeren of dit je mengolie niet afbreekt, weet uit eigen ervaring dat forte zeer goed gom en aanslag verwijderd ook in je tank. Als het de smeerolie afbreekt zijn de rapen gaar. Uitstekend spul voor in een viertakt
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Forte II
Of je daar nu gelukkig van word weet ik niet, als ik een brommer moet gaan kopen en hoor dat er Triboron in zit bied ik direct 1000 euro minder voor de motor voor revisie
- Deze gebruikers waarderen buell killer voor dit bericht:
- Enzo-tvdzijden (08 jul 2022, 12:17)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: Forte II
Wat dachten jullie van alkylaat benzine zoals Aspen R of Aspen 4 met 2T olie? De alkylaat benzine is zeer zuiver en heeft een stand tijd van minimaal 3 jaar.
Niet goedkoop dat geef ik toe. De laatste keer heb ik 21 euro per 5 liter betaald maar er is nauwelijks kool afzetting te zien.
Niet goedkoop dat geef ik toe. De laatste keer heb ik 21 euro per 5 liter betaald maar er is nauwelijks kool afzetting te zien.
- Jekihero
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
- Locatie: Kennemerland
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Forte II
https://garagewire.co.uk/news/forte-lau ... reatments/
Schijnt goed te gaan door voor het mengen toe te voegen.
Schijnt goed te gaan door voor het mengen toe te voegen.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Forte II
Aspen is zondermeer beter geen last van bio ethanol, De R of normaal heeft met Ron getal te maken heb je normale compressie 1:10 dan de normale Ron 95 ga je met een hoger Ron getal werken gaat hij met een normale compressie verhouding niet beter op lopen. Bij compressie 1:13 Ron 98 die kun je gerust Shell of BP nemen. Met een hoger Ron getal werk je met een nog hogere compressie totaal niet nodig.capriv8driver schreef: ↑08 jul 2022, 20:40 Wat dachten jullie van alkylaat benzine zoals Aspen R of Aspen 4 met 2T olie? De alkylaat benzine is zeer zuiver en heeft een stand tijd van minimaal 3 jaar.
Niet goedkoop dat geef ik toe. De laatste keer heb ik 21 euro per 5 liter betaald maar er is nauwelijks kool afzetting te zien.
Zelf mengen kun je zelf uitmaken met wat voor vehouding je smeert en zelf het merk olie waar je je eigen goed bij voelt. (mijn gezegde is altijd als er mechanisch iets mis is kan de beste olie je niet redden)
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60285
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Forte II
Deze is hoger dan RON 98buell killer schreef: ↑09 jul 2022, 09:14Aspen is zondermeer beter geen last van bio ethanol, De R of normaal heeft met Ron getal te maken heb je normale compressie 1:10 dan de normale Ron 95 ga je met een hoger Ron getal werken gaat hij met een normale compressie verhouding niet beter op lopen. Bij compressie 1:13 Ron 98 die kun je gerust Shell of BP nemen. Met een hoger Ron getal werk je met een nog hogere compressie totaal niet nodig.capriv8driver schreef: ↑08 jul 2022, 20:40 Wat dachten jullie van alkylaat benzine zoals Aspen R of Aspen 4 met 2T olie? De alkylaat benzine is zeer zuiver en heeft een stand tijd van minimaal 3 jaar.
Niet goedkoop dat geef ik toe. De laatste keer heb ik 21 euro per 5 liter betaald maar er is nauwelijks kool afzetting te zien.
Zelf mengen kun je zelf uitmaken met wat voor vehouding je smeert en zelf het merk olie waar je je eigen goed bij voelt. (mijn gezegde is altijd als er mechanisch iets mis is kan de beste olie je niet redden)
- Bijlagen
-
- E2DD5C66-C376-4B98-B8CA-294E629F1C98.jpeg (97.51 KiB) 1336 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- heimat (11 jul 2022, 23:06)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Forte II
Staat toch heel duidelijk op dat ie Ron 98 isEnzo-tvdzijden schreef: ↑09 jul 2022, 09:45Deze is hoger dan RON 98buell killer schreef: ↑09 jul 2022, 09:14Aspen is zondermeer beter geen last van bio ethanol, De R of normaal heeft met Ron getal te maken heb je normale compressie 1:10 dan de normale Ron 95 ga je met een hoger Ron getal werken gaat hij met een normale compressie verhouding niet beter op lopen. Bij compressie 1:13 Ron 98 die kun je gerust Shell of BP nemen. Met een hoger Ron getal werk je met een nog hogere compressie totaal niet nodig.capriv8driver schreef: ↑08 jul 2022, 20:40 Wat dachten jullie van alkylaat benzine zoals Aspen R of Aspen 4 met 2T olie? De alkylaat benzine is zeer zuiver en heeft een stand tijd van minimaal 3 jaar.
Niet goedkoop dat geef ik toe. De laatste keer heb ik 21 euro per 5 liter betaald maar er is nauwelijks kool afzetting te zien.
Zelf mengen kun je zelf uitmaken met wat voor vehouding je smeert en zelf het merk olie waar je je eigen goed bij voelt. (mijn gezegde is altijd als er mechanisch iets mis is kan de beste olie je niet redden)
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60285
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Forte II
Echt niet ,buell killer schreef: ↑09 jul 2022, 16:51Staat toch heel duidelijk op dat ie Ron 98 isEnzo-tvdzijden schreef: ↑09 jul 2022, 09:45Deze is hoger dan RON 98buell killer schreef: ↑09 jul 2022, 09:14
Aspen is zondermeer beter geen last van bio ethanol, De R of normaal heeft met Ron getal te maken heb je normale compressie 1:10 dan de normale Ron 95 ga je met een hoger Ron getal werken gaat hij met een normale compressie verhouding niet beter op lopen. Bij compressie 1:13 Ron 98 die kun je gerust Shell of BP nemen. Met een hoger Ron getal werk je met een nog hogere compressie totaal niet nodig.
Zelf mengen kun je zelf uitmaken met wat voor vehouding je smeert en zelf het merk olie waar je je eigen goed bij voelt. (mijn gezegde is altijd als er mechanisch iets mis is kan de beste olie je niet redden)
groter dan teken er voor
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Forte II
1 nul voor jou , maar als je RON 98 wil tanken is Shell en Bp de beste als je naar vermogen kijk en vasthouden van vermogen. Dit is getest bij PS tuning in Geldermalsen, de premium benzine's zakken sneller in. Degenen die premium benzine's aanschaffen wil ik toch adviseren zelf te mengen. Degene die gewoon met standaard brommer rijden doen het met Premium benzine RON 95 het besteEnzo-tvdzijden schreef: ↑09 jul 2022, 17:06Echt niet ,
groter dan teken er voor
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: Forte II
Dat alkylaat benzine standaard 98 is en de Aspen R 102, is leuk maar daar had ik het niet over. Bij een motor met een klein inhoud en normale compressie levert het geen extra vermogen op.
Ik had het over de zuiverheid en houdbaarheid van alkylaat benzine. Omdat de benzine veel zuiverder is dan de 98 benzine en zeker de E10 benzine zou je minder last moeten hebben van kool aanslag (afhankelijk hoeveel en wat voor een olie je bijmengt) + het bijkomend voordeel dat alkylaat benzine veel langer houdbaar is.
Ik had het over de zuiverheid en houdbaarheid van alkylaat benzine. Omdat de benzine veel zuiverder is dan de 98 benzine en zeker de E10 benzine zou je minder last moeten hebben van kool aanslag (afhankelijk hoeveel en wat voor een olie je bijmengt) + het bijkomend voordeel dat alkylaat benzine veel langer houdbaar is.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Forte II
Uiteraard zal het soort benzine ook invloed hebben op je koolaanslag, maar de afstelling van je carburateur heeft de grootste invloed, en ook de ontsteking met de juiste bougie niet te vergeten. Rij zelf met Shell 98 gemengd met Castrol 1:40 mijn bougie is perfect koffie bruin en geen last van koolaanslag in/op zuiger, cilinderkop en geen lekkende olie uit de uitlaat. Bij koudstart rookt hij heel even, op temperatuur zie je niets meer. De vette smering doe ik hoofdzakelijk voor mijn bigend. Als je carburateur goed staat afgesteld zal je zien dat alles schoon brand. Kijk ook eens naar een slecht afgestelde bromfiets die op triboron rijd, nee je ziet deze niet roken, haal hier nu eens even de cilinder van los, dan heb je nog nooit zo'n bende gezien. Maar het is zondermeer beter voor een standaard brommer met een standaard premium benzine te rijden RON 95. Geen last van roest in tank, oxidatie in carburateur, minder last van hardwordende slangen. Maar het afstellen van de carburateur blijft een precapriv8driver schreef: ↑09 jul 2022, 20:52 Dat alkylaat benzine standaard 98 is en de Aspen R 102, is leuk maar daar had ik het niet over. Bij een motor met een klein inhoud en normale compressie levert het geen extra vermogen op.
Ik had het over de zuiverheid en houdbaarheid van alkylaat benzine. Omdat de benzine veel zuiverder is dan de 98 benzine en zeker de E10 benzine zou je minder last moeten hebben van kool aanslag (afhankelijk hoeveel en wat voor een olie je bijmengt) + het bijkomend voordeel dat alkylaat benzine veel langer houdbaar is.
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: Forte II
Ik heb zelf geen ervaring met triboron dus daar kan ik geen antwoord op geven.
Alkylaat benzine is iets wat ik wel een paar keer gebruikt heb om een auto door de RDW keuring heen te krijgen die anders de emissie normen niet zou halen of ik gebruik het als "opslag" benzine als een auto lang in de stalling blijft staan.
Alkylaat benzine is iets wat ik wel een paar keer gebruikt heb om een auto door de RDW keuring heen te krijgen die anders de emissie normen niet zou halen of ik gebruik het als "opslag" benzine als een auto lang in de stalling blijft staan.
- Deze gebruikers waarderen capriv8driver voor dit bericht:
- KJ (10 jul 2022, 18:04)
- Waardering: 9.09%
- Jekihero
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
- Locatie: Kennemerland
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Forte II
buell killer schreef: ↑09 jul 2022, 21:37Zijn daar op dit forum plaatjes van te vinden?capriv8driver schreef: ↑09 jul 2022, 20:52 Dat alkylaat benzine standaard 98 is en de Aspen R 102, is leuk maar daar had ik het niet over. Bij een motor met een klein inhoud en normale compressie levert het geen extra vermogen op.
knipperdeknip
Kijk ook eens naar een slecht afgestelde bromfiets die op triboron rijd, nee je ziet deze niet roken, haal hier nu eens even de cilinder van los, dan heb je nog nooit zo'n bende gezien.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Forte II
Jekihero schreef: ↑10 jul 2022, 12:28viewtopic.php?f=4&t=47260&p=779438&hili ... on#p779438buell killer schreef: ↑09 jul 2022, 21:37Zijn daar op dit forum plaatjes van te vinden?capriv8driver schreef: ↑09 jul 2022, 20:52 Dat alkylaat benzine standaard 98 is en de Aspen R 102, is leuk maar daar had ik het niet over. Bij een motor met een klein inhoud en normale compressie levert het geen extra vermogen op.
knipperdeknip
Kijk ook eens naar een slecht afgestelde bromfiets die op triboron rijd, nee je ziet deze niet roken, haal hier nu eens even de cilinder van los, dan heb je nog nooit zo'n bende gezien.
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: Forte II
Die link had ik al gevonden en nog eentje op een Yamaha en zundapp forum. Eentje vind het goed spul maar je ziet ook een hoop klachten. https://www.facebook.com/groups/1646211578798882/Jekihero schreef: ↑10 jul 2022, 15:30 Heel interessant.
https://www.vespa-ciao.nl//forums/topic ... ie/page/2/
Triboron kost effe 60 euro de liter. Ik heb even op het flesje gekeken wat ik heb staan, 1 liter synthetische motul 2 takt is 16.- (prijs van 2 jaar geleden).
Van de triboron site:
De formule van de Triboron producten werkt samen met de metalen oppervlakken en vormt een Tribofilm-laag die de wrijving met zeker 50% minimaliseert, het vermogen optimaliseert en mechanische onderdelen tegen slijtage beschermt.
Hier heb ik opeens twijfels, zeker als ik de gebruikerservaringen en de foto's bekijk. Maar goed, ik heb zelf geen ervaring met Triboron. Maar ik hou het voorlopig wel bij motul ( nu synthetische) 2 takt olie. Motul gebruik ik al vanaf mijn jeugd en daar heb ik het minste problemen mee gehad. Mengt prima met alkylaat benzine met als voordeel dat de emissie waardes ook omlaag gaan hoewel me dit bij een 2 takt niet echt boeit.
Bij motor swaps in auto's of een nieuw gebouwde kitcar die bij de RDW gekeurd moeten worden werkt alkylaat benzine perfect, Dan zijn de emissie waardes een flink stuk lager dan met gewone benzine.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60285
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
-
- Berichten: 6983
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 107 keren
Re: Forte II
Vroeger met de loodhoudende benzines nooit problemen gehad. Ik persoonlijk met loodvervanger ook niet (benzineverbruik van mijn motor ging toen met ruim 10% omhoog), maar de snorfiets (voornamelijk Spartamet en de snorfietsen van Piaggio) had er problemen mee, zelfs intrekken van garantie als er gemengd werd met benzine met loodvervanger!
Tegenwoordig zie ik in de scooters het probleem van slecht starten met (om het even welk merk) euro 95 benzine. Staat een scooter iets langer stil, dan gaat het starten met euro 98 wel goed! Met de auto dit fenomeen overigens ook gemerkt.
Mengen doe ik al sinds 1987 met Castrol TT, diens opvolger Power RS, of gelijkwaardige oliën. Mijn schildjes heb ik echt wel verdiend!
Tegenwoordig zie ik in de scooters het probleem van slecht starten met (om het even welk merk) euro 95 benzine. Staat een scooter iets langer stil, dan gaat het starten met euro 98 wel goed! Met de auto dit fenomeen overigens ook gemerkt.
Mengen doe ik al sinds 1987 met Castrol TT, diens opvolger Power RS, of gelijkwaardige oliën. Mijn schildjes heb ik echt wel verdiend!